Hoe lang kun je botten bewaren?

G

Guest

Guest
Dus niet de bouillon die je ervan maakt, maar echt de botten zelf. Er zijn in Almere geen biologische slagers dus als ik met het ov naar de Groene Weg slagerij in Bussum ga (is voor zover ik weet de dichtstbijzijnde) wil ik wel voor minstens een maand genoeg hebben, anders kost het me teveel geld.

 
Botten kan je invriezen, of ze dan kwalitatief zelfde blijven weet ik niet. Lia weet dat beslist wel.

 
Dan hoop ik van Lia te horen :) . Ik had vroeger een enorme koelkast met 6 vriesvakken, die ik heb weggedaan omdat er nooit wat inzat. Heb ik daar nu spijt van zeg... Nu heb ik 1 lullig vriesvakje...

 
Ik koop soep botten van de grazers hier altijd diepgevroren, dus blijkbaar kan dat zonder probleem. Ik ontdooi ze niet, maar zet ze samen met soepvlees eerst een uur in water+ wat azijn en kook er dan soep van.

 
Ik heb een extra vriezer gekocht, staat bij gebrek aan plaats op dit moment in de woonkamer. En er liggen ingevroren botten in! Is prima bouillon van te trekken. De groene slager vriest ze zelf ook in. Ik ontdooi ze ook niet, gaat zo het water in. Succes!

 
Ja hoor prima in te vriezen. Ik kan mij niet voorstellen dat er noemenswaardig kwaliteitverlies ontstaat.

Je kan ze ook bestellen en thuis laten brengen. Is dan wel voor de kat of hond maar dit is rechtstreeks van de groene weg slager.

En normaal vragen ze toch ook altijd: "botten? voor de hond? Nee voor de bouillon! 8O )

:mrgreen:

http://www.darf.info/pages/barf-artikelen.php

 
Bestel je daar welees Pike, en wat gebruik je dan voor de bouillon wat daar te koop is?

 
Hoi Pike, ik zie op de site die jij doorgegeven hebt ook runderlever, runderhart, lamsvet,

runder nieren, runder kopvlees, runderkraakbeen, etc., etc.

Is dit ook geschikt voor menselijke comsumptie? Lijkt me wel makkelijk alles daar bij elkaar en ook biologisch, heb ooit runderhart willen kopen via een website die ook dus dierenvoeding verkocht, was ook biologisch, maar liever niet zelf opeten als mens was het advies. Schijnbaar was er A kwaliteit en mindere kwaliteit. Ook met hondenbotten was het advies niet zelf gebruiken.

 
Henk,

Ik heb daar een keer wat vlees voor de kat gekocht en de runderribben en runderkraakbeen voor de bouillon. Daar krijg je heel gelatine rijke bouillon van.

Maar meestal gebruik ik botten van niet alleen biologische maar ook grasgevoerde runderen welke ik direct bij de boer koop.

En dan vooral de gewrichten maar die ribben en kraakbeen zijn een heel goed alternatief vind ik.

 
Hoi Amancay,

Ik heb op die site gelezen dat het 'in principe' ook voor menselijke consumtie geschikt is.

Het is biologisch dus ik zou niet weten wat ze er dan mee moeten hebben gedaan waarom het niet voor mensen geschikt zou zijn.

Het vlees en de botten komen van de groene weg slager. Volgens mij is het zo dat deze stukken vlees van dezelfde koe komt als waar bv de biefstuk van de biologische slager vandaan komt.

Van de site:
Quote:
Het antwoord op deze vragen is voor ons heel eenvoudig. DARF is in eerste instantie gemaakt voor onze eigen honden, en het was nooit de insteek om dit voor zoveel mensen te maken als we momenteel doen. DARF is opgebouwd uit eerlijke grondstoffen, afkomstig uit biologische landbouw. Deze ingrdienten zijn (al doet geen mens dat meer) voor menselijke consumptie geschikt.

De samenstelling van DARF is ook geen geheim, en is elders op de website terug te vinden.



http://www.darf.info/pages/darf/wat-is-darf.php

Hier hebben ze het over de speciaal klaargemaakt 'hapklare' maaltijden voor hond en kat.

Maar de "grondstoffen" zijn het vlees, botten etc dat je dus ook los kan kopen

 
Ik weet van "Groene Weg" vlees bij varkens (geen Darf, weet ik) lopen de zeugen lekker buiten in de modder en de biggen groeien op in een potstal, dus vrij lopen met veel stro en "speelgoed". Ze worden brokgevoerd.

En zo ongeveer zal het ook gaan bij de andere dieren, allemaal opgefokt met biologische brok en niet buiten.

Ik vraag me alleen af hoe dat met lam zit, die lopen meestal heel seizoen buiten op het gras en worden dacht ik niet bijgevoerd. Daar zit trouwens ook heel ander prijskaartje aan zag ik.

Als je niet makkelijk aan grasgevoerd kan komen lijkt me dit goed alternatief.

Het is sub-optimaal zei Mike volgens mij eens.

 
Ik heb gisteren nog biologische botten gekregen. Als je wat wilt dan kan je het bij mij komen ophalen. Ik woon ook in Almere.

 
Hee Johan,

Ik had niet aangevinkt dat ik op de hoogte gehouden wilde worden van nieuwe reacties dus vandaar mijn late antwoord.

Eh ja, dat wil ik wel :) . Dus nu moeten we Mike zien te vinden, zodat hij ons elkaars emailadres kan toesturen.

Joehoe, Mike?

En Johan, ga je toevallig op zaterdagochtend naar De Kemphaan? Ik denk er over, maar mijn bed is zo onweerstaanbaar... :oops:

 
Dus eigenlijk is gelatine ongeveer hetzelfde als soep trekken van beestenbottenbouillion ?

gekke vraag tussendoor : zouden paarden ( planteneters dus ) ook baat hebben bij gelatine ( ik zal maar geen bouillion geven -:) ) ? Kunnen ze dat verteren ?

 
Heel stom maar ik lees net iets over iets aanvinken om op de hoogte te blijven van nieuwe reacties? Dat heb ik ook niet gedaan maar dat wil ik wel :D

Kan dat nog en hoe moet dat?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan