hoe krijg je meer ruimte in de kaak kind

Onze zoon is 7,5 jaar en heeft 2 ondertanden en 1 boventand gewisseld. De ondertanden staan bijna naast elkaar, maar nog niet helemaal. Stonden in het begin niet echt mooi, maar is wel goed bij getrokken. Nog een klein beetje ruimte te kort. De nieuw boventand staat er schuin in maar komt wel steeds rechter te staan. Vandaag is de tand daarna in de onderkaak aan het doorkomen en wel aan de binnenkant, achter de huidige melktand. Voorheen ging eerst de melktand eruit, maar deze keer niet, zit wel een beetje los.
We eten sinds 2 jaar Weston Price (daarvoor Paleo) en het resultaat is zeker zichtbaar. We nemen nog extra K2/levertraan/boterolie. Ik vroeg mij af of er een methode is om de kaak te helpen of moeten we rustig afwachten......
Moeders maakt zich zorgen, moeten we aan kaak verruiming denken of nu nog niet? Heeft iemand hier ervaring in of ken je iemand die daar echt kennis over heeft? De kaak groeit natuurlijk nog volop, maar toch, er is nu te weinig ruimte. Ben zeer geinteresseerd
 
Met bepaalde protheses zou dit zeker te bespoedigen zijn, omdat je kinderen nog in de groei zijn en hun botstructuur nog niet volledig gevormd is. Ik ken echter geen tandartsen in NL die op basis van deze visie werken. Ik zal dit met Peter Dros bespreken nadat hij terug is van vakantie...

Mike
 
Laat hem vooral stevig voedsel eten waar je goed in moet bijten en goed op moet kauwen. Als je bot belast, dan gaat het (sneller) groeien.
Ik hoop dat je met kaakverruiming niet denkt aan operatief ingrijpen, dat vind ik wel erg drastisch. Misschien dat het in ernstige gevallen een oplossing is.
 
Bedankt voor de tip! Operatief bedoelen we zeker niet, maar dachten aan een hulpmiddel, die de kaak naar buiten duwt. We zien ook dat de voortand rechter gaat staan. Het lichaam krijgt volop bouwstoffen. We willen voorkomen dat in de toekomst een tand/kies getrokken moet worden, we hebben goede hoop, de kaak is volop in de groei. We geven tevens extra K2 etc. en stimuleert ook de kaakgroei.
 
Na mij verdiept te hebben in kaakverbreding voor kinderen heb ik drie systemen gevonden.

1. De myobrace;
2. trainer system;
3. myofunctional trainer.
Deze laatste gebruikt een normale othodonthie praktijk bij ons in de buurt. Heeft iemand kennis/ervaring in deze methode en zijn er verschillen tussen de systemen? Hoor het graag.
 
Na verder onderzoek blijkt dat er één systeem is dat heet Myobrace, zie http://www.myobrace.com. Naam is in de tijd gewijzigd, vandaar verschillende benamingen. Zoals ik het begrijp dwingt dit systeem tot een juiste slik, kaak (overbeet/te klein/scheve tanden etc, allemaal redenen dat de tong/slik houding niet correct is), tong houding en de gezichtsstructuur wordt zelfs beter. De oorzaak wordt aangepakt en bij een beugel wordt de oorzaak vergeten, vandaar dat ex beugel dragers veelal na vele jaren terugvallen, want de tong, kaak houding is niet aangepakt. Interessant voor oplettende ouders, want tandartsen kennen het systeem vaak niet en orthodontisten raakt het later de beurs, want je hoeft dan meestal later geen beugel. Wij gaan ermee starten, voor ons (Oost-Nederland) 1 uur rijden en dat geeft al aan hoe bekent het is bij tandartsen. Biologische tandartsen kennen het vaak wel. Traject is meestal 1,5 jaar.
 
wij in 1 geloof ik, alle 3 lijken nogal op elkaar, bij ons zit er een tonglipje op, ik kan alleen daar over oordelen. Voor een bionator vond de tandarts hem te jong. Ik heb het nog over andere systemen gehad die reguliere beugeltandartsen aanbieden. Zijn mening daarover was, erg duur en ze doen maar een beetje.
Mijn zoon (8) gebruik die nu 2 maanden en er is een betere stand ontstaan. Eerst stonden de bovenkiezen binnen de onderkiezen en nu vv. (ik had het zelf niet gezien, de tandarts was erg tevreden over de verandering) en de voortanden stonden in een erg scherpe hoek en nu in een scherpe hoek. De tandarts zegt echter dat je er geen beugel mee kan voorkomen (meestal), maar al wel veel voorwerk doet, mits het kind de beugel trouw draagt. De beugel traint vooral de spieren en zorgt voor een juiste slikbeweging en traint ook de tong.
Mijn zoon klaagt nog steeds (wel minder als eerst) over gevoelige tanden als hij hem uit heeft, maar ondanks dat is hij wel gemotiveerd. Ik denk door mijn vaste beugelverhalen over uitstekend ijzer die gaten in je wang prikt en het trekken van kiezen. Elke avond mag hij als beloning een vinkje zetten op zijn beugelkaart als hij hem overdag ingehad heeft en 2 vinkjes als hij extra zijn best heeft gedaan. Verder is zijn beloning een rechter gebit. Ik heb expres niet voor kadootjes gekozen, omdat een intrinsieke beloning mij beter leek
.
 
De vooruitgang klinkt goed. Gevoelig tanden, snap ik niet zo goed, waar zou dit door komen? Komt dat vaker voor? /7

Nu ik mij er nog meer in heb verdiept is er inderdaad 1 systeem dat Mybrace heet, zie http://www.myobrace.com/ De namen komt doordat het voorheen anders heette heb ik mij laten zeggen.
Als ik de filmpjes bekijk, klinkt het veel belovend. Het lijkt mij zinvol, pakt de oorzaak aan. We hebben onze zoon aangemeld, we willen zsm starten, we moeten nog even op de afspraak wachten..............
Wanneer je kind al iets smokkelt via de mond (slapen met klein beetje de mond open) is het al interessant, zoals ik begrijp.

 
We gaan starten met de Myobrace onder begeleiding van een biologische tandarts die kijk heeft op de slik, tong, kaak en tanden stand. Dit voorkomt mogelijk een beugel en dat zou natuurlijk erg mooi zijn dat je kaakverbreding krijgt en een correct tong, slik houding. Je tong is de beugel in de mond, daar begint het mee. Orthodontisten zitten aan de tanden te trekken, terwijl de basis waarschijnlijk niet correct is. Vandaar dat tanden weer terug gaan staan. Blijkt dat de Myobrace uit Australie komt en dat men nog steeds onderzoek doet met natuurvolkeren vanuit de Myobrace is mij verteld, interessant. En in Australia zijn ze wat meer gericht op geen suiker etc. vergeleken in Nederland. Vandaar dat daar de Myobrace daar vandaan komt. Erg boeiend en ben blij dat ik dit heb gevonden. We gaan het zien en ik laat het weten. Maandag a.s. opnieuw naar de tandarts voor het begin resultaat (foto's maken en afdruk tanden maken) en gaan we hiermee starten.

Men vertelde dat het misschien zo is dat er nog een beugel aan te pas moet komen, maar dan is de basis in de mond goed. Aangezien we het dieet aanhouden verwacht ik een positief resultaat en dat we geen beugel nodig hebben, maar dat gaan we beleven. Ik denk dat dit interesante info is voor ouders met kinderen die mondademhalen (lijkt erg onschuldig, maar heeft vaak grote gevolgen, te kleine kaak etc. ook al is het een klein beetje.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan