Hoe krijg je je kind(eren) aan gezonde WAPF-voeding?

Moondust

New member
Ik worstel hier al een tijdje mee en de worsteling wordt erger merk ik. Sinds ruim 3 maanden eet ik zelf zo goed als volledig WAPF. En de WAPF-integratie is nog steeds in ontwikkeling. Zo ben ik momenteel bezig met orgaanvlees en probeer ik verschillende manieren voor inname. Mijn zoon (9 jaar) profiteert van mijn dieet, maar eigenljik alleen het avondeten. Voor de rest ontwijkt hij het WAPF-eten als de pest. Als ontbijt wil hij Kellog's met rijstemelk. Tussen de middag eet hij bij vriendjes omdat ik werk. Hij krijgt dan gangbaar brood en broodbeleg (supermarktrommel). Rauwe melk staat hier in grote getalen in de koelkast, amar hij raakt het niet aan. Ik heb hem tot op heden zoveel mogelijk vrijheid gegeven om zijn eigen voedsel te kiezen en hem niet mijn WAPF-dieet op te dringen. Ik had gehoopt dat hij wel dingen zou adopteren, maar daar ziet het nu echt niet naar uit. Ik praat er ook geregeld over met hem en leg uit hoe dingen werken, maar het komt niet aan. Hij ziet het denk ik als een overdreven tik van mij. Hem WAPF-voedsel opdringen gaat niet werken denk ik. Alle kinderen op zijn school eten het gebruikelijke Nederlandse supermarktvoedsel. Hij eet liever bij een ander dan thuis. Het valt me zwaar om te zien dat hij gericht is op de degeneratieve lege supermarktvoeding, maar zie niet hoe ik dit zonder drastische maatregelen kan veranderen.

Ik ben vast niet de enige die hiermee worstelt. Hoe doen jullie dat? Vrij laten? Opdringen? Op welke wijze geven jullie zelf het goede voorbeeld? En slaat dat aan? Wat werkt wel en wat werkt niet? Wellicht deugt mijn aanpak helemaal niet. Er moet toch ergens een restje onbewust instinct in mijn zoon huizen dat zich aangetrokken voelt tot goed voedsel? Ik denk dat hij alleen over een drempel heen moet, maar ja....hoe?

Vanavond is op de school van mijn zoon het Midzomeravondfeest. Leuk zou je zeggen, maar het voedsel dat wordt aangeboden is verschrikkelijk. Snoep, broodjes hamburger, suikerspinnen, ijsjes, popcorn.....brrrr. En mijn zoon is erg gek op! Het gaat mij natuurlijk niet lukken hem dat allemaal te ontzeggen terwijl alle andere kinderen het wel krijgen.

Ik need a plan.....

 
Feesten op school begin ik niet aan, daarvoor komen ze gelukkig niet zo vaak voor, dan maar een keer rommel.

Misschien moet je hem de tijd geven om te bewijzen dat het geen tik is, maar een blijvende verandering. Ik ben ook een beetje erg enthousiast begonnen en alle aardappelen en pasta geschrapt, maar eten moet geen opgave worden en dat werd het wel. Ik denk dat je blij kunt zijn dat hij meegaat in het avondeten. Dat is hier net omgekeerd, mijn kinderen eten s 'ochtends graag hun smoothie en in de middag eieren en kefir/melk, maar willen s' avonds gewoon spaghetti en gewone aardappelen. Ik zorg wel voor een goede saus/vetten en gehaktballen erbij. Ik wil dat iedereen van zijn eten kan genieten, dan maar niet helemaal 100% wapf.

Misschien kun je de rijstemelk vervangen door yoghurt met een beetje fruit/fruitbeleg, gewoon geen rijstemelk meer in huis halen. Bij mij zijn de dingen er beetje bij beetje ook uit gevlogen. Jammer dan, mijn huishouden, ik doe de boodschappen en die rommel komt er niet meer in. Effe janken, maar al snel wennen ze er aan dat het er gewoon niet meer is. Straks in de pubertijd heb ik helemaal niks meer in te brengen denk ik dan, nu of nooit.

Hier was het iedere zaterdag weer gezeur om chips bijvoorbeeld. Soms krijgen ze zo'n klein zakje getrakteerd op school als er iemand jarig is en dat bewaren ze dan tot zaterdagavond en delen dat ene zakje samen. Ik koop het niet meer, maar maak nu mijn chocolademousse met vanillesaus als traktatie in het weekeinde of zelfgemaakt ijs (bevroren yoghurt en fruit in de keukenmachine met slagroom en beetje honing). Vinden ze ook feest. Ik merk dat het een kwestie is van wennen en kinderen, tenminste die van mij houden niet van verandering en dus moet je het een klein beetje forceren ;)

 
alles wat er niet is kun je niet eten/drinken.

Inmiddels zijn de aardappelen bijna verdwenen hier, alleen bakken, maar gekookt is "uit".

mijn puber is suikerverslaafd en dat is een moeilijke, als er geen siroop is drinkt ze niks meer, dat deed ze al weinig.

het is erg jammer, maar meer dan informeren en laten proeven over en over kan ik niet.

De jongste waardeert alles heel erg, de tweede niet, zij lijkt qua bouw dan ook meer op de puber, terwijl de jongste een heerlijk "mollig" kind is wat ook haar emoties en rust in de hand heeft, kan ik van de andere 2 niet altijd zeggen.

 
kefir met honing is net een soort yogi, is dat een idee Moondust, hier gaat het er goed in.

Pannenkoek van rogge- of kokosmeel

rogge/amaranth crackers

speltboterhammen ipv gewone tarwe

allemaal belegd met dik boter of geklopte room bij de pannenkoek

ik weet het niet hoor, zomaar even wat opgeschreven, ipv regulier brood met rommel erop

 
Ik vind het ook lastig met de oudste, die is een echte vetmijder. Dus slagroom nee, maar hij wil wel 1 roerder aflikken en hij drinkt graag water en daar heb ik langzaam sole van gemaakt. Hij is dol op (kaal) brood en dat is nu desembrood. Ik zie hem al breder worden of dat moet normaal zijn met 4-jarigen. Al het andere eten in huis is e-nummer arm. Ik ga er van uit dat hij er langzaam aan went en dat het steeds beter zal gaan. Hij is dol op kaas en dat snij ik nu groter af. In de pannenkoeken gaan extra eieren en een lepel kokosolie.

Ik denk goed verpakken en wat hij wel lekker vindt extra aanbieden. Hoe beter hij gevoed wordt hoe beter hij het zal gaan eten. (aan die theorie houd ik nog steeds vast). En 3 maanden is niet zolang in een mensen leven, als het nou 3 jaar was.

 
Ik denk dat je het rustig moet opbouwen bij de kinderen. Wij zijn enkele jaren terug gestart met omschakelen van de westerse eetgewoontes naar het meer traditionele eten. Bij ons moesten de kinderen wel allemaal een klein glaasje kefir melk drinken bij het ontbijt. Hierdoor zijn ze gewend geraakt aan de smaak, de oudste wil al een groot glas tegenwoordig. Ze mogen van mij gerust op feestjes wat chips en frisdrank. Zolang thuis elke dag de basis goed is kunnen ze af en toe ook wat nutteloze vulling eten. We hebben speltbrood en “modern” brood, ze mogen zelf kiezen. Het wisselt nog wel eens wat ze kiezen. We hebben alleen maar roomboter in huis, dat lusten ze allemaal graag, zolang het maar op tijd uit de koelkast is gehaald. Ook drinken ze allemaal graag water. Zolang we er geen stress situatie van maken wat ze moeten eten gaat het wapf eten er prima in. De ene dag eten ze ook meer dan de andere dag. Verse slagroom vinden ze overigens heerlijk op de kwark met wat honing.

 
Maar jongens, speltbrood dat is toch nog steeds niks? Het meeste brood, ook uit de natuurwinkel wordt gemaakt met canolaolie of andere plantaardige rommel en spelt is meestal geen 100% spelt. En dan nog is spelt ook niet zaligmakend, het is maar gewoon tarwe.

Ik heb een dochter van bijna 2, die lust graag vlees, rauwe melk, kaas etc, geen problemen. Mijn zoon van 4 dat is een ander probleem, die is echt wel koolhydratenverslaafd. Hij vindt spaghetti het heerlijkste dat er is, en brood, fruit en zoete dingen. We hebben een tijd helemaal geen brood gegeten maar ik vond dat best moeilijk, als er niet iets in huis is dat snel klaargemaakt kan worden danwordt er ook gemakkelijker iets echt slechts genomen. Dus ik bak nu eens in de twee dagen een zuurdesemrogge broodje (3 espressokopjes aan bloem). (no knead het is een minimale inspanning) superlekker en zo krijgen de kinderen dan toch smorgens al behoorlijk wat boter binnen. Mijn zoon eet er pindakaas op (hij lust alleen pindakaas en jam dus ik kies dan voor iets dat niet zoet is) mijn dochter kaas.

Verder haal ik dus echt geen troep in huis. Ik ga mijn kinderen niet dwingen iets te proeven (lukt toch niet) maar ik haal echt geen snoep in huis of cornflakes bijv.

Rauwe melk drinkt mijn zoon pertinent niet, voor hem doe ik op een liter twee kleine theelepels cacaopoeder en een lepel honing, dan drinkt hij het wel. Het is niet ideaal met die cacao en ik doe steeds een beetje minder, je moet ergens beginnen. Als je kinderen moeite hebben met gezonde voeding zorg dan voor lekkere dingen! Als je gewend bent aan veel suiker dan zijn dingen zonder suiker niet lekker. Geef ze smorgens aardbeien met slagroom (opkloppen met een beetje honing), blauwe bessen met zure room. Rasp er voor mijn part wat hele pure chocolade over als ze daar blij van worden. Dat soort eten vult en zorgt voor minder trek in andere dingen.

Ik heb ook een tijdje smorgens zuurdesempannenkoeken gebakken, een schepje rogge zuurdesem, wat boekweitmeel en een heleboel eieren en een kwart pak boter, maar op pannenkoeken moet hier zoet beleg of ze lusten het niet... Wij wonen vlak bij biologische blauwe bessen velden dus als die er zijn is het geen probleem maar anderis het zelfgemaakte jam of ekoland jam.

GEbakken eieren met gerookt spek mee naar school. Mijn zoon lust ook geen rundsvlees maar ik heb nu wel gallowayworsten gevonden die hij lekker vindt, en hij eet heel graag soep van bottenbouillon (wel met wortels, pompoenen en zoete aardappels).Elke kans die ik krijg geef ik hem hartige dingen. Ik heb ook goede natuurlijk gerookte bioknakworsten gevonden, ook fijn om in huis te hebben als het snel moet.

Wat Tanja zegt doe ik ook, op schoolfeesten of zoiets laat ik het gaan want het is onmogelijk om ze dan op een leuke manier overal af te houden. Als we op een terras zitten is er voor kinderen ook geen verantwoorde keus, het is of frisdrank, cecemel of fristi.

Als ze een middag naar oma gaan krijgen ze lunch mee. Ik kan het moeilijk verdragen dat ze daar soep met bouillonblokjes en supermarktbrood met Alpro soja te eten krijgen :| Ze zijn nog klein, nu lukt me dat nog ;-)

 
hier ook veel geworstel. De kinderen eten al 1,5 jaar suikervrij thuis. Mijn oudste heeft er geen moeite mee, de jongste kan echt zeuren om iets met suiker (zo zegt hij het ook: 'ik wil iets met suiker') Hij speelt het liefst bij anderen, want we hadden de afspraak dat hij bij anderen mag eten wat hem wordt aangeboden. En dat is veel en vooral slecht. Rauwe melk vonden ze eerst lekker, tot mijn dochter uitslag kreeg (ws van de aardbeien) nu weigeren ze het. Ze willen 's ochtends het liefst havermout of bambix en naar school willen ze brood mee.

Voor de kinderen ben ik al blij dat ze zo min mogelijk suiker en e nummers binnen krijgen.

Ik weet nog niet wat wijsheid is. Soms ben ik bang er teveel mee bezig te zijn en de nadruk er op te leggen, de andere keer vind ik dat het nog strenger moet.

Ik hoop nu de basis voor later te leggen en op het moment dat ze oorzaak en gevolg beter inzien, toch wat meenemen van mijn opvoeding. Mijn dochter is 8 en die maakt soms keuzes en opmerkingen waardoor ik merk dat het echt wel aankomt. Toch vind ik het bijna elke dag een strijd.

 
Opdringen zal zeker op die leeftijd niet meer werken. Ik zou zeggen: begin met de lekkerste dingen binnen WAPF die hem aan zouden kunnen spreken. Ik kan me voorstellen dat je kinderen wel warm kunt krijgen voor vet vlees, slagroom, zelfgemaakte chocomel, gebakken eieren. Als hij lekkere vette stukken vlees mag eten met veel jus, terwijl zijn vriendjes dat niet zo mogen, spreekt jouw stijl hem misschien wel meer aan. Immers, welk kind mag iedere dag een cholesterolrijk ei eten? En als zijn buik goed gevuld is van dit soort lekkere eten, zal hij ook minder behoefte hebben aan KH-troep.

Houdt hij van koken? Kan je hem betrekken bij ambachtelijk ijs maken, zelf hamburgers maken, pannenkoeken bakken... Misschien kan je gezondere versies maken van zijn lievelingssnacks.

Wat informeren betreft kan het ook wel helpen om het eens door een ander te laten vertellen. Ken je niemand die in jouw straatje denkt en wel wat dingen aan je kinderen uit zou willen leggen op een leuke manier. Iemand die met kinderen gaat koken en ondertussen een heleboel dingen uitlegt?

 
En willen ze ook niet biologische slagroom drinken?

Mijn kids lopen naarde koelkast en vullen daar zelf van die mini glaasjes met room.

Slagroom vinden de meeste kinderen toch wel heel lekker?

 
Zoekertje, als je kind zegt dat ie echt iets met suiker wil dan zou ik toch proberen iets van kh te geven. Niks zo erg als echt trek hebben in iets en helaas kan dat met suiker heel hardnekkig zijn. Het kan ook een teken zijn dat je te laag in kh zit.

Havermout zou ik zelf echt niet doen wegens fytinezuur. Je kan ook heel goed pap maken van boekweitvlokken dat is veel lager in fytinezuur als havermout. MAar zorg dan wel dat die pap wordt gemaakt van goede melk en doe er voldoende vet in, slagroom en kokosolie vind ik er zelf lekker in. En als het genoeg is afgekoeld een beetje rauwe honing. Ik heb zelf nog best een hele tijd die pap gegeten als ontbijt, nu al heel lang niet en nu at ik het laatst nog eens en ik vond het veel te zoet. Het kan best dat als je nu dingen eet die niet ideaal zijn, dat dat ook een beetje een overgang is naar beter eten. Smaak ontwikkel je. Als je die pap vet genoeg maakt heb je er ook niet zoveel van nodig. (en ge moet dat niet tegen uw kinderen zeggen he! wat er allemaal in zit 8) en niet te veel vet in een keer, opbouwen, anders is het bleeeeh en ze wantrouwen elk bord pap dat je ze de komende maanden voor zet.) Ik wil best wat compromissen doen met eten, af en toe pannenkoeken, brood, pap etc maar dan moet er wel genoeg boter, ghee, kokosolie etc op zitten.

Wat ook wel helpt is pagina´s als nourished kitchen liken op facebook, je krijgt elke dag leuke recepten binnen. Pas zag ik iets als aardbeien boter voorbij komen. Aardbeien in de blender met boter, en dat kan je overal opsmeren, ook op de pannenkoeken bijv. Chocopasta kun je ook goed zelf maken met room, ik heb het nog nooit gedaan (hier kennen ze dat nog niet) maar het is niet moeilijk.

Mijn kinderen weten wel goed dat ze gezond moeten eten, maar als de oudste in de winkel snoep ziet zegt hij altijd tegen mij ´ja maar dat is bio!´ dat is het helemaal niet maar hij probeert me te foppen ;-) ik zeg altijd dat ze gezond moeten eten daar krijg je dikke armpjes en beentjes van, tot nog toe willen ze dat graag ;-)

 
iklustvet. Ik probeer idd hem dan fruit oid te geven, maar heb het idee dat het ook een soort afzetten is tegen mij. Ik ga het idd eens proberen die boekweitvlokken. Laatst had ik bambix met rauwe melk gemaakt (tot 40 graden verwarmd) ipv rijstemelk, ze vonden het vies ;-(. Naar school krijgen ze vaak kaas, vlees en ei mee en idd op brood flink wat roomboter. Ik heb niet als doel ze helemaal WAPF te laten eten, maar wel zo natuurlijk mogelijk.

Het blijft een zoektocht, maar het leven moet wel leuk blijven. Ik wil ook niet dat de kinderen compleet buiten de maatschappij staan. Ik ben al blij dat ik bereikt heb dat er na de voetbaltraining geen aa drink meer gedronken wordt door het hele team, er bij een picknick met vrienden oid vooral fruit, kaas en worst mee gaat ipv enorme zakken snoep. Er geen cola meer gedronken wordt door kinderen waar mijn kinderen bij zijn. Een aantal vriendinnen nu snappen dat aspartaam nog erger is dan suiker enz. Het zijn kleine stapjes en nog niet altijd zoals ik het zou wensen, maar wie het kleine niet eert....

 
Ik weet niet wat erger is, aspartaam of suiker, ik wil daar ook helemaal niet over nadenken. Bambix is een granenspul van Nutricia? is dat gmovrij?, ik weet niet of het veel uit of je daar nu rijstemelk bij gooit of koemelk :-/ Ik hoor dat wel vaker, dat mensen het niet te gek willen maken maar wel natuurlijk willen eten, maar het is niet natuurlijk voor mensen om bambix te eten :)

Idd wat betreft frisdrank is het echt hopeloos, hoeveel mensen je ook red bull ziet drinken, ik ruik ze van ver afkomen ;-))

Ik weet niet of kinderen buiten de maatschappij komen te staan als ze anders en bewuster eten. Wat ik wel weet is dat slecht eten niet de voorwaarde is waardoor ik en mijn kinderen bij die maatschappij willen horen. Ik ben niet van plan om alles maar gemakkelijk en simpel te houden om commentaar te vermijden. Als je een goede uitleg hebt voor wat je doet en vindt dan kun je daar achter staan, of die maatschappij het er nu mee eens is of niet, ze zullen je er echt wel voor respecteren.

 
Wat ik nog vergat is dat als je smorgens begint met een granenontbijt je de toon voor de rest van de dag al gezet hebt. Je krijgt daar alleen maar trek in meer zetmelen en suikers van. Ik zeg het, aardbeien met slagroom voor ontbijt :)) En soep met gehaktballen is smorgens ook goed te doen volgensn mijn zoontje :)

 
hier een jongetje dat gék was op brood met kaas. we eten nu glutenvrij en zuivel blijkt toch ook niet goed te gaan bij hem. was best even een dobber.

om in de zoetbehoefte te voorzien maak ik zelf appelmoes en gooi dat vól met boter en kokosolie. met de staafmixer er goed doorheen pureren met een flinke hoeveelheid kaneel. als het in de koelkast heeft gestaan is het zo stijf van het vet dat ik het bakje op zijn kop kan houden. eet zoonlief 's morgens eieren met spek (toch wel 3 á 4 keer per week denk ik) en hij heeft nog honger, dan mag hij er een bakje van die appelmoes bij.

verder veel leverworst. ook vast niet heel fantastisch met de conserveermiddelen, maar in elk geval eet hij het met plezier zonder brood en is het ook makkelijk even snel te pakken. soms geef ik hem ook boekweitcrackers met smeerleverworst. heb niet het gevoel dat die crackers erg gezond zijn, maar 't is enkel boekweitmeel en een paar keer per week geef ik hem die mee naar school.

wat hier wel hielp voor de acceptatie is dat ik heb uitgelegd dat de misselijkheid en buikpijn te maken kan hebben met de gluten en zuivel. in het begin merkte hij zelf verschil toen we dat lieten staan en dat hielp goed. maar als je kind geen klachten heeft is dat misschien moeilijker. het maakt het wel heel duidelijk, ook naar de buitenwereld toe: ik mag geen gluten. alle brood, koek, snoep is dan eigenlijk al verboden. chocolade lust hij niet dus dan blijft er niet veel zooi over.

 
mijn schoonvader heeft een probleem met eten (beroerte gehad, maar gaat heel goed hoor)

en die krijgt elke ochtend rijstepap. Hij is er dollll op!

Lekker met melk, schepje honing en nog wat extra vet. Het kan met dessertrijst, maar ook natuurlijk basmati, gewoon lekker te lang koken.

Misschien ook een goede vervanging voor bambix enz.

 
jullie hebben gelijk. Ik ga eens wat anders proberen. Idd een koolhydraatbom in de ochtend is niet bevorderlijk voor de rest van de dag. Ik zal wat eerder opstaan om eieren oid te maken voor ze.

Idd wil ik ook niet bij de maatschappij horen wat ongezond eten betreft, maar ik heb het beeld van Tom Watkins nog in mijn hoofd, die gepest werd op school omdat hij anders at dan de rest. Dat wil ik voorkomen. De balans zoeken vind ik soms nog lastig.

 
Hoe doen jullie dat eigenlijk met het kinderdagverblijf? Ik ben er nog niet over begonnen, ook omdat er nog veel te winnen is thuis, dus om dan buitenshuis te zeuren. Daar drinken ze dan wel diksap van een goed merk, maar verder is het gewoon brood, margarine, supermarktmelk, etc.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan