Hoe kan insecten eten nadelig zijn?

Rob Bertje

Active member
Vooropgesteld dat ik ze niet eet, dat niet van plan ben.
Maak ik me zorgen om de introductie in ons voedsel vanwege de uiteenlopende verhalen die hieromtrent de ronde doen.
Van "slecht voor de vertering" tot "een gewisse, pijnlijke dood".
Omdat veel wetenschap niet meer te vertrouwen is, vraag ik het hier.
Is dit Twitterbericht overdreven?
asbest Q2a.jpg
 
Vooropgesteld dat ik ze niet eet, dat niet van plan ben.
Maak ik me zorgen om de introductie in ons voedsel vanwege de uiteenlopende verhalen die hieromtrent de ronde doen.
Van "slecht voor de vertering" tot "een gewisse, pijnlijke dood".
Omdat veel wetenschap niet meer te vertrouwen is, vraag ik het hier.
Is dit Twitterbericht overdreven?
Bekijk bijlage 20713
Had dit artikel elders al geplaatst maar nu dan ook even hier.

Hoe zit het nu precies met die insecten in ons eten? Wat zijn de voordelen en wat zijn de gevaren voor jou als bewuste eter?

 
Had dit artikel elders al geplaatst maar nu dan ook even hier.

Hoe zit het nu precies met die insecten in ons eten? Wat zijn de voordelen en wat zijn de gevaren voor jou als bewuste eter?

Goed stukje info, bedankt! Maar toch hangt het weer samen met "factcheckers" en het voelt alsof er nog lang niet alles van boven tafel is. We kijken weer naar een topje van een ijsberg. En onderzoek ho maar... "Voor zover bekend zijn er géén toxicologische onderzoeken bij mensen of proefdieren uitgevoerd met hele insecten of insecteneiwit." Waar moet dat heen.
 
Wilde insecten zijn altijd gegeten als snack, meestal bij gebrek aan beter, niet zo vaak als hoofdmaaltijd, vooral wilde insecten traditioneel. Op zich lijkt mij daar niet zoveel mis mee, als je het lekker vind.

Het kweken van insecten brengt een veel groter probleem met zich mee, want wat krijgen ze te eten en in welke (smerige omstandigheden) worden ze gekweekt?
Meelwormen bijvoorbeeld worden gekweekt op meel, wat voor meel? Ik gok geen kwalitatieve grondstoffen, mijn vrezen wordt bevestigd in dit artikel: https://www.wur.nl/nl/show-longread/iedereen-aan-de-krekels-en-meelwormen.htm

“Een ander groot voordeel van insecten is dat je ze kunt kweken op reststromen uit de voedselverwerkende industrie, zoals groenteresten, -pulp en -schroot"

en

"Mycotoxines worden ook onderzocht; dit zijn giftige stoffen die ontstaan door schimmels in landbouwgewassen. Bepaalde weersomstandigheden kunnen leiden tot hoge concentraties mycotoxines, in bijvoorbeeld granen en noten, waardoor die gewassen niet meer gebruikt kunnen worden als voedsel voor mens of dier. Wij onderzoeken nu of insecten wél veilig gekweekt kunnen worden op landbouwgewassen die aangetast zijn door mycotoxines.”

Reken maar dat deze schimmelgiften er nog inzitten, maar vast onder de norm :rolleyes:

Onder welke omstandigheden worden ze gekweekt? Wat gaat ervoor zorgen dat er geen "meelwormziekte" ontstaat?

En.. ik weet van een hobby kippenhouder dat zijn kippen ziek werden en dood zijn gegaan, omdat er zware metalen in de meelwormen zaten.

Het zal voornamelijk ik voedingsproducten terecht komen zoals snacks en in vegetarische producten (huh, insecten zijn geen dieren?), zoals brood, pasta en falafel.
“De prototypes van falafel, pasta en brood zijn goed beoordeeld bij testen in Portugal."

Hoe staan de veganisten in de insecten discussie eigenlijk? 😁

Oh ja en dan moeten ze nog "verwerkt" worden:
"“Je moet de larven eerst drogen om ze tot meel te kunnen verwerken en daarbij moet je 70 procent vocht kwijtraken. We testen technieken als microwave, radiofrequency drying en low energy electron beams bij verschillende larven."

Hup in de magnetron ermee, smakelijk..

Doe mij maar een grasgevoerd rundvlees stoofpotje.
 
Nee, ik eet ze niet en wil er ab-so-luut niets van binnenkrijgen.
-Enkel indien afkomstig van een oer-volk zoals van de bosjesmannen.
Dit verhaal van Tanja onderstreept dat ook maar weer.
Wel een goeie om te vermelden dat ze in vega snacks zitten..
Hoe durven ze! Insecten zijn dieren voor de meeste vegetariers.
Deze lijst heb ik al opgeslagen als ingredienten check:
- Acheta domesticus = Huiskrekel
- Gryllodes sigillatus = Gedroogde brandkrekel
- Locusta Migratoria = Treksprinkhaan
- Tenebrio Molitor = (gedroogde) meelworm
- Alphitobius Diaperinus = hele en gemalen larven

Ben zelf geen vegetarier, maar het vlees moet biologisch zijn van een slager
die laat zien waar de dieren opgroeien. Dat controleer ik ook.
Als ze er dan toch nog mee rommelen, dan heb ik mijn best gedaan.
Daarnaast eet ik ook vleesvervangers omdat er maar 1x per week vlees op het menu staat.
95% van al het commerciele voedsel eet ik niet. (en afbouwende)
Bijna alles vers van het land of van de natuurwinkel.
 
Maar 1 x per week vlees en de andere dagen vleesvervangers? Dan krijg je een hoop.soja binnen, die rommelt met je hormoonhuishouding! Heb je al eens gekeken naar wat ze nu al in die vleesvervangers stoppen, los van insectenmeel?

Mike
 
Moest weer even denken aan dierendag 2021 toen mijn hond doodziek was na het eten van een dierendag presentje van de Jumbo.
👇
1674544826780.png
 
Maar 1 x per week vlees en de andere dagen vleesvervangers? Dan krijg je een hoop.soja binnen, die rommelt met je hormoonhuishouding! Heb je al eens gekeken naar wat ze nu al in die vleesvervangers stoppen, los van insectenmeel?

Mike
"Ze" stoppen niets wat ik niet wil in mijn vleesvervanger bij de natuurwinkel. Ik ben zo iemand die bijna NIETS koopt in een supermarkt, al jaren. Tofu is mijn belangrijkste vleesvervanger en soja/ tempe enkel 100% biologisch. Maar eet het niet zo veel. Het lukt me vrij aardig om gemanipuleerd voedsel te vermijden.
 
Soja is EXTREEM SLECHT. Je denkt wakker te zijn maar bent dit overduidelijk nog niet helemaal!

Mike
 
De illusie van: alles wat in de EkoPaza verkocht wordt is goed...:rolleyes:

Mike
Ecoplaza? Daar koop ik dus nooit iets, wij hebben hier een natuurwinkel die een stuk minder commercieel is. Soja eet ik zeer weinig, maar t komt soms voor. Deze is dan niet genetisch gemodificeerd. Ondanks dat ik meen wakker te zijn, slipt er nog wel eens iets doorheen. Ik zal vast nog wel wat te leren hebben op dat gebied, maar ben erg tevreden over mijn huidige situatie. Ik maak fouten, ben ik ook blij mee. Ik ben heel blij met mijn verworven evenwicht. Ik ben een complotdenker, en ik denk dat het voedsel uit de supermarkt mensen opzettelijk ziek maakt en ze naar de teststraat drijft om zich vervolgens vol te laten spuiten met nog meer gif.
 
Correctie: alles wat in de natuurwinkel ligt is goed...:rolleyes:

Als je 6 dagen in de week vleesvervangers eet krijg je heel veel soja binnen!

Mike
 
Correctie: alles wat in de natuurwinkel ligt is goed...:rolleyes:

Als je 6 dagen in de week vleesvervangers eet krijg je heel veel soja binnen!

Mike
Sorry, maar nu raak ik je kwijt. Tofu en seitan bevatten geen soja. Hoe kun je dan stellen dat ik veel soja binnenkrijg als ik daar bewust op let om dat NIET binnen te krijgen? Dat eco keurmerk vertrouw ik ook niet helemaal, daar zit wel een mogelijke vervuiling bij. Daarom zeg ik ook dat ik voor 95% te vertrouwen voedsel consumeer. 80% komt ook van het land waar ik soms ook zelf oogst, allemaal biologische teelt.
Kruiden, groenten. Vrienden van mij hebben een biologische kaasboerderij. Bio slager die je naar zijn leverancier stuurt. Het vertrouwen stel ik natuurlijk ZELF! En ook deze percentages die ik noem. Je mag best kritiek hebben op mij, maar onderbouw het dan. Ik zal zeer zeker serieus luisteren naar wat je zegt.
 
Ik moet beter opletten of ik de juiste namen gebruik. Ik haal soms dingen door elkaar.
Goed dat jij daar snedig op insprong
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.686
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan