Wilde insecten zijn altijd gegeten als snack, meestal bij gebrek aan beter, niet zo vaak als hoofdmaaltijd, vooral wilde insecten traditioneel. Op zich lijkt mij daar niet zoveel mis mee, als je het lekker vind.
Het kweken van insecten brengt een veel groter probleem met zich mee, want wat krijgen ze te eten en in welke (smerige omstandigheden) worden ze gekweekt?
Meelwormen bijvoorbeeld worden gekweekt op meel, wat voor meel? Ik gok geen kwalitatieve grondstoffen, mijn vrezen wordt bevestigd in dit artikel:
https://www.wur.nl/nl/show-longread/iedereen-aan-de-krekels-en-meelwormen.htm
“Een ander groot voordeel van insecten is dat je ze kunt kweken op reststromen uit de voedselverwerkende industrie, zoals groenteresten, -pulp en -schroot"
en
"Mycotoxines worden ook onderzocht; dit zijn giftige stoffen die ontstaan door schimmels in landbouwgewassen. Bepaalde weersomstandigheden kunnen leiden tot hoge concentraties mycotoxines, in bijvoorbeeld granen en noten, waardoor die gewassen niet meer gebruikt kunnen worden als voedsel voor mens of dier. Wij onderzoeken nu of insecten wél veilig gekweekt kunnen worden op landbouwgewassen die aangetast zijn door mycotoxines.”
Reken maar dat deze schimmelgiften er nog inzitten, maar vast onder de norm
Onder welke omstandigheden worden ze gekweekt? Wat gaat ervoor zorgen dat er geen "meelwormziekte" ontstaat?
En.. ik weet van een hobby kippenhouder dat zijn kippen ziek werden en dood zijn gegaan, omdat er zware metalen in de meelwormen zaten.
Het zal voornamelijk ik voedingsproducten terecht komen zoals snacks en in vegetarische producten (huh, insecten zijn geen dieren?), zoals brood, pasta en falafel.
“De prototypes van falafel, pasta en brood zijn goed beoordeeld bij testen in Portugal."
Hoe staan de veganisten in de insecten discussie eigenlijk?
Oh ja en dan moeten ze nog "verwerkt" worden:
"“Je moet de larven eerst drogen om ze tot meel te kunnen verwerken en daarbij moet je 70 procent vocht kwijtraken. We testen technieken als microwave, radiofrequency drying en low energy electron beams bij verschillende larven."
Hup in de magnetron ermee, smakelijk..
Doe mij maar een grasgevoerd rundvlees stoofpotje.