Hoe kan ik mijn vader (met schizophrenie) het beste helpen?

Kaya

New member
Ik zou dolgraag de kennis en dingen die ik hier leer doorgeven aan mijn vader. De afgelopen 10 jaar is hij erg achteruit gegaan en vind het erg vervelend naar om hem zo te zien. De meeste mensen hebben geen hoop dat hij beter wordt en dat is erg frustrerend. Ik zou hem weer gelukkig willen zien met een glimlach op zijn gezicht.

Hij komt uit een gezin van 7 kinderen en is de jongste met 1 jaar verschil ertussen. Zijn gezondheid is de afgelopen 25 jaar erg achteruit gegaan. Van het in staat zijn met een "normaal" leven naar compleet paranoïde over bijna alles en is bijna nooit meer buiten.

Hij slikt al die jaren medicijnen, veel roken, veel drinken en weinig voeding (geen WAP). Hij is ongeveer 5 tot 10 jaar geleden gediagnosticeerd als "schizofrene." Wel is hij een jaar geleden gestopt met drinken.

Binnenkort gaat hij op zich zelf wonen en dan wil ik graag dat hij zijn voedingspatroon om gaat te gooien. Hij is erg intelligent, maar het logisch redenen op sociaal gebied is paranoïde.

Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken/ introduceren? Ik heb het GAPS boek gekocht, omdat daar specifiek de naam schizophrenie opstond, maar hij heeft volgens mij behoorlijk wat tekorten opgebouwd, zou dan WAP beter zijn? En als WAP beter is wat zou dan prioriteit hebben om dit te introduceren (zonder te denken dat de wereld een grote samenspanning is)?

 
Granen 100 % weglaten.

http://www.scdiet.nl/schizofrenie.php

En:
Quote:
Een derde aspect is dat het westerse dieet erg weinig gezonde vetten bevat. Onder gezonde vetten versta ik verzadigde vetten zoals boter, kokosvet en dierlijke vetten (dit in volledige tegenspraak met de reguliere geneeskunde/biologie die juist de meervoudig onverzadigde vetten als gezond beschouwen, wat mijns inziens een grove misvatting is).

Het punt is dat de hersenen en het zenuwstelsel veel vetten nodig hebben (ze bestaan zelf grotendeels uit vet) om goed te werken en om gezond te blijven. Zonder deze vetten, kan de werking verstoord worden, met alle gevolgen van dien. Ik raad dus tevens aan veel boter, dierlijke vetten en kokosolie te nuttigen. Plantaardige olieen zoals maisolie, sojaolie dienen vermeden te worden.

Voor meer achtergrondinformatie over vetten en koolhydraten, zie mijn andere site, www.newtreatments.org.


Quote:
En als WAP beter is wat zou dan prioriteit hebben om dit te introduceren (zonder te denken dat de wereld een grote samenspanning is)?



Bottenbouillons sowieso. Zo veel mogelijk, en daarnaast een goede probiotica zoals bio-cult of nog beter rauwe melk kefir.

En voor de opgebouwde tekorten elke week 350 gram runderlever.

 
Dankjewel voor jullie snelle reacties. Graan staat nu aan boven aan de lijst om te elimineren en ik zal ook lever voor hem gaan kopen.

Ik had de post van Alex al gelezen, alleen is mijn vader helaas nog niet zover dat hij zelf nadenkt over zelf beter worden.

Hij is gelukkig stopt met drinken, maar cola heeft de plaats van bier ingenomen :(

De dingen die hij nu eet, drinkt, maar vooral roken ziet hij als zijn geluksmomenten en rewards. En die ben ik van plan af te nemen :twisted:

Iemand ervaring of tips om het mentale aspect voor om te schakelen naar dit nieuwe voedingspatroon?

 
Geen toeval. Kinderen met adhd, epilepsie, Alzheimerpatienten, schizofreniepatienten, ze hebben allemaal met elkaar gemeen dat het enorme zoetekauwen zijn! Toeval? Dacht het niet. Dit is wat hersenen op glucose doen!

Mike

 
Schizofrenie:
Quote:
De verschijnselen worden verdeeld in de volgende vijf groepen.

Wanen

Hallucinaties

Negatieve symptomen (vlak gevoelsleven, gebrek aan energie en motivatie)

Onsamenhangend gedrag

Ernstig chaotisch gedrag, en lichaamsbewegingen die vreemd overkomen. Dit laatste wordt katatoon gedrag genoemd.

Sommige mensen met schizofrenie vinden zelf dat ze niets mankeren. Dat maakt dat ze geen behandeling willen.


Een schoonzus is gediagnosticeerd met schizofrenie, al zo'n 4 jaar geleden. Om de dooie dood niet dat zij schizofreen is.

Ze heeft geen wanen, hallucinaties, onsamenhangend gedrag of ernstig chaotisch gedrag.

Wel heeft ze een vlak gevoelsleven, gebrek aan energie en motivatie. Die omschrijving is haar, helaas, op het lijf geschreven. Maar vind je het gek als je al 20 jaar anti-depressiva slikt. Dit n.a.v. het overlijden van haar man na een ongeluk met een landbouwapparaat. Nooit is men na een paar maanden gaan kijken of ze al zonder die medicijnen kon, nooit, en nu kan het niet meer. Bovendien krijgt ze er met regelmaat een medicijn bij, vanwege de (bij)werking van de andere medicijnen/rotzooi.

Ze zit als een zombie, al rokend, in haar stoel en heeft geen activiteit meer. Ze geeft antwoord als je haar iets vraagt maar zal zelf niet zo gauw uit haarzelf iets vertellen. Dan ben je eigenlijk toch niet meer levend en ze is pas 65 jaar.

Ze heeft dus toen het stempel schizofrenie op haar voorhoofd gekregen, ammehoela. Maar de naaste familie gelooft het direct. Het is in en in triest.

Lia

 
Quote:
Iemand ervaring of tips om het mentale aspect voor om te schakelen naar dit nieuwe voedingspatroon?



Tja het blijft moeilijk, iig de focus leggen op al dat lekkere vlees en vet dat hij wel mag eten in plaats van alles dat hij niet mag.

Welke 'medicijnen' slikt je vader eigenlijk? Want dat is vaak ook een groot deel van het probleem.

 
Ik weet het niet 100% zeker, dit moet ik navragen. Maar hij slikt in ieder geval medicijnen voor waanideeën/hallucinaties, depressie, kalmeringseffect en tegen slapeloosheid.

De psychiaters wouden het soort medicijn binnenkort weer veranderen. Mijn vader had geen zin in verandering dus het is uitgesteld tot na de verhuizing.

 
De psychehaters hebben je vader zoals te doen gebruikelijk alleen maar verder in de put geholpen.

Anti depressiva en anti-psychotica zijn een van de meest nare medicijnen die er bestaan.

En helemaal om daar weer vanaf te komen.

Geen wonder dat je vader zo down en paranoia is met al die drugs.

Ik ben bang dat dit geen makkelijk traject voor jou en je vader gaat worden maar waar een wil is is een weg!

 
@Poeki, vervelend van je schoonzus, en nog minder dat de naaste familie er ook zo over denkt. Heb je er ooit met haar over gepraat?

Quote:
Nooit is men na een paar maanden gaan kijken of ze al zonder die medicijnen kon, nooit, en nu kan het niet meer.


Quote:
En helemaal om daar weer vanaf te komen.


Kan ik hier uit opmaken dat het heel moeilijk is of niet mogelijk is om hem vrij te krijgen? En weet iemand misschien arts die meer homeopathische middelen kan voorschrijven?

@Pike, Dankjwel voor de links, die had ik nog niet gevonden met googelen. Met deze informatie kan ik misschien meer mensen in mijn omgeving overhalen om hem te ondersteunen in zijn nieuw voedselpatroon.

 
Quote:
Kan ik hier uit opmaken dat het heel moeilijk is of niet mogelijk is om hem vrij te krijgen?



Dat is per geval nogal verschillend.

Het probleem is is dat de dokter of psychiater er heilig van overtuigt is dat deze medicatie nodig zijn.

Dus als de patiënt zich dan na het stoppen op enig moment slechter voelt dan is het voor de dokter duidelijk dat hij weer aan de medicatie moet.

Vaak denkt de patiënt (en de rest van de omgeving) dan ook "zie je wel ik heb dat spul toch echt nodig".

En dan beginnen ze er weer mee. Net zoals een heroïne junkie zich enorm slecht gaat voelen als deze moet afkicken.

En dan zeggen ze tegen jou "zie je wel dat hij dat spul nodig heeft?! Jij hebt er niet voor gestudeerd de dokter wel!!"

Maar als je er niet mee gaat stoppen dan betwijfel ik of een verandering in dieet erg veel uit zal maken omdat die drugs zo'n sterke uitwerking hebben.

Daarbij komt nog dat als je vader allerlei dingen weg moet laten die hij lekker vindt en na een aantal maanden merkt hij geen enkel verschil(omdat hij de medicijnen nog slikt)hij waarschijnlijk weer teruggaat naar zijn huidige dieet...

Dus het hangt veel af van de support van de omgeving en van de medewerking van je vader.

Medewerking van de dokter of psychiater zou helemaal mooi zijn maar daar hoef je meestal al helemaal niet op te rekenen.

En omdat deze drugs inwerken op iemands hersenchemie is het vaak onvoorspelbaar hoe iemand reageert als je ermee stopt.

Het beste is dan ook sowieso om dit niet in een keer te doen maar geleidelijk.

Heel belangrijk stukje uit de link die ik gaf:
Quote:
De oorzaak

De echte oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat granen en geraffineerde suikers een zeer negatief effect op de darmen hebben. De darmen zijn een zeer belangrijk filter in het lichaam. Ze filteren alle voedingsstoffen, zodat alleen de verteerde delen in het bloed terecht komen. Bij mensen met schizofrenie (maar ook bij autisme en veel andere geestesziekten), komen er waarschijnlijk te veel onverteerde eiwitten en andere voedingsstoffen in het bloed terecht. Wanneer deze via het bloed de hersenen bereiken, raakt deze ontregeld.

Daarnaast speelt dat granen en suikers goede voeding zijn voor bacterieen, schimmels en gisten in de darmen. Deze produceren gifstoffen die ook door de darmwand opgenomen kunnen worden en zodoende ook de hersenen bereiken.


 
Ik denk dat stap 1 is zelf helemaal overstappen. Je kan wel voor hem willen bepalen dat hij beter moet worden, anders moet gaan eten en daar tips voor krijgen, maar het is een volwassen man met een eigen verantwoordelijkheid. Begin eerst met jezelf. Als hij aan de hand daarvan interesse heeft, dan kan je hem begeleiden in het maken van de overstap.

 
Het probleem is dat deze mensen vaak nog moeilijker te bereiken zijn dan "gewone mensen" omdat ze in feite gewoon onder invloed zijn.

Niet alleen van de zeer sterke medicijnen maar ook van de sterke invloed van de dokteren en psychiaters waarvan ze menen dat die het wel beter zullen weten.

 
Persoonlijk denk ik dat mensen die al heel lang antidepressiva en anti-psychotica gebruiken daar alleen van af kunnen kicken via een officieel afkickcentrum. Een afkickcentrum helpt je niet alleen van alcohol en drugs af maar ook van bovengenoemde medicijnen, alhoewel het ook gewone ordinaire drugs zijn, zeer verslavend.

Dus dat zou nog een oplossing kunnen zijn, maar je vader moet het wel zelf willen.

Alleen denk ik niet dat ze in zo'n instituut enig idee hebben van goede voeding.

Lia

 
Ik heb gewerkt in een afkickkliniek. Geloof me, geen wapf hoor daar! Maar als je zegt alergisch te zijn voor gluten, zelf rauwe melk meeneemt, dan kom je al een heel eind denk ik.

@Kasja, jij wil je vader overhalen iets te gaan doen wat je zelf niet beheerst. Hoe kan je dan je vader tot steun zijn? Hoe kan je hem dan begeleiden door de vele vraagtekens die hij heeft en zal krijgen? Ik begrijp heel goed dat je vader gezond wil zien en het beste gunt van het leven. Maar jouw verantwoordelijkheid ligt in eerste instantie bij jezelf. En ondanks zijn psychische problemen, is zijn leven zijn verantwoordelijkheid. Je kan elkaar steunen, maar niet je wil opleggen. Ookal weet je echt wel wat beter is voor de ander.

 
Ik denk dat het introduceren van een nieuw voedsel patroon mij wel kan lukken om hem over te halen, maar dan praat je niet over 1 gesprek, dat gebeurd over veel tijd. Overhalen kan op verschillende manieren, ik zal hem niet dwingen om dingen te eten/ drinken die hij absoluut niet wil, wel zou ik hem stimuleren om het te proberen om het te proberen voordat hij het afwijst. @Alexandra, overhalen (ook wel gezien als veel positieve stimulatie) lijkt mij prima samen te gaan met steun, begeleiding en het beantwoorden van vragen.

Het klopt dat zijn level zijn verantwoordelijk is, maar ik vind dat hij het recht heeft en mijn verantwoordelijk is (omdat ik meer informatie weet) om hem te vertellen over de mogelijkheden die hij heeft.

Het afkicken tegen de medicijnen is daarentegen wel iets wat geheel zijn eigen keuze moet zijn, sinds dit traject zijn doorzettingsvermogen nodig is om daar doorheen te komen. Maar ook omdat hij met deze keuze dan zelf verantwoordelijk gaat nemen voor zijn gezondheid.

 
Dit topic is toch niet meer actief en in het kader geen nutteloze topic aanmaken stel ik mijn vraag hier.
Iemand in mijn omgeving slikt haar hele leven zo ongeveer al medicijnen tegen schizo. Ze functioneert nagenoeg normaal. Helaas heeft ze de laatste tijd last van paranoia. Dit richt zich vooral op 1 persoon en is echt niet grappig.
Ze is een echte lemming en al in de zestig en volledig trouw aan de dokter, dus tja hoeveel eer is er aan te behalen he?
Afijn het zou enorm fijn zijn als haar wanen weer terug gaan naar het oude nivo.
Een tijdje geleden heb ik haar een pot kokosolie gegeven en tot onze verrassing vindt ze dat lekker. Ik weet dat ze verder ook roomboter gebruikt. Verder wordt de magnetron ed regelmatig gebruikt. Zoals ik al zei weinig eer aan te behalen. Maar de kokosolie is mij dus wel gelukt. Nu vroeg ik mij af wat belangrijk is om nog verder te stimuleren.
Misschien dat ik het voor elkaar kan krijgen dat ze tarwevrijzuurdesembrood gaan eten (ik heb en spion daar in huis ;) ) maar de koek blijft dan wel. Is wifi een factor? Of moet je je echt richten op de granen en gepasteuriseerde melkproducten en de suikers? En heeft het zin als het ze bv 80% gluten vrij gaat eten of is dat echt zonde van de moeite?
 
@ Naief

Heeft de dokter haar al gecontroleerd op een mogelijk B12 tekort ?
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/een-vitamine-b12-tekort-bij-ouderen/
 
geen idee, maar ze vindt zelf niet dat ze ziek is! Met alle pillen die ze slikt, zou het wel zomaar zo kunnen zijn. Ik zie echter geen wanen in het lijstje staan. Dus is het wel een factor van belang in haar geval?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan