Hoe eten jullie boter?

Mr. Nice Guy

New member
Hallo,

zijn er hier mensen die boter gewoon rauw en puur opeten?

Ik vroeg mij dus af hoe jullie boter zoal eten?

Of met wat mengen jullie het zoal?

Ben echt benieuwd, alvast bedankt!
 
En nog een extra vraagje hierover; Stel als je boter 20-30 seconden zou opwarmen en dan mengen met iets om te drinken, hoe zit het dan met de Activator X, vitamine K2? Gaat deze kapot na verhitting of blijven ze intact?
 
Termeric,

Boter stond vroeger bekend als anti-reumamiddel. Dat komt door de zogeheten Wulzen-factor in boter. Deze wordt helaas vernietigd door verhitting van boter, de vetoplosbare vitamines blijven wel intact.

Ik moest ook denken aan dit citaat uit het recente artikel van Sally Fallon in antwoord op de beschuldigingen van WAPF-bestuurslid (hopelijk niet snel meer) Kaayla Daniel over de levertraan en boterolie van Green Pasture:



I was introduced to the Green Pasture butter oil when it first came out in about 2003. At that time, I was concerned that I was developing arthritis—this runs in my family, and when I woke up in the morning, my hands would be very achy and stiff. One week on the butter oil and this condition completely disappeared.


Off-topic, maar niet minder relevant is dit citaat van Sally over endometriose en allergieen:



The WAPF recommendation is 1 teaspoon per day high vitamin cod liver oil for a maintenance dose; 2 teaspoons per day for pregnant and lactating women; and higher doses for a short time during periods of stress (http://www.westonaprice.org/health-topics/cod-liver-oil-basics-and-recommendations/). We have also reported on a South African study in which women with endometriosis had a 92 percent cure rate when given high doses (up to 90,000 IU) of vitamin A daily (D M Lithgow and W M Politzer, “Vitamin A in the Treatment of Menorrhagia,” South African Medical Journal, February 12, 1997, Pages 191-193).. WAPF board member Kim Schuette, CN, reports great success with 1 tablespoon 2-3 times daily for 30-60 days in cases of endometriosis. (But after 60 days, they go back to one-half to a full teaspoon.)

Personally I take 1 teaspoon per day and a second teaspoon in the afternoon when I have a lot of stress or during the pollen season (for me FCLO works like nothing else to alleviate pollen allergies.) I have never taken cod liver oil in tablespoons. I do often tell people that increasing the cod liver oil temporarily can help with stress.



Mike
 
Hey Mike, ff geleden maar ik lees nu pas je reactie, best een interessant stukje daar wat je schreef ;)

Opwarmen zal ik dan maar niet doen, maar hoe zit het bijvoorbeeld met mixen in de blender dan? Kan dit kwaad?

Ik dacht bijvoorbeeld aan zelfgemaakte koude chocolademelk met boter:

- Volle melk
- 50 à 100 gram boter van grasgevoerde koeien (Kerrygold?)
- Biologische cacaopoeder
- Stevia als zoetmiddel

En dit allemaal mixen in de blender.

Ik vraag mij dus af of mixen of blenden bepaalde vitamines en/of stoffen uit de boter zou vernietigen?

Zo ja, is er eventueel een alternatieve aanpak?

Als laatst vraag ik mij ook af er reeds een topic bestaat (ik kon het niet terugvinden) waar forumleden recepten, tips en adviezen gaven/geven over hoe je boter makkelijk kunt opeten zonder op te warmen?
 
De blender doet de boter geen kwaad, zitten geen eiwitten in.
Ik doe weleens een plak boter op een plak kaas. Ook gaat er veel boter door mijn zelfgemaakte leverworst. Dat is dan wel lauwwarm, maar denk niet dat er dan iets verloren gaat.
http://gezondgestel.nl/zelf-maken/
Aan dit recept dus in de blender nog extra boter toevoegen.

Je zou ook boter met kokosrasp en wat kaneel, cacao of vanille en wat zout kunnen mengen, dat in een schaal doen met bakpapier in de koelkast hard laten worden, hiervan stukjes snijden en zo heb je smakelijke boter hapjes.
 
Ja Mark klopt, maar niet in die mate dat even door de blender dat beetje eiwitten kapot zal maken.
 
In de blender ontstaat wel degelijk warmte, je kan b.v. soep er goed mee opwarmen. De warmte ontstaat zeer plaatselijk waar de messen zeer snel ronddraaien. Bij kortdurend blenden valt de temperatuurverhoging niet op in de totale inhoud.
 
Toen ik zwanger was heb ik wel eens boter in de mixer gedaan met een likje honing en vanillepoeder. nu kan ik er wel van over mijn nek gaan.
 
Kun je ook chocolademelk maken met warme melk en cacao boter er door heen?
Cacao boter heeft ja voor het merendeel verzadigd vet. Zo zou men ook die bulletkoffie kunnen maken met cacao boter, of niet?

Dorothé
 
Nou, ik heb vandaag de cacao boter gekocht. Het smaakt wel een beetje als witte chocolade.

Als ik google, vind ik info dat cacao boter gezond is.
https://overgang.info/cacaoboter-8-redenen-waarom-deze-natuurlijke-vetsoort-zo-gezond-is/

Eigenlijk is dat meer mijn vraag. Is het goed om dit soort vet te nuttigen?
Je kan wel allerlei info lezen, maar dan nog is het natuurlijk altijd zo of die info wel waar is. Het klinkt trouwens wel aannemelijk. Ik ga het spoedig eens proberen.

Dorothé
 
Nou, ik heb vandaag de cacao boter gekocht. Het smaakt wel een beetje als witte chocolade.

Het IS witte chocola! Dat is waar witte choco van gemaakt wordt!

Mike
 
Dat is geweldig. Ik wil nl. echt zo min mogelijk suiker tot me nemen, maar witte choco laat mij soms wel eens falen in dit doel. Dus een stukje cacao boter (dus daarmee geen suiker) is wel gezond en verzadigend en het smaakt echt wel goed. Hier kan ik mijn chocoladelust wel mee bedwingen. En ik ga het eens proberen in warme melk.
Goh, wat een goede gedachte....mmmmmmm!

Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan