Hoe eten de bestuursleden van de WAPF zelf?

Nou moe, valt mij ook een beetje tegen, ze smeren precies meer honing als boter, en ik zag zelfs ergens suiker 8O

 
Sally fallon eet nog de minste koolhydraten, maar zelfs zij zit nog een beetje aan de hoge kant. Mary Enig begrijpt het inderdaad niet helemaal volgens mij. Ik weet niet hoe oud ze is, maar ik vond haar er altijd al ongezond uitzien. Ook altijd zo supermager, terwijl ze toch wel flink wat calorietjes naar binnen werkt.

Verder zit iedereen wel redelijk high fat, zo'n 50-70%, maar ook allemaal te hoog in suikers, en veel ook te laag in eiwitten als je het mij vraagt.

 
Inderdaad, veel honing, (gedroogd) zoet fruit, veel noten ook brood en volkoren crackers en nachtschades volop. Valt mij ook tegen het is intussen wel wat gedateerd, misschien zou het intussen veranderd zijn door voortschrijden inzicht?

 
Ik zie ook veel havermout. Dat kun je toch zo simpel vervangen door boekweitvlokken als je dan per se granenpap wil eten...dat is toch al een stuk minder erg.

 
Havermout is deel van het 'Good Scots diet' uit het boek van Weston Price. Als je het maar laat weken, en de Schotten deden dat vaak een week lang.

 
Er staan verschillende keren rolled oats tussen, dat is niet geweekt.

Over chips, in Amerika krijg je dat overal bij, als je een sandwich of een hamburger besteld krijg je daar chips bij, dus daar is het wel iets logischer om het dagelijks op het menu te zetten als hier, het is een aardappelsidedish. Maar goed, met WP heeft het niks te maken natuurlijk.

 
Dus als je havermout maar genoeg laat weken is het wel wapf proof? maar er zitten toch heel veel koolhydraten in?

 
De Schotten aten ook aardappelen, en ze waren erg gezond. Ze aten daarnaast grote hoeveelheden kabeljauw en dus ook cod liver oil. Met dank aan de Schotten weten we dat we daar niet zuinig mee hoeven te zijn.

WAPF is gebaseerd op de studies van Weston Price, en dat was niet allemaal ketogeen.

Quote:
Het voedingspatroon dat erop gericht is om robuuste mannen en vrouwen en krachtige jongens en meisjes te kweken, wordt de inwoners van deze dorre eilanden verschaft door haver in de vorm van haverkoeken en havermoutpap, samen met visproducten waaronder enkele visorganen en viseitjes.


Weston Price schrijft ook uitvoerig over de manier waarop haver in die streek bemest werd. Je zou wel kunnen zeggen dat wij het ons niet meer kunnen veroorloven om veel havermout en aardappelen te eten, omdat we als de donder moeten regenereren, maar dat is dan voortschrijdend inzicht, of invloed van meer ketogene dieten.

 
Uit de nieuwste journal, zomer 2013:

MYTH: WAPF ADVOCATES A LOW-CARB DIET

A corollary to the first myth is the low-carb diet, one devoid of all starchy vegetables, grain, fruits and natural sweeteners. Many have the mistaken impression that WAPF advocates a diet very low in carbohydrates.

WAPF has indeed warned about the dangers of a diet high in refined carbohydrates; however, that does not mean that we need to drastically cut

back on natural carbohydrate foods. Many of the cultures Dr. Price studied consumed fairly high levels of carbohydrate-rich foods—from the Swiss with their sourdough rye bread, to the South Sea Islanders who consumed tubers like cassava or yams, to the Amazonian Indians who always ate bananas with their meat.

Some people restrict carbs because they find that carbs contribute to weight gain; others can eat lots of carbs without gaining an ounce.

Advocates of very low-carb diets insist that we have no biological need for dietary glucose, but intriguing new evidence indicates that carbohydrates support thyroid function, protect the digestive tract, and even help with blood sugar regulation. This may explain why people develop cravings for carbs after following a carb-restricted diet for some time.

In any event, except for the brief initial stages of weight loss diets, the traditional diet should include carbohydrate-rich foods, at least in moderation. And remember that animal fats provide the perfect synergy for carb-rich foods like potatoes, grains, fruit and natural sweeteners.

 
Alexandra,

Ik had het ook gelezen. Ben jij soms ook actief lid van de WAPF en krijg jij ook de Wise Traditions, hun kwartaalblad, opgestuurd via de post?

Mike

 
Hahahahahaha, nee hoor. Al is het alleen maar omdat ik me niet heb verdiept in het lid worden. Maar een paar maanden geleden heb ik me voorgenomen om meer engelse artikelen te lezen. En de Wise Traditions is dan een heel mooi begin lijkt me zo. Via het forum ben ik hier op gewezen en ik zocht daarnet een artikel voor naief. En toen zag ik dat er een nieuwe uit was. Misschien wel een goed idee om lid te worden. Via de post ontvangen is wel aantrekkelijk. Merk dat ik de pdf lezen lastig vindt omdat vanalles verspringt. En op de ipad doen de artikelen het niet altijd.

 
Quote:
but intriguing new evidence indicates that carbohydrates support thyroid function, protect the digestive tract, and even help with blood sugar regulation.


hoe denk jij hierover mike? aangezien ik toch hier af en toe wel lees, dat mensen last hebben

van verstoppingen! ik heb daar af en toe ook last van. zou meer koolhydraten eten daartegen helpen?

 
Ik kan het niet laten om toch even te reageren omdat ik denk dat ik mogelijk anderen kan laten nadenken over mijn eigen ervaringen.

Ik at de afgelopen jaren zo'n beetje helemaal volgens WP, ik at veel vetten, weinig groenten of vezels (niets rauw) , veel soepen, stoofpotjes, eieren, kefir ect ect..

Daarbij soms wat quinoa, maar geen fruit (want dit was suiker) en rauwe groenten kunnen we niet verteren, dus at ik ook weinig tot niet :(

Maar..

Ik bleef klachten houden, mijn darmen en lever protesteerde, mijn schildklier functioneerde ondermaat, ik had een droge huid en vooral ik was moe moe moe...

weinig energie, steeds opgezette buiken, obstipatie en ga zo maar door..

Toch wilde ik vasthouden aan WP en las ook heel selectief artikels en boeken.

Tot het moment dat ik meer en meer op Amerikaanse sites ging lezen en zo terecht kwam bij een aantal ervaringsverhalen van mensen die dezelfde klachten ervaarden en ook een steeds terugkerende Candida infectie hadden, zoals ik..

Ik wilde hier meer van lezen en ben er ingedoken..

Hun levenstijl en voedingspatroon stond bijna haaks op die van WP, dus ik voelde veel verzet..

Toch.. als je alles al geprobeerd hebt en je gaat je niet beter voelen.. ben ik langzaam wat meer rauwe groenten gaan toevoegen en ook heel voorzichtig mijn fruit. Ik ging mijn vetten vervangen voor de pure en natuurlijke vetten: noten, zaden, kokos, avocado's en olijven. Ik vond het super spannend maar na een week wist ik het zeker!

Ik voelde me meteen veel energieker, mijn stoelgang verbeterde, mijn huid was stralend, mijn vertering liep goed, zelfs mijn schildklier is terug herstelt naar normale waarden :)

Vanaf dat moment ben ik me daarin helemaal gaan verdiepen en gevoelt wat bij me past.

Veel gelezzen, bestudeerd en uitgezocht en ik ben super blij dat ik deze stap heb genomen!

Ik geloof niet meer in een hele hoog vetdieet, we hebben vetten nodig.. maar dan wel zoals de natuur ze ons heeft gegeven.

Onze spieren en hersenen leven op glucose, we zijn niet gemaakt om enkel te leven op eiwitten en vetten.

Er zijn zeker essentiële koolhydraten die we elke dag binnen moeten krijgen, vezels en suikers die bacteriën in onze darmen omzetten en waardooor afvalstoffen verwijderd worden uit ons lichaam/

Ik weet dat ik veel weerstand ga krijgen, maar ik moest dit toch even opschrijven.

Doe wat bij je past, ga je eigen weg en vooral VOEL WAT GOED IS!

liefss

 
Dank je wel Ikke.

Van mij krijg je die weerstand niet.

Zowiezo heeft het voor jou gewerkt.

Mijn lichaam is in elk geval aan het vastlopen jammer genoeg, dat voel ik heel goed.

Ik vind het wel moeilijk mijn weg vinden, want rauw: daar heb ik voor wat groente aangaat (behalve bladgroente exclusief spinazie) niet zoveel vertrouwen in.

Maar ik moet wel iets anders gaan doen vrees ik.

En minder groenten is het voor mijn lijf duidelijk niet denk ik.

Maar goed, dan is de vraag: wat dan.

Ik ga na de vakantie naar iemand die me hiermee kan helpen want ik zit in een crisis wat dit aangaat.

 
Hoi Ikke,

Goed dat het voor jou werkt en goed voelt. Ik heb weleens een ontgiftingskuurtje gedaan met rauw geperste groentes maar ik ging me hier helemaal niet beter van voelen. De vraag is natuurlijk of wat je nu doet op de lange termijn ook het beste is, want meer koolhydraten geven op korte termijn misschien meer (korte) energie. Wanneer ben je geswitched en nog belangrijker wat eet je dan zoal op een dag.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.459
Berichten
488.235
Leden
8.623
Nieuwste lid
Elaine-vdb
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan