Ik kan het niet laten om toch even te reageren omdat ik denk dat ik mogelijk anderen kan laten nadenken over mijn eigen ervaringen.
Ik at de afgelopen jaren zo'n beetje helemaal volgens WP, ik at veel vetten, weinig groenten of vezels (niets rauw) , veel soepen, stoofpotjes, eieren, kefir ect ect..
Daarbij soms wat quinoa, maar geen fruit (want dit was suiker) en rauwe groenten kunnen we niet verteren, dus at ik ook weinig tot niet
Maar..
Ik bleef klachten houden, mijn darmen en lever protesteerde, mijn schildklier functioneerde ondermaat, ik had een droge huid en vooral ik was moe moe moe...
weinig energie, steeds opgezette buiken, obstipatie en ga zo maar door..
Toch wilde ik vasthouden aan WP en las ook heel selectief artikels en boeken.
Tot het moment dat ik meer en meer op Amerikaanse sites ging lezen en zo terecht kwam bij een aantal ervaringsverhalen van mensen die dezelfde klachten ervaarden en ook een steeds terugkerende Candida infectie hadden, zoals ik..
Ik wilde hier meer van lezen en ben er ingedoken..
Hun levenstijl en voedingspatroon stond bijna haaks op die van WP, dus ik voelde veel verzet..
Toch.. als je alles al geprobeerd hebt en je gaat je niet beter voelen.. ben ik langzaam wat meer rauwe groenten gaan toevoegen en ook heel voorzichtig mijn fruit. Ik ging mijn vetten vervangen voor de pure en natuurlijke vetten: noten, zaden, kokos, avocado's en olijven. Ik vond het super spannend maar na een week wist ik het zeker!
Ik voelde me meteen veel energieker, mijn stoelgang verbeterde, mijn huid was stralend, mijn vertering liep goed, zelfs mijn schildklier is terug herstelt naar normale waarden
Vanaf dat moment ben ik me daarin helemaal gaan verdiepen en gevoelt wat bij me past.
Veel gelezzen, bestudeerd en uitgezocht en ik ben super blij dat ik deze stap heb genomen!
Ik geloof niet meer in een hele hoog vetdieet, we hebben vetten nodig.. maar dan wel zoals de natuur ze ons heeft gegeven.
Onze spieren en hersenen leven op glucose, we zijn niet gemaakt om enkel te leven op eiwitten en vetten.
Er zijn zeker essentiële koolhydraten die we elke dag binnen moeten krijgen, vezels en suikers die bacteriën in onze darmen omzetten en waardooor afvalstoffen verwijderd worden uit ons lichaam/
Ik weet dat ik veel weerstand ga krijgen, maar ik moest dit toch even opschrijven.
Doe wat bij je past, ga je eigen weg en vooral VOEL WAT GOED IS!
liefss