Hoe bak je een hamburger?

Ufo

New member
Ik bak regelmatig gehakt in de wok en dat gaat fantastisch.

Maar een hamburger bakken was vandaag geen groot succes.

Ik zette koekenpan op iets minder dan half vuur. Een klein scheutje olijfolie er in en een dun plakje roomboter. Toen dat laatste gesmolten was, de hamburger er bij.

Die ging na een minuut al bol staan. Na twee minuten omgedraaid, maar toen waren de randen al zwart gebrand...

Had gelezen dat ik de hamburger in 9 minuten moest bereiden, en diverse malen moest keren, maar ik heb hem er na 4 minuten al uitgehaald, om te voorkomen dat hij helemaal zwart zou worden...

Voor consumptie eerst nog de zwarte plekken er af gesneden.

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Vuur te hoog?

 
@Janse, Wat een briljant antwoord!!

Ik denk dat Mike je maar moet promoveren tot erelid!!!

 
Mijn man bakt altijd het vlees. (Niet alleen op zondag hoor).

Hij doet de hamburgers altijd op een heel laag vuur bakken, in de roomboter.

En dat gaat prima, zonder dat het vlees bol gaat staan.

Dus rustig aan dan maar.

Of je kunt een tijdje bij de MacDonalds gaan werken, kun je de kunst afkijken.

 
misschien te weinig boter of olie gebruikt?

en inderdaad rustig bakkenen geregeld omdraaien

 
En met een platte spatel lekker stevig op die hamburger drukken, alsof je het vet eruit wilt persen, wat je nadien natuurlijk als jus over je eten kunt gieten.

 
Ik heb een goed hamburgerrecept. Werkt ook met worstjes.

De Engelsen eten graag relish bij hun vlees. Dit is een dikkige, zoetzure saus, vaak gebaseerd op uien. Deze relish kun je natuurlijk apart maken, maar ik bereid graag mijn hamburgers en relish kant en klaar in 1 pan (ben een groot voorstander van alles in 1 pan!). Ga als volgt te werk:

Doe een flinke klont roomboter in een gietijzeren braadpan (1/4 tot 1/2 pak boter), de relish moet nl. flink romig zijn. Voeg hier in ringen gesneden uien aan toe (2-3 uien, afhankelijk van hun grootte), in kleine stukken gesneden mag ook. Voeg hier de hamburgers (of worstjes) aan toe. Zorg ervoor dat de boter niet bruin wordt door een flinke scheut rode wijnazijn toe te voegen en daarna 1 of meerdere kopjes water. De bedoeling is dat de hamburgers (of worstjes) gekookt worden in de saus en niet gebakken, dus ze moeten letterlijk zwemmen in de relish. Dit betekent dat de uien ook niet bruingebakken hoeven te worden, ook zij zwemmen in de saus en koken gaar.

Voeg nu naar smaak versgemalen zwarte peper toe (ik houd wel van pittig, dus ik voeg minimaal een theelepel zwarte peper toe, die ik zelf maal in een vijzel). Voeg vervolgens naar smaak Keltisch zeezout toe (ik houd wel van zout, dus er gaat bij mij opnieuw minimaal een theelepel zout in). Het zout hoeft niet gemalen te worden, want het lost uit zichzelf op in de saus. Voeg vervolgens Billington's suiker toe (palmsuiker of kokosbloesemsuiker is ook prima), maar wees voorzichtig en proef voortdurend! Wat je wil is een perfecte combinatie tussen zuur, zout en zoet. Dus smelt de suiker in de relish en proef, net zo lang tot je die perfecte combinatie hebt. Voeg ten slotte 1-2 teentjes versgeperste knoflook (ik vermaal de knoflook in een vijzel) toe. De knoflook geeft een romige smaak aan het geheel, maar zonder knoflook smaakt het ook prima.

De saus (die op middelhoog vuur staat) zal snel gaan indikken, maar dan is je vlees wellicht nog niet gaar (als je echt vlees gebruikt heeft het zeker wel een half uur, soms 3 kwartier) nodig om te garen). Dus regelmatig kopjes water toevoegen en je hamburgers (of worstjes) regelmatig omdraaien in de saus. Als het vlees goed is, stop je met water toevoegen en laat je de relish indikken. Je kunt dan zelf kiezen wanneer je het vuur uitzet. Je kunt de relish zo ver in laten dikken tot deze gaat karameliseren, of iets eerder stoppen, waardoor je meer een soort dikke jus krijgt.

De hamburgers (of worstjes) en de relish krijgen door deze bereidingswijze een smaakuitwisseling, waarbij het vlees in de relish gaat zitten en de relish in het vlees (wat is er toch met die magische combinatie van vlees en uien?). Je schept dan de hamburgers (of worstjes) uit de pan en dient deze op met een beetje relish (saus met uien). De rest van de pan zet je op tafel, zodat iedereen naar hartelust relish kan bijscheppen (en geloof me, die pan gaat leeg!). Het is supersimpel om te maken en ik beschouw het vaak als een volledige middag- of avondmaaltijd. Smakelijk!

Mike

 
oeh dat klinkt lekker! ga ik zeker proberen :)

kan ook wel met appelazijn neem ik aan?

en hoe maak je de hamburger zelf? gewoon gehakt en dan wat kruiden? ik eet dus nooit hamburger want wil ze niet kant en klaar kopen (weet nooit wat ze erin stoppen) maar dit klinkt een stuk leuker dan gewoon rul gebakken gehakt wat ik meestal doe.

 
Je kunt appelazijn gebruiken en je kunt de hamburgers zelf maken, geen probleem. Ik koop de hamburgers of worstjes wel kant en klaar, maar ik weet wat erin zit. Ik wilde jullie dit recept meegeven omdat de Engelsen iets doen wat in ons denksysteem niet of nauwelijks voorkomt en dat is het gebruik van azijn bij het koken. Is ook goed voor je maagzuur en je krijgt water en vet binnen, wat weer helpt met de vertering van verhitte eiwitten.

Mike

 
ok. dank. ik ga mijn slager eens uithoren over de ingrediënten en dit recept proberen. klinkt in ieder geval goed.

 
Als ik jullie berichten zo lees denk ik toch dat ik de pan te heet had laten worden...

Klinkt heel smakelijk Mike!!

Zal komende week weer hamburgers in huis gaan halen, want dit recept ga ik zeker uitproberen!!

 
Ik ben relish aan het maken as we speak. Met ui, champignons en knoflook. Ruikt al heerlijk. De combi van azijn en suiker is geweldig! Ik heb trouwens maar heel weinig suiker gebruik, nog geen theelepel denk ik. Bedankt voor de tip! Dit wordt een blijvertje.

 
Ik heb ook relish gemaakt. Ik gebruik geen suiker maar een lepeltje kokosvet. Daarnaast heb ik een scheut 'Slurp' (rode wijn) met een scheut appelazijn erin gedaan in plaats van rode wijnazijn. Heerlijk!!

 
Wij hebben eergisteren de relish gemaakt met saucijsjes, we hebben er 2x heerlijk van gegeten, een toppertje/blijvertje.

We hebben er ook nog wat slagroom in gedaan. Een volgende keer misschien met een beetje mosterd.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan