Histamine/Histaminase/DAO

marjolein6983

New member
Op dit forum lees ik dat histamine-overgevoeligheid het gevolg is van bijnieruitputting omdat de bijnieren niet meer in staat zouden zijn om histaminase (dat de histamine afbreekt) aan te maken. Maar op internet las ik dat die overdreven histaminereactie voortkomt uit een tekort van het DAO-enzyme dat in de darmn aangemaakt moet worden... Klopt dit laatste ook is het een tekort van beide?

En ik denk erover om nu tijdelijk scutularia te gaan gebruiken om de symptomen van de histamine ietsje te verminderen (want is wel heel heftig, kan bijna niets meer eten nu het ook nog eens hooikoortstijd is) totdat de bijnieren wat zijn aangesterkt mbv de adrenal; maar is dit wenselijk of maak ik het daar uiteindelijk alleen maar erger door; maw verzwak ik mijn systeem nog meer?

 
Ik was er ook op gestuit. Er is wel een preparaat gericht op de DAO: DAOsin

Gefermenteerde voedingsmiddelen zouden moeten worden vermeden zegt men. Maar hier op het forum heb ik gelezen dat je maagzuur van goede kwaliteit moet zijn en dat de bijnieren er ook mee te maken hebben.

 
hoi Wim, ik kan me wel iets voorstellen bij dat bijv. oude kaas ook een histamine-aanjager is (dat is een feit).

Dit zegt Chris Kresser over histamine in het lichaam:
Quote:
Many integrative practitioners, including myself, believe that a primary cause of histamine intolerance is an overgrowth of certain types of bacteria that make histamine from undigested food, leading to a buildup of histamine in the gut and overwhelming the body’s ability to catabolize the excess histamine.


Quote:
[...]reacting to fermented foods is a classic sign of histamine intolerance, especially if probiotic supplements are well-tolerated

http://chriskresser.com/headaches-hives-and-heartburn-could-histamine-be-the-cause

 
Quote:
an overgrowth of certain types of bacteria that make histamine from undigested food, leading to a buildup of histamine in the gut and overwhelming the body’s ability to catabolize the excess histamine.


Duidelijk een tekort aan maagzuur naar mijn idee. Histamine rijke producten vermijden lijkt mij daarom symptoom bestrijding.

Ik zou zeggen, werk aan maagzuur vermeerdering en het histamine probleem lost zich op.

 
Bekend is (verneem ik net) dat als je lichaam makkelijk stikstofoxide aanmaakt via de endotheelcellen dat je vaten makkelijker ontspannen / verwijden en daarmee kunnen ontstekingsfactoren (zoals ook histamine) ook weer makkelijker worden afgevoerd via bloeddoorstroming.

Voor stikstofaanmaak zijn de endotheelcellen belangrijk die zich voeden met met name L-arginine -zit in vlees en zuivel- en antioxydanten (vitamine c en e worden genoemd in dit verband).

In de zon (uvb-licht) maak je volgens mij zelf ook stikstofoxide aan.

 
Chris Kresser over histamine-producerende en -reducerende darmbacterien:
Quote:
One of my patients that has histamine intolerance discovered, I guess, a German study that was translated and posted in a Facebook group that talks about these issues, a fecal bacteria therapy group. And this study apparently looked at various microbial strains and broke them into three categories: one category that’s histamine producing; another category, which seems to be sort of neither histamine producing, nor histamine degrading; and then the third category would be histamine degrading. And so obviously you have histamine intolerance, you’d want to focus on the ones that are histamine degrading, and you’d want to avoid the ones that are histamine producing. And the histamine-producing category is Lactobacillus casei, Lactobacillus reuteri, Lactobacillus plantarum, and Lactococcus lactis, Enterococcus faecalis, and various types of E. coli. And then the ones that seem to degrade histamine and be beneficial are lots of bifidobacteria species, but particularly Bifidobacterium infantis and then Lactobacillus rhamnosus and salivarius and sporogenes and Lactobacillus gasseri.

http://chriskresser.com/gluten-triggered-ibs-d-twisted-food-politics-and-overcoming-histamine-intolerance

 
Ik last toevallig deze topic

Zelf heb ik me heel lang ontfermd over de histamine kwestie.

Wat moet ik er van zeggen behalve dat het niet 1 ding is.

Mensen gooien het graag op 1 ding is mijn ervaring.

Histame is een supplement wat ik heb aangeschaft om dat enzym te vervangen. Hielp totaal niet. Alleen de bijnieren zijn het ook niet.

Als je leverhitte hebt dan reageer je ook slecht op biogenene amines en ook de milt kan mee spelen.

In mijn optiek word alles te vaak te veel op 1 ding gegooit , echter mike combineert bijnieren en lever HEEL vaak en terecht. de bijnieren (nier-yin) zijn de basis accu voor de rest, als die niet afdoende werken dan kan je niet goed ontgiften.

Dit was mijn laatste helderheid van vandaag.

Ik ga naar een vriendin toe om te chillen en te drinken, (die houd rekening met mijn MCS) en lekker natural douchen zonder giftige rotzooi.

Daarna trachten te detoxen, without hope no life,

Leon

 
Een interessante wending aan het histamine-verhaal:

Momenteel ben ik Waarom maagzuur goed voor je is van Jonathan wright aan het lezen. In het boek staat dat histamine de zgn. parietale cellen aanzet tot de productie van MEER maagzuur!

Er is dus zeker ook een positieve rol weggelegd voor histamine!

Mike

 
Hoi Mike, interessant zeg.

Ik meende zoiets ook al te lezen (maar snapte het niet helemaal).

Het lijkt net zoiets als cholesterol dan: een brandweermannetje: redding van het lichaam als antwoord op iets.

Is het/een onderliggend probleem van histamine dan mogelijk te weinig maagzuur?

 
Quote:
Is het onderliggend probleem van histamine dan mogelijk te weinig maagzuur?


Dat denk ik dus ook! Misschien maakt het lichaam ter compensatie meer histamine aan, om alsnog proberen het tekort aan maagzuur weg te werken.

Mike

 
Quote:
Dat denk ik dus ook!


hallo Mike, dat denk ik niet, maar die -interessante, maar ook aantrekkelijke (omdat je dan weet hoe je aan de oplossing van een histamineprobleem kan werken)- conclusie valt te trekken uit je eerdere bericht.

 
Het is maar een theorie en ik kan er natuurlijk naast zitten. Heb jij nog ideeen over wat voor mechanisme hier dan wel aan het werk is?

Mike

 
Hallo Mike: antwoord: nee!

Ik breek mijn hoofd erover.

Maar ik denk omdat NAET http://www.allergie-weg.nl/info-hoe-en-wat-geen-forum/hoe-effectief-is-naet-helpt-naet-statistieken mogelijk goede resultaten oplevert bij o.a. histaminevorming in het lijf tot rust brengen (volgens Indigo en wel overtuigende statistieken als ze kloppen), dat het wel aannemelijk is dat bijnieruitputting en daarmee lichamelijke/geestelijke stressoren een grote rol spelen bij histamine: dit omdat jij de link al legt tussen bijnieruitputting en maagzuurproblemen.

Misschien ga ik wat snel met conclusies trekken.

 
Steve Wright: Before you run away with the histamine talk, I’m just curious, anecdotally — I just read an awesome article by Dave Mayo about using magnesium for histamine intolerance, and I was just curious if some of your clinical experience had shown that people with histamine intolerance were potentially magnesium deficient as well and if that played a role or not.

Chris Kresser: Yeah, I think it probably is true. A lot of people are magnesium deficient, in my experience, maybe most that I see in my practice. Magnesium can be helpful. Another natural substance that’s really helpful is a flavonoid called quercetin. Sort of higher doses of quercetin, like 1000 mg to 2000 mg a day in divided doses, can be really, really good for histamine and all kinds of allergic responses, actually, which are usually histamine mediated. And the enzyme bromelain can be good for histamine intolerance as well. So, I’m going to continue talking about histamine intolerance. We’ll do a follow-up post where we go into a little more detail and stuff on treatment or talk about it again on the podcast because it is a really interesting issue, and I am definitely seeing it in a lot more of my patients, and a lot of my patients are really benefitting from doing a low-histamine diet. I mean, people with longstanding, really intense, severe symptoms that are clearing up almost completely in some cases, so it’s a pretty exciting, encouraging tool to have available, especially because it’s noninvasive, there are no side effects, it’s a completely food-based approach, with the exception of some of the natural supplements that I just ment

 
Ik heb heel vaak gebaald van die histamine.

Het is geen vijand van je lichaam en zo dient het ook in mijn optiek niet gezien te worden. Histamineremmers zijn ook niet goed.

Ik mag zeker niet klagen over histamine terwijl ik dingen doe waardoor die histamine huishouding helemaal in de soep loopt.

MSM is bij mij een geweldige histamineremmer en ik gebruik al geruime tijd 10 tot 15 gram per dag.

Leon

 
Quote:
Keep in mind, histamine is essential for us to properly function and fight off invading toxins.


Quote:
histamine intolerance is not a true allergy and it won’t show up on allergy tests.


Quote:
One of the more common reasons we suffer from histamine intolerance is the lack of enzymes diamine oxidase (DAO) and histamine-N-methyl transferase (HNMT). These enzymes break down histamine and keep it in check. DAO and HNMT levels may be genetically low in some individuals, blocked by drugs, or reduced from intestinal damage or diseases such as celiac. Caffeine also inhibits DAO.


Quote:
Many factors affect the body’s histamine levels, and there are ways we can help reduce the load. Our exposure to allergens, diet, drug use, temperature, hormones, and nutritional deficiencies dramatically impact our histamine levels throughout the day. Imagine your histamine as a “bucket” that fills up and only reveals symptoms after overflowing.


Quote:
Large amounts of histamine are promptly released when we are exposed to our allergens, and the most common allergens include mold, dust mites, animal dander, pollen, medications, insect stings, latex, and food. Interestingly, scientists are beginning to suspect that these allergies have developed in order to protect us from environmental toxins. It is important to avoid exposure to known or suspected allergies, especially when histamine levels are a potential problem. Get tested and avoid the triggers to start emptying the bucket!


Quote:
Studies have shown that common environmental contaminants trichloroethylene and tetrachloroethylene raised histamine levels in lab rats by increasing their sensitivity to allergens.


Quote:
NSAIDs such as aspirin, ibuprofen and naproxen can cause histamine levels to rise.

http://healthypixels.com/?p=1044

 
lievergezond bedankt voor deze info.

Ik ben sympomatisch bezig met spullen te gebruiken tegen histamine als ik een krat bier er in gooi I KNOW.

Maar voor de gene die verstandiger zijn en toch kampen met histamine ellende L-methione kan naast quercetin echt helpen.

Ik vraag me af wat is beter , 3 gram Vitamine C met rozenbottelpoeder 5 gram of quercetin paar gram ?, ik denk het laatste maar ik prefereer het eerste omdat dat wat natuurlijk is.

Leon

 
Lievergezond,

Uit het boek Waarom maagzuur goed voor je is blijkt wel degelijk dat de maag probeert te compenseren voor een tekort aan maagzuur door d.m.v. histamine meer maagzuur aan te maken. Hoe minder maagzuur, hoe meer histamine dus! Verzwakte bijnieren zorgen voor minder maagzuur en minder histaminase, terwijl de maag zelf meer histamine aanmaakt, in een verwoede poging om het maagzuurtekort aan te vullen. Twee manieren dus die histamineproductie in verband brengen met verzwakte bijnieren.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan