Het gevaar van xylitol

G

Guest

Guest
Hier een artikel wat uitlegt hoe industriele xylitol wordt gemaakt en wat daar de gevaren van zijn.

 
Quote:
Have you noticed that the check out aisles at healthfood stores are typically loaded with chocolates and other sweets containing at least some xylitol?


In mijn woonplaats zie ik bij natuurvoedingswinkels ook kauwgom met xylitol liggen. Uit Cure Tooth Decay van Ramiel Nagel:

Quote:
Xylitol is een suikeralcohol en geen gewone suiker. Huisdieren kunnen een overdosis xylitol binnenkrijgen, met bijwerkingen die variëren van epileptische aanvallen tot leverschade en zelfs de dood.


Mike

 
Xylitol is volgens een anonieme Duitse tandarts in elk geval een gevaar voor de portemonnee van tandartsen volgens deze site http://www.healingteethnaturally.com/xylitol-dental-care-frequently-asked-questions-faq-3.html
Quote:
"That stuff is really that good but don't think any German dentist will recommend it to you - it would hinder 'sales'."

(Unnamed German dentist commenting on the subject of xylitol)


Hier http://www.healingteethnaturally.com/buying-best-non-gmo-xylitol-sugar.html tips over welke xylitol niet afkomstig is van industriele/gmo-mais (maar bijv. van berken)

Quote:
The following is CK's list of companies / brands she found that are not made from corn in China/GMO-free (list not necessarily up-to-date or complete). As mentioned elsewhere, let no-one be deterred to go for the cheapest xylitol (incl. GMO) if they wish to save money:

Alpha Sweet

"The Really Healthy Company's AlphaSweet Xylitol is 100% pure-grade white granulated (like sugar) product made from sustainably harvested birch trees (not corn) and is GMO-free. Also, for every tree used in the manufacture of this xylitol, two more are planted in its place, and is from Finland."

Smart Sweet

"from organic hardwood, not corn – GMO free, USA."

Xylobrit ™

"predominantly from Beech and Birch hardwood, and is from Finland."

Xylitol Now

"Xylitol ... was originally extracted from birch trees in Finland. 'Now Xylitol' is derived from Non-GMO corn. ... Commercially it is manufactured from xylan hemicellulose sources such as Birch trees in Finland, cane bagasse, and corn cobs."

Zylosweet

"our Xylitol is made from the birch tree".


Getuigenissen van mensen die ermee van de gebitsproblemen afkwamen: http://www.healingteethnaturally.co...ylitol-sugar-mouth-rinses-tooth-brushing.html

http://www.healingteethnaturally.com/rinsing-mouth-brushing-teeth-with-xylitol-sugar.html

 
Heb wel al 25 jaar minstens NIETS meer aan de tanden. Voorheen kocht ik supersterke gewone kauwgum. Ik denk dan dat die Xylitol toch wel minder slecht is, of niet???

 
Hoi Mike en de rest,

Zeg, het is me wel al gelukt kefir zonder die "goede" suiker en het ook nergens anders meer in te doen. Ook mijn producten zijn zonder suiker, DUS!!!!!

Ik mag me wel feliciteren.....

Ja de kauwgum is inderdaad vanwege een frisse adem.

Und jetzt...is het zo slecht dat ik het beter laten kan? Dit wordt wel vele stappen moeilijker dan suiker weglaten. Is als een verslaving van Lipbalsem of lippenstift, dat moet ik ook steeds weer opbrengen. Past wel niet helemaal in dit topic vrees ik, maar ik zeg het maar even.

 
Ik denk dat het thema 'slechte gewoontes' bij jou nader zelfonderzoek behoeft. Zoals ad al vroeg: wat is die behoefte om de hele dag door met je kaken en kiezen te malen? Waarom ben jij verslavingsgevoelig? Welke emotionele relatie heb jij met voeding?

Mike

 
OF....is er een gevoel van altijd maar te moeten voldoen aan 'perfect'zijn.Geen slechte adem(nooit) ,altijd de lippen in orde etc. Ik ben voorstander van verzorgd zijn maar dat kan niet altijd tot in de puntjes en een slechte adem komt wel eens voor.Zo ook een 'bad hair day'etc.Nou en! wanneer ik koffie heb gedronken of bij de griek ben geweest ,tja dan is de adem anders dan wanneer ik de tanden pas gepoetst heb bv.So be it.

Het verzorgen kan ook overdreven worden en meestal wilt men dan voldoen aan opgelegde normen.

ad

 
Ehm, ja, ik heb een zeer grote behoefte om altijd perfect te zijn en perfect uit te zien, ik weet het, zeker omdat ik me met dat thema op beroepsgebied helemaal bezig heb gehouden. Ik heb dat al mijn gehele leven, daarom vind ik het ook zo erg dat mijn gewicht niet zo goed is.

Wat betreft het malen, ik duw de kauwgum eigenlijk naar achteren naar de achterste kies en daar zit hij dan en geeft zijn geur af, ik bijt alleen even in het begin. Dus ik denk niet dat het iets met malen etc. te doen heeft.

 
Enne, mijn vriend is Sardijn en kookt heel veel met ui maar nog meer met knoflook......dus dan weet je het wel. Ik ben gewoon verzot op knoflook, maar de mensen om mij heen natuurlijk niet op de geur die dan ontstaat. Daar helpen die biologische kauwgumpjes wel een beetje.

 
This recipe is really easy and it gives your mouth a mineral rich alkaline environment to keep teeth healthy and keep bad breath away. By making your own, you can also customize your flavor and texture.

Remineralizing Toothpaste Ingredients

5 Tablespoons of Calcium Powder

2 Tablespoons of Baking Soda

3 Tablespoons of Xylitol (I don’t recommend eating it, but it is great for oral health)

1 Tablespoon Liquid Castille Soap

3-5 Tablespoons of Coconut Oil (to get desired texture)

10+ drops of Essential Oils of choice (optional) I use Peppermint

10 drops of Grapefruit Seed Extract (optional-to preserve longer)

Note: I’ve had people express concern about the possible abrasive nature of baking soda. This article gives an abrasivity rating for common toothpastes and natural ingredients like Baking Soda. Baking Soda is less abrasive than all the common toothpaste brands, including brands labeled for sensitive teeth.

How To Make Remineralizing Toothpaste

Mix calcium powder, baking soda and xylitol in a medium sized bowl until well mixed.

Add coconut oil, liquid castille soap, and essential oils and Grapefruit Seed Extract (if using).

Mix well with a spoon or immersion blender until smooth.

Store in a small jar or container and either dip toothbrush into it or use a small spoon or Popsicle stick to apply to toothbrush.

Use as you would your normal toothpaste.

 
Homemade Remineralizing Toothpaste Ingredients:

5 parts Calcium powder

1 part Diatomaceous Earth (optional- contains trace minerals and silica. UPDATE: A reader noted that DE can be abrasive and is not needed with the baking soda, so if you don’t have DE… no worries!)

2 parts Baking Soda

3 parts Xylitol Powder- This ingredient is not completely necessary, but just keeps it from tasting bitter.

3-5 parts coconut oil to get desired texture

Optional ingredients: Essential oils for flavor (mint, cinnamon, and orange are all good), Grapefruit Seed Extract, Myrrh and Trace Minerals

[Note: To keep things simple, I just use a teaspoon or tablespoon, depending on the size batch I'm making, so the above recipe would read 5 TBSP calcium powder, 2 TBSP Baking Soda, etc.]

How To Make Natural Remineralizing Toothpaste

1. Mix all powdered ingredients (calcium, Baking Soda, Xylitol) well in a bowl. If you are starting with calcium tablets, powder them in a food processor. If you are starting with capsules, dump them out into the bowl.

how to make natural toothpaste that works Homemade Remineralizing Toothpaste Recipe

2. Add Coconut Oil one part at a time until you get desired consistency.

3. Add any optional ingredients, including Essential Oils for flavor (my favorite is Peppermint Orange)

4. Store in small container like 1/2 pint glass jar. To use, either dip clean toothbrush into it, or use Popsicle stick or spoon to put on toothbrush. I’ve also thought of storing in a plastic bag with a corner cut off to be able to squeeze like toothpaste, but haven’t tried it yet.

homemade toothpaste without flouride cheap Homemade Remineralizing Toothpaste Recipe

 
Microbioom, kunstmatige zoetjes zetten darmflora op kop

Calorie-arme zoetstoffen veranderen je darmflora dusdanig dat je een stukje metabool syndroom kunt oplopen dat je nu juist probeerde te vermijden. Dat is de strekking van een Israëlische publicatie die zojuist in Nature verscheen.

Als de hypothese stand houdt, dan zou het wel eens het eerste bezwaar tegen die zoetstoffen kunnen zijn dat wetenschappelijk verdedigbaar is.

Jotham Suez, Eran Elinav en collega’s kwamen er achter door muizen op een dieet te zetten dat met saccharine, sucralose of aspartaam was verrijkt. Ze constateerden dat het glucosegehalte in hun bloed hoger opliep dan normaal. Het vetgehalte van het dieet maakte daarbij niet uit.

Zo'n gestegen bloedsuikerspiegel is een van de symptomen van een metabool syndroom, dat je normaal gesproken verwacht bij overgewicht door te véél suiker eten. En dus juist niet als je die suiker door zoetjes vervangt.

Het effect bleek terug te draaien met bepaalde antibiotica, als eerste indicatie dat het te maken had met de darmflora. Fecestransplantaties naar muizen die van hun eigen darmflora waren ontdaan, bevestigden het vermoeden: indien sprake was van glucose-intolerantie, werd die méé getransplanteerd.

Tot slot liet analyse van het in de darmflora aanwezige RNA zien wat je onderdehand kon verwachten, namelijk dat de zoetstoffen de expressie verminderden van genen die betrokken zijn bij de afbraak van koolhydraten.

Een onderzoekje bij zo’n 400 mensen liet eveneens significante verschillen in darmflora zien tussen zoetjes- en klontjesgebruikers. En hoewel die zoetjesgebruikers niet merkbaar ongezonder waren, scoorden ze wel slechter bij een glucose-intolerantietestje.

En bij suikergebruikende vrijwilligers die tijdelijk op saccharine werden gezet, zag je soms al na vier dagen dat hun glucosespiegel begon te stijgen en hun darmflora verliep.

Het is niet voor het eerst dat die zoetstoffen worden beschuldigd van kwalijke bijwerkingen, maar tot nu toe was het verband nooit hard te maken. Naar de darmflora is echter nog nooit gekeken; tot voor kort was het technisch trouwens niet eens mogelijk om zo veel DNA of RNA te sequensen. Naar die bloedsuikerspiegel had men natuurlijk wel kunnen kijken, maar vermoedelijk is dat ook nooit gebeurd omdat een stijging totaal niet voor de hand ligt.

Wat er precies met die darmflora gebeurt is voorlopig totaal onduidelijk. Daarvoor is veel gedetailleerder onderzoek van de bacteriepopulatie nodig. Mogelijk remmen de zoetstoffen de groei van bepaalde soorten, maar het kan ook zijn dat ándere soorten juist beter groeien op zoetstof en daardoor de rest in de weg gaan zitten.

http://www.c2w.nl/nul-calorieen-toch-metabool-syndroom.383064.lynkx

 
hoi Tuna, het Israelische onderzoek gaat over kunstmatige zoetstoffen en daartoe kun je xylitol niet rekenen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.685
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan