het endorfine herstelplan

100leven

New member
Ik vond net in de reacties op een blog van Juglen Zwaan een reactie van iemand over het endorfine systeem en wat exorfines kunnen uitrichten. Ik vond het nog niet op dit forum.
Dit is haar reactie (wat ingekort) met links naar onderzoeken en informatie:
Stop met alle tarwe en tarwe producten, melk en melkproducten van koeien, Soja en producten waarin soja verwerkt is en laat spinazie weg van je bord en smoothie’s.

Tarwe en tarwe producten
Gluten veroorzaken uiteindelijk diabetes I en leaky gut.

Melk en melkproducten
Béta-caseïnen belasten/blokkeren het endorfine systeem met uiteindelijk een KOR-Down waardoor er ontzettend veel vage klachten en chronische ziekten ontstaan.

Soja en soja producten
soymorphin belast/blokeert het endorfine systeem waardoor uiteindelijk ziekten de kans krijgen

Spinazie
rubiscolin blokkeert ook het endorfine systeem met ziekten tot gevolg.

We hebben maar 1 enzym dat exorfinen (exorfinen zijn: gluten, béta-caseïnen, soymorphin en rubiscolin) af kan breken en dat is het DPP-IV enzym.

Bij een normale consumptie van exorfinen, zoals het voedingscentrum promoot, heeft niemand voldoende DPP-IV enzym om alles af te breken.

Gevolg is dat deze exorfinen in de bloedbaan komen en door de hersen barrière dringen waar ze voor enorme schade zorgen.

Wat zijn exorfinen?
Opiaatachtige stoffen waarvan een aantal een hogere opiaat werking hebben dan morfine.

Deze informatie komt uit de epigenetica, de enige wetenschap die uitgaat van de mens en hoe het lichaam omgaat met alles war van buiten af het lichaam binnen komt.

Meer info:

http://exendo.be/wp-content/uploads/2013/07/Endorfine-Deel-1.pdf
http://exendo.be/wp-content/uploads/2013/07/Endorfine-deel-2.pdf
http://exendo.be/wp-content/uploads/2013/08/Endorfine-Deel-3.pdf
http://exendo.be/wp-content/uploads/2014/02/De-nutritionele-oorzaken-van-burn-out-en-bijnieruitputting.pdf
http://exendo.be/wp-content/uploads/2014/06/Depressie-en-het-endorfinesysteem.pdf

http://exendo.be/exorfinen-en-hun-bijwerkingen/
Hele berg info, ben het nog aan het lezen.

Mark
 
Grappig...ik wilde hier ook een topic over openen, maar ben nu op vakantie en lees alles wat vluchtig hier. Ik kwam een link tegen direct naar exendo.be Hele berg info inderdaad.
Het boeide me omdat er ook geen onderscheid wordt gemaakt in rauwe melk of gewone melk.
Geld het eigenlijk voor alle zuivel? Ik was nog niet zover :wink:

 
Hoi Debsy,

Ik heb het helemaal doorgelezen nu.

Hele korte samenvatting van de documenten wat betreft caseïne:

Het caseïne eiwit (naast gluten, soja en spinazie) is een exorfine die door het DPP-IV-enzym wordt afgebroken.
Een teveel aan exorfine kan ervoor zorgen dat het DPP-IV-enzym het niet allemaal kan verwerken en bovendien komt er een afbraakproduct vrij wat het DPP-IV-enzym remt. Dit kan één van de redenen zijn dat mensen een DPP-IV tekort hebben.

Er wordt gesproken over dat oorspronkelijke koeienrassen bèta-caseïne-A2-melk produceerden, maar dat dit ras werd vervangen door het A1 koeienras wat meer melk produceert met veel exorfines. Het oorspronkelijke A2 ras produceerde melk zonder exorfines. Het moderne A2 ras produceert "heel wat" exorfines.

Citaat:

Koemelk is ongeschikt voor de mens. Koemelk bevat casomorfine-5, een exorfine uit caseïne. De afbraakproducten van casomorfine-5 blokkeren de werking van het DPP-IV-enzym. Indien niet-humane melk geschikt was voor de mens, zou het onwaarschijnlijk zijn dat het een enzym remt met meer dan 70 functies
(humane melk bevat geen casomorfi- ne-5). Bovendien is casomorfine-5 in de hersenen zowat tien maal sterker dan morfine.


Klinkt niet positief dus...
Ik ben flink aan de melkproducten (geitenkaas, hangop, yoghurt, roomboter, slagroom, kefir melk, ghee) de laatste tijd en merk wel dat ik zo'n energiedip heb na het eten ervan wat ook omschreven wordt in 1 van de documenten. Viel gisteren bijna in slaap na het eten van een rauwmelks zuiveltoetje.

Hmm, zal nog eens verder onderzoeken.

Hoe dan ook, een fijne vakantie! ;-)

 
machtig interessant hier ga ik me ook meer in verdiepen, bedankt

Edit: overigens zijn er DPP-IV voedingssupplementen. Wellicht is dat dus een waardevol supplement.

 
Ik zag inderdaad dat er DPP-IV voedingssupplementen zijn.
Ik vraag me af of het nemen van de juiste voeding al niet genoeg is om de DPP-IV voorraad weer op peil te krijgen.

Meer onderzoek.... :)

 
De links in de openingspost heb ik niet allemaal helemaal doorgespit. Het gaat hier echter om gluten en casseïne, beide eiwitten. Hebben we hier niet simpelweg te maken met een probleem doordat de massa een hopeloze spijsvertering heeft (te beginnen met een slechte maagzuurwerking).

Om Mike maar eens te quoten:
Geef echter nooit een oud voedingsmiddel de schuld van een oude kwaal!

Dit gaat in ieder geval op voor rauwmelkse zuivelproducten. Dat dit niet opgaat voor gepasteuriseerde zuivel, moderne tarweproducten en moderne sojapruducten lijkt me logisch. Dat deze laatste drie (en met name de laatste twee) schadelijk zijn voor de gezondheid staat volgens mij buiten kijf.

Wat betreft rauwe melk: mocht je na het lezen van het boek van Price nog steeds denken dat dit slecht is voor de gezondheid zou ik aanraden het boek nog eens te lezen maar dan wél goed.

 
Hamster, er wordt in de documenten (en in m'n samenvatting hierboven) juist gemeld dat het oorspronkelijke koeienras melk produceerde zonder exorfines, maar in de moderne melk (ook rauwmelkse) juist wel exorfines zitten.

Dus het 'oude voedingsmiddel' krijgt niet de schuld, maar de nieuwe variant wel. Wellicht zijn er nu nog oude koeienrassen die nog wel betere A2 melk produceren.

Het onderzoek gaat niet alleen over slechte maagzuurwerking overigens.

 
Jersey, Guernsey, Fleckvieh en Montbeliarde geven A2 melk. Blaarkoppen ook dacht ik.

 
Edwin, ik had inderdaad net wat info gevonden erover:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/134649-de-geneeskracht-van-rauwe-melk.html

Ik kreeg een melding dat ik geen tekst mocht kopiëren van die site, maar als je naar beneden scrollt zie je een paragraaf over A1 en A2 koeien. Ook hier de conclusie dat A2 melk een stuk gezonder is.

 
Mensen die A2-melk drinken hebben minder kans op hartziekten, autisme en schizofrenie dan mensen die A1-melk drinken.

Deze conclusie kunnen ze wel trekken, maar ik trek in twijfel of daar überhaupt onderzoek naar is gedaan (met rauwe melk wel te verstaan). Zoals Sally Fallon nog benadrukt heeft op het congres in februari, onderzoeken met rauwe melk worden (bijna) niet gedaan.

De koeienrassen beschikken overigens niet exclusief over het A2 gen. Sommige koeien van deze rassen beschikken ook over het A1/A2 gen. De enige boer in Nederland (bij mijn weten) waarbij je A2 melk als apart product kan kopen is overigens Matthijs de Haan.

 
Bij het onderzoek naar exorfines gaat het volgens mij ook om rauwe melk. Ik heb een mail gestuurd naar ze met wat vragen hierover.

 
Hamster, er wordt in de documenten (en in m'n samenvatting hierboven) juist gemeld dat het oorspronkelijke koeienras melk produceerde zonder exorfines, maar in de moderne melk (ook rauwmelkse) juist wel exorfines zitten.

Dus het 'oude voedingsmiddel' krijgt niet de schuld, maar de nieuwe variant wel. Wellicht zijn er nu nog oude koeienrassen die nog wel betere A2 melk produceren.

Ik ben hier heel benieuwd naar. Ons dieet bestaat ook uit veel melk, room en kaas.
Geldt het ook voor de kaas en de yoghurt?
Het zou eerlijk gezegd vreselijk zijn. :?

 
De Amerikaanse WAPF tilt hier niet zo zwaar aan. Hun standpunt is dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Als je geen negatieve reacties vertoont op de consumptie van A1-zuivelproducten hoef je je er niet druk om te maken.

Mike

 
Bovendien is casomorfine-5 in de hersenen zowat tien maal sterker dan morfine.

vind dit toch wel vrij ernstig klinken. Maar het scheelt misschien al een hoop dat WAPF sowieso al gluten, soya - en suikervrij is.

Wat voor reacties moet je aan denken? Want niet alle reacties hoeven perse direct merkbaar te zijn toch?

 
Melk bevat opiaten. Granen en nachtschades ook. Wat is het verschil?

Melk is complete voeding en jonge organismes worden beloond met een gelukzalig gevoel als ze dit consumeren. Dit goede gevoel veroorzaakt geen verslaving, omdat deze voeding verzadigt en je dus niet voortdurend snakt naar meer.

Granen en nachtschades zijn geen complete voeding. De opiaten in deze voedingsmiddelen zijn echter zeer verslavend. Zoals alle drugs geven ze een kortstondig gevoel dat vrij snel uitwerkt, waarna je snakt naar meer. Deze voeding voedt en verzadigt onvoldoende en is daarnaast schadelijk voor je bij dagelijkse consumptie door een stapeleffect van neurotoxines dat zich vaak pas op latere leeftijd uit.

In beide gevallen word je beloond d.m.v. opiaten. De beloning die melk biedt is echter een beloning voor 'goed gedrag'. De beloning die granen en nachtschades bieden is er een voor 'slecht gedrag'. Het laatste is masochistisch, omdat je plezier beleeft aan een vorm van pijn.

Mike

 
Melk is complete voeding en jonge organismes worden beloond met een gelukzalig gevoel als ze dit consumeren. Dit goede gevoel veroorzaakt geen verslaving, omdat deze voeding verzadigt en je dus niet voortdurend snakt naar meer.


Ik ervaar juist wel dat snakken naar meer als ik bijvoorbeeld roomboter eet. Alsof ik niet verzadigd raak. Dat wordt dus veroorzaakt door die opiaten begrijp ik nu.

Ben benieuwd naar de reactie van exendo.be overigens.

 
Je snakt naar echte en voedzame voeding, want dat heeft je lijf al zo lang moeten ontberen!

Mike

 
watisgezond, welke roomboter eet jij? dat snakken naar meer heb ik niet.
Ik ben momenteel aan het afvallen, zo'n kilo per week Dus dat gaat goed, inmiddels 4 a 5 kilo kwijt.
Een groot deel van mijn voeding bestaat uit zuivel; kaas, rauwe melk, roomboter, kefir, eieren en vlees.
Snakken naar meer heb ik geen last van, en ik vind het dieet bijzonder goed vol te houden, geen vreet kicks zoals ik in het verleden op dieet met koolhydraten zoals brood wel kreeg.
Misschien helpt het ook mee dat ik meer naar mijn lichaam luister, als ik een dag wat meer honger heb dan een ander, dan eet ik ook gewoon wat meer, ipv streng bepaald aantal cal per dag aan te houden.
ik ben ook benieuwd naar de reactie van exendo.be
ik probeer prefereer sowieso al A2 koemelk over A1. Lijkt me voor iedereen verstandig.

Edit: hier staat juist dat A2 exorfine bevat en A1 niet: http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/melk.html

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan