Hersengolven, hersensynchronisatie en gezondheid

Gezondheid

New member
Dag allemaal,

Hier open ik een topic om duidelijk te maken hoe belangrijk de hersenen zijn maar vooral dat beide hersenhelften met elkaar in balans moeten zijn. Dit is in werkelijkheid helaas bijna alleen bij kleine kinderen nog het geval, maar bij ouder worden leren we dankzij opvoeding en school vooral onze linkerhersenhelft gebruik te maken met als gevolg dat wij geprogrammeerde robotten worden, die bij hooggeschoolden zelfs tot harteloosheid kan leiden, dit is ook de reden waarom ook hoogopgeleiden een verhoogde risico op zelfmoordneigingen hebben, want hun geest zijn zo erg extreem bevangen en gesloten geraakt dat ze daar echt ten onder kunnen gaan, terwijl we eigenlijk wel zo onbevangen als kleine kinderen zouden moeten zijn. Het lijkt erop dat het verstand alles te zeggen heeft in deze hedendaagse wereld waar we leven en dat er geen plaats is voor het hart. Ik denk even wat Mike in andere topic aan heeft gehaald.

https://www.fatsforum.nl/topic/spiritueel-nihilisme/page/6

Dat was ook de aanleiding waarom ik hier uitgebreid over wil hebben.

Ik ga nu over hersengolven hebben, maar straks kom ik op terug over hersensynchronisatie. Hersengolven kunnen gemeten worden met een eeg-apparaat, maar hersengolven geven ook aan wat voor bewustzijnsniveau iemand zit en hoe geblokkeerd of ontspannen de persoon is. Dit geldt zowel voor het lichaam en geest.

Betagolven: 13 tot 40 hertz per sec

In Beta ben je zeer sterk naar buitengericht. Als je erg prestatie en resultaatgericht bent en met veel denkwerk bezig bent. Helaas houden Betagolven ook stress in. Stress houdt in dat je veel zorgen maakt over wat in het verleden anders had moeten gebeuren of dat je zorgen maakt over je toekomst. Dit kan van alles zijn maar veruit de meeste mensen leven niet hier in het nu, wel zijn ze met hun geest veelal toekomst en verleden gericht, dit roept Betagolven op en teveel daarvan is schadelijk voor de geestelijke gezondheid. Betagolven hangen nauw samen met sympathicus, een deel van het autonoom zenuwstelsel.

https://www.fatsforum.nl/topic/goed-functionerend-autonoom-zenuwstelsel-ook-belangrijk

Alfagolven: 8 tot 12 hertz per sec

Wanneer je gaat ontspannen, niet opgejaagd iets hoeft te doen maar ook als je niets hoeft te doen kom je in Alfa terecht, zoals wanneer je aan het dagdromen bent. Je bent niet langer zo buitengericht en prestatiegericht. Mensen die mediteren komen ook eerst in Alfagolf-staat terecht en zowel de gedachten maar ook de emoties komen tot rust. Alfagolven hebben niet zoals Betagolven een slechte invloed op je gezondheid, eerder vindt er lichte herstel plaats. Jonge kinderen van 5 tot 8 jaar produceren alfagolven ook gedurende de overdag, helaas gaan Betagolven ofwel stressgolven de overhand krijgen wanneer ze verder op school komen.

Thetagolven: 3 tot 8 hertz per sec

Zodra de ontspanning nog verder verdiept gaan de hersenen Thetagolven produceren, die bij volwassenen alleen voorkomen als ze op de grens tussen waken en slapen plaatsvinden, dus vooral wanneer ze in de dromenwereld verkeren. Thetagolven hebben vooral met beelden en dromen te maken, maar is ook een extreem diep meditatieve staat van ontspanning. De gestreste Westerse volwassenen moeten heel veel voor oefenen om in Theta te komen terwijl ze wakker zijn, want vrijwel iedereen valt onmiddellijk in slaap zodra de hersenen Thetagolven beginnen te produceren, behalve kinderen onder de 5 jaar. In wakkere Theta-bewustzijn komen je gedachten en emoties niet tot rust zoals dat bij Alfagolven het geval is maar die zijn al tot rust. Je bent dan zo onbevangen als toen je klein kind onder de 5 jaar was en je straalt onschuld uit. Ook was je toen creatief en hield je wel van tekenen of verven, je kon echt plezier in kleinste dingen beleven, je was ook niet bezig met gelukkig worden want je was gelukkig en vergelijk dat nu eens met opgefokte volwassenen van nu, die misschien zelfs wel niet eens tevreden zijn als ze een nieuwe auto krijgen omdat het ego nooit tevreden is. Thetagolven hebben te maken met parasympatische zenuwstelsel dat staat voor herstel, genezing en inderdaad gaat je lichamelijke en geestelijke gezondheid spectaculair op vooruit. Parasympaticus is ook een deel van het autonoom zenuwstelsel

https://www.fatsforum.nl/topic/goed-functionerend-autonoom-zenuwstelsel-ook-belangrijk

In Thetagolf-staat begint ook het werken met paranormale vermogens of open staan voor de geestelijke en paranormale wereld. De reden waarom kleine kinderen aura's of zelfs geesten kunnen zien en volwassenen niet is omdat volwassenen veelal te ernstig geblokkeerd zijn, te gespannen, gestrest en daarom veel te snelle hersengolven produceren. De meeste volwassenen hebben zelfs al moeite mee om in Alfagolf-staat terecht te komen, laat staan Thetagolf-staat en als dat toch wel lukt dan vallen ze onmiddellijk in slaap, de meeste volwassenen kunnen in Theta niet bij waakbewustzijn blijven, dat is de reden waarom volwassenen van de paranormale wereld afgesloten zijn. Kleine kinderen produceren Thetagolven ook overdag als ze wakker zijn en die staan er wel open voor het paranormale.

Deltagolven: 0,5 tot 3 hertz per sec

Deltagolven komen voor als je in diepe slaap bent, maar bij baby's tot 1 of 2 jaar ook als ze wakker zijn. Het is mogelijk om net als een baby wakker te zijn terwijl je in Deltagolf-staat verkeerd, maar dat vereist zeer veel meditatie-trainingen. Zelfs yogimeesters maar ook zenmeesters hebben hier moeite mee. In Delta ben je verbonden met alles en iedereen. Mensen zoals Jezus, Swami Rama, Boeddha en nog meer van deze mensen wisten Deltabewustzijn te bereiken, dat ook wel eenheidsbewustzijn genoemd kan worden.

Nu ik over verschillende hersengolven gehad heb wil ik nu over hersensynchronisatie hebben.

Als het goed is zouden linkerhersenhelft goed met de rechterhersenhelft moeten samenwerken. Je kunt dit nagaan met een EEG-apparaat, die de hersengolven kan opmeten, zowel in de linker en rechterhersenhelft. Bij baby's en kleine kinderen tot ongeveer 5 jaar zijn de hersenen nog aardig in balans, maar vanaf het moment dat wij naar school moesten begonnen de hersenen steeds snellere hersengolven te produceren. Was het bij kleine kinderen nog zo dat beide hersenhelften met elkaar in balans zijn, is dat bij oudere kinderen absoluut niet meer het geval. Op school moesten wij vooral onze linkerhersenhelft gebruiken en er was geen ruimte voor onze gevoelens, dat met rechterhersenhelft te maken heeft, deze moesten we zelfs met alle geweld onderdrukken, dat niet alleen bij school maar net zo goed ook in opvoeding gebeurd. Kinderen tot 5 jaar produceren overdag tragere Thetagolven, maar daarna verdwijnt Theta al gauw uit hun waakbewustzijn en produceren hun hersenen Alfagolven, hier begint de conditionering van de geest eigenlijk al beetje. Zodra kinderen ongeveer 8 jaar oud zijn, verdwijnen alfagolven en nemen de Betagolven de overhand, die vooral in linkerhersenhelft erg dominant kan zijn. De linkerhersenhelft produceert bij de meeste mensen veel meer Betagolven dan de rechterhersenhelft, dit geeft dus aan dat de linkerhersenhelft veel dominanter is dan de rechterhersenhelft dat met hart en gevoelens te maken heeft. Dit is vooral bij veel hooggeschoolde mensen heel erg extreem uit de balans, dat is meestal ook de reden waarom deze mensen een zeer beperkte geest hebben dat in extreme gevallen zelfs tot zelfmoord kan leiden, omdat een veel te beperkte geest tot gevolg kan hebben dat je het leven niet meer ziet zitten. Het ego is een dwangmatige ziekte geworden waarbij het slachtoffer hiervan zichzelf ook nog het allerergste vijand is.

Gelukkig kunnen we wel wat aan doen om onze hersengolven te vertragen en daarbij onze hersenhelften in balans te brengen, zodat ook de linkerhersenhelft veel minder dominant wordt. Meditatie is hier erg geschikt voor want mediteren doet de hersengolven vertragen, zodat je op de lange termijn net zo onbevangen en onschuldig bent als kleine kinderen, waarbij zowel je linker en rechterhersenhelft beide even goed werken.

Willen we tot gezonde mensen behoren met een gezonde geest, dan moeten we worden als kleine kinderen. Volwassenen hebben zichzelf erg moeilijk gemaakt en zwaar in de problemen geraakt, hetzij door opvoeding, hetzij door school.

Ook een leuk stukje is dit

http://www.osho.nl/New-Osho-NL/Mayo-New-osho.nl/Pareltjes/HartstochtelijkLeven.htm

Gezondheid,

 
Goed stuk, gezondheid. Dit is een van de drama's van de laatste paarduizend jaar. Alles is ook zo talig geworden; schrijven en lezen is ook de linkerhersenhelft.

Denk je dat iedereen op zijn eigen manier kan mediteren?

Ik word namelijk erg moe van boekjes met vage teksten, zo van 'doe je ogen dicht, haal diep adem... je bent nu op een prachtig veld met bloemen om je heen en in de verte een kabbelend beekje'.

En dan? Dat is dan weer niks voor mij. Meditatie is volgens mij ook wandelen, dansen, muziek maken.

Ik vond de film 'dances of ecstasy' helemaal geweldig: de diepere betekenis van dans en trans - in ieder geval van natuurvolkeren, maar ook bij georganiseerde religie, én bij moderne dance-festivals in Australië.

Ik heb zelf ook ooit begrepen dat links en rechts op een ideale manier met elkaar in balans zijn als we muziek maken. Muziek is namelijk een kunstvorm (rechts) die bij uitstek werkt via tijd en chronologie (links). Met luisteren alleen kom je er niet. Leuk, kom er later nog op terug.

 
"hertz per sec" is niet correct.

1 hertz betekent: 1 keer per sec.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertz_%28eenheid%29

"hertz per sec" zou "keer per seconde per seconde" betekenen en dan wordt het een stuk ingewikkelder.

 
Mike Donkers haalt een thema aan waar nog niemand op dit forum van heeft gehoord, en zonder enige medische kennis of achtergrond beginnen ze zich hier voor te doen als neurobiologen die alles weten van ons brein ! welke medische kennis hebben jullie als ik vragen mag....

 
Jakob doet aan hielen likken? geen zelfrespect?

Waarvoor zou diegene die dit start geen [basis] kennis kunnen bezitten over dit onderwerp naast andere mensen?

Kennis is macht en kennis kan impreciepe iedereen opdoen!

Vind hetzelf een langdradige tekst werkt te vermoeiend voor mijn ogen.

Maar hersenen blijft een heel interessant en complex iets ;)

Daarin kunnen we al opmerken dat we eigenlijk niet zoveel voorstellen [als wetenschapper/mens] wat men vaak echter wel denkt, omdat we heel veel [nog] niet kunnen begrijpen en nooit zullen begrijpen 8)

 
Waar haalt iemand die kennis vandaan ?...kennis is wat je weet en geen macht ....en basiskennis kan men kopiëren van internet sites !

 
Als je inhoudelijk niks te vertellen hebt, zeg dan niks.

Medische kennis hebben we wel, maar hebben we nauwelijks nodig.

Met een beetje logisch nadenken en goede voeding kunnen we meer voor onze hersenen betekenen dan neurobiologen en andere "experts".

 
@Jakob je ego is wel heel groot merk ik en hielen likken lijkt mij op een gegeven moment vies worden.

Wie ben jij om mensen zo te veroordelen? of ben jij de almachtige die alles weet? dus tja over niks moeten zeggen.

Kennis is zeker wel macht in bepaalde situaties, anders zat ik de rest van me leven aan medicijnen door huisartsen die alleen symptomen bestrijden of werd ik aan het lot overgeloten etc.

En kennis kan je zeker wel opdoen door je in te lezen en in te verdiepen.

Tja dat logisch nadenken zie het resultaat van de hedendaagse gezondheid...

Onderzoek lijkt mij zeker wel nuttig naast de basis van goede voeding!

 
Thijs,

Mediteren is niet perse alleen maar zitten en je ogen dicht doen inderdaad. Denk maar bijvoorbeeld eens aan Qi Gong en Tai Chi. Is ook allemaal meditatie en goed voor je innerlijke gemoed, maar toch beweeg je hierbij en voer je bewegingen met ogen open uit.

En ja, zo kan wandelen ook een vorm van meditatie zijn.

Jp,

Ok, dat klopt, scherp opgelet :)

Jakob,

1. Ik ben geen neurobioloog en zo voel ik mij ook niet, ik ben een mens die graag boeken lees en daar doe ik veel kennis op, waaronder soms ook wetenschappelijk ja.

Quote:
welke medische kennis hebben jullie als ik vragen mag....


Prima, hier komt ie...

Ik kan je vertellen over een goede psychiater Arthur Jonev die een therapie heeft ontwikkeld waarbij veel onderdrukte en onverwerkte emoties naar boven kunnen komen en bewust gemaakt kan worden. De hersenen van zijn cliënten begonnen steeds tragere hersengolven te produceren als gevolg van de behandelingen die ze kregen, maar ook gingen de hersenhelften beter met elkaar samenwerken net zoals dat bij kleine kinderen het geval is. Dit wijst erop dat onze hersenen aan beide hersenhelften dezelfde maar wel trage hersengolven horen te produceren, dus dat wij net zo onbevangen horen te zijn als kleine kinderen en niet zoals wat we om ons heen zien: geprogrammeerde robotten die teveel in hun linkerhersenhelft leven met teveel Betagolven en die erg bevangen zijn door hun zeer beperkte geest.

Door dit alles is psychiater Arthur Janov ook van mening dat het GEEN normale ontwikkeling is dat kleine kinderen steeds sneller hersengolven produceren als gevolg van opvoeding en school dat samenhangt met teveel actief bezig zijn en het onderdrukken van emoties. Blijkbaar doen we als volwassenen iets totaal verkeerds en zijn we onbevangenheid en kinderlijke onschuld kwijtgeraakt, waarbij we niet altijd eens door hebben wat we kinderen aandoen, namelijk conditioneren i.p.v. kind uit te gaan zodat het kind volledig tot zelfontplooiing kan komen. Zolang er van ons verwacht wordt dat we emoties moeten onderdrukken zoals dat bij opvoeding en school gebeurd, is zelfontplooiing vrijwel onmogelijk.

Gezondheid,

 
Medische kennis hebben jullie wel maar niet nodig dus ?, ik heb toevallig vanuit mijn opleiding ook enige kennis van (medische)zaken en als je denkt daar minachtend over te moeten doen dan doe je dat maar, ik ben van mening dat voeding en vooral het voedingspatroon wat op dit forum geprezen wordt het beste is voor mensen die gezond willen blijven !

 
Ja waarschijnlijk iets verkeerd gegeten letterlijk Angela ;)

En voeding is ook niet heilig, alles heeft balans nodig zonder balans valt het als een domino effect.

Ben je super gestrest en je eet vrijwel zo gezond zal je nog problemen hebben.

en als je denkt daar minachtend over te moeten doen dan doe je dat maar:

Over hypocriet gesproken :/

 
Jordy,

Ik veroordeel geen mensen jij leest niet goed of hebt een bril nodig schijnbaar, in andere topics hier heb ik onder meer aangegeven dat medicijnen geen geneesmiddelen zijn maar symptoom-onderdrukkers zijn....val mijn....maar weet wat en waarover je schrijft!

 
Misschien je eigen bericht nog eens goed terug lezen:

Mike Donkers haalt een thema aan waar nog niemand op dit forum van heeft gehoord, en zonder enige medische kennis of achtergrond beginnen ze zich hier voor te doen als neurobiologen die alles weten van ons brein ! welke medische kennis hebben jullie als ik vragen mag....

Jij mag bepalen of er naar mede forummers minachting en veroordeling in voorkomt? :eek:

 
Val mij maar aan.... maar besef waar je over schrijft en oordeel niet zo snel !

 
Ik bepaal hier niks op dit forum, wat mij wel opvalt dat men of sommigen zich hiervoor doen als of ze neurobiologen zijn die alles van het menselijke brein weten....bij mijn weten wordt men niet zo gauw een neuroloog of neurobioloog.... maar het schijnt hier geen probleem te zijn om over dit soort complexe te adviseren en te oordelen !

 
Quote:
Blijkbaar doen we als volwassenen iets totaal verkeerds en zijn we onbevangenheid en kinderlijke onschuld kwijtgeraakt, waarbij we niet altijd eens door hebben wat we kinderen aandoen, namelijk conditioneren i.p.v. kind uit te gaan zodat het kind volledig tot zelfontplooiing kan komen. Zolang er van ons verwacht wordt dat we emoties moeten onderdrukken zoals dat bij opvoeding en school gebeurd, is zelfontplooiing vrijwel onmogelijk.


Dank je wel Gezondheid voor je mooie uiteenzetting.

Ik heb meditatieoefeningen gedaan in groepsverband en ik zag dan wel dat veel mensen vallen in slaap vallen tijdens die oefeningen.

Het is mij ook gebeurd.

Het is eigenlijk wat je beschrijft, dat de westerse volwassen mens maar moeilijk in waaktoestand kan zijn en tegelijk toch een soort van stille concentratie behouden.

 
@Jakob: "maar niet nodig dus"

Je leest wat anders dat er staat en op een nogal negatieve manier.

Er staat "nauwelijks nodig".

Lees mijn tekst nou nog eens, denk er even over na, wat zou ik er mee bedoelen?

(hint: met voeding en een goede omgeving nauwelijks problemen, dus..)

 
Jp,

Mogelijk dat ik jou of jij mij verkeert begrijpt, hier worden thema's naar voren gehaald die alleen spiritueel voor jullie te verklaren zijn maar medische onderbouwing totaal geen kant nog wal raken !

 
Ik denk dat het beter werkt Jakob als je een post ziet waar onwaarheden in zitten of die onvolledig is, dat je die aanvult met jouw kennis. Dan komen we samen verder. Nu is het alleen maar gehak.

Gelukkig mogen we hier allemaal wat schrijven zonder er perse een in titel in te moeten hebben en als we dan een uitglijder hebben dan is het de bedoeling om elkaar te helpen. Dus ik lees graag je aanvullingen Jakob.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan