hennepzaad,- borageolie

Dirtsa

New member
Ik lees weleens artikels over hennepzaad en borageolie en vraag me af wat deze voor je gezondheid kunnen doen? Zijn deze een goede toevoeging of kan je lichaam er niets mee?

 
Ik weet alleen dat borageolie zeer rijk is aan gamma linoleenzuur. Ongeloofelijk veel mensen hebben problemen met de omzet van linolzuur (omega-6) naar gamma linoleenzuur.

Dit kan weer tot veel verschillende problemen zorgen:

http://www.leefbewust.com/themas/gla.html

Ik heb ooit een tijdje borage olie geprobeerd, maar zoals zo vaak merk ik maar weinig of niks van de meeste dingen.

 
Ik vraag me af.. overal lees je steeds terug dat 'we' teveel omega 6 binnenkrijgen, maar kan het juist ook zijn dat je teveel omega 3 binnenkrijgt?

 
Ja, je kunt ook teveel omega 3 binnen krijgen. Dit moet altijd in balans zijn met omega 6. Als je te extreem omega 6 gaat vermijden en omega 3 gaat innemen verstoor je alsnog de balans.

Ik heb weleens van iemand gehoord dat ze teveel omega 3 had in verhouding tot omega 6 volgens bloedonderzoek. Volgens mij kreeg ze er toen allergische reacties van.

 
Naar mijn (geinformeerde)mening is hennepzaad een echte superfood. De laatste keer dat ik Mike erover hoorde was het niet zo positief omdat hij van mening was dat mensen dit vroeger niet echt consumeerden gelloof ik (echter volgens mijn onderzoek al minstens 5000 jaar. Goed verteerbaar volledig eiwit (schijnt beter/meer te zijn dan rundvlees) en ook een aantal mienralen als ik het nog goed heb.

Peace

 
M.G.K.,

Ja, hennep heeft een hele lange traditie, als vezel om dingen van te maken! Nee, het heeft geen lange ttaditie als voedsel. Lees dit verhelderende artikel van Sally Fallon, van de WAPF, over hennep:

http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/instead-of-soybeans-hemp-and-kenaf

Onderaan het artikel volgt nog wat extra tekst, waaronder een stuk getiteld Hemp: Not for Human Consumption. Hier staat o.a. te lezen:

Quote:
Hemp oil is over 75 percent polyunsaturated, containing about 55 percent omega-6 fatty acids and about 20% omega-3 fatty acids. It contains only about 10 percent saturated fatty acids and 10 percent monounsaturated fatty acids. It is, therefore, highly unstable and prone to oxidation; and the high content of linoleic acid makes it particularly unsuitable for human consumption. Diets containing an excess of polyunsaturated fatty acids, particularly omega-6 fatty acids, have been linked not only to heart disease but also to cancer and autoimmune disease.


Mike

 
Hmm beetje verwarrend voor mij. Vooral als ik vroeger lasover Chinezen die al minstens 8000 jaar geleden hennep aten of andere volkeren in zuid amerika bijvoorbeeld. Ook als ik kijk naar de omega 6 : 3 verhouding (als ik het goed herriner ongeveer hetzelfde grasgevoerde koeienproducten) zie ik het kwaad niet in van hennepzaad. Maar inderdaad niet zo stabiel tegen oxidatie. Weet nou niet wat ik er van moet denken xD Gewoon aan de kippen voeren :p.

Peace

 
Ook niet aan de kippen voeren! Uiteindelijk eet jij of iemand anders daar weer de eieren of het vlees van. Ik weet niet waar jij hebt gelezen dat het al zeker 8000 jaar geleden voedsel was, maar er klopt geen bal van. Hennep als voedsel is een relatief nieuwe uitvinding, net als rauwe soja, witte suiker, witmeel en andere schadelijke voedingsmiddelen.

Mike

 
Interessante discussie waar ik graag even op wil reageren.

Hennepzaad en hennepzaadolie wordt al duizenden jaren gebruikt als voeding. Een recent bericht van de NOS bevestigd dit ook: http://nos.nl/video/361295-derde-eeuw-voor-christus-al-nederlandse-hennep.html

Hennepzaad en hennep olie is heel erg gezond. Omega 3, Omega 6 en Omega 9 zitten in een perfecte verhouding in hennepzaad. Het is het meest voedzame zaadje op aarde.

Hennep heeft zo'n 50.000 verschillende toepassingen, samen met de intrinsieke voordelen op het gebied van gezonde voeding, lichamelijke verzorging, leefomgeving, duurzaamheid en milieu is het niet zomaar een alternatief maar dè oplossing!

Paul

 
Quote:
Hemp: Not For Human Consumption

A number of companies are now selling hemp oil, toasted and shelled hemp seeds and granola bars containing hemp seeds. This is not a good use for hemp. Hemp may be appropriate for domestic animals and birds, but it should not be used for human food. In China, where cultivation of hemp originated, hemp oil was used occasionally, but there are no references in the Chinese literature to the use of hemp seeds as food for human beings. (Simoons, Food in China, 1991)

Hemp oil has been promoted in recent years as a "heart healthy" oil that is rich in essential fatty acids and low in saturated fat. Hemp oil is indeed highly unsaturated, and this is exactly why it should be avoided. Hemp oil is over 75 percent polyunsaturated, containing about 55 percent omega-6 fatty acids and about 20% omega-3 fatty acids. It contains only about 10 percent saturated fatty acids and 10 percent monounsaturated fatty acids. It is, therefore, highly unstable and prone to oxidation; and the high content of linoleic acid makes it particularly unsuitable for human consumption. Diets containing an excess of polyunsaturated fatty acids, particularly omega-6 fatty acids, have been linked not only to heart disease but also to cancer and autoimmune disease.

An additional problem derives from the fact that hemp oil may contain traces of cannabinoids and these substances can then turn up in the urine of those who consume it. In one research project, seven adult volunteers purchased hemp oil from a health food store and ingested 15 milliliters each. Urine samples taken at 8, 24 and 48 hours after ingestion were positive for THC. (Journal of Analytical Toxicology October 1997 21(6):482-485.) If these volunteers had been obliged to give a urine sample to their employers, they would have failed their drug test.

Because hemp oil is highly unsaturated, it makes an excellent base for paints and varnishes. In fact, there is no need to consider hemp for human consumption except in small quantities for medicinal purposes. There are many good fats and oils that humans can use and there are many good industrial uses for all the by-products of the hemp plant. Let’s not make the same mistake with hemp that we have made with soy, by promoting its inappropriate use as a human food.


http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/instead-of-soybeans-hemp-and-kenaf

Mike

 
Hoi Mike, het artikel waar naar verwezen wordt is al wel wat gedateerd (2004) en ik ben niet overtuigd, lees ook eens de comments bij dit artikel. Hennepzaad is wel degelijk gezond voor de mens om te eten, dit blijkt uit vele onderzoeken en studies.

Paul

 
Paul,

Als een artikel uit 2004 is, is het dan automatisch gedateerd? Welke revolutionaire recente wetenschappelijke bevindingen kun jij dan aanvoeren? Ik neem aan dat je doelt op het bovenste commentaar. Dat is overduidelijk een pro-vegetarisch argument en, hoewel het logisch lijkt te klinken, klopt er geen snars van en wordt het ook niet onderbouwd. De andere commentaren wijzen hier ook op.

Ben jij soms zelf vegetarier? Het 'bewijs' dat hennep al jarenlang dient als voedsel zou wel eens gebaseerd kunnen zijn op disinformatie vanuit vegetarische/veganistische hoek, die wel vaker aan geschiedenisvervalsing doen. De schrijver van het commentaar waar jij op doelt maakt zichzelf onsterfelijk belachelijk door 'onderzoek' aan te halen waaruit zou blijken dat de mens door vleesconsumptie agressiever zou zijn geworden. In deze thread beschrijf ik hoe bij auteur Lierre Keith een cayennetaart in haar gezicht werd gegooid door miltante veganisten, simpelweg omdat ze als ex-veganist is uitgekomen op WAPF. Heb jij ooit miltante vleeseters een bijeenkomst van veganisten op deze manier zien verstoren? Volgens mij neigt een brein dat geen verzadigd vet en cholesterol krijgt toch echt naar meer agressie. De eerste hatemail die ik ontving was ook van een extremistische veganist.

Je klinkt als iemand die heel enthousiast is geworden over voeding en nog volop van alles aan het ontdekken is. Jouw 'ontdekking' van hennepzaad wil je niet zo makkelijk emotioneel opgeven. Hoed je echter voor disinfo, met name vanuit vegetarische/'veganistiche hoek, waar men toch wel heel erg creatief met de waarheid speelt!

Mike

 
Mike:
Quote:
Je klinkt als iemand die heel enthousiast is geworden over voeding en nog volop van alles aan het ontdekken is. Jouw 'ontdekking' van hennepzaad wil je niet zo makkelijk emotioneel opgeven.


Haha ik denk het ook niet, maar dan vooral omdat hij een online winkel heeft die allerlei hennep producten verkoopt. Dus ik denk dat hij maar beter van het forum gaat aangezien ten eerste het hier toch geen plaats is om enkel maar over één (voedings)middel te praten met als doel reclame te maken en ten tweede hij er zelf ook niet veel aan heeft want het resulteert eerder in slechte reclame...

 
Ik neem een leeg jampotje en vul die voor de helft met goede
olijfolie, dan gepelde hennepzaden erdoor heen en dan zoveel
dat er een olielaagje op blijft staan, die roer ik dan even
door voor gebruik. Als laatste voeg ik wat keltisch zout en
een theelepel curcuma toe. Ik noem het een brainspread omdat
het veel goede stoffen voor de hersenen bevat, dus omega
3,6 en 9, curcuma en zout, de laatste is belangrijk voor
prikkeloverdracht. Uiteraard kun je ook nog wat knoflook
toevoegen als natuurlijke bloedverdunner.

Ontwikkel gewoon je eigen spread die je op brood, over de rijst
of salades/groente kunt gebruiken. Kies niet voor B kwaliteit
van grote fabrikanten die de goedkoopste grondstoffen zoeken en
die door chemische behandelingen langer houdbaar zijn. http://www.leefbewust.com/columns/091015.htm

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan