Help! verwarring alom

Milky

New member
Ik was nooit een grote fan van zuivel (brood was favoriet). Inmiddels ben ik helemaal happy met mijn rauwe melk en yoghurt :)

Nu kreeg ik de wekelijkse nieuwsbrief van juglen zwaan met een linkje naar een interview met Birgit de Heij (orthomoleculair therapeut). Zij geeft aan over een boetrham met kaas dat dit ontstekingsbevorderend voedsel is. Nu vraag ik mij af: het brood, de kaas, de combinatie of beide?

Tevens geeft zij aan dat bij het omschakelen van voedinspatroon eerst de suiker wordt geschrapt (mee eens), daarna zegt ze: daarna gaat eruit de melk, melkproducten en (als je heel ver gaat) alle zuivelproducten.

Dit begrijp ik niet, is zuivel dan toch niet gezond? Of kunnen wij het alleen verdragen als we 'gezond' zijn?

Ik ben er haast van overtuigd dat ik een lekkende darm heb, zit erover te denken om een levend- en droogbloedanalyse te laten doen om het zeker te weten. En wilde eigenlijk naar een orthomoleculair arts of therapeut gaan voor consult, maar ben bang dat ik nog meer in de war ga raken dan ik al ben.

Wat is wijsheid?
 
Er zit een groot verschil tussen supermarkt melk en rauwe melk.
Rauwe melk van gezonde koeien die gras eten is superfood! Zeer gezond dus.

Kaas is hetzelfde verhaal als de melk, rauw melkse kaas is super.

Brood kun je beter mijden.

Lekkende darm, verdiep je in GAPS dieet. Meermaals op forum besproken

Mensen scheren alles over 1 kamp:
- Melk is slecht, welke melk?
- Verzadigd vet is slecht, welk verzadigd vet?
- Zout is slecht, welk zout?

de antwoorden op de vragen welk is altijd hetgeen wat uit de fabriek rolt.

Nu zul je bij slechte vertering van dierlijke eiwitten er eerst voor zorgen dat dat op orde is voordat je dat volop gaat nuttigen.
 
Allereerst goed om te zien dat je wel degelijk dus een topic kunt starten. Verder sluit ik me volledig aan bij de woorden van EatSleep. Ik heb nu al zoveel onzin gehoord van orthomoleculaire therapeuten over voeding dat ik ze allang niet meer serieus neem op dat gebied. Om in de juiste beeldspraak te blijven: ze hebben er geen kaas van gegeten.

Mike
 
Bedankt voor jullie reacties!

Maar hoe zit het dan met Juglen? Hij is toch ook orthomoleculair therapeut, maar ook verbonden aan dit forum? Dat was ook een reden van mijn verwarring omdat ik er eigenlijk vanuit ga/ging dat de info die hij geeft/publiceert wel gestoeld zijn op de wapf.

Dit is niet negatief bedoeld naar juglen hoor, want ik vind zijn nieuwsbrieven altijd erg leuk om te lezen, maar vraag dit om voor mezelf duidelijk te krijgen wat wat is.
 
Juglen vertegenwoordigt de WAPF niet. Ik wel, ik heb me hieraan verbonden. Juglen heeft wel voldoende raakvlak hiermee, plus onze persoonlijke jarenlange vriendschap, om zich hieraan te verbinden. Maar hij heeft wel het recht om zijn eigen koers te varen en uit meerdere vijvers te vissen.

Mike
 
Ik ben er van overtuigd dat de meeste orthomoleculaire therapeuten helemaal in de ban van Paleo zijn en niet verder kijken omdat Paleo al heel veel antwoorden geeft.

Echter gaan ze niet in op Weston Price, maar keuren ze het ook niet af. Dit met name omdat men in Nederland weet dat rauwe melk niet zomaar voor iedereen te koop is en ze het dus niet kunnen adviseren.

M.a.w. richt je op Weston Price en vul daarom heen die zaken in die goed bij JOU passen en waar je de komende tijd voldoende geld voor hebt en je er goed bij voelt. De langste adem is het credo voor mij.
 
@EatSleep,

Hoop dat je het mij niet kwalijk neemt, maar ik heb toch een paar aanmerkingen op jouw schrijven...



Brood kun je beter mijden.

Lekkende darm, verdiep je in GAPS dieet. Meermaals op forum besproken

Mensen scheren alles over 1 kamp:
– Melk is slecht, welke melk?
– Verzadigd vet is slecht, welk verzadigd vet?
– Zout is slecht, welk zout?

Ten eerste: Het is niet kamp maar kam...

Ten tweede: Welk brood...??

Niet elk brood is per definitie slecht om te consumeren. Zo weet ik dat Mike een liefhebber is van het Van Menno Brood, en het kost wellicht een hoop moeite, maar het is toch echt nog wel mogelijk om een goede broodkeuze te maken.

Waarmee ik verder niet wil beweren dat brood gezond is...



 
Natuurlijk neem ik je dat niet kwalijk, Je hebt gelijk.
Zuurdesembrood wat op de juiste manier bereid is prima. Niet die van bakker Bart of wat met een poeder tot stand is gekomen.
Bij (melkzuur)fermentatie wordt de fytinezuur onschadelijk gemaakt. Wellicht nog andere stoffen.
 
Ik ben er van overtuigd dat de meeste orthomoleculaire therapeuten helemaal in de ban van Paleo zijn en niet verder kijken omdat Paleo al heel veel antwoorden geeft.

Echter gaan ze niet in op Weston Price, maar keuren ze het ook niet af. Dit met name omdat men in Nederland weet dat rauwe melk niet zomaar voor iedereen te koop is en ze het dus niet kunnen adviseren.

Eerst waren ze heel erg voor vegetarisme en nu hebben ze dan eindelijk Paleo ontdekt. Hartstikke leuk allemaal, maar het is de klok eindelijk horen luiden en nog steeds niet weten waar de klepel hangt. Dus nu is vlees ineens niet meer verzurend? Wanneer gaan die lui zich nu werkelijk eens in voeding verdiepen? Gezondheid haal je niet uit een poedertje, pilletje of tabletje!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan