Hart (vlees)

Alexandra

New member
Ik heb afgelopen weekend een stoofpot gemaakt van hertenstoofvlees en hart. Volgens mij is het het stoofvlees tot draadjes gekookt en zijn de stukken vlees die ik in de stoof zie hart. De smaak is echt prima! En er zat flink wat vet rondom het hart. Ook helemaal goed dus. Maar nu vroeg ik me af, heeft het eten van hart nog voordelen? Het zal goed zijn voor je hart, maar daar ervaar ik geen problemen mee. Heeft het nog bijkomende voorldelen zoals dat lever een hoog vitamine C gehalte heeft?

Het hart kost 4 euro. Ik zal er vaker een stoofpot van maken! Erg lekker en meer dan betaalbaar :D

 
Hart is een prima stukje vlees. Ik heb laatst genoten van een stoofpot van runderhart die Hjalmar had gemaakt in het restaurant (De Waard in Kekerdom). Ik ga het ook vaker eten!

Mike

 
Volgens mij zat er Q10 in hart, verder lees ik vit B, ijzer en vit C, indanks dat het op spiervlees lijkt heeft het de voedingsstoffen van orgaanvlees. Ik doe het vaker door m'n stoofpotje, lamshart is ook lekker.

 
waar halen jullie dat ? ik kan het hier in den haag niet vinden!

ik wil ook wel eens ander orgaanvlees proberen, dan alleen lever!

 
Ik heb onlangs wat vlees besteld bij een voor mij nieuwe biologische boer.

Nu heb ik meteen om de lever, botten, hart, nier en niervet gevraagd.

De lever en botten waren geen probleem maar hij mocht mij het hart, nieren en niervet niet leveren i.v.m. 'regelgeving'.

Weet iemand waar dat op kan slaan?

Ik ga hem morgen even bellen om te vragen hoe dat precies zit maar misschien weet een van jullie iets?

Het zijn 100% gras gevoerde koeien uit een natuurgebied.

 
Ik krijg inderdaad ook de nieren niet van de koeien. Maar wel van herten, een andere boer. Hart heb ik nog niet van de koe gevraagd. Ik zal het binnenkort eens vragen.

 
@zizou789.

Hoeve Biesland verkoopt orgaanvlees. De laatste keer dat ik lever kocht was er ook hart en long te koop.

 
Bij Hoeve Biesland wordt heerlijk lamshart verkocht, helaas heeft de boer/in er laatst een heleboel weggegooid, omdat ze te lang lagen. Er zijn toch best wat mensen die daar hun melk en vlees halen van dit forum? Geef het desnoods aan je kat, maar laat het niet weggegooid worden mensen, zonde!

 
Quote:
De lever en botten waren geen probleem maar hij mocht mij het hart, nieren en niervet niet leveren i.v.m. 'regelgeving'.

Weet iemand waar dat op kan slaan?



Niemand een idee?

 
Hart van rund of lam wordt bij slagers vaak als diervoeding verkocht, fijngesneden in hapklare brokken en diepgevroren...

 
Nee Pike, geen idee. Misschien staat het hier tussen:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0031141/geldigheidsdatum_03-05-2013

ik las wel iets mbt gewichtsvaststelling dat nier en vet eruit moet, maar waarom het dan niet mag worden verkocht. Ik hoorde van mijn boer dat ze moeten betalen om het vet weg te mogen gooien...

 
Ik snap er niets van, bij een andere boer haal ik altijd na het slachten het niervet plus nieren en hart op voor een prikkie!

Wordt mij nu misschien door de neus geboord door vermeende 'regelgeving' :twisted:

Ik kom tijdens het slachten gewoon even langs met een (water)pistool schreeuwende:

"Je hart en nier hier! Of je leven!" 8)

 
Kun je bij die andere boer niet meer terecht?

Moet je gewoon doen: "Dit is een slachtafval overval!"

 
Ja ik kan bij die andere boer ook nog wel terecht maar dat is maar eens in de zoveel tijd en een hart of nier van een koe is niet zo groot dus die zijn zo op.

De vorige keer waren het hart, niervet en nieren die ik kwam afhalen gestolen in het slachthuis! :evil:

Kon ik alleen botten en lever mee naar huis nemen. Er is ook altijd wat..

Quote:
Moet je gewoon doen: "Dit is een slachtafval overval!"



Ja doe ik dat, om misverstanden te voorkomen... :wink: :mrgreen:

 
Ik heb al een tijdje een runderhart in de vriezer liggen. Vind je een hart niet zo groot Pike? Het is een flink ding moet ik zeggen ;-) Hoe lang kan zo'n hart in de vriezer blijven? En snijdt het makkelijk? Ik moet nog de moed verzamelen hem aan te snijden. Het is echt een groot hart en ik zie op tegen het bloed. Ben nog niet zo heldhaftig met dat soort dingen.

 
Ik heb hart toen in stukjes gesneden en een stoofpot van gemaakt. Kan me niet herinneren dat er veel bloed bij kwam kijken. Waarom zou het ook? in ander vlees zit toch ook geen "extra" bloed? Maar kan me vergissen hoor, ben niet vies van een beetje bloed en gooi het in de pan van de stoofpot.

 
San het is net biefstuk, ook spiervlees, echt geen bloederige bedoening, ik snijd het wekelijks voor de poes.

 
San,

Jij bent een voorbeeld van een moderne mens, die te ver van de natuur af is komen te staan. Gisteren keek ik naar I, Caveman op Discovery World. Dit gaat over een groep van 10 moderne mensen, onder leiding van Morgan Spurlock (bekend van de docu Supersize Me), die met weinig of geen kennis van zaken in de wildernis moeten zien te overleven als holenmensen.

Twee mensen zijn vroegtijdig afgehaakt: een vrouw en een man. Die vrouw zat alleen maar te jammeren a.g.v. de honger (alsmaar mislukte jachtpogingen) en wilde uiteindelijk niets liever dan de groep verlaten, terug de moderne beschaving in. Ze ondermijnde ook de moraal van de algehele groep met haar gekerm en zelfmedelijden. De man die afhaakte trok het nier meer na de zoveelste mislukte jachtpoging (ze jaagden op wilde elanden met speren) en ging naar eigen zeggen meteen Taco Bell eten.

Uiteindelijk lukt het een groep van 3 jagers (waaronder 1 vrouw, een tof wijf!) om bij een eland daadwerkelijk een speer in de nek te gooien. Als ze het dier een genadestoot met nog een speer hebben gegeven, ontstaat er iets moois: ze eren het dier, bedanken het en huilen zelfs (ook de mannen). Eenmaal terug in het kamp komen ze onder het bloed met een in 4 stukken gesneden (met stenen werktuigen!) eland aan. De verschillende delen van het dier worden op het vuur gelegd en iemand geeft uitleg: dit is de lever, ditr is het hart, etc. Een zwarte vrouw wordt daar onpasselijk van en weigert mee te eten. Gelukkig voor haar zitten ze bijna aan het eind van de 10 dagen die ze op deze manier in de wildernis moeten zien te overleven.

Een interessant punt dat naar voren kwam:

Het is ONMOGELIJK om zonder de jacht te overleven. Uitsluitend klein wild en planten verzamelen levert je onvoldoende calorische inname en eiwitten op, waardoor je ondervoed raakt.

Ook kwamen de deelnemers tot de conclusie dat ze niets voor lief moesten nemen. Hun complete kijk op voedsel en op dood en leven was voorgoed veranderd. Drie van hen bleken te gemoderniseerd te zijn om zich goed op deze primitieve leefstijl in te kunnen stellen, maar 7 van hen bewezen dat het wel degelijk ook voor de moderne mens mogelijk is om terug te keren naar het leefpatroon van onze voorouders.

Wie dus moeite heeft met een beetje bloed raak ik aan om die laatste aflevering te bekijken. Het gaat om episode 10: The Great Hunt.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan