San,
Jij bent een voorbeeld van een moderne mens, die te ver van de natuur af is komen te staan. Gisteren keek ik naar I, Caveman op Discovery World. Dit gaat over een groep van 10 moderne mensen, onder leiding van Morgan Spurlock (bekend van de docu Supersize Me), die met weinig of geen kennis van zaken in de wildernis moeten zien te overleven als holenmensen.
Twee mensen zijn vroegtijdig afgehaakt: een vrouw en een man. Die vrouw zat alleen maar te jammeren a.g.v. de honger (alsmaar mislukte jachtpogingen) en wilde uiteindelijk niets liever dan de groep verlaten, terug de moderne beschaving in. Ze ondermijnde ook de moraal van de algehele groep met haar gekerm en zelfmedelijden. De man die afhaakte trok het nier meer na de zoveelste mislukte jachtpoging (ze jaagden op wilde elanden met speren) en ging naar eigen zeggen meteen Taco Bell eten.
Uiteindelijk lukt het een groep van 3 jagers (waaronder 1 vrouw, een tof wijf!) om bij een eland daadwerkelijk een speer in de nek te gooien. Als ze het dier een genadestoot met nog een speer hebben gegeven, ontstaat er iets moois: ze eren het dier, bedanken het en huilen zelfs (ook de mannen). Eenmaal terug in het kamp komen ze onder het bloed met een in 4 stukken gesneden (met stenen werktuigen!) eland aan. De verschillende delen van het dier worden op het vuur gelegd en iemand geeft uitleg: dit is de lever, ditr is het hart, etc. Een zwarte vrouw wordt daar onpasselijk van en weigert mee te eten. Gelukkig voor haar zitten ze bijna aan het eind van de 10 dagen die ze op deze manier in de wildernis moeten zien te overleven.
Een interessant punt dat naar voren kwam:
Het is ONMOGELIJK om zonder de jacht te overleven. Uitsluitend klein wild en planten verzamelen levert je onvoldoende calorische inname en eiwitten op, waardoor je ondervoed raakt.
Ook kwamen de deelnemers tot de conclusie dat ze niets voor lief moesten nemen. Hun complete kijk op voedsel en op dood en leven was voorgoed veranderd. Drie van hen bleken te gemoderniseerd te zijn om zich goed op deze primitieve leefstijl in te kunnen stellen, maar 7 van hen bewezen dat het wel degelijk ook voor de moderne mens mogelijk is om terug te keren naar het leefpatroon van onze voorouders.
Wie dus moeite heeft met een beetje bloed raak ik aan om die laatste aflevering te bekijken. Het gaat om episode 10: The Great Hunt.
Mike