Hallo en vraag van Martijn

Quote:
Met de toenemende welvaart na de oorlog zijn de mensen bij mijn weten steeds MEER vlees gaan eten.


Het tegendeel is waar. Met de toenemende welvaart werd vlees inderdaad betaalbaarder voor de gewone man. Om die reden is er sinds de jaren '50 een offensief ingezet om ons bang te maken voor rauwe melk ('koeien-tbc') en voor verzadigd vet en cholesterol ('hart- en vaatziekte') en is men massaal gaan inzetten op plantaardige, plastic kunstboter. Dat laatste is een goed voorbeeld. Kijk eens bij de boterafdeling in de supermarkt en vergelijk het aanbod van plantaardige 'boter' met dat van roomboter en vertel me dan nog eens dat we meer dierlijke producten zijn gaan eten!

Het heeft de industrie 30 jaar gekost om ons aan de plantaardige olien en vetten en aan de kunstmatige zoetstoffen te krijgen. Tussen 1950 en 1980 aten we inderdaad nog steeds volop vlees. Vandaar dat het Atkins-dieet, gebaseerd op veel dierlijke vetten en eiwitten en weinig plantaardige koolhydraten, tot op de dag van vandaag nog steeds het meest gevolgde dieet is en het boek van Atkins het meest verkochte dieetboek. Er moest een krachtiger propagand-offensief komen om van ons semi-vegetariers te maken.

In de jaren '80 is het dan echt gelukt. Time Magazine bracht een artikel uit over de gevaren van verzadigd vet en cholesterol en op de voorkant van het tijdschrift waren eieren en worst op een bord te zien, in de vorm van een verdrietig gezicht:

http://www.fathead-movie.com/index.php/2010/04/16/the-low-fat-craze-lets-go-back-in-time/

De boodschap werd er vanaf dat moment flink in gehamerd. Door de toenemende consumptie van goedkopere, plantaardige alternatieven voor dierlijke producten en door de toenemende stress die een welvaartsmaatschappij met zich meebracht was het aantal gevallen van hart- en vaatziekten in westerse landen dramatisch toegenomen. Nu had de 'wetenschap' hiervoor een verklaring: het lag aan aderdichtslibbend verzadigd vet en cholesterol. Er kwamen 'voedingsrichtlijnen' vanuit de overheid die ons vertelden meer plantaardige koolhydraten te consumeren uit granen, groente en fruit en minder verzadigd vet en cholesterol uit dierlijke bron.

Vanwege het groeiend aantal mensen met overgewicht na de oorlog werd ons tevens aangepraat om meer te bewegen. Overgewicht zou het gevolg zijn van teveel eten en te weinig bewegen. Hierdoor zijn we onze calorie-inname gaan beperken (uithongering) en ons suf gaan sporten (uitputting). Het gevolg? Een regelrechte EXPLOSIE van overgewicht, hart- en vaatziekte, diabetes, kanker en vele, vele andere, vaak chronische gezondheidsproblemen. Het is dus pas echt fout gegaan de laatste 30 jaar! En nu kan men niet meer terug, toegeven dat de theorieen die op ons worden afgevuurd niet kloppen zou gezichtsverlies betekenen voor de 'wetenschap'. En dus moeten we onszelf maar gaan informeren over hoe het nu echt zit, zoals jij nu aan het doen bent!

Mike

 
Inderdaad! Bedankt voor de opheldering! We moeten het helemaal zelf ontdekken ja, gelukkig is er het internet. :)

Iemand raadde me aan calciumcarbonaat in te nemen, twee theelepels een uur voor het ontbijt, het zou ontzuren/ontslakken. Klopt dit?

Nadeel lijkt me dat het reageert met maagzuur en zo verloren gaat voor verdere werkzaamheid in het lichaam. En dat de maag minder zuur wordt is ook niet wenselijk.

Hoe moet ik dit zien?

 
Mike, heb jij misschien dit boek ook in jouw "assortiment"?

Zo ja, kan jij die dan meenemen naar eerstvolgende avond in Kerk-Avezaath 14 mei?

Anders bestel ik hem ook nog een keer bij Fred.

 
Ok bedankt Mike en Alexandra.

Ik heb om de proef te nemen nou 's een paar keer vet gegeten in plaats van koolhydraten en ..... het bevalt goed! Ik word niet meer zo 'blurry' en slaperig. En ...... veel minder gauw weer trek!

 
Martijn,

Agave siroop is niet goed. Ga dan voor biologische koudgeslingerde (zo donker mogelijke) honing of de enige echte suiker: billington's melasse rietsuiker. Te koop bij: zie handige adresjes in het alleen lezen forum

Sorry normaal zet ik de link neer maar ik ben niet op mijn laptop.

Lia

 
Ja ik was er ook achter. Met minder koolhydraten in m'n dieet heb ik ook minder behoefte aan zoetstoffen, m'n smaak is aan het 'verschuiven'. eh, bedankt!

 
moet je dit eens lezen, die mensen, de 'Hunzas', leven heeeel lang op hun dieet, totaal anders, hoe kan dat nou??

http://cathy4worldequality.wordpress.com/2013/04/13/day-223-calling-the-beast-by-its-name-breast-cancer-hunzas-day-8/

 
Quote:
Their diet consists of nuts, seeds, grains, fruits, and vegetables which are cooked specifically that contain B17 (also called Amygdalin or Laetrile)


Dus alleen noten, zaden, granen, fruit en groenten en oh ja 1 keer per week een stukkie vlees.

En daarom worden ze zo oud.

Maar de waarheid is natuurlijk anders. Die mensen comsumeren ook veel rauwe kefir, melk en yoghurt. Van al de dieren die ze eten gebruiken ze alles zoals alle natuurvolkeren dat doen. Dus ook de botten voor bouillons, alle organen, vetten enz.

Ze drinken superschoon mineraalrijk water (met veel magnesium?)

Hebben geen stres, geen chemicalien en andere vervuiling.

Eten geen suiker,transvetten en chemisch gefabriceerde plantaardige vetten

Quote:
The Hunzas live in the Himalayas between the borders of: Kashmir, China, India, Afghanistan and number only around 30,000 as a population.



In de himalayas dus het lijkt mij dat de hoeveelheid fruit en groenten zeker niet het hele jaar overvloedig was. Dus de dierlijke component was/is waarschijnlijk veel hoger dan ze je hier willen doen geloven

 
Pike,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Zie hier:

Quote:
Upon entering the valley, the British found the steep, rocky sides of the valley lined with terraced garden plots, fruit trees, and animals being raised for meat and milk.


Quote:
The British General and soldiers arrived in the summer during the 1870s as did everyone who traveling to Hunza. This was the harvest season for the grains, fruits, and vegetables from the gardens, and much of the food was consumed raw. Because fuel for cooking was saved to be used in winter for boiling meat and providing some heat for the stone dwellings, very little meat was consumed in summer, and vegetables were eaten raw.

Curious visitors who followed the British soldiers to Hunza Valley years later naturally arrived in summer also, and the summer diet of the people led visitors to assume they were mainly vegetarian and ate very little meat. This was typical of the summer harvest season. Many primitive cultures including cavemen lived in a similar manner, gorging themselves on available fruit during the short season and eating mostly meat for the rest of the year. The people of Hunza differed in that they never had an abundance of anything except rocks. They did not have enough animals to provide abundant meat during the winter because of the lack of fodder. They did not want to kill female animals that were milk producers unless the animal was old or lame.


Quote:
In summer, meat was conserved for very special occasions and festivals. Livestock were much too valuable to be killed indiscriminately, so animals became a major source of food only during the cold winter when other foods ran out.


Quote:
The Hunza people sun dried fruit in the summer and stored grain for winter consumption. They also had some meat. They consumed all parts of the animals, not just the flesh. They ate the animal's brain, lungs, heart, liver, tripe, flesh, and everything else except the hide, wind-pipe, and genitalia. They cleaned bones to a polish and broke them to eat the marrow. The fat was highly favored for cooking, and a stew was made by boiling meat and grains.


http://biblelife.org/hunza.htm

Uit dit artikel blijkt ook dat de Hunza's goed waren in overdrijven, waardoor je zelfs bij hun langlevendheid vragen kunt zetten.

Mike

 
Martijn,

Vergeet ook niet dat het vlees dat in de supermarkt ligt vandaag de dag niet meer te vergelijken is met het vlees van 60 jaar geleden. probeer de boer op te gaan en Grasgevoerd vlees te kopen.

 
Ja ik wist dat er een luchtje zat aan dat Hunza vegetarische sprookje maar het is blijkbaar nog minder idillisch dan ik dacht.

Ondertussen heb ik nog een goed artikel gevonden over het herstellen van vegetarisme.

Het klopt wat mij betreft precies. Het heeft mij een behoorlijke berg vlees (en vooral lever) gekost om goed te herstellen van jarenlang veganisme/vegetarisme.

Vond ik niet erg trouwens :wink:

Quote:
Years of vegetarian or near vegetarian eating result in, to use Dr. Price’s word, degeneration. How does one recover?

This question applies as well to many of us who may never have considered ourselves vegetarians. Many people have relied for extended periods on dairy foods to provide needed nutrients, but because of the poor quality of commercial dairy products, they provide little in the way of critical nutrients and typically aggravate allergies and other chronic problems. Quality raw dairy products are difficult for most people to obtain. Commercial meats are avoided by most health-conscious people for obvious reasons, as is any substantial quantity of seafood because of the mercury content. Thus a dearth of quality animal foods has been characteristic at one time or another of the diet of many health seekers.

So it seems to me that most of us do have one degree or another of “recovery” ahead of us once we come to a realization of the importance of quality animal foods. And because we often tend to think even then that a little animal food is enough in a “balanced” diet, we may without realizing it never consume enough animal fat, with its activators and other nutrients, to reach robust good health.

According to Dr. Price, the most critical nutrients were those found in the fats of wild animals or grassfed domestic animals and their milk products. These nutrients include vitamins A and D, EPA, DHA and other fatty acids, activator X and perhaps other unknown nutrients. Along with enzymes supplied only in raw and fermented foods, these are the nutrients that are most lacking in modern diets.


http://nourishedmagazine.com.au/blog/articles/recovering-from-vegetarianism

 
Even ingaand op wat Mike zegt over de anti-vet propaganda: ik kan me de reclame (jaren '80 ergens) nog herinneren van een vrouw die eenzaam aan tafel een vol bord jus wegwerkte. En daarna kwam de slogan: Let op vet. Het heeft heel veel indruk gemaakt op mijn moeder, ik zie haar nog griezelen. Hallo gedegenereerd lichaam voor mij ;-)

Wat ik trouwens niet begrijp is als die vetfobie blijkbaar nog niet eens zo lang actueel is, dat mensen nog zo dwars kunnen doen over de nieuwe voedingsinfo over kokosolie, zalm, etc. Dat een sportdag voor kinderen tijdens de troonswisseling inclusief gezonde maaltijd bestaat uit brood met light-kaas of zoiets.. En dat Sonja Bakker zo verheerlijkt wordt. Ik heb ooit dat spartaanse dieet geprobeerd. Ik werd compleet gek, hield het maar een avond vol. Begrijp niet dat een normaal mens zich daar langer dan een uur aan waagt. Begreep toen ik al niet waarom ik wel vruchtenhagel mocht, maar geen appel.

 
Ah dat geeft een completer beeld van de Hunzas.

RobinAlexander, inderdaad. Ik heb nu lever besteld bij Jacob Beeker. Ik moet goed puzzelen hoe ik e.e.a. van mij uitkerinkje kan bekostigen. Dus twee keer per week lever moet kunnen en daarnaast spekjes van de supermarkt dan maar, die zijn in ieder geval lekker vet.

 
Ik koop mijn biologische grasgevoerde lever voor 7 euro per kilo. Bij sommige adresjes zelfs 6 euro.

En 2 keer per week 100 a 150 gram is al genoeg.

@ San,

Is kokosolie tegenwoordig in of uit bij de officiele dietisten?

 
Martijn, ik weet niet of je vis eet maar probeer vis op de markt te kopen.

ik koop 2 makrelen voor 4euro op de markt in de vis winkel betaal je daar al gauw 10 euro voor.

 
Aha goeie tip. Ik zou vrijdag ochtends naar de markt in Emmen kunnen gaan, daar is ook biologisch vlees te koop kwam ik net achter.

Hoe betrouwbaar is die makreel tegenwoordig. Is het gekweekte of wilde? Alle vis die onder de kust leeft is al teveel vervuild met van allerlei stoffen, en gekweekte vis nou ja, weet je wel...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.984
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan