Half varken

Alexandra

New member
Over een week of 4/5 is het volgende varken van 1 van mijn boerinnen rijp voor de slacht. Van de week hebben ze er al eentje geslacht, 123 kilo schoon aan de haak. De volgende is ietsje kleiner. Maar de boerin heeft voorlopig meer dan genoeg varkensvlees in de vriezer. Een andere klant heeft gezegd, ik wil wel een half varken. En ik heb gezegd, ik wil wel kijken of ik die andere helft kwijt kan raken. Een heel half varken voor mezelf alleen lijkt me een beetje veel.... Prijs is nog niet bekend. Dus, zijn er mensen die belangstelling hebben voor een deel van het varken? Omgeving Breda is waar het varken rondscharrelt.

Scharrelvarken, niet ingeënt, in het seizoen krijgen ze eikels, veel groente van eigen land.

 
Nou, Alexandra, daar heb ik wel zin in! Breda is aan te rijden voor mij dus....

 
Ik zal de volgende keer als ik de boerin zie zeggen dat ze het andere halve varken ook kwijt is :D Nu moet ze wel met een prijs gaan komen. Het is het eerste varken voor de verkoop, ik merk dat ze dat dus erg moeilijk vindt! Zodra ik meer weet laat ik het weten. En als er meer mensen willen, laat het vooral weten! Want het moet op voorhand bij de slager bekend zijn wat hij met het varken moet doen en hoe het te verdelen enzo.

Wat ik leuk vond om te horen is dat alle botten naar de (schoon)ouders zijn gegaan voor de soep en het spek is uitgebakken voor de reuzel. Want data kan je op brood eten :wink:

 
Ik ben de boerin al die tijd niet meer tegen gekomen. We liepen elkaar steeds mis denk ik. Vandaag lag er een papier met de volgende tekst:

Wij gaan ons scharrelvarken knorretje slachten. Knorretje is nu 1,5jaar en heeft een zeer prettig leven gehad. Hij heeft heel de winter en zomer buiten gelopen (uiteraard met binnenhok) en is gevoerd met groente, fruit, gras, eikels en brood. Er is geen dierenarts aan te pas geweest. Omdat we knorretjes vriendje zelf al in de vriezer hebben zitten en we regelmatig vragen krijgen of we misschien ook vlees verkopen willen we deze dus te koop aanbieden in pakketten van 5 kg. Als er ongeveer 10 pakketten gereserveerd zijn dan gaan we hem laten slachten. Een pakket bestaat uit de volgende soorten vlees:

- Gehakt (alleen varkens of met rund (half om half))

- Spek om uit te bakken

- Koteletten

- Filetlapjes

- Schnitzels

- Verse braadworst

- Bakje zult of stukje bloedworst (alleen als U dit wilt)

Puur vlees, zonder toevoegingen

Een pakket van 5 kg kost €40,00. Als het varken geslacht is doen wij het vlees per soort in een zakje. U kunt de porties dan zo groot of klein maken als u zelf wilt. Het varken wordt geslacht bij een echte slager.

Heeft U interesse in zo een pakket, neem dit papier dan mee en geef uw bestelling door via de mail, petralauwenAThetnetPUNTnl .Wij laten U dan ongeveer 2 weken voor dat we slachten weten dat het zover is. Wij vragen wel €10,00 aanbetaling zodat we ook zeker weten dat U het pakket op komt halen.

Groetjes Familie Lauwen

Ik het het mailadres even aangepast, dus zelf nog even @ en de punt goed zetten. Iedereen kan nu dus zelf bestellen.

 
Hoi Alexandra,

Dank je voor de info. Klinkt goed en een goede afwisseling met rundvlees zo. Echt goed varkensvlees kan ik maar moeilijk vinden.Ik ga contact met haar opnemen!

Groetjes

Edith

 
Ik heb vandaag ook het formulier meegenomen toen ik eieren ging halen, ik ga zeker bestellen!!

 
Dinsdag gaat Knorretje naar de slager. Einde van de week kan dan het vlees opgehaald worden. Ik ben benieuwd!

 
Goed varkensvlees is heerlijk, maar inderdaad moeilijk te vinden. Voor het oosten van het land: de feijterhof (verkoopadressen).

Het varkensvlees bij de de geitenboerderij in Amsterdamse bos is ook grasgevoerd en lekker vet, en ze hebben een heerlijk scharrelleven.

 
Ik kreeg inderdaad ook een mailtje van Petra, ben benieuwd.

 
Sta ik bij de boerin, staan daar 2 dames en een heer. Zegt boerin Petra:" Dit is Alexandra." Blijkt dat 1 van de dames hier meeleest op het forum. En zo dus ook een stuk knorretje kwam halen! Volgens mij is het hele varken verdeeld over wapfers. Ze gaan uitbreiden, gaan naar 8 varkens, dus er komt een tijd dat er continue varkensvlees verkrijgbaar zal zijn op de Rith. Duurt nog wel een tijdje, want eerst moeten er nog biggetjes komen! Die moeten weer groeien enz, enz.

Ik ga zometeen eerst het vlees en de worst in de appelazijn laten fermenteren. Iemand nog een idee hoe je gehakt makkelijk kunt fermenteren? Of gewoon in een pan met water en appelazijn? Morgen porties maken en invriezen.

Heb ook 1,5 kilo reuzel meegenomen. Lekker uitsmelten en daarna weer mee bakken. Nog niet eerder gedaan op deze manier. Ben benieuwd!

 
Hoi Alexandra,

Wij hebben vanochtend ook bij de Rith onze onderdelen van Knorretje gehaald en meer.

De 2 dames en de heer stonden te wachten na ons en die vertelden dat ze meelezen op het forum.

Ik was heel blij dat we extra vlees konden kopen want wij hebben naast het 5 kg pakket 4 kilo reuzel en 2,5 kg stoofvlees en wat worstjes en lever extra kunnen nemen.

Morgen de reuzel uitsmelten, de rest ligt al in de vriezer.......

Een paar maanden geleden heb ik vet uitgesmolten van rundervet en dat is erg goed bevallen, echt heeeeeerlijk!

Nogmaals dank voor de goede tip!

Groeten, Edith

 
Ongefermenteerd varkensvlees is niet goed, zo wees onderzoek op basis van levend bloedanalyse, gedaan door de Amerikaanse WAPF, uit.

Mike

 
Was jij dan de dame met het donkere haar die ook 2 kroppen sla kocht?

Waarom fermenteren kan je teruglezen in dit topic:

https://www.fatsforum.nl/topic/varkensvlees-1/page/2#post-53645

Ik heb nu een pan van 8,5 liter gevuld met zo'n tien kilo vlees. Afgedekt met het gehakt. Ruim een liter appelazijn erbij gedaan en morgen ga ik er porties van maken voor in de vriezer.

Nog een tip voor het buikspek:

https://www.fatsforum.nl/topic/recepten/page/10#post-44137

Ik weet nu al, heb weer veel te weinig buikspek! Ben gek op dit recept... :D

 
Genoeg om weer te lezen en een goede besteding van het weekend om te gaan fermenteren :D

Nee ik was samen met een dame met een rode jas en ik ben blond-achtig en had een gifgroene jack aan.

Zouden er dan nog meer achter elkaar zijn geweest?

Ik zag een pakket met jouw naam in de "koelcel" liggen.

Wij waren er tot ca. half 12 en de mensen na ons waren dus ook lezers van het forum.

.og tips voor de zure zult? Geen idee wat ik ermee moet om het eetbaar te maken.

groeten,

Edith

 
Wij hebben elkaar net gekruist dan Edith. Petra nam mij gelijk mee naar achteren, grote kans dat jij net op dat moment ging afrekenen bij haar zoon.

Zure zult, in principe volgens mij zo eetbaar. Maar heb het niet genomen, ik geloof niet dat ik de smaak kan waarderen...

Waar had jij dan het rundervet vandaan om uit te smelten? Ik wil het vragen de volgende keer als de Beukenhof gaat slachten of ik het niervet mag hebben. Maar er is een kleine reorganisatie gaande daar, dus de lijnen zijn op dit moment niet duidelijk en ook niet wanneer ze weer gaan slachten.

 
Ow jammer! Ja haar zoon heeft haar ook een aantal keer moeten bellen omdat we steeds wat anders vonden in de vrieskist zonder prijsje erop :oops:

Het rundvet had ik gekocht bij: www.natuurfreak.com daar hebben ze ook veel ander lekker vlees, maar wel aan de prijs.

De volgende keer wil ik het bij Stichting Taurus halen. Daar kost 1 kg rundvet € 2,50 en dat is natuurlijk errug goedkoop.

Ik heb vandaag € 5,00 per kg betaald, ik weet niet of het trouwens niervet is of dat het buikspek is. Rugvet daar zit meestal nog de huid aan vast dacht ik (leuk receptje hiervoor: Recept Smout

Ga zo straks kijken naar je receptje voor het buikspek.

 
Jammer, ik heb jullie allemaal gemist, ik was er al eerder om 10.40 ongeveer......

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.634
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan