Grotere verkoop rauwe melk

Alexandra

New member
Op de Beukenhof wordt het steeds lastiger om aan slagroom te komen. Er wordt steeds minder gemaakt, want er wordt steeds minder halfvolle melk verkocht. Mensen stappen over op de rauwe melk! Hierdoor wordt er dus een stuk minder afgeroomd.

De verkoop is onder andere gestegen,omdat men de melk "in t schap" heeft staan. Maar ik hoop dat het ook een stuk bewustwording is voor de mensen die bewust rauwe melk kopen.

Iemand enig idee of op andere plaatsen ook een verhoging is van verkoop van rauwe melk?

 
Ik koop mijn rauwe melk sinds vorig jaar zomer op boerderij zorgvrij in Spaarnwoude (niet biologisch en afgeroomd) en bij de Dinkelhoeve in Heemstede (biologisch en NIET afgeroomd). Komen allebei goed uit de melktest. In Spaarnwoude is het altijd vrij druk bij de melk automaat, maar dit is dan ook een informatie boerderij. Mensen kopen de melk uit de tap, maar gaan het thuis eerst koken (staat op de tap). Als ik daar sta te tappen, zijn er altijd wel mensen met vragen. Ik vertel dan ook regelmatig dat ik de melk gewoon zo drink.

 
Ik rij de laatste tijd meestal naar 'De kleine meren' voor rauwe melk en het gebeurt steeds vaker dat ze het vat moeten verwisselen omdat het leeg is. Misschien kom ik steeds op het verkeerde moment of het is drukker geworden, ik zal het eens vragen als ik iemand zie de volgende keer. Ik ben zaterdag geweest en ik heb me toch een partij dikke romige melk, niet normaal meer zo lekker. Dat heb ik daar nog niet eerder gehad. Zalig, bijna slagroom wat je drinkt.

 
Ik vraag me af wat de "weston price volken" deden met de melk die overbleef na het maken van boter

 
Dat is karnemelk toch?

Is dat goed om te drinken,ondanks het lage vetgehalte.

Mijn boerin,van wie ik melk en boter koop,verkoopt het ook.

Bevat het net als yoghurt goedé bacterien?

En kun je het zien als verdunde yoghurt,of is karnemelk anders?

 
Ook bij onze boer komen nu meerdere mensen rauwe melk halen, wellicht toch een eigenste Berta in de tuin adopteren binnenkort.

wellicht moet Mike binnenkort maar stoppen met zijn praatjes, de levertraan is ook de helft vna de tijd uitverkocht.

 
zie daar heb je het gesodemieter al :)

ik heb een paar mensen iets verteld en als het effect zichtbaar is dan gaan ze......... hup aan de rauwe melk en kefir, yoghurt, de hele rattaplan.

 
Karnemelk in NL is een mager product en ook erg dun/vloeibaar.

We hebben karnemelk gedronken hier in Marokko, en die is toch romig joh, erg lekker. Ook anders zuur dan in NL.

Lia

 
Quote:
Barbamama schreef:

Ik koop mijn rauwe melk sinds vorig jaar zomer op boerderij zorgvrij in Spaarnwoude (niet biologisch en afgeroomd) en bij de Dinkelhoeve in Heemstede (biologisch en NIET afgeroomd). Komen allebei goed uit de melktest. In Spaarnwoude is het altijd vrij druk bij de melk automaat, maar dit is dan ook een informatie boerderij. Mensen kopen de melk uit de tap, maar gaan het thuis eerst koken (staat op de tap). Als ik daar sta te tappen, zijn er altijd wel mensen met vragen. Ik vertel dan ook regelmatig dat ik de melk gewoon zo drink.


Bedankt voor deze tip Barbamama, ik ben er gisteren geweest en heb vijf liter meegenomen. Dit is maar een kwartier rijden (met de auto) bij mij vandaan dus ik kan er best elke week even heen voor rauwe melk :D

Ik heb gevraagd of de melk afgeroomd was en ze zeiden nee. Ik zie er in de weckpot die nu in de koelkast staat ook een roomlaag van zo'n drie centimeter op staan, dus ik ga ervan uit dat hij niet afgeroomd is.

Nog even met een medewerker staan praten. Hij zei dat het inderdaad geen biologische koeien zijn, maar dat het wel hele gelukkige koeien zijn :p . Koeien worden tegenvoordig letterlijk en figuurlijk uitgemolken zei hij, en geven dan wel 60 liter per dag. Deze koeien geven maar 15 tot 20 liter per dag. Van april tot oktober staan ze buiten in de wei.

Dus ik vind het prima, de melk is zalig, ik ga gewoon eens per week mijn rauwe melk halen in Spaarnwoude!!

Oh ja, ik heb de helft ingevroren, voor als de melk in de koelkast op is. Ik ben heel benieuwd of de smaak na ontdooien nog hetzelfde is.

 
Vanmorgen kwam mijn vriend bij de boer en hij zei: "ik weet niet wat het is, maar ik heb de afgelopen weken 9 tot 10 nieuwe melkhalers erbij".

De boer gaf wel aan dat hij nu een klantenlijst moet gaan maken, dit i.v.m. eventuele uitbraak van mond en klauwzeer.............

Ik vind het wel leuk dat steeds meer mensen naar de boer gaan :)

 
Quote:
Ik heb gevraagd of de melk afgeroomd was en ze zeiden nee.


Grappig dat je dat zegt Enjoy, ik had vorige week de melk van de Dinkelhoeve en Spaarnwoude naast elkaar staan en bij allebei zit een roomlaag bovenop. Ook de smaak verschilt niet echt.

Ik had het aan de mevrouw bij de balie gevraagd, die vertelde voor de melk naar campina gaat, deze eerst wordt afgeroomd voor de slagroom. Ik hoop dat het dan alleen gaat om de melk die naar campina gaat.

Kwam er vandaag en de koeien staan nog steeds binnen. (vieze brokjes etend :) Ik hoop dat ze snel naar buiten gaan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan