groene thee met cactus

Dirtsa

New member
In het theewinkeltje waar ik altijd kom hadden ze iets nieuws: groente thee met cactus. Heb deze eens meegenomen maar vroeg me af of die cactus nog bijzondere eigenschappen heeft? kan het zo op i net niet vinden..

Mike?

(het is overgens verse losse thee)

 
Cactus is gezond! Wel eens een aloe vera opengemaakt of zien openmaken? Binnenin zit een olieachtige, slijmerige laag. Deze laag vind je ook in bepaalde zeewieren, zoals bijv. kombu. Ik weet niet of je je nog steeds laat beinvloeden door GAPS, maar dit slijmerige spul bestaat uit polysacchariden en zou dus volgens GAPS niet mogen. GAPS doet poly's niet in de ban omdat ze noodzakelijk slecht zijn, maar simpelweg omdat GAPS'ers ze niet goed kunnen verteren en ze daardoor melkzuurbacterien voeden die deze suikers vergisten. Dit kan overigens alleen maar als er sprake is van ANAEROBE omstandigheden in de darmen, dat zijn nl. de omstandigheden waarin deze melkzuurbacterien floreren.

Het goede van cactus is nu dat het boordevol 'antioxidanten' zit. Je weet inmiddels hoe ik over de antioxidantenmythe denk. De zogeheten 'antioxidanten' zijn dus oxidanten en ze oxideren deze melkzuurbacterien weg. Dit zou dus een nuance kunnen aanbrengen in de theorie achter GAPS, nl. dat niet alle polysacchariden per definitie vermeden hoeven te worden. Er zitten polysacchariden in helende voedingsmiddelen zoals cactus, zeewier en medicinale paddestoelen, maar deze voedingsmiddelen zijn tevens rijk aan oxidanten, zoals ik ze noem.

Je zou hier wel eens een 'bonbontherapie'-situatie mee kunnen creeren, net zoals met honing. De bacterien worden gelokt door de plysacchariden (of in het geval van de honing, de fructose) en vervolgens komen ze in een aeroob milieu terecht door de aanwezigheid van oxidanten in deze voedingsmiddelen (H2O2 in honing).

Mits je je dus niet te streng aan GAPS houdt, zou dit dus wel eens positief voor je uit kunnen pakken! Mocht dit niet het geval zijn, dan uiteraard meteen stoppen en overschakelen op iets wat wel werkt, wellicht alsnog GAPS...

Mike

 
Oke, ga ik proberen. Al weet ik niet in hoeverre je echt de cactus binnenkrijgt (je trekt er thee van), maar misschien is dit juist heel goed.

Heb meteen ook wat andere thee meegenomen: mate, goudsbloem en groene thee met citroen.. Lekker hoor zo die verse thee!

Helemaal mijn winkeltje! kan er uren neuzen! Heb nog lang niet alle theesoorten uitgeprobeerd!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.820
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan