Grasgevoerd?

I-lady

Member
Er moet mij even iets van het hart..bij mij in de buurt zit een biologische boerderij die biologisch kalfsvlees verkoopt.Op de website staat dat de kalveren veel buiten lopen en veel gras eten etc.

Ik kom echter meerdere keren per dag langs dat bedrijf en zie de kalveren echt zelden buiten lopen..veel gras zullen ze dus niet krijgen.

Ik vindt dat wel een beetje krom..je betaald er wel voor..op deze manier weet je nog niet wat je koopt/eet.

 
het hangt ook af waar alle percelen van de boerderij liggen. De percelen rondom de boerderij worden meestal gebruikt om de melkkoeien te weiden. Het jongvee loopt dan vaak op de achterste percelen of misschien een kavel verderop. Je conclusie is dus voorbarig. Je kan het ze beter vragen.

 
Ze hebben alleen stierkalveren voor de slacht en de percelen zijn allemaal te zien vanaf het land.Maar je hebt gelijk,ik kan het ze beter vragen en dat wil ook gaan doen..

 
Als je van plan was daar te bestellen zou ik dat zeker doen. Ze hebben in elk geval de schijn tegen.

 
Ja..ik ga erheen en dan ga ik ze gewoon de hemd van het lijf vragen..wil ook niet te snel {negatief} oordelen.

 
Ik kreeg vanmorgen een reactie op mijn blog van een ietwat boze boer. Ziehier mijn reactie

http://ondermoedersvleugels.wordpress.com/2013/07/01/een-wakkere-boer-let-op-zijn-voer/

 
Thanks, ik had jou er al over gemaild. Maar goed dat je nog niet had geantwoord. Zelfredzaam moeten we worden, dit soort dingen dwingt mij om me dieper in de materie te verdiepen. Daarbij is het ook nog leuk om te doen.

Maar nu ben ik er even klaar mee. Snel naar buiten , de zon in, voordat hij weer weg is :roll:

 
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het niet mijn kennis is. Ik heb er eerst een heel artikel van Michael Pollan voor moeten vertalen. Zo ben je op één artikel uren bezig maar het is voor het goede doel zullen we maar zeggen :wink:

 
Wow, goed bezig F&M! Ik hoop ook nog een keer de informatie van hier en anderen na te kunnen vertellen. Maar zover ben ik nog niet. Ik ga gewoon deze blog maar weer delen op mijn facebook :D Eens kijken of we nog mensen wakker kunnen maken behalve boeren!

 
Weer een goed stukje, Food en Mood! Ik volg je blog al een tijdje en ik vind je posts zeer interessant :). Ga zo door!

 
@food en mood

ik denk dat de boer heeft gereageerd op je antwoord onder je blog. Daar heb je het over synthetische groeihormonen. Wel heel knap hoe je zo inhoudelijk bent, zonder dat je heel veel inhoudelijke kennis hebt over de nederlandse landbouw. Helaas ga je daar en heel veel anderen mensen die hier wat over schrijven mank. Want als je je goed probeert in te lezen op internet, komt je vaak al snel uit op artikelen uit Amerika. Daar worden inderdaad groeihormonen gebruikt. In Nederland is dit verboden in de melkveehouderij!

Niet meer dan logisch dat die boer daar op reargeert! Hij wordt vals beschuldigd van geknoei met hormonen!

 
Dat blogs wat Food en Mood geschreven heeft zijn erg leerzaam maar ook in duidelijke schrijfstijl. Zeker is zij goed bezig!

Heb de reactie van die ene boer gelezen waar Food en Mood erover heeft.

Hoe meer mensen wakker worden hoe beter, maar mensen zijn veelal zo erg sterk geconditioneerd in hun beperkte denkvisie over allerlei dingen dus ook over voeding en gezondheid, daardoor leven heel veel mensen in onwetendheid en moeten ze uit hun slaap wakker geschud worden, dat is geen makkelijke en mogelijk zelfs onmogelijke opgave, want bij sommige mensen kun je overtuigen maar er zijn ook mensen die zo erg extreem sterk in hun beperkte denkvisie blijven hangen dat je eigenlijk hun vijand bent als je anders erover denkt. Dat Food en Mood de "boze" boer probeert te overtuigen vind ik echt heel dapper van haar, echt wauw!

Gezondheid,

 
Het zijn niet mijn eigen woorden maar die van Michael Pollan. Ik ben inderdaad een leek op dit gebied.

Ik kan me de reactie van die man dan ook best voorstellen. Ik heb het al recht gezet met de volgende reactie :?

Ik zie nu eigenlijk pas dat u reageert op mijn reactie aan Alexander. Hier spreek ik inderdaad over de reguliere industrie.

Mijn antwoord mocht misschien inderdaad iets genuanceerder zijn geweest. Ik spreek hier in het algemeen.

Niet meer dan logisch dat u daar op reageert! U wordt vals beschuldigd van geknoei met hormonen! Dat is niet wat ik zeg maar voor u kan het wel zo voelen.

Dit stukje tekst van http://www.melkvee.nl dekt waarschijnlijk meer de lading .

Er worden hormonen gebruikt en dat is voor mij genoeg informatie, daar trek ik mijn eigen conclusies uit.

Maatschappelijke discussie

Hormonen in veehouderij hebben een behoorlijke negatieve klank. Ze worden vaak geassocieerd met de groeihormonen in de vleesindustrie. Hoewel deze hormonen elders in de wereld zijn toegestaan, zijn groeihormonen in Nederland verboden. Daarentegen zijn groeihormonen totaal anders dan hormonen om de vruchtbaarheid te verbeteren.

Er zijn geen wereldwijde onderzoeken die aangeven dat deze vruchtbaarheidshormonen schadelijk voor de mens zijn als zij de melk drinken van koeien die met het vruchtbaarheidshormoon zijn behandeld. Of dit ook aan het publiek duidelijk is te maken, valt te betwijfelen. Veel burgers hebben te weinig verstand van de landbouw om de verschillen te begrijpen.

Dat plaatst het massaal en preventief gebruik van vruchtbaarheidshormonen in een moeilijk daglicht en de vraag rijst of de melkveehouderij hier bewust rekening mee moet houden. „De probleemkoeien worden nu regelmatig met hormonen behandeld”, zegt Jorrit van den Broek, productmanager Ruminants Intervet Nederland.

Geen weerstand

„Bij een slechte vruchtbaarheid moet je eerst naar voeding en vruchtbaarheid kijken. Bovendien voorkom je met ovulatiesynchronisatie dat veel koeien afgevoerd worden. Tegen het preventief inzetten van hormonen bestaat in de sector geen weerstand. Daarbuiten wel. Vruchtbaarheidshormonen zijn veilig. Zeker in vergelijking met andere medicijnen”, aldus Van den Broek

Ook melkveehouder Bas ten Hove uit Raalte ziet geen gevaren. Hoewel dierenarts Marco Verhoef voorstander is van deze methode plaatst hij bij de maatschappelijke beleving wel een kritische kanttekening. „Er zijn weinig bedrijven die 100 procent de ovulatiesynchronisatie toepassen. Ik denk ook niet dat je dit veel moet propageren. Je kunt je afvragen of het verkoopbaar is richting de consument en of dit het imago van de zuivelsector ten goede komt.”

 
Toch bedankt allemaal voor de positieve reacties.

Mocht dit nog een staartje hebben dan hoop ik wel op versterking :wink:

Want zoals het er nu uitziet kan ik het (nog) niet alleen af :oops:

 
Ik heb je graag aangevuld Food en Mood. En je eet zo te zien heel erg goed! Toppie

En als je de boeren aan boord wil houden, moet het technische verhaal wel kloppen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan