Graag advies over tromboseprikjes

Sampjes

New member
Hallo forumleden,

Ik heb een vraag aan jullie.
Ik heb momenteel een onderbeen in het gips vanwege een val vorige week. In het ziekenhuis kreeg ik een doos fraxiparine prikjes mee naar huis. Ik moet volgens hen dagelijks 1 x prikken in mijn buik om trombose te voorkomen.
Zelf vond ik dit nogal overdreven, elke dag is wel erg veel en gezien ik echt anti medicatie ben wil ik het liefst helemaal niet prikken.
Is hier iemand die hier meer over weet? Zou ik om de dag kunnen prikken of 2x per week? Ik heb daarbij ook een zwakke lever dus wil die al helemaal niet teveel belasten.

Ik lig btw niet de hele dag hoor. Ik heb krukken en beweeg mij voorts. Voor de duidelijkheid: vanaf de enkel tot onder de knie zit nu in het gips.

Groet,

Sampjes

 
Sampjes,

Ik heb vanwege een hartritmestoornis, een pil genaamd 'acenocoumarol' een 'bloed verdunner' om trombose te voorkomen.
Voorafgaand aan, drie, hartoperaties heb ik ook moeten prikken. Clexane heette het zootje. Verhipte pijnlijk als ik te snel inspoot.
In het ziekenhuis heb ik eens gehoord van een kundige dat het nooit echt goed bewezen is dat de anti trombose middelen ook daadwerkelijk werken en bloedklonters voorkomen. Zelf zoeken op het WWW heeft mij ook niets of weinig opgeleverd.
Net als u ben ik tegen pillen slikken, zeker als er niets van werking bewezen is en als er erg veel bijwerkingen zijn van betreffende pillen/poeders en prikjes.
Edoch, ik heb het lef niets te slikken/spuiten, maar dat doe ik toch maar niet, want...stel dat...,dan kunt u beter gaan sparen voor nieuwe banden voor onder uw rolstoel want krukken zijn dan niet zo handig meer en ik neem aan dat het spuiten ook niet voor de rest van uw leven is. Dus zolang u geen bloed poept (teer) en geen buikkrampen krijgt/hebt: Prik.
Uiteraard spreek ik voor mij zelf en moet u voor u zelf beslissen.

 
Het is beleid vh ziekenhuis die trombosemiddelen. Iedereen krijgt ze. In het farmacologiach kompas te vinden op internet en er is een app van deze heet FK hierin vind je alles over indicatie bijwerkingen enz. (gister gehoord tijdens de medische basiskennis). Ik ben ook anti medicatie maar ben sinds deze opleiding wel iets genuanceeerder.
Is dat het enige middel dat je krijgt? Want daar is de dosis op afgestemd op wat jij slikt.
Beterschap!
 
@maarten, nee tijdelijk. Het gaat om 3 weken zolang het gips erom zit. Ik heb van mijzelf al heel dun bloed vandaar dat ik het onnodig achtte om nog eens bloedverdunners te gebruiken.

En dan lees ik hier dat het niet eens bewezen is dat het werkt. Nou dan ga ik al helemaal twijfelen. Rhodiola schijnt ook bloedverdunnend te werken las ik.
Bedankt @Ben voor de info!

Heb nog steeds niet geprikt, durf er niet aan eerlijk gezegd en al helemaal niet dagelijks.
 
@elkedageenei, ja klopt dit is het enige middel wat ik heb gekregen. Ik gebruik verder niks zelfs geen paracetamol. In het ziekenhuis vonden ze dat maar heel vaag.
Paracetamol is veilig, yes sure.
 
Voor zover ik weet kun je trombose krijgen doordat je te weinig beweegt. (dus bv op een ziekenhuisbed).
Ik heb daar nooit naar gezocht, heb zelf inderdaad ook destijds die prikken gehad.
Lijkt me interessant om eens te zoeken naar het verband van bewegen en trombose. Heeft trombose bv te maken met te dik bloed?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan