Goede sporten om te beoefenen

Koen Mulder

New member
Dag iedereen,

Ik vroeg me af welke sporten door de mensen hier beoefend worden. Sommigen hier zijn vast al op de hoogte dat chronische cardio (hardlopen vooral) problemen met zich mee kan brengen: veel oxidatieve stress, overbelaste gewrichten, en niet de beste manier om af te vallen.

Ik ben zelf wel fan van krachttraining met vrije gewichten, en ben recent begonnen met bootcamp/survivalrun. Vooral de laatste: het is in de vrije natuur, je wordt er enigszins smerig van (hygiënehypothese, iemand?) en je maakt bewegingen die we van oudsher hebben moeten toepassen ter overleving.
Wat zijn jullie redenen voor een bepaalde sport?
 
Krachttraining is geen hedendaagse benadering van fysieke activiteiten die de oermens beoefende. Hij tilde doorgaans niet zoveel kilo's, hooguit een bos takken om vuur mee te maken of een kind op de arm in het geval van een acute dreiging.

De vroege mens was vooral een wandelaar, omdat hij een nomadische leefstijl had. Net als roofdieren besloop hij zijn prooi en trok korte sprints. Hij was dus ook geen jogger of duurloper.

Mike
 
Allebei. Korte krachtige inspanningen maakten geregeld deel uit van de'oermens'. heus niet iedere dag of zelfs week , maar toch zo vaak dat het voldoende was om een bepaalde constitutie van het lichaam op peil te houden.
mensen hebben verschillende soorten spiervezels . De fast twitch bv. zijn beter in het snel omzetten van energie in meer kracht(simpel uitgelegd). Deze worden echter niet willekeurig geactiveerd maar pas nadat de slow twitch reeds geactiveerd zijn en de benodigde kracht niet op kunnen brengen(alweer simpel uitgelegd). waarom zou het lichaam deze verschillende soorten spiervezels hebben?
Er bestaat al het topic krachttraining waar naar mijn herinnering voldoende staat over wat krachttraining is en waarom het geen sport(folklore)is.
ad
 
Ik vroeg me af welke sporten door de mensen hier beoefend worden.

in mijn geval deed, ik deed motorcross, en daaromheen nog wat mountainbike met mooi weer .
Maar sinds een nek hernia in nov 2012, niet meer.
 
Ad, goed punt. Mike heeft gelijk dat lage intensiteit veel voorkwam, maar na de jacht moest het everzwijn toch mee naar huis. Dat weegt veel. Maar dat hoeft inderdaad niet dagelijks.
 
Dat everzwijn werd gezamenlijk gedragen, dus het gewicht werd verdeeld over meerdere schouders.

Mike
 
Buiten dat denk ik dat leven in de wildernis simpelweg gevaarlijk is. Dus zo nu en dan(echt niet vaak,maar toch) zal de oermens tot maximale kracht gegaan zijn om te overleven. Hij moest daartoe wel in staat zijn. Verder denk ik dat in de groeperingen waarin men leefde er verschillende types(meer uithoudend of meer krachtig) voorkwamen en dat deze typering ook voor de specifieke 'werkzaamheden' die men uitvoerde.
Waar het mij omgaat is dat ik er enkel op uit ben om een specifieke fysiologische situatie te creëren om zo een gezonde adaptatie te krijgen, ongeacht de modaliteit. Krachttraining op de correcte manier is wel de beste keuze qua efficiëntie en veiligheid. Ik ben dus helemaal niet geïnteresseerd in wat de oermens deed als activiteit perse.
ad
 
Over de oermens, uitputtingsjacht:
Enkele uren bij 10 km/uur door moeilijk terrein.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renjacht
Gezond? Niet voor onze "moderne" lichamen.

Een gezonde sport lijkt mij vooral een sport waar je je lekker bij voelt en dat dan niet te extreem.
Voor velen is sport een manier om stress weg te werken of om gewoon lekker bezig te zijn. Die factor is net zo belangrijk als de puur fysieke kant van sport.
 
Ik ga af en toe naar yoga om soepel te blijven en (houding)spieren te versterken en 1 x per week naar de zumba, omdat ik dansen/bewegen op muziek de meest aangename manier vind om te bewegen. Voor mij is het vooral van belang dat ik er plezier aan beleef en het geen martelgang is "omdat het zo goed voor je is" . Daarnaast fiets ik vaak bergop met fietstassen vol boodschappen en een kind achterop en probeer ik 1x per week een rondje in de natuur te wandelen met man en kinderen, maar altijd op weg naar een terrasje ;)

Oh ja, ik geef veel massages, daar ben ik ook sterk van geworden in mijn armen en handen, ook een vorm van krachttraining?
 
Hoi Koen,

Voor mij geen krachtsport maar meer rustige niet al te zware beweging zoals: wandelen, fietsen en in de tuin werken.


Dit vond ik over de primitieve mens en beweging. Het gaat volgens mij niet zozeer alleen om kracht maar ook om behendigheid en uithoudingsvermogen.

Hoofdstuk 2.
De geschiedenis van de Indianen


Cabeza de Vaca zag de Indianen van Florida in 1527, en beschreef ze als: “Zeer goed gebouwd, zonder overtollig vet, erg sterk en erg kwiek.” Laudonniere beschreef dat “de meest oude vrouwen van het land met de jongere vrouwen dansten,“ en hij schreef verder “dat de behendigheid van de vrouwen zo goed was, dat ze over brede rivieren kunnen zwemmen, terwijl ze hun kind op een van hun armen meenamen. Ze beklimmen ook erg handig in de hoogste bomen van het land.” De Monts bewonderde het lichamelijk uithoudingsvermogen van deze Indianen, en dat dit “zo goed was dat ze urenlang zwemmen konden; dat ze eerder honger kregen dan dat ze moe werden, en dat “de mannen op een vis inde zee jaagden, en die ook vingen als die niet al te groot was.“

Wat betreft het hardlopen waren de meeste Indianen even goed daar in bedreven, en men zegt dat de primitieve krijger van de grote vlaktes een afstand 160 kilometer aan een stuk zou kunnen hardlopen zonder bijzondere tekens van vermoeidheid. De noodzaak voor slaap zou zich zelf uitwijzen voor de lichamelijke uitputting zich inzette, en het was alleen dit en eventuele honger, die een gedwongen pauze van de loop afdwong. Een lid van de stam zou bijvoorbeeld s’morgens op een dier gaan jagen, en kon de jacht voortzetten tot zonsondergang, totdat het dier uitgeput en gevangen was. De Indiaan was een mens die op snelheid gebouwd was – vrij, behendig en gracieus – en zijn lichamelijke kracht in het hardlopen werd reeds in het eerste contact met het volk opgemerkt door de blanke onderzoeker.



Price bestudeerde Indiaanse volkeren in het kustgebied, en in de bergen van Peru, en ook in het Amazone gebied, aan de uitlopers van de bergen. Die volkeren die hun inheemse voedsel gebruikten waren sterk en vitaal en hadden veel weerstand. Een onderzoek van een groepje van 25 Indianen uit de hoge bergen van het Uramba-dal, “onthulde het feit dat er niet een tand betroffen was door cariës, en dat op alle leeftijden, de tanden normaal en goed aanwezig
waren.” Men vertelde ons ook dat: “De Indianen van dit gebied in staat waren om de hele dag te lopen met honderd tot honderd en dertig kilo, en dat ze dit ook nog dagelijks deden. Ze kunnen goed tegen de kou, zoals Price schreef: “Ze kunnen goed door de vriezende nachten slapen met de poncho’s om hun hoofd en benen heen geslagen, en de voeten bloot.”


Hoofdstuk 5.
In de Aziatische landen.


Jenny Visser-Hooft, schrijft ook van hun onvermoeibare energie, ”dat de Hunza-koelie’s na een lange inspannende voettocht, s’avonds wild en krachtig gingen dansen.”
J. I. Rodale schrijft dat “de Hunza’s 35 kilometer per dag over bergachtig onregelmatig gebied kunnen lopen terwijl ze zwaar beladen zijn, en dan vervolgens tot midden in de nacht dansen op hun feestelijke pretmakende feesten, die tarnasha heten. Hij gelooft dat de Hunza’s te veel energie hebben, en dat het dansen een stabiliserende factor is.”


Hoofdstuk 6
De volkeren van Afrika.




Lander schreef: ”Alle lasten werden op het hoofd gedragen,
en vaak was er de gezamenlijke kracht van drie mannen nodig om een grote zware bundel met goederen van de grond naar de schouders van een van hun op te tillen, waarbij de verbazende kracht van de Afrikaan te zien was. Sommige vrouwen droegen lasten op hun hoofd die zelfs te zwaar zouden zijn voor een muildier, en kinderen van hoogstens 5-6 jaar droegen lasten achter hun aan die nog te zwaar zouden zijn voor een volwassen persoon uit Europa.”






Hoofdstuk 9
De oorspronkelijke bewoners van de Marquesa Eilanden.






De mensen van dit volk konden uitzonderlijk makkelijk in bomen klimmen en over rotsen lopen, maar in de zee waren ze zeer vlug en waren daar in het meeste thuis. Ze leerden reeds als kind te zwemmen en vele van de volwassenen besteedden de helft van hun uren dat ze wakker zijn in het water. Een aantal er van zwom het grootste gedeelte van de dag rond het schip, zonder er moe van schijnen te worden. Ze aten zelfs hun maaltijd in het water zoals kokosnoot, broodfruit, en bananen, die aan het uiteinde van een stok waren vastgebonden, en die iedereen meenam naar de zee. Zo zwemmend in de zee, alleen met hulp van hun voeten, konden ze makkelijk een kokosnoot openen en eten.






http://selfmatters.nl/wp-content/uploads/primitievemens_nl.pdf
 
Dat bergop fietsen met boodschappen is een mooi voorbeeld van hoe het altijd heeft gewerkt. Bepaalde krachtsinspanningen zijn gewoon functioneel en worden niet beoefend als 'sport' maar omdat het je iets oplevert en er nu eenmaal bij hoort.

Zo sjor ik als muzikant menige kilo als ik een gitaarversterker uit de bandbus trek (en er naderhand weer terug in zet) en bij lezingen sjouw ik met zware zakken of dozen Keltisch zeezout. Ik heb daar nooit echt moeite mee, omdat het er gewoon bij hoort,
maar heb een broertje dood aan verplicht 'sporten'.

Mike
 
Functie van spieren? Kracht productie om te kunnen......
Functie van krachttraining?........Functie verbetering of behoud van spieren.
Het is GEEN sport.
Nooit gezegd dat krachttraining de enige activiteit moet zijn.
Veel mensen die fysiek werk doen hebben problemen met spieren en/of kunnen toch niet de gewenste hoeveelheid massa behouden. Om maar te zwijgen van de gewrichten die op den duur 'versleten' raken.
ad
 
Ik ben zelf wel fan van krachttraining met vrije gewichten, en ben recent begonnen met bootcamp/survivalrun


Zo'n survivalrun lijkt me ook leuk om eens te doen. Misschien in September eens meedoen aan zo'n mud masters obstacle run. http://mudmasters.nl

Lijkt me echt lachen om een keer te doen. Lekker rennen, springen, klimmen en door de modder :)
 
Ik wandel elke dag een uur, flink doorlopen. Ik merk dat het erg goed is voor de darmwerking wat betreft de peristaltiek.
Op fietsvakantie op de ATB met een aanhanger met de bagage is het de eerste dagen wel even wennen, 3e dag meestal een dipje, daarna 3 of 4 weken elke dag zo'n 80 tot 125 km zonder problemen.
Krachttraining doe ik nooit, maar als er iets zwaars getild moet worden gaat dat prima. Ik hou niet zo van sporten of trimmen, liever genieten van de buitenlucht, de rest komt dan vanzelf.
Ik zie onderweg vaak joggers, muziek in de oren, i-Dinges op de arm gebonden, hartslagmeter, cijfers, cijfers, waar zijn ze mee bezig.
 
Ik heb altijd met veel plezier Aikido beoefend, door klachten nu gestopt maar hoop het in de toekomst weer te kunnen beoefenen.
 
@Johan
zelfde verhaal hier heel mijn leven aikido , maar door de rugklachten moeten stoppen

las trouwens wel ( ergens ) dat vooral krachttraining zou helpen insulinsresistentie op te heffen.
 
Het helpt inderdaad mee , maar ik zou het niet overwaarderen. Voeding en leefstijl spelen hier toch wel een belangrijkere rol in. Maar, spieren geven autocrien en paracrien hormonen af oa. hormonen die tegen ontsteking werken(myokinen). De laatste jaren wordt hier heel veel onderzoek naar gedaan.
behandeling van chronische rugklachten is waar ik momenteel veel aan werk(medisch kracht therapie). Maar ja, zo deed de oermens dat niet.......
ad
 
Wat voor mij het beste werkt is gewoon werk verzetten. Ons huis heeft nogal wat grond en daar kan altijd wel iets gebeuren. Dus als ik een dag bomen heb gesnoeid, of onkruid heb geplukt, of hout heb versnipperd, of met stenen heb gesjouwd enzovoorts, heb ik mijn lichaamsbeweging wel weer gehad.

Ook het werk aan en in het huis doe ik zoveel mogelijk zelf. Op deze manier rek ik, strek ik, zet ik kracht enzovoorts.

Ik raad ook altijd iedereen aan die me vertelt dat hij of zij een werkster heeft, om die zo snel mogelijk op te zeggen. Door het zelf te doen bespaar je ten eerste een hoop geld en je hoeft niet naar de sportschool.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.195
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan