GOEDE DOELEN ALS GELDMACHINES

Gerard

Well-known member
Over de ‘zee’ van goede doelen waarin we kennelijk zo sterk moeten geloven is veel kritiek ontstaan. Fraudes, tonnen aan salarissen, disproportionele overheadkosten, vertrekpremies, grote lease-auto’s, panden op A-locaties, directe loyaliteit aan dictators, vrijwel de helft of meer van het vermogen belegd
en daarbij ook nog eens in uiterst controversiële zaken zoals clusterbommen, landmijnenproducten (onderzoek Zembla), zwaar vervuilende mijnbouw, tabak, kinderarbeid, en ga zo maar door.

Sindsdien zien we nóg pregnantere ‘salvo’s’ in reclameblokken, met continu nieuwe namen en ‘merken’. Er moet en zal véél geld ingezameld worden hoe dan ook, lijkt het. Sommige nemen de helft van ‘commercial breaks’. Gaat het geld naar de zgn. goede doelen, en hebben ze überhaupt positief effect?

Inmiddels moeten financiële jaarverslagen en salarissen gepubliceerd worden, maar zijn we dan klaar?
Bekende goede doelen worden hier doorgelicht. Schokkende bevindingen… erger dan voor te stellen…

Lees vooral ook waar het gaat over de hartstichting!

https://moneycrisis.wordpress.com/2013/11/06/goede-doelen-als-geldmachines/
 
hoi Gerard, vreselijk zeg die passage uit het verhaal (van je link) over cliniclowns.
Kinderen, en dan ook nog zieke kinderen, zitten er (natuurlijk) door de bank (clown) genomen helemaal niet op te wachten (volgens onderzoek).
En dan nu een nieuw afzetgebied, want afzetgebied (de cliniclownfabriek is een industrie) moet er komen: demente bejaarden voor de careclown (het woord alleen al).
Bijna hilarisch als het niet zo triest was.
Tja van volwassenen komt te veel tegenstand natuurlijk.
 
¨Ik denk dat CareClowns groter gaat worden dan CliniClowns!¨

Citaat van de spreker in het filmpje van Careclowns in dit filmpje -Jacqueline Kaptein: ¨artistiek leider¨:

Kijk, en dan weet je waar het allemaal om draait.

Bij dit filmpje staat ook deze reactie:



CliniClowns Overgewaaid uit de VS. In eerste instantie denk je aan vrijwilligers, totdat je er achter komt dat het een voltijdse organisatie is met betaalde banen! Volgens de openbare exploitatie kost een CliniClown € 200.000 per jaar aan salaris en overhead. Ex-directeur en marketeer Hans Geels ontving 127.678,95 incl. lease-auto en vergoedingen en kwam van het KWF en de NCRV. Huidige directeur Barbara Hellendoorn-Mineur, MBA, komt eveneens van het KWF en strijkt een vergelijkbaar salaris op. De organisatie bestaat uit een directie met staff en een productie- met HR-afdeling zoals ieder ander bedrijf. Hoe wordt je CliniClown? Zoals elke baan; de juiste opleiding en je moet auditie doen. Van dat laatste is uiteraard iets voor te stellen, maar CliniClown als betaalde baan? Buiten dat blijken veel kleine kinderen volgens onderzoek er niet positief op te reageren. Ze ervaren vooral een volwassen 30-40-er met een rode neus die in hun perceptie ‘angstvallig’ raar doet. Er zijn zelfs voorbeelden van zorgmedewerkers die dreigden te worden ontslagen na kritische opmerkingen, omdat zij en ouders van de patiënten de aanwezigheid eerder storend vonden dan leuk. Maar ook al vinden sommigen het wellicht leuk… CliniClows zijn géén vrijwilligers, maar betaalde banen ! Omdat kinderen steeds minder lang verblijven, zoeken ze nu een nieuwe markt: CareClows voor demente bejaarden… Dit is geen goed doel. Het is beschermde geldmachine als een voltijds bedrijf dat zichzelf in stand wil houden. Bovendien schuiven directeuren door vanuit dezelfde kringen.
 
Weet niet hoor. Het zal voor een deel allemaal wel waar zijn. Helaas. Maar als de namen Rotschild, Rockefeller en het Joods Zionisme vallen zoals in het artikel over het CDA als je door klickt, dan ga ik toch twijfelen. Het is in in bepaalde kringen om hierop te wijzen. Maar betwijfel of hun informatie wel betrouwbaar is.

En het is natuurlijk een mooi excuus om zelf niets meer te hoeven doen. "Het zijn toch allemaal zakkenvullers".

Ik weet het, maar zoek liever naar wat wel goed is dan dit allemaal zo uit te spitten en lekker verontwaardigt over te doen. Er is nog een heleboel goed in deze wereld. Dat wil ik versterken. Daar mijn aandacht en energie in steken. Dat lijkt me zinvoller. Er is al negativiteit genoeg.

Ik ben niet blind voor wat er aan de gang is. Maar ik maak een andere keuze.
 
Ik heb bij deze berichten altijd een dubbel gevoel.

De vele overhead kosten en de agenda die bij veel van die doelen speelt, heeft me besloten om m'n maandelijkse donaties terug te schroeven van 7 naar 2 'goede doelen', waarbij ik de Hersenstichting nog ga inruilen voor Foodwatch.

Alleen, wat kun je dan doen om bijvoorbeeld bij zo'n ramp als in Nepal iets bij te dragen? Want ondanks dat er veel geld in verkeerde zakken komt, komt er ook geld op de plek van bestemming waardoor er reddingswerkers gestuurd kunnen worden die onder andere mensen levend onder het puin halen afgelopen week. Dan kunnen we hier wel makkelijk zeggen dat het allemaal slecht is wat die doelen doen, maar ondertussen worden er ook levens gered!

Wat doen WIJ dan?

Als iemand een organisatie weet die kleinschalig op rampplekken zoals Nepal goed werk verricht, waarbij je vrij zeker weet dat het geld in goede handen komt, lees ik dat graag.

Mark
 
Gisteren kwam er bij mij zoiets voorbij. Een kleine naar het leek betrouwbare organisatie. Maar ik had al gestort op 555. Dus weet het verder nu niet. Als ik er nog achter kom laat ik het weten. Er is echt wel achter te komen.

Wat betreft een nieuwe manier van met geld omgaan is de ST STRO al jaren bezig. En heeft nu ook Circuit Nederland. Het is nog in een pril stadium hier maar ik heb er met ander geld al wat handel gedreven. Echt de moeite waard om je daarin te verdiepen als je iets buiten de banken om wilt doen. Misschien denk je dat het geen zoden aan de dijk zet omdat ze nog zo klein zijn. Maar je moet ergens beginnen. En in een paar ontwikkelingslanden hebben ze echt al iets van de grond gekregen. Het begint altijd met een zaadje dat gestrooid wordt.
 
Bedankt Johanna,
ik vond nog Stichting Hulp aan Nepal, die zegt Pro Deo te werken:

Wij als bestuur werken volledig Pro Deo. Wij staan er voor in zoals dat ook in het verleden altijd is gebeurd dat uw bijdragen daar voor de volle 100 % aan het beoogde doel zullen worden besteed en zullen daarover zoals gebruikelijk achteraf verantwoording afleggen.


Iedereen kan dat natuurlijk beweren. Kent iemand deze stichting?

Mark
 
Ik weet het, maar zoek liever naar wat wel goed is dan dit allemaal zo uit te spitten

Hoi Johanna, in essentie is zoeken naar wat wel goed is, dezelfde zoektocht als zoeken naar wat dat niet is. Als je het licht niet van de duisternis kan onderscheiden, dan zit je met een probleem als je zoekt naar wat wel goed is.
 
Het duister is zo overheersend daar hoef ik niet naar te zoeken. Ik heb geen enkel probleem met te zoeken naar wat wel goed is zonder me nog eens extra te verdiepen in wat niet deugt.
 
En door te focussen op het kwaad versterk je het. Geef je het macht. Een zeer bekend verschijnsel.
 
Sorry dat ik even doorga. Als je me goed leest kun je lezen dat ik het kwaad niet ontken. Ik ben al wat ouder en heb alles al voorbij zien komen. Heb mijn keuzes gemaakt. Te werken aan een betere wereld. Door het kwaad niet meer aandacht te geven dan strikt noodzakelijk is. Maar ik ben me er zeer van bewust dat het er is.

Het allerbelangrijkste wat ik geleerd heb in mijn leven dat ik heel veel niet kan veranderen. Alleen mijzelf. Het gaat om de keuzes die ik maak. De wereld veranderen door het met nog meer negatieve berichtgeving te overspoelen zoals bv op internet gebeurt, werkt niet. Bewustwording is iets anders. Het kwaad in mijzelf overwinnen met Gods hulp. Dat is eigenlijk het enige wat ik kan doen. En de St Stro onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld ;-)
 
Nepal:
https://www.oneworld.nl/crisis/nepal-achter-de-schermen-bij-artsen-zonder-grenzen
Die zijn er nu al aan het werk.
Misschien wel de enige grotere organisatie die het geschonken geld waard is?
Technisch gezien gaat het geld dat je nu schenkt niet naar Nepal, maar naar de volgende ramp en dat is goed: Ze wachten niet.

Verder is het bijna onmogelijk om in te schatten of bij een kleine organisatie geld goed terecht komt. Eigenlijk alleen mogelijk als je mensen persoonlijk kent.
 
Ik heb geen enkel probleem met te zoeken naar wat wel goed is zonder me nog eens extra te verdiepen in wat niet deugt.

hoi Johanna, dat is uiteraard te prijzen.
Of jij representatief bent voor de gemiddelde medemens in NL: dat vraag ik mij af.
 
Hi Lievergezond,
Tja, met die vraag houd ik me niet zo bezig.Dat is ook niet belangrijk. Ik zoek mensen en organisaties op die in dezelfde richting denken en doen. En ze zijn er!!! En verder probeer ik anderen te inspireren niet bij de pakken neer te zitten. Niet ontmoedigd te raken. En dat helpt mij dan ook weer om door te gaan.

 
De hulpindustrie in Nepal: Grote budgetten, grote problemen

http://www.mo.be/artikel/de-hulpindustrie-nepal-grote-budgetten-grote-problemen


Uit bovenstaande link van Watisgezond:



david versus goliath


Gelukkig bestaan er ook kleinschalige projecten die wel een positieve impact hebben. De meest bekende Belgische ngo in Nepal, Shangrila Home, helpt straatkinderen aan een onderdak, scholing, specifieke training en uiteindelijk ook een job. Helaas valt de gecombineerde impact van alle kleine projecten in het niets in vergelijking met de schade die grote hulp aanricht.
Als het van S.R. Dhakal afhangt, secretaris van het hoofdkantoor van de maoïsten in Kathmandu, is het rijk van de grote internationale ngo’s en van de dictaten van bilaterale en multilaterale hulp uit zodra zijn partij een regering gevormd heeft. ‘Vanaf nu zal elk project door het volk goedgekeurd moeten worden’, zegt hij in een reactie. Hoe Dhakal dit wil realiseren, is minder duidelijk. De Nepalese kiezers hopen in elk geval dat de voormalige rebellen de buitenlandse hulp terug dichter bij haar oorspronkelijke doel zullen brengen: het terugdringen van armoede.
Deze bijdrage kwam tot stand met de steun van het Fonds Pascal Decroos voor Bijzondere Journalistiek.

Hier de site.

http://www.shangrilahome.org/

Zou dat wat zijn?

Ps, erg goed onderwerp! Ik wil geven, maar weet niet waar aan.. Ik ga volledig mee met wat Johanna en Watisgezond schrijven.
 
Ik zat daar ook al naar te kijken, Maarten. Ik heb er wel een goed gevoel bij.

Dit is inderdaad een kleinschalig project, maar iedereen in Nepal en de werkgroep in Belgie staan er volledig achter. Het is al meerdere keren bewezen dat zulke projecten veel meer kans op slagen hebben dan deze van grootschalige hulporganisaties die met hoge publiciteits– en administratiekosten werken.

Dit project steunt volledig op vrijwilligers en de steun van een grote schare vrienden die zich belangeloos inzetten. De werkgroep in Belgie brengt driemaandelijks een Nieuwsbrief uit met alle informatie over het SHANGRILA HOME.
De kosten voor administratie en verzending worden volledig door de werkgroep gedragen, zodat alle sponsorgelden INTEGRAAL naar Nepal worden overgemaakt.


 
"Het spreekwoord: Het is maar een druppel op een gloeiende plaat willen wij helemaal vergeten". zeggen ze op de site waar jullie het nu over hebben.

En dat is het precies waar het allemaal om gaat. Wat ik aldoor wil zeggen. Of het nu om Nepal gaat, om St STRO, of....vul maar in. Hoe klein ook het heeft zin. We mogen ons nooit erachter verschuilen dat het "maar een druppel" is. Als iedereen dat zegt verandert er nooit iets.

Dank je wel!

 
We mogen ons nooit erachter verschuilen dat het “maar een druppel” is.

Ja zeker waar, maar als zoals in het artikel 'grote budgetten-grote problemen' eerder een forse druppel(s) aan de verkeerde kant van de weegschaal is, en ik er zelfs een hand vol schobbejaken mee aan het sponsoren ben...

Om die rede heb ik al een hele tijd niks gegeven aan wat dan ook, maar dank, ik ben blij met dit onderwerp en jullie zoek werk! Als ik in m,n uppie zoek vind ik het in dit context erg moeilijk een goede of slechte instelling te doorzien.
St STRO zal ik ook bekijken!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan