Glutenintolerantie door maagzuurtekort?

Gerard

Well-known member
Glutenintolerantie zou een darmaandoening zijn waarbij een immunologische reactie tegen een van de eiwitten van het glutencomplex plaatsvindt.

Maagzuur denatureert eiwitten, wat betekent dat van de gluten niets overblijft dan bouwstoffen van eiwitten. Zou het dan zo zijn dat bij voldoende maagzuur er geen glutenintolerantie kan optreden en dat derhalve het probleem van de verkeerde kant benaderd wordt?

 
Goed punt Gerard.

Kan bijna niet anders dan dat het maagzuurtekort een rol speelt bij glutenintolerantie.

 
Ok.Maar stel iemand heeft geen klachten meer wanneer er geen gluten gegeten worden en daarnaast leveren dierlijke eiwitten geen problemen op,geen symptoom van een maagzuurtekort.Bij herintroductie van gluten dan wel weer klachten.

Kun je je maagzuur produktie op niveau houden wanneer je de produkten waar gluten (de moderne versies) inzitten blijft eten?

Maagzuur en gluten? Zal nog maar eens in 'Broodbuik' snuffelen gaan. Ik verdenk de genetische veranderingen van gluten er wel van dat dit ook de vertering in maag beinvloeden kan/zal.

ad

 
Dan moet er toch iets niet kloppen, misschien dat gluten lastiger uiteen vallen dan andere eiwitten en dat de kwaliteit van het maagzuur daar ook een factor in is. Of dat er een bijkomende factor is die het maagzuur in een bepaalde mate neutraliseert. Misschien herkent het lichaam gluten bevattende producten niet als eiwithoudend.

Denk je dat de maagzuurproductie negatief beïnvloed kan worden door het eten van gluten?

Genetische veranderingen, ik weet niet welke effecten dat heeft voor de vertering, maar het lijkt me dat de gezindheid het voordeel van de twijfel toekomt, dus geen genetische manipulatie. Daarbij: de natuur is een schitterend systeem dat we nog lang niet doorgrond hebben, hoe denken we daar verantwoordt te kunnen ingrijpen?

 
Quote:
Misschien herkent het lichaam gluten bevattende producten niet als eiwithoudend.

Maagzuur is niet selectief, het doet gewoon zijn ding.

 
Het zal toch wel zo zijn dat wat je in je mond proeft meer of minder van bepaalde spijsverteringssappen laat aanmaken? Met speeksel werkt dat in ieder geval zo, denk maar eens dat je je tanden zet in een hele grote, verschrikkelijk zure citroen die, als je er op bijt zijn zure smaak in je mond laat komen, zodat je hele gezicht in een grimas verandert.

 
'misschien dat gluten lastiger uiteen vallen dan andere eiwitten'.

In de maag vallen de eiwitten niet compleet uitelkaar. Verdere vertering ervan gaat na de maag nog door. Wellicht dat dat gluten dan nog in hun samenstelling de schade aan kunnen richten.

Interessant is ook dat vaak getseld wordt dat iedereen gluten intollerant is .we zouden dan een gebrek hebben aan de benodigde enzymen om gluten te verteren .De uitwerking hiervan is echter bij iedereen verschillend. er is dan geen sprake van een allergische reactie.

ad

 
Ik vind dat Gerard hier op een interessant denkspoor zit. Ik beschouw mezelf bijv. niet als glutenintolerant. Ik zeg wel vaker dat ik nog een baksteen kan verteren, dus aan maagzuur bij mij geen gebrek.

Ad zit eveneens op een goed spoor door onderscheid te maken tussen de soorten eiwitten, waarbij je inderdaad ook moet denken aan onnatuurlijke, door de mens gecreeerde eiwitten a.g.v. kruising, veredeling en genetische manipulatie.

Ad haalt het boek Broodbuik aan. Uit dat boek blijkt dat moderne tarwe een moleculair gedrocht is, een dwergplant die makkelijker te oogsten is. Spelt, een oervariant van tarwe, levert aanzienlijk minder klachten op, terwijl het wel degelijk ook gluten bevat. Daarnaast is de juiste behandeling, bewerking en bereiding van het graanproduct ook een factor van betekenis voor de vertering ervan.

Hieruit blijkt wel dat het niet zo simpel is als stellen dat gluten per definitie slecht of onverteerbaar zouden zijn. Ik heb dit overigens ook nooit beweerd. Ik heb meer een probleem met het zetmeel en het bloedsuikerontregelende en dikmakende effect ervan.

Mike

 
Ik heb me vorige week aangemeld voor het 'Gluten Summit'. Dit zal nog meer aan het licht brengen wat allemaal door gluten veroorzaakt wordt. Verheug me al op Nora Gedgaudas, zij zegt gewoon waar het op staat.

Ik heb meer een probleem met het zetmeel en het bloedsuikerontregelende en dikmakende effect ervan.'

Daarom,afblijven van deze voedingsmiddelen.Welk voordeel leveren ze op?

Ik zit met mijn kop nog in de ijstijd en kan geen produkten met gluten vinden maar heb ook geen gluten tekorten. :wink:

ad

 
According to a new report in the journal Epidemiology, people who eat a gluten-free diet may actually be at higher risk for exposure to arsenic and mercury.

This is quite concerning considering the growing popularity of the gluten-free diet with a quarter of Americans having gone gluten-free in 2015. That was a 67% increase from 2013.

The cause for the increased risk for arsenic and mercury exposure, however, is not necessarily a result of the gluten-free diet itself. Instead, it appears to be due to the fact that many gluten-free products contain rice flour as a substitute for wheat. Rice has been known to bioaccumulate both arsenic and mercury, as well as other toxic heavy metals, from water, soil or fertilizers.

http://www.naturalblaze.com/2017/03/gluten-free-diet-mercury-arsenic-heavy-metals.html

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan