Gistbrood

G

Guest

Guest
Verleden week had ik een desembrood gemaakt,ik had mijn eigen goed ingelezen.

Ik ben er dus een week zoet mee geweest en het eindresultaat een vies brood.

Een maand geleden had ik een gistbrood gemaakt en die vonden mijn dochters wel heel erg lekker.

Van spelt/rogge meel rauwe melk, keltische zeezout,ei,een zakje gist een beetje honing

24-uur laten rijzen en gebakken op 175 graden (50min)

Wat is het verschil tussen de 2 de broden wat ik gemaakt had?ik weet dat granen niet goed zijn maar ik weet niet zo goed wat een goed alternatief is voor brood is om mee tegeven naar school smorgens eten mijn dochters een smoothie van mike.

Ik wil graag weten waarom dat gist brood minder goed is dan dat desem.

Grt los

 
Een zuurdesem cultuur bevat het enzym fytase dat fytinezuur afbreekt. Gistbrood bevat dit niet en zal dus veel meer fytinezuur bevatten. Wat fytinezuur doet is hier overal te lezen :) (goed voor je is het in ieder geval niet!)

 
Gistbrood is een monocultuur, slechts 1 gistcultuur. Desem is een mix van gistculturen die met elkaar samenwerken en ieder verschillende functies vertonen.

Mike

 
Geef het niet te snel op, ons desembrood is echt heerlijk en zeer geliefd, mijn dochter eet iedere keer als ze hier is van dit brood. Het lekkerst is wel de plakjes nog even in de rooster te doen voor het eten ervan.

Wij maken het van alleen maar speltmeel.

 
Oke, maar ik dacht als je gistdeeg(speltmeel)24uur liet rijzen dat dan de zogenaamde fytinezuur daardoor een grootdeel eruit was,maar niet dus.

Grt lola

 
Ik gebruik nooit meer gist. Overigens eet ik zelf nauwelijks nog granen, heel af en toe een plkje zuurdesembrood bij der bouillon, denk dan aan 1 plakje per 2 weken of zo.

 
Quote:
Oke, maar ik dacht als je gistdeeg(speltmeel)24uur liet rijzen dat dan de zogenaamde fytinezuur daardoor een grootdeel eruit was,maar niet dus.


Ik ben ook voorstander van zuurdesem boven gist. Of er na 24 uur rijzen nog veel fytinezuur in zit weet ik niet. Op deze site zie je halverwege de pagina een tabelletje t/m 8 uur rijzen. Je kunt in ieder geval al voor fytinezuurarme granen kiezen. Spelt bevat 40% minder fytinezuur dan tarwe. Ik gebruik als volkorenmeel altijd spelt en verder gebruik ik gebuild tarwemeel. Dat is meel zonder de vliesjes die juist zo vol fytinezuur zitten. Verder bevat rogge veel fytase, een enzym die het fytinezuur afbreekt. Er zijn ook granen die geen fytinezuur bevatten, maar ik weet niet of je daar ook nog brood van kunt bakken. Denk aan rijst, quinoa, boekweit, ..., ... ?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.459
Berichten
489.202
Leden
8.625
Nieuwste lid
Muriëlle
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan