Ghee of boterolie

Ik ben momenteel weer zoveel aan het lezen over goede voeding, dat ik er af en toe tureluurs van word. Nu probeer ik uit te zoeken of boterolie een goede keus voor mij zou kunnen zijn. Ik vermoed van wel, alleen nu las ik dat ghee vrijwel hetzelfde is als boterolie? Wat zijn de verschillen tussen die twee, qua voedingswaarde. Ghee heb ik in huis, vind ik ook lekker om zo een lepeltje van te eten, boterolie (nog) niet. Het lijkt alsof boterolie beter is dan ghee, is dat ook zo? Ik hoop dat ik wat nuttige antwoorden hierop kan krijgen. Bedankt alvast ;)
 
Ik ben momenteel weer zoveel aan het lezen over goede voeding, dat ik er af en toe tureluurs van word. Nu probeer ik uit te zoeken of boterolie een goede keus voor mij zou kunnen zijn. Ik vermoed van wel, alleen nu las ik dat ghee vrijwel hetzelfde is als boterolie? Wat zijn de verschillen tussen die twee, qua voedingswaarde. Ghee heb ik in huis, vind ik ook lekker om zo een lepeltje van te eten, boterolie (nog) niet. Het lijkt alsof boterolie beter is dan ghee, is dat ook zo? Ik hoop dat ik wat nuttige antwoorden hierop kan krijgen. Bedankt alvast ;)

De bereidingswijze is anders, beide eindproducten lijken me zo te lezen exact hetzelfde.
 
Nee, ze verschillen van dag tot nacht. Boterolie is koudgeslingerd, waarbij vetten van eiwitten worden gescheiden. Ghee (geklaarde boter) komt tot stand door eveneens vetten van eiwitten te scheiden maar door verhitting. Nu is boter als verzadigd vet hittebestendig, maar de rauwe boterolie heeft nog wel de Wulzen-factor (anti-reuma) en de ghee niet.

Mike
 
Bedankt Mike voor je reactie. Het is me helemaal duidelijk. Ghee ga ik gebruiken voor o.a. bakken e.d. en boterolie puur als supplement samen met de levertraan. En af en toe als gezond tussendoortje een lepeltje ghee lijkt me ook niet verkeerd.
Ik werd trouwens wel lekker op het verkeerde been gezet, toen ik ging googelen. Als je op boterolie zoekt, krijg je heel veel ghee als zoekresultaat. En aangezien ik te snel lees, trok ik te gauw conclusies. Beter, oftewel geconcentreerder lezen, is een goede oefening voor me.
 
Nee, ze verschillen van dag tot nacht. Boterolie is koudgeslingerd, waarbij vetten van eiwitten worden gescheiden. Ghee (geklaarde boter) komt tot stand door eveneens vetten van eiwitten te scheiden maar door verhitting. Nu is boter als verzadigd vet hittebestendig, maar de rauwe boterolie heeft nog wel de Wulzen-factor (anti-reuma) en de ghee niet.

Mike
Okee, alleen komt dat niet-verhitten niet naar voren op wikipedia. Daar lijkt te staan dat zowel boterolie als ghee worden verhit - boterolie bij de nabehandeling. Om de houdbaarheid te vergroten ?
Green Pasture doet die verhitting nabehandeling misschien niet, maar dat staat voor zover ik kan ontdekken niet op hun website vermeld. Ik zou dat als producent zeker vermelden als positief verkoopargument als het niet verhit zou zijn.
 
Hier staat het allemaal prima uitgelegd:


Mike
 
Hier staat het allemaal prima uitgelegd:


Mike
Uit dit artikel:
Grasgevoerde ghee is een geweldig culinair alternatief voor boter voor mensen met zuivelintoleranties, omdat het caseïnevrij en lactosevrij is en een gemakkelijkere spijsvertering mogelijk maakt.
Nu snap ik dan eindelijk waarom ik ghee wel verdraag maar boter en boterolie niet.
 
Het is wel een duur product en dan maar hopen dat de kwaliteit zo goed is als dat er op het potje staat. Ooit kon ik rauwe geitenboter kopen maar is niet meer.
Gebruik nu gewoon roomboter en heb er geen last van.
Is een goede kwaliteit cocosolie een alternatief? smaakt natuurlijk heel anders. is maar een idee.
 
De reden achter de rauwe boterolie is de hoge aanwezigheid van 'Activator X' (vit. K2) in de olie, omdat deze gemaakt wordt van de melk van koeien die grazen op snelgroeiend jong lentegras. Kokosolie heeft deze Activator X niet.

Mike
 
K2 is wel als supplement te koop. Zal wel niet voldoen aan de hoge eisen die we hier stellen.
Alhoewel ik het wel heb geslikt, moet nieuwe bestellen.
Ging destijds over die bloedneus, weet je nog?
Ik kocht Super K van Life Extension.
 
Laatst bewerkt:
Het hele gedachregoed van Weston Price gaat over complete voeding, niet losse voedingsstoffen. Vandaar de boterolie, deze bevat de juiste balans en hoeveelheid van vetoplosbare vitamines, plus de cofactoren die dit voedingsmiddel bevat voor een optimale opneembaarheid en werkzaamheid, waaronder de door jou zo geroemde enzymen.

Mike
 
Klopt, mijn voorkeur gaat ook altijd uit naar het hele produkt. Ik ben Papya gaan eten en koop het nog steeds. ananas is ook oke. Zonder enzymen gaan we dood.
Zonder auto en/of een goede busverbinding kan ik niet overal komen.
Zat net al te zoeken naar bovengenoemde produkten.
Ik kende destijds het woord enzymen niet. Kwam iemnd tegen die er erg veel vanaf wist. dus sindsdien fan.
 
Waarom is dat dan? ik zou eerder zeggen dat het andersom is omdat boterolie rauw is en dus enzymen bevat.
Ik kan niet tegen koemelkproducten, darmen van slag, hersenmist en puistenkop....Als alternatief voor boterolie gebruik ik Emu olie voor de K2.
 
Officieel kan ik ook niet tegen koemelk-produkten maar het LIJKT alsof ik er geen last van heb.
als kind al jeukbultjes.
daarna rond 12e jaar heel veel acne.
jaaaarenlang tetracycline geslikt
rond 50e zei ortho-arts: je hebt een koemelk allergie.
melk laten staan.
neem wel roomboter. heb er geen last van maar .???
.
 
Maar ghee is toch ook een koemelk product?
Ja dat dacht ik ook, heeft dan misschien toch meer te maken met caseïne. Ik weet het ook niet precies maar mijn lijf geeft het goed aan.
Vreemd genoeg gaat het bij koeien en geitenkaas ook fout maar schapenkaas is geen probleem.
Grasgevoerde ghee is een geweldig culinair alternatief voor boter voor mensen met zuivelintoleranties, omdat het caseïnevrij en lactosevrij is en een gemakkelijkere spijsvertering mogelijk maakt.
 
Medusa waar koop jij de schapenkaas? Eko winkel is erg duur maar Lidl heeft wel stukjes kaas in de winkel. neem ik nooit want die kaas is nogal hard.
Vraag me wel af welke klachten ik momenteel zou kunnen hebben van roomboter en/of kaas.
Je praat over mist en ik over duizeligheid. hoe ervaar je mist?
verdere klachten? wat is "darmen van slag'
Als ik vroeger alleen maar puistjes had heb ik daarna geen verband meer gelegd met darmen.
Na 2008 wel verband gezien met tetracycline.
Als ik mist zou hebben zou ik dat omschrijven als iets met de ogen misschien? Geen heldere blik o.i.d.
 
Medusa waar koop jij de schapenkaas? Eko winkel is erg duur maar Lidl heeft wel stukjes kaas in de winkel. neem ik nooit want die kaas is nogal hard.
Vraag me wel af welke klachten ik momenteel zou kunnen hebben van roomboter en/of kaas.
Je praat over mist en ik over duizeligheid. hoe ervaar je mist?
verdere klachten? wat is "darmen van slag'
Als ik vroeger alleen maar puistjes had heb ik daarna geen verband meer gelegd met darmen.
Na 2008 wel verband gezien met tetracycline.
Als ik mist zou hebben zou ik dat omschrijven als iets met de ogen misschien? Geen heldere blik o.i.d.
Ik bestel kaas online bij Arjan. Doe altijd 3 kilo in 1 keer want dan heb ik geen verzendkosten. Kaas is goed vacuum verpakt en hierdoor kan ik er ook erg lang mee doen.

Hersenmist is bij mij niet helder kunnen denken, kop vol watten.

Darmen van slag is heel vaak moeten en dan slappe hap of diarree.

Puistenkop heb ik heel lang last van gehad maar sinds ik koemelk, gluten en suiker laat staan gaat het prima. Toevallig van de week toch weer wat puisten. Bleek dat de droge worst die ik had gegeten toch weer melkpoeder bevatte. Luister dus best nauw helaas want die worst was wel erg lekker!
 
  • Thanks
Waarderingen: Surv

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.922
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan