Ghee - geklaarde boter

Drubola

New member
Ik vroeg me af of Ghee gezonder is om zo te eten dan gewoon roomboter?

of is het eigenlijk net zo slecht wanneer ik het 'zo gewoon' op eet, en wordt ik er uiteindelijk o.a. dik van?

Ik vind de smaak ervan zo lekker namelijk!

 
Beste Drubola. Lees je eerst eens goed in op dit forum. Er is gigantisch veel informatie, maar de belangrijkste is: vet is goed voor je!

Op www.voedingisgezondheid.nl kan je ook heel veel terug vinden. Succes!

 
de belangrijkste is: vet is goed voor je!

Biologische ongeraffineerde vetten wel te verstaan.

Ghee wordt in de ayurveda hoog geprezen, maar kan afhankelijk van de bereiding wel verhit zijn op een temperatuur die gezonde stoffen denatureerd. Denk aan melkzuurbacteriën en enzymen.

 
DANK je Alexandra dat site ziet er erg interessant uit - die ga ik favorieten :)

hoi Dennis, ja het is mij bekend dat het een hoogstaande olie is in de Ayurvedische filosofie, ik vroeg me enkel af in welke mate het 'zo' te eten is dat staat nog nergens vermeld, niet dat ik het elke dag doe maar ik vind het lekker om zo te eten dus.

 
Volgens mij ben je niet de enige die het zo eet. Ikzelf hou niet van Ghee. Maar begin steeds vaker zo boter te snoepen.

 
Drubola,

Op dit forum zijn wij voorstander van een dieet HOOG in vetten, medium eiwitten en laag tot zeer laag in koolhydraten.

Je kunt dus net zoveel van die heerlijke ghee snoepen als je maar wilt! :D

 
Ik heb een poosje geleden toen ik Ghee ging maken wat roomboter terzijde gelegd zodat ik na afloop het verschil zou kunnen proeven, maar ik vond biologisch ongezoute roomboter niet erg rijk van smaak ten opzichte van de Ghee, maargoed smaken verschillen dan ook :)

Dank je Janse, wellicht heb ik dan een gezonde vorm van snoepen gevonden hiermee :))

 
@ Drubola

Als je ghee lekker vindt om zo te eten, dan raad ik je aan om de gesmolten ghee in ijsklontvormpjes te gieten (eventueel halfvol) en dan in de vriezer te stollen. Daarna kan je ze gewoon weer koel bewaren. Het gaat erom dat de ghee snel stolt. Dan krijg je vrij harde blokjes met een hele gladde consistentie zoals roomboter. Roomboter vind ik wat dat betreft ook lekker om zo van te snoepen, maar qua smaak niet zo lekker als ghee. Ik zou de ghee niet te heet gieten anders komt er misschien een kunstmatige smaak van de vormpjes bij.

Wat je ook kunt doen is experimenteren met vetmengsels. Ik vind kokosolie bijvoorbeeld ook lekker om zo van te snoepen. Misschien is ghee/kokos wel lekker. Ik maak ook wel eens een knoflook-kruidenghee om op brood te smeren, heerlijk. Er zijn talloze varianten mogelijk, misschien met wat honing en kaneel. Ik noem maar wat.

 
@ Dennis,

Dat zijn ook leuke ideeën inderdaad. Een poosje geleden heb ik op die manier min of meer zelf chocolade snoepjes gemaakt met ook kokosolie/vet erbij - ook dat smaakte heel lekker!

Ik heb bij het bereiden van de Ghee afgelopen week ze deze keer ook direct laten stollen in de diepvries in plaats van zoals de vorige keer in de koelkast, zo ontdekte ik dan ook inderdaad, precies zoals jij ook al aangeeft dat de substantie daar veel gladder en daardoor lekkerder is geworden!

Leuk, dank je wel voor je ideeën te delen :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan