gevoel van stikken bij het inslapen

veelwerk

New member
Sinds een tijdje merk ik bij het inslapen dat mn ademhaling heel ondiep wordt en dan schrik ik weer wakker met een soort gevoel van dat ik stik.

Dit gebeurd telkens bij het inslapen en het valt me dan op dat mn ademhaling heel slap is. Als ik dan een vinger onder mn navel leg kan ik met gemak de adembeweging daar tegenhouden, terwijl overdag ik hier echt wel kracht heb zitten.

Meestal een uur of soms langer ben ik dan telkens aan het inslapen om weer wakker te schrikken vanwege dat stikkende gevoel en oppervlakkige ademhaling. Zodra ik naar het toilet ben geweest om te plassen wordt het minder en val ik uiteindelijk in slaap.

[URL]https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=gevoel+van+stikken+tijdens+slaap[/URL]

Er is wel iets over te vinden, maar daar wordt ik nog niet veel wijzer van.

Zijn er hier mensen die dit herkennen of zelf weleens ervaren?
 
hoi Veelwerk, ik herken niet alles van wat je schrijft: ik voelde eerder niets bij inslapen, maar wel dat ik soms snachts wakker werd met een gevoel van stikken, heel akelig. Dit noemt apneu: het is wel aan de orde geweest op dit forum bij verschillende rubrieken: https://www.fatsforum.nl/topic-tag/apneu/

Deze aandoening kan aan verschillende problemen gelinkt zijn: bijv. spijsverteringsproblemen, stress, vitamine d-tekort of (pre-)diabetes.
Zie ook: https://www.fatsforum.nl/topic/ademhaling
 
Ik weet dus niet zeker of het dat ook precies is. Ik heb namelijk gelezen dat mensen beschrijven tijdens het slapen wakker te worden met een gevoel te stikken. Bij mij is het tijdens het inslapen en het is me ook niet helemaal duidelijk of ik stop met ademen of dat het heel oppervlakkig wordt.

Of dat het mss gewoon het inslapen zelf is dat plotseling gebeurd. Meestal slaap ik met inslaaptijd 1 a 2 uur bij inname melatonine 3 tot 6 mg. Soms drink ik een glas rode wijn en neem 3 mg melatonine. Vaak krijg ik op zo'n moment. Ik wordt dan namelijk heel snel slaperig en voel me wegglijden in slaap, op een bepaald moment scrhik ik dan op en heb een gevoel ademtekort te hebben. Mn adem is dan heel zwak en ik schraap mn keel, probeer wat te praten en merk dat mn lichaam heel erg slap is.

Dus het zou kunnen zijn dat ik gewoon schrik van het snelle inslapen, ben dat totaal niet gewend. Maar het feit dat ik ademtekort ervaar en dat het meestal minder wordt na een toiletbeurt doet me wel vermoeden dat het idd apneu zou kunnen zijn.

Mogelijk is stress de oorzaak.
 
Ja, exact hetzelfde hier en weet je, een halfjaar terug werd ik `s nachts wakker en droomde dan dat ik iets inslikte, de gekste dingen stikte ik in. Ik heb weleens gelezen dat je hersenen je op die manier wakker maken om weer te gaan ademen. Apneu?! ..maar sinds ik WAPF wordt ik snachts niet meer op die manier gewekt maar wel soms tijdens het inslapen zoals jij omschrijft "een gevoel van stikken". Een verbetering voor mij dus.
Oorzaak: Ik suggereer degeneratie,.. een niet volgroeid verhemelte?
 
Stress. De controle niet willen opgeven en je niet over willen geven.aan de slaap. Slaap wordt in islamitische kringen 'de kleine dood' genoemd. Je lichaam raakt zelfs verlamd, wist je dat?

Mike
 
Ja er is iets mis met de juiste afstelling van slaapverlamming bij mensen met apneu en dan waarschuwen de hersenen iets te laat om bij te sturen. Ik kan het beste niet op mijn rug liggen slapen: dan is de kans te groot dat mijn onderkaak tijdens de slaapverlammingsperiode los gaat van mijn bovenkaak en mijn tong te ver naar achteren met als gevolg dat ik weer geen adem krijg.
 
Je overgeven aan rust en slaap heeft te maken met loslaten. Dat kunnen gestresste mensen niet, die staan te strak. En dat werkt verstikkend.

Mike
 
^^ dat vermoeden had ik ook, dat stress je verhinderd het inslaap proces als prettig te ervaren en ipv daarvan een soort levensbedreigende situatie erin zien.

Heb nu al weer een paar nachten er geen last van, wel een beetje een hint dat ik toch merk dat mn diepe ademhaling minder wordt en juist oppervlakkig, alsof het kwijtraken van bewustzijn ertoe leidt dat de stress vat krijgt op het ademhalen.

Dus overdag hard werken om de stress onder controle te houden, diepe ademhaling en meditatie oefeningen etc. Maar onderbewust zit het er nog en zodra het licht uitgaat kruipt de stress tevoorschijn.

Want ik weet niet hoe andere mensen het ervaren, maar wat ik heb is geen paniek ofzo, wel een beklemmend gevoel dat je stikt maar het wordt geen fysieke paniek.

Ook dat als ik in de nacht wakker wordt ik merk dat mn buik strak staat en niet beweegt op de ademhaling. Terwijl overdag dit veel minder is doordat ik er telkens bij ben om het te sturen. Een rare situatie als je het mij vraagt, maar toch wat me keer op keer opvalt.

Ik probeer altijd maar iets uit te halen wat wel iets heeft. Zo heeft het net niet inslapen ertoe geleidt dat ik nu al meerdere malen dingen heb ervaren die vaak worden toegeschreven aan de overgangsfase van waken naar slapen. Dat je in flits allerlei dingen kunt zien, of je heel prettig gaat voelen dat soort dingen.
 
Dus overdag hard werken om de stress onder controle te houden, diepe ademhaling en meditatie oefeningen etc. Maar onderbewust zit het er nog en zodra het licht uitgaat kruipt de stress tevoorschijn.

???! Hard werken om de stress onder controle te houden??
Ok.. misschien beter iets minder hard werken zodat je je hormonen niet zo op jaagt?
 
Sleep Apnea

There are two ways by which sleep position can cause sleep apnea.

First, if you are on your back and flat, this unnatural position allows the tongue to fall back and block the throat, causing snoring and obstruction of the airways. This is the cause of obstructive sleep apnea.

Second, brain edema from sleeping too flat for too long may make the brain stem sluggish and slightly dysfunctional. The brain stem is the part of the brain that controls breathing. This leads to difficulties in breathing, especially when the head is down while sleeping and getting further congested. This is the cause of central sleep apnea.

Head elevation has already been used to treat obstructive sleep apnea, although it has been underutilized as a therapy
in favor of more costly alternatives, such as the surgical removal of parts of the throat.

We believe head elevation should be tried first for all forms of sleep apnea, including central sleep apnea. http://www.killerculture.com/self-s.../migraines-sleep-apnea-glaucoma/#.VdBP0cqli1E

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan