Gestopt met corticosteroïden neusspray, nu addisoncrisis?

johan30

New member
Hoi,

Ik ben 3 weken geleden gestopt met een neusspray die corticosteroïden bevat. De reden dat ik hiermee wil stoppen is dat het de HPA-as verstoord en je bijnieren er lui van worden. De neusspray gebruikte ik 10 jaar (in Juni zou het jubileumfeest geweest zijn).
Sinds ik gestopt ben met de neusspray maak ik elke ochtend en avond gebruik van een neti-pot met zeezout en zuiveringszout voor een neusspoeling om zo mijn neusgaten open te houden. Werkt goed.

Echter heb ik sinds een week de volgende verschijnselen: extreme vermoeidheid , uitputting, niet helder kunnen nadenken, lusteloos, kortademigheid en veel meer stress (meer geprikkeld etc).

Ik heb zo'n gevoel dat ik met de corticosteroïden tegen een lage cortisol niveau aan zat en nu dus zonder de corticosteroïden op een te hoge cortisol niveau.

Nu heb ik gelezen dat wanneer je in een keer stopt met corticosteroïden dat er geen bijnierschorshormonen meer kunnen zijn, wat kan leiden tot een Addison crisis. Om dit te voorkomen zou je het medicijn dan langzaam moeten afbouwen.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?
Ik sta op het punt om weer met de neusspray te beginnen om het later nogmaals te proberen maar dan met een afbouwschema. Maar het liefst begin ik er natuurlijk niet meer aan(ook omdat het de candida verergerd!)
 
Ik denk eerder dat je cortisol te laag is en dat je ondersteuning kunt gebruiken van dierlijk bijnierextract. Er is een vrij duur supplement gemaakt van alleen de bijnierschors, maar wellicht kun je jezelf die kosten besparen. Van AOV is er Adrenacomplex verkrijgbaar voor ong. 20 euro per potje. Ik zou dat eerst proberen als ik jou was.

Mike
 
Hoi Mike,

Volgens mij bedoel je deze?
http://www.iherb.com/Nutricology-Adrenal-Cortex-100-Veggie-Caps/3415

Die heb ik in huis. Nog niet eerder mee begonnen omdat ik eerst de cortisol waardes wilde laten testen. Eind maart pas een afspraak staan bij een Internist, maar vanwege de recente ontwikkelingen nu dus aan het kijken om dit zelf te laten testen door een lab.

Het gebruik van het bijnierextract, gezien mijn klachten, wat is aan te raden; in de ochtend, middag of avond vwb de inname?
Ik vermoed de ochtend vanwege de natuurlijke curve.

Vraag me af of door het langdurig gebruik van die neusspray ervoor heeft gezorgd dat mijn bijnieren nu niks of heel weinig nog produceren?
Deze vraag had ik ook bij de huisarts gelegd, maar hij is er van overtuigd dat dat niet mogelijk is omdat de hoeveelheid corticosteroïden in die neusspray minimaal is. Echter heb ik mijn twijfels hierover.

Dank.
 
ik denk dat als je de vraag, hoe doen mijn bijnieren, aan een alternatief behandelaar voorlegt, de kans op een werkbaar antwoord groter is dan bij de huisarts.
 
Het gebruik van het bijnierextract, gezien mijn klachten, wat is aan te raden; in de ochtend, middag of avond vwb de inname?
Ik vermoed de ochtend vanwege de natuurlijke curve.

Je hebt het antwoord zelf al gegeven.

Vraag me af of door het langdurig gebruik van die neusspray ervoor heeft gezorgd dat mijn bijnieren nu niks of heel weinig nog produceren?

Daar kun je gerust van uitgaan. terwijl natuurlijk dierlijk bijnierextract de bijnieren ondersteunen zonder ze hiervan afhankelijk te maken, leggen synthetische corticosteroiden de bijnieren lam en maken ze lui.

Mike

 
Johan,
Cortisol kan je het beste laten meten met een speeksel test met minimaal 4 afnametijden. De bloedtest zegt vaak niet zoveel.
 
Kleine update; na een week inname van het bijnierextract valt het volgende op:
- Rugklachten (die al 10 jaar aanwezig zijn) zijn volledig weg!
- Minder lusteloos
- (nog) Geen effect op vermoeidheid, dichte neus, kortademigheid en niet helder kunnen nadenken.

Ik stop nu een paar dagen met het bijnierextract om vervolgens de speekseltest te doen (wil niet dat het bijnierextract een verkeerd beeld afgeeft).
 
Inmiddels de uitslag van de cortisol speekseltest binnen:

Ochtend na opstaan: 7200 pg/ml (Goed)
Na 2 uur opstaan: 3400 pg/ml (Goed)
Na 5 uur opstaan: 3500 pg/ml (Goed)
Na 8 uur; geen resultaat
Na 10 uur; geen resultaat
Na 12 uur: 250 pg/ml (Niet goed, te laag!)

Resultaat: Een onnatuurlijke cortisolspiegel verloop en 's avonds te weinig cortisol.

Mogelijke oorzaken:
- Bijnierzwakte
- Verminderde activiteit van de Hypofose (Hypopituïtarisme)
- Burnout syndroom

Voor nu start ik met het bijnierextract en kijk ik even aan wat dat op de langere termijn doet.

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag (geen zoethout want zoethout geeft mij klachten).
 
Maar 's avonds hoort cortisol ook het stokje door te geven aan melatonine. Dat is een normale 24-uurscyclus.

Mike
 
Ja dat klopt, ik heb dan ook mijn twijfels over hun opmerking mbt de onnatuurlijke cyclus. Echter schijnt de 250 pg/ml voor dat tijdstip te laag te zijn. Maar wellicht kan dit een incident zijn?
 
Johan.

Wat is je verklaring en idee over het minder eetlust hebben?
Ervaar je dat als goed (altijd te veel willen eten( of slecht (nu erg weinig eten)
 
Maar ‘s avonds hoort cortisol ook het stokje door te geven aan melatonine. Dat is een normale 24-uurscyclus.

Mike

Maar 250 is echt veel en veel te laag. Ik had na 12 uur een cortisol niveau van 899. Deze was helemaal goed maar zeker niet te hoog.
Ik denk dat hier zeker een probleem voor ligt Johan.
 
Onlangs een gesprek met de internist gehad over de waardes, hij adviseert een dagopname plus overnachting in het ziekenhuis om de cortisol waardes via de methode van het ziekenhuis te bepalen. Ben benieuwd of daar iets afwijkends uitkomt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan