geen granen en dan

Jeanny

New member
Ik heb de tips gekregen om ivm reuma de nachtschades en granen van het menu te schrappen. Met de nachtschades lukt dat maar wat eet je ipv brood pasta rijst en zijn aardappels wel goed?

 
Aardappelen zijn ook nachtschades.

Heb je je al ingelezen op de site van Poekie?

http://www.voedingisgezondheid.nl/welkom.html

I.p.v. brood eet ik een rijstwafel, dik belegd met boter en kaas.

Bij de warme maaltijd doe ik wat witte basmatirijst(deze mag dus wel!) of door de bottenbouillon.

Groente eet ik ook lang niet altijd meer, maar wel een lekker stuk (vet) vlees.

 
Aardappel is nachtschade, zoete aardappel/bataat kan wel, gebakken pastinaak is lekker als vervanger van gebakken aardappel. Gewoon vlees/vis/ei met eventueel verschillende soorten groenten.

 
Ben op de site van poeki geweest en ben al veel wijzer geworden,maar het graan vervangen is voor mij toch wel even wat lastiger dan de nachtschades.

 
Een boterham wordt beleg zonder brood. Of een smoothie. Gebakken eieren, spek, omelet. Niet zozeer vervangen, maar gewoonweg weglaten. Dat maakte het voor mij een stuk makkelijker. Vervangen maakt dat je denkt dat je het nodig hebt.

 
Als je nog wel (beperkt) rijst eet, dan kun je rijstcrackers (van Orgran met 4,5 gram koolhydraten per cracker) eten ipv brood.

Goed te besmeren met boter, honing, leverworst, etc.

 
Iedereen bedankt voor de tips. Gamaar even wat bastmatirijst kopen :) . Het is gewoon even wennen voor me,maar zeker niet onmogeklijk. Weet niet op welke termijn ik verbetering mag verwachten maar ik zal dit dan laten weten. Groetjes Jeanny

 
De 1 heeft na een dag al resultaat, de ander moet t van hele kleine stapjes hebben en begint na weken of maanden verbetering te merken. En vaak zijn de symptomen die opgelost worden waar vervolgens een dieper probleem naar voren komt.

 
Ivm rijstwafels, ik vind hier in de buurt enkel rijstwafels van volle of volwaardige rijst, maar deze zijn dan weer af te raden omwille van fytinezuur denk ik? Geen idee waar ik gewoon 'witte' rijstwafels kan vinden.

 
Dat zeg ik inderdaad, maar een rijstwafel is wel een goed excuus om te beleggen met allerlei gezonde eetwaar. Hoe kapotter de koolhydraten, hoe beter. Ze dienen toch niet als voeding, maar als vulling.

Mike

 
Volgens mij zijn linzen ook nog niet zo'n slechte bron van koolhydraten. Laten wellen (en ontkiemen) is wenselijk ivm fytinezuur.

 
Persoonlijk houdt ik het zelf bij natuurlijke zuurdesem of echte roggebrood. Verders eet ik inmiddels 2x max in de week een portie aardappelen, wel gebakken in heel veel boter.... heerlijk moet ik zeggen. Over het algemeen moet je aardappelen schrappen als je wilt afvallen... de meeste anti nutriënten die in de aardappel zit gaan kapot/dood door het bakken/koken.

Nogmaals, al die nachtschades kan je al een stuk beter eten als je het kookt/bakt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.559
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan