gaps succes en gaps falen, met vragen - voorstellen Kajsa

kajsa

New member
Hoi allemaal,

Al een tijdje lees ik zo af en toe posts op dit forum, omdat er veel dingen besproken worden die voor mij "dicht bij huis" zijn. Ik blijf tegen onduidelijkheden aanlopen voor onze eigen situatie en wil daarom nu graag een aantal vragen stellen.

Als eerste een schets van de situatie:

Ik, vrouw van 40, ben zo'n 4 jaar geleden tijdens de zwangerschap ziek thuis komen zitten vanwege ernstige vermoeidheidsklachten en overgevoeligheid voor allerlei prikkels. (Met een verleden van allerlei gezondheidsklachten en steeds een dokter die me zei dat het allemaal alleen maar tussen mijn oren zat en ik me niet druk moest maken. Na een jeugd met een hoop antibiotica.)

Dochtertje (bijna 4) geboren met een ernstige afwijking, heeft de eerste weken op de IC v.h. Sophia gelegen, geopereerd en met succes, maar ze heeft dus wel een enorme lading medicatie gehad.

Na lange tijd therapie, zonder succes, was ik mijn klachten meer dan zat en besloot ik zelf op onderzoek uit te gaan. Via raw food kwam ik bij Donna Gates, gefermenteerde voeding en gaps en Weston Price uit. Pas toen besefte ik hoe slecht ook de spijsvertering van mijn dochtertje was.

Door zuivel en granen weg te laten verdween een deel van mijn klachten. Maar ik voel me nog steeds verre van optimaal.

Ik ben lange tijd vegetarisch geweest, maar at de laatste jaren wel af en toe vis. Er zijn nogal wat beperkingen in mijn dieet. Soms eet ik vlees en gaat het prima, soms helemaal niet (er lijkt een verband te bestaan met mijn cyclus). Sommige vetten vallen goed, anderen slecht. Ik weet nog steeds niet wat ik kan eten om me goed te voelen en om bovendien naar de toekomst toe me beter te gaan voelen. Eieren vallen goed, verder vooral lichte maaltijden. Maar kan ik twee keer per dag een eimaaltijd maken, of eet ik er dan teveel? Eet ik bij de maaltijd teveel vet (en dat is maar weinig), dan ben ik zo moe dat ik alleen maar op de bank kan hangen. Vreselijk. Maar door de lichte maaltijden heb ik snel weer trek. Ik neem tussendoor een mengsel van amandelen, zonnebloempitten, pompoenpitten, rozijnen en kokosolie. Daar krijg ik energie van. Maar teveel noten en zaden is toch niet goed? Zelfs de simpele soepen die ik volgens gaps maak ervaar ik als te zwaar. Heeft iemand hier praktische tips? Is het een goed idee om toch weer quinoa en gierst te gaan eten om te kijken of ik daar meer energie uit kan halen? (Ik ben momenteel met een quinoa-zuurdesem-experiment bezig). Gaps sluit die granen ook uit, maar in het Body Ecology Diet worden ze wel meegenomen. Het Body Ecology Diet lijkt beter bij me te passen dan Gaps. Weston Price vond toch ook stammen die grotendeels vegetarisch leefden? Waarom is de hele Weston Price manier er dan op gericht op vooral veel dierlijk dingen te nemen?

En dan de kleine meid. Van ofwel keiharde ontlasting 1x per 4 dagen ofwel waterdunne diarree is het nu bijna normaal. Ze verdraagt nog minder dan ik. Enkele groenten, vis, ei, kip. Rood vlees eet ze niet. Bijv. de schil van de courgette moet ik eraf halen. Ik kijk naar haar signalen en probeer te ontdekken wat haar eigen lichaamswijsheid aangeeft. Zo zijn we uitgekomen bij (vaak) vispannekoeken voor ontbijt (kabeljauw, wortel, ei), voor lunch eet ze vaak kip. Die braad (/kook) ik, dan kook ik het vet in en dat laat ik afkoelen. Er ontstaat dan een soort vlees-in-vet-taart en dat vindt ze geweldig lekker. Vaak "vergeet" ze dan dat er ook nog groenten zijn, dat laat ik voor wat het is. Als ik soep maak eet ze de vulling eruit en krijgt ze dus het vet niet binnen, vandaar deze oplossing (per toeval ontdekt). 's avonds groenten met vis/vlees/ei en dan eet ze wisselend het dierlijke of soms juist vooral de groenten. Ze heeft regelmatig een rode rand rond haar mond. Ze is gevoelig, maar zit sinds de kippentaart een stuk beter in haar vel dan daarvoor. Gefermenteerde voeding eet ze weinig. We hebben wel standaard beetkvass bij de maaltijd. Ik wil haar graag levertraan gaan geven, maar weet niet welke optie dan het meest geschikt is. En wellicht hebben jullie tips voor hoe ik het haar het beste kan geven?

Het verschil tussen wat voor mij goed werkt en wat voor mijn dochtertje goed werkt, maakt dat ik alsmaar twijfel of ik het wel goed doe. Want het ideale dieet zou toch voor ons allebei moeten werken?

Ik zou dolgraag rauwmelkse kefir proberen, maar de boer is te ver weg en ik durf het niet zo goed meer gezien mijn voorgaande behoorlijk heftige reacties op kefir (maar dat was dus altijd van winkelmelk). Ik had de indruk dat ook mijn dochtertje er niet goed op reageerde, maar niet zo duidelijk als ik.

Ik slaap ook behoorlijk slecht, lig vaak uren wakker 's nachts. Maar niet altijd. Ik las pas dat dat met een allergie te maken kan hebben. Weet een van jullie hier iets van?

Omdat ik alleenstaand moeder ben, van een uitkering leef en ook nog eens weinig energie heb, zijn mijn keuzemogelijkheden erg beperkt. Ik zou zó graag barsten van de energie, zodat ik er lekker op uit kan met mijn dochtertje, onze keuzes qua eten ook ruimer worden en ik bovendien eindelijk energie heb om mijn bedrijf op poten te zetten, zodat ik niet volgens de plannen van de uitkering hoef te leven maar mijn eigen plan kan trekken...

En oei wat vind ik het lastig dat werkelijk niemand in mijn omgeving mijn keuzes begrijpt en/of steunt.

Nou, het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen met jullie kennis!

 
de problemen die je hebt met vet wijzen duidelijk op een lever die niet goed werkt (de galblaas maakt in mijn visie deel uit van de lever). Mogelijk zitten er galstenen, maar ook moet je denken aan een "overwerkte" lever. Eieren bevatten naast vetten ook emulgatoren, daardoor verteren die ook goed als er te weinig of geen gal in de voedselstroom terecht komt. Gal doet vet in kleine bolletjes uiteenvallen, het lost het als het ware op, waardoor het opgenomen kan worden.

Waarschijnlijk verdraag je kokosolie ook wel.

Het gaat er in de eerste plaats om de lever/gal functie te herstellen. Enkele weken appel azijn drinken voor het eten maakt galstenen zacht, daarna een leverreiniging doen. Misschien heb je al baat bij een eenvoudige leverreiniging, een steviger aanpak kan nodig zijn:leverreiniging

De simpele reiniging:

Op de nuchtere maag:

Pers 3 citroenen uit in een glas, doe er 2 eierdooiers bij en een eetlepel olijfolie. Even doorroeren en langzaam opdrinken. De eerste keer dat ik dit zelf gebruikte voelde ik een lichte pijn in de leverstreek. Dat is dan een duidelijk teken dat het werkt. Ik denk dat 1 eetlepel olijfolie wat weinig is, ik neem er zelf 2 of 3.

Hiermee los je het acute probleem waarschijnlijk gedeeltelijk op en zal je weer meer goede stoffen uit de voeding op kunnen nemen, met name vetoplosbare vitaminen, daar zul je nu wel een tekort aan hebben. Zeker levertraan gaan gebruiken en B-complex met extra B12 (1000ug zuigtabletten of injecties) rood vlees en veel lever.

Ontgiften is ook nodig, doe dat rustig aan, want als er teveel gif loskomt, kan de lever het nog niet aan.

Bij je dochter is er eerder te weinig maagzuur. Waar is ze aan geopereerd? Krijgt ze eventueel nog borstvoeding? Anders rouwe melk proberen.

Het ideale dieet is per persoon verschillend, zeker nu er eerst nog een weg te gaan is om te herstellen. Herstellen zak zeker gebeuren, het lichaam is zo sterk en kent zoveel manieren om schade te herstellen of te compenseren dat het groot wonder is.

Welke uren lig je 's nachts wakker?

Ik snap dat jet anders wilt leven dan nu mogelijk is, maar als je je daar erg op focust met daarbij het besef dat het nu niet gaat, levert dat veel spanning op. Neem maar een tijdje vakantie van die ambities, dat komt later wel als gezondheid weer meer vanzelfsprekend is voor je.

Wij steunen je hier allemaal, elk op onze eigen manier, je zult nog heel wat reacties krijgen. Neem er de tijd voor en voel je helemaal vrij alles te vragen.

Met een warme groet, Gerard

 
Dankjewel Gerard,

Wat heerlijk om je reactie te lezen!

Ik dacht ook al aan een slecht werkende lever, maar volgens bloedonderzoek is de leverfunctie goed. Weet je hoe dat kan?

Ik heb een poos appelazijn gedronken zoals je aangeeft, maar nooit aangedurfd om een leverreiniging te doen, vooral omdat ik nog borstvoeding geef en ik me afvraag of alles wat mijn lijf dan wil lozen ook in de melk terecht komt.

Mijn B12 is pas gecontroleerd en was goed. Ook de andere B vitaminen zijn goed. D was wel aan de lage kant, maar niet te laag. Maar voor zover ik dingen van Weston Price heb gelezen is de kans dan groot dat het toch wel veel te laag is (?)

Aan lever, biologische dan, kan ik hier helaas niet komen. Ik heb te weinig energie om er ver voor te reizen.

Mijn dochtertje had een hernia diafragmatica. Een gat in haar middenrif, waardoor haar buik ingewanden gedeeltelijk op de plaats van een van haar longen zaten en ze niet goed kon ademen. Waarom denk je dat ze te weinig maagzuur heeft?

Ik lig 's nachts zo ongeveer tussen 1 en 3 of 4 wakker. Maar dus niet altijd.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat ik tijd moet nemen voor genezing, met de focus op het hier en nu... moeilijk vind ik dat. (Ook omdat er best wel druk is vanuit de bijstand om me weer aan het werk te krijgen.)

 
De officiële waardes zijn gemiddelden van halfzieke mensen, de bevolking van de westerse landen.

Goede leverfunctie wil nog niet zeggen dat er voldoende gal geproduceerd wordt.

Een leverreiniging kan je wel doen, wat er los komt gaat via de gal en de darmen het lichaam uit. Daarom wordt de uitgebreide leverreiniging dan ook gecombineerd met darmspoelingen, dan raak je beter de gifstoffen kwijt.

Bij een "goede" B12 waarde kan er toch tekort zijn. Gemeten wordt B12 in het bloed, dat zegt niet veel over B12 op plekken waar het nodig is, zoals in het beenmerg waar het een rol speelt bij de productie van rode bloedcellen. Bij B12 altijd ook B-complex gebruiken, dat bevordert de opname.

D aan de lage kant is te laag. D en A in de juiste verhouding is heel belangrijk ze hebben elkaar nodig.

Je kan via internet vleespakketten kopen met daarbij ook lever, ff googelen.

Ik denk aan te weinig maagzuur omdat ze rood vlees niet eten wil. Eiwiten worden in de maag afgebroken door maagzuur. Het kan goed zijn dat er te weinig maagzuur geproduceerd wordt als gevolg van de operatie, of als gevolg van de zelfde oorzaak waardoor ze een hernia diafragmatica had. Je kan eens kijken of ze wel vlees wil als je eerst een glaasje appelazijn of aangelengd citroensap heeft gedronken.

De uren dat je soms wakker ligt zijn vrij standaard voor vel mensen. Het kan zijn dat je bloedsuiker dan te laag is. Als dat zo is, dan kan het helpen om voor het slapen nog iets vettigs te eten.

Veel mensen hebben ook baat bij magnesium en B-complex voor het slapen gaan. Magnesiumtekort komt algemeen voor.

Je kan magnesium binnen krijgen door een lekker warm voetenbad met magnesiumvlokken te nemen of magnesiumolie op de huid te smeren.

Focus op hier en nu...er is alleen maar hier en nu :) gisteren en morgen zijn alleen maar gedachten. Op het nu focussen gaat ook al niet, want als je dat probeert, dan ben je bezig met de toekomst: ik moet mij gaan focussen op het nu, of ik focus mij op het nu, wanneer komt het resultaat? Dat werkt allemaal niet omdat het denkwerk is, en denken IS tijd.

Voel je lichaam, hoe het op de onderlaag ligt, hoer het voelt zonder er gedachten aan te verbinden. Gedachten komen op en verdwijnen weer, net als wolken trekken ze voorbij, volkomen willekeurig, meestal zonder betekenis, altijd inwisselbaar voor een andere gedachte, laat ze maar gewoon hun gang gaan. Voel je gevoel, dat is nu.

Die druk van de bijstand, dat is het normale protocol. Zo'n ambtenaar heeft de opdracht om het zo te doen. Je kan gewoon niet werken omdat je daar lichamelijk niet toe in staat bent. Omdat gezondheidsproblemen vaak gebagatelliseerd worden, moet je ze en tikje overdrijven, voor je eigen gezondheid! Stress is killing, het kan toch niet de bedoeling zijn dat je nog zieker wordt door druk van de sociale dienst? Neem je dochter vooral mee als je er naar toe moet.

Als je aan werk denkt, dan moet het goed voelen, je moet er zin in hebben.

Sterkte met alles!

 
goed vlees via internet:

www.stichtingtaurus.nl

www.schotsehooglanders.nl

www.freenature.nl

Gemiddeld rond de 10 a 11 euro per kilo, lever bij Taurus 5 euro per kilo en niervet 2,50 euro per kilo.

Je hebt wel verzendkosten, misschien kan je kombineren met personen in je omgeving of kan iemand het voor je meebrengen.

Quote:
En oei wat vind ik het lastig dat werkelijk niemand in mijn omgeving mijn keuzes begrijpt en/of steunt.



wij WAPFers zitten overal in Nederland en Belgie :D

Als je bij mij in de buurt zou zitten, nam ik het voor je mee.

 
Quote:
Ik, vrouw van 40, ben zo'n 4 jaar geleden tijdens de zwangerschap ziek thuis komen zitten vanwege ernstige vermoeidheidsklachten en overgevoeligheid voor allerlei prikkels.


Quote:
Soms eet ik vlees en gaat het prima, soms helemaal niet (er lijkt een verband te bestaan met mijn cyclus).


Quote:
Ik slaap ook behoorlijk slecht, lig vaak uren wakker 's nachts.


Dit zijn verschijnselen van bijnieruitputting. Lees mijn ebook hierover en veel van je klachten zullen op hun plaats vallen. Verder is er inderdaad sprake van een trage galstroom, wat ook weer met je bijnieren te maken heeft, lees onderstaand artikel maar eens:

http://unmistakablyfood.com/why-red-meat-is-crucial-to-heal-the-adrenals-and-prevent-cavities/

Quote:
Het verschil tussen wat voor mij goed werkt en wat voor mijn dochtertje goed werkt, maakt dat ik alsmaar twijfel of ik het wel goed doe. Want het ideale dieet zou toch voor ons allebei moeten werken?


Dat is nu degeneratie. Dit betekent dat jouw zwakheden/tekorten doorgegeven worden aan je nageslacht en zich daar in een nog ernstigere vorm voordoen. Sorry dat ik geen beter nieuws heb, maar je moet de waarheid eerst onder ogen zien om hier iets effectiefs tegen te kunnen doen.

Voor jullie allebei zou de volgorde moeten zijn: bijnierondersteuning d.m.v. dierlijk bijnierextract, gevolgd door verschillende lever- en galreinigingen. Pas dan kun je gaan denken aan meer vetten en eiwitten uit rood vlees.

Mike

 
@ Gerard, dankjewel voor je aanvullingen!

@ Marijan, Dankje voor de adressen, dat is amper duurder dan bio bij de supermarkt. Enneh, tja, ik zie hier niet waar iedereen vandaan komt...

@Mike, Je hoeft mijn ogen niet te openen, dat zijn ze al. Wat moet ik me voorstellen bij een dierlijk bijnierextract?

 
Dankje Mike,

Ik ben ook in je boek bezig en het verheldert wel wat punten. Fijn.

Het Body Ecology Diet van Donna Gates werkt juist sterk stimulerend op de schildklier (heb ik de indruk) door regelmatig gebruik van zeewieren. Als ik je boek goed begrijp is dat ook een ingang om de negatieve spiraal van bijnieruitputting/slecht functionerende schildklier te doorbreken?

groetjes Kajsa

 
De ervaring leert dat veel schildklierklachten secundair zijn aan een primair bijnierprobleem. Het is dus raadzaam eerst de bijnieren op orde te krijgen.

Mike

 
Quote:
De bezorgkosten van stichting taurus = 25 euro



Taurus heeft verschillende afzetpunten, o.a. in Wageningen, zie link.

mijn zus komt regelmatig in Wageningen, dus wij halen het op bij een zorgboerderij waar ze ook een uitgebreide groentewinkel hebben met supergoedkope uien :)

http://www.wildrundvlees.nl/BESTELLEN/INFO/index.php?Taurus=5ce1bfbc5e93e4d05814eab8d3f97077

en als je met verschillende mensen tegelijk bestelt, worden de bezorgkosten voordeliger. En het vlees is beslist niet duurder als bij de reguliere slager.

Ik heb nu vlees zelf van St.Taurus en Schotse Hooglander en is allebei heerlijk vlees.

Mijn favoriet is gehakt net als hachee, gewoon stoven met uien en kruiden, uurtje of 3 in de oven, zaaaalig en dan wat salade en rijst erbij of rode kool bv.

 
Oei, die bezorgkosten zijn wel hoog. Ik zie dat er bij mij in de buurt in Tilburg een afhaalplaats is, maar dat is vanuit hier op de fiets toch wel erg ver.

Zo meteen ga ik appels halen om appelazijn te maken, weer een nieuw experiment. Hopelijk werkt dat.

 
Het lukt me jammer genoeg niet om op al jullie opmerkingen in detail te antwoorden. Wel zijn er nog een paar vragen opgekomen.

Als eerste las ik ergens over vetverbranding versus suikerverbranding. Omdat ik last heb van zowel fruit als granen, eet ik die niet. Kan het zijn dat ik daarom zo weinig energie heb? (Ik heb alsmaar het gevoel dat mijn lichaam om die "suikers" vraagt, bijna als bij een verslaving?)

Mike, je schreef: "De ervaring leert dat veel schildklierklachten secundair zijn aan een primair bijnierprobleem." Over welke ervaring spreek je dan? Ik heb moeite te denken dat één orgaan uit balans is en dat de hele boel overhoop gooit. Ik geloof meer in een zgn. holistische visie die ervan uitgaat dat er een meer algehele disbalans is, beetje zoals in Gaps gesteld wordt.

Verder ben ik ergens een link tegen gekomen naar een stuk wat Price geschreven zou hebben aan familieleden. Ik had toen niet de tijd het te lezen en kan het niet terug vinden. Kan iemand me aan de link helpen?

Verder rijst alsmaar de vraag bij het advies (of misschien begrijp ik het verkeerd) om bijna alleen vlees te eten. Bij mij komt dan alsmaar op dat Price schrijft over een gemeenschap in Zwitserland die van vnl. zuivel en brood leefden. En maar heel weinig vlees. Nou is zuivel voor mij persoonlijk (momenteel) niet weggelegd, maar ik begrijp gewoonweg niet waarom deze twee manieren van eten zo ver uit elkaar liggen. Ook in Nourishing Traditions worden bijv. granen en bonen behandeld.

En heb ik goed begrepen dat Candida (overgroei) te wijten is aan te weinig maagzuur?

Alvast weer heel erg bedankt voor jullie reacties!

 
Lage energie kan inderdaad komen van te weinig koolhydraten. Neem de juiste koolhydraten tot je, 100 gram droog gewicht verdeeld over de dag: honing, bataat, glutenvrije granen: boekweit, witte rijst, quinoa en gierst.

In bijv. 100 gram droog gewicht witte rijst zit 78 gram koolhydraten.

Als je bijnieruitputting hebt kan dat inderdaad je hele systeem in de war gooien, dat is inderdaad 1 orgaan dat zorgt dat meerdere organen niet goed werken. Heel veel mensen hebben last van bijnieruitputting en knappen enorm op als ze aan de Adrenal gaan. Dus dat is toch wel redelijk holistisch, als je 1 orgaan 'aanpakt' dat andere organen beter gaan werken. (effe simpel gezegd, was het maar zo simpel allemaal)

Het stuk van Weston Price voor zijn familieleden vind je in het 'alleen lezen forum'

Die mensen in Zwitserland aten inderdaad veel rogge zuurdesembrood volgens oud recept gefermenteerd en gebakken met roomboter en kaas, dus wel degelijk zuivel. Ook rauwe melk behoorde volgens mij tot hun voeding en af en toe vlees.

Granen en bonen bevatten fytinezuur, dat remt de opname van mineralen en vitamines (waaronder vit. C), die we allemaal al veel te kort hebben. Die mensen konden er mee weg komen omdat ze gewoon een veel betere gezondheid hebben dan wij nu tegenwoordig.

Candida leeft van suikers en in een zuurstofarme omgeving. Dus verminder de suikers en eet meer vetten voor een betere zuurstofopname in de cellen.

Lia

 
Dankjewel Lia,

Om aan 100 gram droog gewicht te komen moet ik geloof ik weer brood gaan eten... en dan nu de goeie soort.

Dat klinkt wel wonderlijk, dat één middel, dus de Adrenal, zoveel kan doen.

Quote:
Granen en bonen bevatten fytinezuur, dat remt de opname van mineralen en vitamines (waaronder vit. C), die we allemaal al veel te kort hebben. Die mensen konden er mee weg komen omdat ze gewoon een veel betere gezondheid hebben dan wij nu tegenwoordig.


Maar heeft het er niet ook/vooral mee te maken dat alles zo anders bewerkt werd vroeger? Zodat die anti-nutriënten werden uitgeschakeld?

En wat ik me ook afvraag, ik kom op verschillende plaatsen combinatieregels tegen. Dierlijke proteïnen zou je niet mogen combineren met zetmelen, dus bijv. granen of rijst. Wat is jullie visie daarop? Want dat zou bijvoorbeeld ook betekenen dat een boterham met kaas niet goed is, maar kennelijk heeft niet iedereen daar last van (en dan denk ik bijvoorbeeld aan die Zwitsers uit het boek van Weston Price).

 
Als je research gaat verrichten naar hormonale verstoringen stuit je vaak op een verstorde HPA-as. Dit staat voor: hypothalamus-pituitary-adrenals, oftewel: hypothalamus-hypofyse-bijnieren. De eerste twee hormoonklieren zitten bovenin, in de hersenen, de laatste beneden, bovenop de nieren. Hierdoor wordt de (onjuiste) suggestie gewekt dat de verstoring van boven naar onderen verloopt.

Niets is minder waar. Wel eens van de wet van Hering gehoord die men in de homeopathie erkent? Deze stelt dat de verstoring van onder naar boven verloopt en dus begint bij de bijnieren. Genezing gebeurt volgens deze zelfde wet echter wel andersom, van boven naar onderen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.241
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan