GAPS plus

marjolein6983

New member
Nog even een vraagje over de hoeveelheid juiste koolhydraten;

Wat ik begrijp van WAPF is dat de nadruk ligt op vet, dan eiwit en dan koolhydraten, toch? Dus geen tot nagenoeg geen kh. Via het forum hier kreeg ik het advies om in mijn geval vanwege bijnieruitputting GAPS-plus te eten dus wel met aanvulling van kh omdat mijn bijnieren bij inname van te weinig kh alleen maar meer stress zullen ervaren wat heling niet ten goede komt;

Dan nu mijn vraag; tot nu toe at ik elke ochtend ommelet van 4 eieren en 40 gr. gekweekte boekweitvlokken belegd met jam/appelstroop. De jam/appelstroop laat ik al weg ;-) Daarnaast over de dag verdeeld 4 tot 5 stuks fruit en in de middag, rond uutje of vier nog zelfgemaakte koek van haver/boekweit/amandeelmeel/kastanjemeel. Nu ben ik dus ook fruit aan afbouwen tot citroensap voor de maaltijd (ivm maagzuur) en zure appel... Dus geen bananen, peren, mango's meer... Zal ik dan de juiste granen maar wat opvoeren of toch gelijk maar meer vetten toevoegen ipv kh. Ik ben dus nl niet gewend heel veel granen te eten... Heb nl ook 1 tot 2 helemaal geen granen gegeten (heel heel af en toe rijstwafel, kiembroodje)toen ik paleo, sc-dieet en raw food uitprobeerde...

Wat denken jullie dat verstandig is ivm met bijnieren?

Ben trouwens sinds kort aan de roomboter, nooit gegeten en moet zeggen dat is toch echt wel super lekker!! Gisteravond op gebakken ei gesmeerd.... Jammie! nooit gedacht dat vet zo lekker kon zijn ;-)

 
Werd Gaps-plus je juist niet aangeraden vanwege een lekke darm? (misschien ben ik in de war hoor, er komen zoveel nieuwe forumleden).

De juiste koolhydraten zijn: honing, glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit), bataat.

Ook groentes zijn koolhydraten maar ze tellen niet mee voor de 100 gram droog gewicht inname.

Je kunt het beste (ivm lekke darm) zoveel mogelijk vloeibaar eten: bottenbouillons, rauwe melk, kefir, yoghurt.

Daar raak je ook verzadigd van en dan heb je geen behoefte meer aan tussendoortjes. Amandelen/kastanjes bevatten fytinezuur, dus ook het meel. Haver valt staat niet op het lijstje van juiste koolhydraten.

Neem als je behoefte hebt aan een tussendoortje een beetje yoghurt of een gekookt ei. Weet trouwens niet of dat in GAPS past, heb me daar nooit zo in verdiept.

Ja lekker he, roomboter. Je kunt het ook zo uit het vuistje eten met een beetje Keltisch zout erop.....

Lia

 
Haver/amandelen/kastanjemeel ook al geschrapt afgelopen 2 wk, nu alleen nog boekweit, op quinoa/amaranth reageerde ik ook telkens allergisch... Zijn familie van spinazie en dat gaf echt extreme!!! reacties... dus eet al heel heel lang geen spinazie meer, en dus ook geen quinoa/amaranth uit voorzorg... zou het weer eens kunnen proberen... Haver gaat laatste tijd ook niet goed...

 
Eet je s 'middags niets?

Mijn favoriete khd is witte rijst. Dan heb je iig ook geen last van vervelende vezels.

Verder zou ik als ik jou was dagelijks bottenbouillons gaan nemen en eventueel L-glutamine om je darmen te helen.

De bouillon kan je gewoon elke dag nemen zolang je wil, de L glutamine zou ik als "kuur" doen voor een week of twee. (ongeveer 20 gram per dag)

 
Ja natuurlijk eet ik 's middags ook eet zo'n 6 keer per dag... Heb altijd veel honger :) 's middags eet ik alleen geen KH vandaar dat ik het niet genoemd had... Witte rijst gaat slecht bij mij... voel me er altijd erg vol en opgeblazen van bovendien stagneert de stoelgang van teveel rijst...

 
kefir voor de darmen is nog een optie, kan je zelf maken, op de site van poekie lees je hoe www.voedingisgezondheid.nl

maak lekker yoghurt zelf en maak smoothie ervan voor in de ochtend, een rauw ei erbij, kokosolie en ikzelf vindt de avocado heerlijk erdoor, kom je de halve dag vast mee door

 
Marjolein,

Jij reageert slecht op echt alles wat plantaardig is. Als ik jouw was zou ik eens een tijd lang uitsluitend dierlijke voeding tot me nemen. Je kunt rauwe melk beschouwen als je dagelijkse bron van kh.

Mike

 
Hai Mike,

Dus ook geen groentes meer? En hoe zit dat dan met gaps-plus in mijn geval ivm stress voor de bijnieren wanneer die te weinig kh krijgen? Iemand hier op forum adviseerde mij daarom juist gaps-plus. Zijn de kh uit rauwe melk voldoende? Ben eerlijk gezegd wel een beetje bang dat mijn stoelgang dan ook weer stil komt te liggen met alleen dierlijke voeding, of zou dat meevallen...?? Wil het echt wel gaan proberen, maar ik ben gewoon eerlijk dit is dan wel weer heel ander dieet (totaal tegenovergestelde) van wat me net door therapeut is voorgeschreven... Van haar juist geen zuivel, veel granen en peulvruchten, weinig eiwit etc etc... daarnaast ben ik ook wel beetje sceptisch (op dit moment ten opzichte van ieder dieet en niet alleen WAPF), heb nl al zoveel uitgeprobeerd, tot nu toe alles zonder resultaat, maar ja zo doorgaan is ook geen optie...

 
Je therapeut die granen voorschrijft heeft het echt bij het verkeerde eind. Je had zelf al ontdekt dat je daar slecht op reageert, zo schreef je in je voorsteltopic. En geen wonder, granen hebben helemaal geen helende werking.

De zuivel waar zij over sprak was gepasteuriseerd, je had toen nog geen ervaring met rauwe zuivel. Met peulvruchten krijg je een hoop fytinezuur binnen, dus zeg maar tegen je therapeut dat ze zich direct moet laten bijscholen voordat ze ooit nog een keer op het idee komt om iemand adviezen te geven.

Dierlijke voeding is niet zomaar een wilde gok of weer één of ander dieet. Dierlijke voeding was het geheim van de superieure gezondheid van 14 volkeren overal ter wereld, die Weston Price onderzocht. (Voeding en fysieke degeneratie) Zij aten zoals mensen eigenlijk altijd gegeten hebben, voor duizenden jaren. Als medicus wist Weston Price hoe hij de voortreffelijke gezondheid kon herkennen, en hij nam 10 jaar de tijd om hun voedingspatronen te beschrijven. Verschillende tradities, maar de gemene deler was cholesterolrijke, vetrijke voeding, en vetoplosbare vitamines.

En hoe reageer je op uien, knoflook, kool en prei? Dat zijn prima groentes lijkt me.

Verder: vlakbij Noord ligt Zunderdorp, en daar is een biologisch dynamische boerderij. Je kunt er de hele dag goede rauwe melk uit de tap halen. En ze hebben ook een winkeltje met goed biologisch vlees tegen een lage prijs. Winkeltje is normaal gesproken alleen van donderdag t/m zaterdag geopend, maar met het mooie weer doen ze hem vaker open. In de winkel staat rauwmelkse yoghurt, zelfs nog heilzamer dan melk. En hun gehakt is een geweldige ontgifter, kun je ook voorzichtig mee beginnen.

 
Marjolein,

Je hebt allerlei dieten uitgeprobeerd en bent nu onder behandeling van een peut. Deze peut schrijft je voeding voor op basis van achterhaalde theorien die je niets dan ellende bezorgt. Je komt hier terecht en krijgt supergoed advies van Pike, die in hetzelfde schuitje heeft gezeten als jij. Vervolgens raak je in verwarring, omdat zijn advies (dat hem een hoge mate van genezing heeft gebracht) in tegenspraak is met dat van je peut. Maar met de voorgeschreven voeding boek je geen succes. Wat heb je dan te verliezen? Ga maar eens een maandje voor 100% dierlijk en kijk eens wat het voor je doet. Je kunt dan geleidelijk plantaardige voedingsmiddelen introduceren om te kijken wat wel goed valt en wat niet. Wat dat betreft heeft thijs ook zinvol advies voor je.

Mike

 
Quote:
? Ben eerlijk gezegd wel een beetje bang dat mijn stoelgang dan ook weer stil komt te liggen met alleen dierlijke voeding, of zou dat meevallen...??



@Marjolien,

Dat zou kunnen omdat je darmen lui zijn geworden doordat je altijd veel tot vrij veel vezels hebt gegeten. Als je dat niet meer doet, of heel weinig, moeten je darmen daar eerst aan wennen maar na verloop van tijd zal de normale peristaltiek weer op gang komen. Zoals dat hoort bij een normale darmwerking.

Wat je in de tussentijd kan doen om obstipatie tegen te gaan is extra magnesium of vitamine c te nemen. Net zoveel totdat je wel ontlasting krijgt.

Dit kan verder geen enkel kwaad.

Of je neemt (veel)extra vet. Ik heb begrepen dat dit bij sommigen niet goed werkt maar bij werkte dat uitstekend.

Nu eet/drink ik voornamelijk eieren, vlees, vis, kefir, bouillon, en wat groenten (100 gram) voornamelijk in stoofpotjes e.d.

En echt perfecte ontlasting, elke dag en geen enkel probleem.

Terwijl dat al die jaren een ramp was met al die vezels, peulvruchten, granen etc.

Quote:
Maar met de voorgeschreven voeding boek je geen succes. Wat heb je dan te verliezen?



Daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn

 
Bedankt voor jullie reactiess...

Tja is idd waar, met de voorgeschreven voeding boek ik geen success dus idd niets te verliezen... Dan toch maar overstag en jullie adviezen opvolgen... ;-) Vanmiddag mijn groentemaaltje laten staan en alleen volle kwark gegeten... Voelde me veel minder opgeblazen dan anders dus dat is goed teken ;-)

@ pike

Gebruik je geen rauwe melk, kwark en yoghurt?

En wat voor problemen had jij dan destijds met je ontlasting?

@ Thijs

Ik wist nog niet dat gehakt zo ontgiftend kan zijn. Wat doet het dan precies? Ik eet nu eigenlijk geen gehakt omdat ik er altijd darmkrampen van krijg. Sowieso veel krampen van rundvlees. Eet daarom bijna alleen maar kip, maar las hier op forum al ergens dat rood vlees beter is dan kip al stond daar niet bij waarom. Weet jij dat misschien? Ik dacht nl altijd dat het andersom was...

 
@ Marjolein,

Ik maak van de rauwe melk kefir, dat vind ik lekkerder dan melk. Ongeveer een liter per dag dus blijft er niet zoveel ruimte over voor kwark of yoghurt dus nee dat neem ik niet.

Mijn ontlasting/darm problemen waren legio. Door de jaren heen verschillend naar gelang welk 'fantastisch' dieet ik nu weer volgde om ervan af te komen.

Deze diëten waren o.a. macrobiotisch, groentesappen, het Kolath dieet (of zoiets) en nog een hele reeks meer. Allemaal min of meer de "eet veel granen, peulvruchten en rauwe groenten en een stukje vis".

Bij de ene laat je de rauwe groente weg maar eet je veel granen/rijst bij de ander net andersom.

Ook natuurlijk het huis tuin en keukendieet van brood/aardap./groenten/vlees/fruit maar dat was ook geen succes.

Mijn ontlastingsproblemen waren, meestal niet allemaal tegelijk maar altijd wel een paar, als volgt:

zeer pijnlijke darmkolieken

opgeblazen gevoel, opgezette buik

veelvuldig vieze scheten laten

borrelende darmen en daarna scheten laten(was net een soort gasfabriek!)

harde (soms pijnlijke)uitstulpende bult bij opgaande deel van de dikke darm

Zo goed als nooit normale ontlasting. Vaak eens in de zoveel dagen enorme gistende bagger.

Vaak diarree

Dat zijn zo ongeveer wel de belangrijkste, ik zal nog wel een hele reeks kleinere irritaties vergeten zijn maar dit waren wel zo'n beetje de ergste problemen.

 
Hai Pike,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Wat fijn zeg dat WAPF zo goed geholpen heeft bij jou; kinkt hoopgevend... Heb zelf idd ook al alle dieten gehad (Raw Food, SC-dieet, paleo, chinees en nu weer een andere therapeut en dieet... ) merk idd ook dat al die granen en peulvruchten niet werken... Probeer nu al die vezels maar te schrappen en dat gaat tot nu toe redelijk... Merk alleen wel dat stoelgang een probleem blijft... al 2 a 3 wk heel veel problemen mee. zit zo vast dat ik geregeld zelf darmspoelingen/klysma's doe... Neem inmiddels 3 keer dgs 2 tabletten magnesium komt op 600 mg magnesiumtauraat en geen resultaat... Mss dan mijn vet nog maar wat ophogen...

 
Een dag geleden zat je nog aan de granen en peulvruchten enzo. Ik denk niet dat je kan verwachten dat na een dag je stoelgang verbeterd of goed is. Zoals je hier op het forum kunt lezen is het iets waar velen last van hebben en het is een proces dat je ingaat en zelden van het ene op het andere moment verlichting geeft.

Geduld en soms zijn het hele kleine ministapjes op de weg naar complete gezondheid. Succes en sterkte!

 
ik kan me nog heugen dat ik in het begin last had van verstopping, maar na verloop van tijd ging dit voorbij, weet niet meer hoelang.

Ik rook ook nog, dat helpt vast mee dat het makkelijker gaat...........

 
Roken of niet roken, dat heeft bij mij nooit uitgemaakt mbt mijn ontlasten. Ik ben gezegend met een stel darmen dat altijd wel wil werken. Al ben ik als kind wel opgenomen geweest ivm verstoppingen. Als dreumes/peuter had ik al dusdanige stress dat ik stopte met poepen. Bij de tweede ziekenhuisopname poepte ik zodra ik was opgenomen. Ik denk zomaar dat het een psychisch stukje was :wink:

 
Nou die peulvruchten eet ik a jaren niet meer en wat betreft de granen, dat beperkte zich tot 40 gr. bij het ontbijt en dan de laatste weken ook alleen nog maar boeweit (wat officieel geen graan is) omdat de rest ook niet gaat.

Waar ik wel veel moet veranderen is fuit en groente... Maar dat ben ik nu dus aan het doen.

En wat betreft de stoelgang... Tja dat heb ik al jaren niet meer op een normale/natuurlijke manier. Mijn buik staat geregeld zo bol ( of ik nou eet of niet en wat ik eet lijkt ook niets uit te maken...) dat mensen vragen of ik zwanger ben en dat zelfs een arts ooit heeft gevraagd of de vliezen mss gebroken zijn... Niet zulke leuke opmerkingen als je begin 20 bent...

Ik voel me gewoon doodziek van obstipatie, dan loop ik zo vol dat ik ook niets meer hoef of kan eten... het moet er gewoon uit... bovendien moet ik door de druk van de darmen in de buik ook nog eens ieder half uur plassen, kan het gewoon niet ophouden... Vandaar dat ik in jullie ogen misschien wel een iets te groot issue maak van de stoelgang...

Ik ben 29 en wil weer gaan leven ipv overleven, zoals ik de laatste 15 jr heb gedaan...

 
Ik zeg niet dat t geen issue is, ik geef aan dat je aanpassing van voeding niet plotsklaps leidt tot verandering van de stoelgang. Zeker niet als dat blijkbaar al een jarenlang probleem is. Iedereen heeft zijn of haar "hoofd"probleem en er zijn weinig tot geen korte routes die leiden naar gezondheid. Als je zegt dat je al 15 jaar aan het overleven bent, dan heb je echt wel een paar jaar nodig om daarvan te herstellen. En daarin ben je absoluut niet de enige! Als ik als dreumes mezelf als dusdannig verstopte dat men geen raad meer wist en op mijn 37e erachter kom wat gezonde voeding is en daarmee aan de slag ga, dan heb ik ook nog aardig wat jaren te gaan voordat ik kan gaan denken aan een gezond lijf. Het merendeel van de forumleden heeft een soortgelijk verhaal, alleen de leeftijden zijn anders.

Wees blij dat jij op 29 jarige leeftijd het heft in eigen hand gat nemen en zelf voor gezondheid gaat. Het is geen makkelijke weg, maar dat was t toch al niet en toen kreeg je ook geen antwoorden waar je wat mee kon. Zelf zoeken, route bepalen en eigen verantwoordelijkheid nemen. En zo heel af en toe loopt er iemand een stukje met je mee.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan