GAPS en bloeddruk / voorstellen Magje

Magje

New member
Ik wil me even voorstellen, maar ik heb ook een dringende vraag. Ik ben Magje, 59, en al jaren met voeding bezig (ik kwakkel ook al jaren met mijn gezondheid). Ik eet al heel lang gluten- en zuivelvrij, vanwege intoleranties (PDS), heb jaren min of meer het SCdieet gedaan, zonder dat het me beter heeft gemaakt. Ook heb ik in het verleden niet veel vet gebruikt, ook niet met het SCdieet. Eigenlijk heb ik best veel "honger" gehad, omdat ik niet wist wat ik moest eten. Ik at dan gewoon niet of heel weinig. 's Morgens 2 hardgekookte eieren, 's middags kippensoep en 's avonds vlees/vis en heel veel groente. Ook wel tijden rijst en linzen geprobeerd en rijstwafels vooral, maar daar krijg ik ontstekingen van in mijn darm. Op dit moment ben ik in de 4e week van het GAPSdieet. Het voedt beter dan het SCdieet en ik ben eigenlijk heel dol op vet. Het probleem is dat ik sinds een dag of 3 heel duizelig ben en pijn in mijn hoofd heb. Ik heb mijn bloeddruk gemeten en die is heel hoog, zo tussen de 105 en 115/150-165. Volgens mij komt dat van de ghee die ik neem (paar theelepeltjes per dag met beetje honing. Ik herinner mij dat ik ooit heel kort Atkins gedaan heb en daar kreeg ik toen ook zo'n hoge bloeddruk van dat ik ermee moest stoppen. Ik neem sinds gisteren magnesium, dat helpt iets, vanmorgen was het normaal, maar nu is het weer zo hoog. Ik vind het een beetje eng. Ook heb ik een rode kleur in mijn gezicht, wat ik normaal nooit heb. Ook heb ik het vaak erg koud. Ik ben geneigd om te stoppen met Gaps. Ik voel me helemaal niet goed, alsof ik totaal uit evenwicht ben, mijn hoofd zit verstopt lijkt het wel. Ik zou graag advies willen van jullie. Ik neem geen sole en nog geen probiotica anders dan gefermenteerde groente. Wel spekvet. Cocosolie neem ik heel weinig, dat lust ik niet zo graag. Wel olijfolie. Wat kan ik nu doen? Mevrouw MacBride zegt ergens in de FAQ dat hoge bloeddruk kan ontstaan doordat de hormoonhuishouding in de war is en zich gaat herstellen op dit dieet.

Magje

 
Wat toevallig zeg, ik eet sinds oktober volgens WP en sinds een week of twee à drie heb ik het idee dat m'n bloeddruk ook omhoog is gegaan. Terwijl ik altijd een relatief lage bloeddruk had. M'n hart lijkt sneller te bonzen, en inderdaad ik heb de hele dag hoogrode konen, vooral 's avonds heb ik een rood gloeiend gezicht. Eerst gaf ik de schuld aan de sole, en die gebruik ik nu sinds een dag of tien niet meer, maar dat heeft niets veranderd. Ik bedacht me dat het zo'n beetje begonnen is nadat ik spirulina en chlorella ben gaan slikken, en die slik ik nu al drie dagen niet meer, maar nog steeds hoogrode konen.

Heel vreemd en het verontrust me. Verder voel ik me prima op dit dieet met veel vet en eiwitten en zeer weinig koolhydraten, ik heb energie te over (nu helemaal eigenlijk), ben niet moe te krijgen, heb een prima ontlasting, slaap beter dan voorheen, maar waar komt nou dat snel stromende bloed, het sneller kloppende hart (ik weet niet of het echt sneller klopt, maar het voelt zo) en die rode wangen de hele dag vandaan??????? 8O

 
Hallo Magje, welkom hier :)

Eet je wel voldoende koolhydraten? Van Mike, en vanuit eigen ervaring, weet ik dat je jezelf heel akelig kunt voelen doordat je te weinig koolhydraten binnen krijgt.

Ik heb hier op het forum geleerd dat je beter het GAPS protocol achterste voren kunt volgen, juist vanwege de kans op crashen door te weinig koolhydraat inname.

 
Hee Boschje, bedankt voor je meedenken, ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar bij mij is het geen gebrek aan koolhydraten hoor, en ik voel me zéker niet ellendig, integendeel. Er zijn dagen dat ik behalve groenten sowieso geen koolhydraten eet, alleen maar kaas, eieren, boter, volle yoghurt, kokosolie, vis, vlees of kip, en groenten dus. En ook daar doe ik het goed op en voel ik me topfit. Het is alleen die rode konen en dat snel stromende bloed dat me zeer verontrust, dat is niet normaal :(

 
Misschien te trage schildklier werking? Wat ik heb begrepen wijst hoge bloeddruk op een trage schildkliier en lage bloeddruk op bijnier uitputting. Wat overigens dan ook weer niet wil zeggen dat je schildklier goed functioneert.

Behalve de hoge bloedruk, klinken Magje haar klachten anders dan jouw geluiden Enjoy. Het ene lichaam is het andere niet. Vrouwen schijnen vaak problemen te ondervinden als ze te weinig koolhydraten eten. Maar ik kan er absoluut naast zitten hoor.

 
Wel, ik vrees dat het toch de spirulina en/of de chlorella is waar ik zo'n hoogrode kleur in m'n gezicht van krijg en waardoor ik m'n bloed zo snel voel stromen. Want nu ik er voor de vierde dag mee ben gestopt is de roodheid en het gloeien in m'n gezicht bijna verdwenen en voelt m'n bloed ook veel rustiger.

Vreemd hoor, want ik lees overal dat spirulina en chlorella juist bloeddruk verlagend werken. En ik heb ook geen flauw idee wat er in m'n lichaam gebeurt als ik dat spul slik waardoor m'n lichaam zo heftig reageert. Iemand enig idee? Misschien een allergie voor één van de ingrediënten? Ze zijn van Now Foods en ik nam van beide drie pillen per dag. Het is wel pure spirulina en chlorella, dus geen mix of zo.

Zijn er meer die deze reactie hebben na het slikken van spirulina en chlorella?

Over een paar dagen ga ik het nog eens proberen, en dan langzaam opbouwen met van beide één per dag. En als ik dan weer klachten van roodheid krijg ga ik het met één van beide proberen om uit te vinden of het de spirulina of de chlorella of toch allebei is.

Jammer hoor, het leek me zo gezond :cry:

 
Quote:
Boschje schreef:

Misschien te trage schildklier werking? Wat ik heb begrepen wijst hoge bloeddruk op een trage schildkliier


Even gegoogeld op " trage schildklierwerking en de symptomen":



Een traagwerkende schildklier geeft eerst vage klachten w.o. een loom en kouwelijk gevoel. Andere symptomen zijn o.m: moe, duizelig, tintelingen, gewichtstoename, blauwe plekken, allergie, obstipatie, apathie en meer.


Nou, geen van alles hoor! Zoals ik al eerder schreef, ik heb energie te over en ben niet moe te krijgen. We zijn nu aan het verhuizen en ik ben net thuis (00:15) van het in elkaar aan het zetten van een grote kastenwand in het nieuwe huis. Daarnaast de hele dag met meubelen gesjouwd, al dagenlang, en ik ben echt totaal niet moe. Maar dat ben ik al heel lang niet meer, ik ben ervan overtuigd dat dat door m'n duurzame bron van voeding met veel vetten en eiwitten komt.

Echter: tijdens het googelen kwam ik ook het volgende tegen:

Een veel voorkomende oorzaak van een trage schildklierwerking is een tekort aan jodium in de voeding. Jodium is essentieel bij de aanmaak van de schildklierhormonen.

Daarna wordt gesproken over de behandeling van een trage schildklier met KELP tabletten!!!!

Nou, dat lijkt me duidelijk, ik kan me goed voorstellen dat er jodium in spirulina en chlorella zit, dus dat maakt vast extra schildklierhormoon aan. Ik begrijp niet dat niet meer daar dan last van hebben 8O .

Ik heb trouwens verder geen van de symptomen van snelle schildklierwerking die ik in de literatuur vind :|

 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben een (ontspannen)dagje weg geweest. Daarna weer bloeddruk gemeten en nu is het goed. Dus toch stress? Of een andere mogelijkheid is inderdaad koolhydraten tekort. Ik had opeens zo'n zin in een bruin broodje (klein, biologisch). Ik heb het weer eens geprobeerd sinds tijden en daarna leek het of mijn bloeddruk en rode konen zakten. In mijn geval heeft de chlorella er niks mee te maken, die slik ik pas sinds 2 dagen, juist omdat ik ook aan een trage schildklier dacht en jodium dan een tekort kan zijn. Ik eet al jaren geen brood en geen zuivel en geen zout, dus dan kan ik best een jodiumtekort hebben. Ik heb nu ook jodium besteld. Ik heb ook minder vet genomen, dat kan het ook zijn. Ergens op een forum heb ik gelezen dat het Gapsdieet wel goed is, maar dat je er toch (glutenvrije) koolhydraten naast moet nemen, omdat je anders te weinig glucogeen in je lever hebt. Een signaal daarvan zou zijn: droge branderige ogen (heb ik) en een droge mond (heb ik ook).

Maar ik verdraag niet alle koolhydraten, ook al zijn ze glutenvrij. Pfft, wat zit het lichaam ingewikkeld in elkaar. We knoeien wat af.

 
denk aan keltisch zeezout, en wat jodium betreft aan ludol's jodium 2 druppels per week, niet meer. Ik doe met dit flesje al een jaar en het is nog niet op hoor.

Het beste is dit in te nemen in een glas water met appelazijn.

Wat ik begrepen heb is dan de opname beter.

Een tekort aan keltisch zeezout(mineralen!!) geeft vaak hoge bloeddruk, of laat ik het anders zeggen, ik ken verscheidene mensen waarvan de bloeddruk daalde nadat ze waren begonnen met het drinken van sole 2 x per dag.

Dit gebeurd niet na 1 dag denk ik, maar na verloop van tijd.

 
Mijn bloeddruk is nu al lager dan vorige week, maar nog wel te hoog. Ook zijn de rode wangen nog niet weg, maar toch. Ik zou eigenlijk zeggen dat mijn bloeddruk slingert. Dat kan zo van het ene moment op het andere. Het enige wat ik tot nut toe heb veranderd is : minder vet en wat meer koolhydraten. Ik eet nu linzen, wat net gaat en witte bonen ga ik nu proberen. Ook neem ik chlorella. Kan het zijn dat sommige mensen vet niet vedragen? In ieder geval heb ik jodium besteld en Keltisch zeezout. Ik merk wel dat mijn darmen beter zijn dan ze waren. Van dat stukje bruinbrood van zondag heb ik niet eens zo heel veel last gehad. Maar het is niet iets wat elke dag kan.

 
Zorg bij peulvruchten wel dat je ze lang laat weken en het weekwater weggooit.

En maak van het zout een sole, dit is nl het best opneembaar voor je lichaam, dus theelepeltje sole in glas water en 's morgens ruim voor het ontbijt drinken en vlak voor het slapen.

 
Quote:
Kan het zijn dat sommige mensen vet niet vedragen?


Dit is een interessante vraag, aangezien ik meer mensen (met name vrouwen) tegenkom die maar moeilijk vet kunnen verdragen. Op de Amerikaanse WAPF-site staat dit artikel, waarin het volgende te lezen staat:

Quote:
Protein carries fat throughout the body. If it is deficient, then fat gets deposited on the body, rather than whisked through it. However, if there is too much fat, even the protein cannot handle it and it still gets deposited.


Lievergezond, bijvoorbeeld, kampt ook met dit probleem, dat vet bij haar wordt opgeslagen. Even uit mijn eigen ervaring puttend:

Toen ik eind 2009 na 19 jaar vegetarisme aan het vlees ging zwol ik op als een Michelin-mannetje en kwam binnen korte tijd ruim 10 kilo (!) aan. Ik had als vegetarier teveel geleund op plantaardig voedsel voor mijn vetten en eiwitten en plantaardig voedsel is juist laag in vetten en eiwitten. Ik had dus een 'schaarste' gecreeerd, met name van eiwitten. Toen ik mijn lichaam overvloedig begon te voeden op basis van de vet- en eiwitrijke, dierlijke WAPF-voeding begon mijn lichaam meteen vet op te slaan.

Nu ik echter in de vetverbranding ben terechtgekomen en mijn eiwittekort heb aangevuld gebeurt het tegenovergestelde en verlies ik alsmaar meer gewicht. Zie ook de topic over vetverbranding hierover. Jij bent hier relatief nieuw, maar velen hier zijn al bekend met het feit dat er voor een goede eiwitvertering voldoende maagzuur nodig is. Als je echter zwakke bijnieren hebt, maakt je lichaam minder maagzuur aan, waardoor je inname van eiwitten niet noodzakelijk een goede opname van eiwitten garandeert. Zoals je hierboven kunt lezen transporteren eiwitten vetten door het lichaam en sla je vetten op als dit niet of onvoldoende gebeurt. Daarnaast kan je lever ook verzwakt zijn door een levenlang koolhydraat- en suikerrijk voedsel consumeren, waardoor je nog in een suikerverbranding zit i.p.v. een vetverbranding.

Lievergezond, ik raad je ook zeer aan dit artikel in zijn geheel te lezen!

Mike

 
Dank Mike, ik zal het artikel lezen een keer als ik veel tijd en rust heb, want makkelijk leest het voor mij niet weg.

Ik heb in elk geval wel ook het vermoeden dat ook de eiwitstofwisseling niet best is bij me, dus zou goed kunnen.

 
Interessant artikel, zeker gezien het feit dat de schrijver een nu 95-jarige professor is in de diergeneeskunde. Hij zegt oa dat wanneer je veel vet eet, je in ieder geval moet zorgen voor voldoende proteïne om het effect van gewichts- en cholesteroltoename te verminderen (even vrij vertaald). Ik heb jarenlang geen zuivel gehad, weinig vet, (ook geen suiker trouwens), wel glutenvrije granen en gekookte eieren (1 tot 2 per dag) en vrij veel groente. Hoewel ik vrij weinig at, werd ik niet dun, viel nooit af, geen gram. Nu met meer vet en eieren viel ik in het begin 4 kilo af, helaas kruipt het er weer bij. Ben nu 172 bij 75 kg. Toch ben ik voor mijn gevoel niet echt dikker geworden. Zullen dus wel spieren zijn?

Vanmiddag 3 eieren gebakken in veel vet. Ik lust eigenlijk geen gebakken eieren, wel gekookt. Nu heb ik dus weer van die idiote rode wangen en zal de bloeddruk wel weer omhoog zijn gegaan. Viel niet goed. Vanavond witte bonen (24 uur geweekt) met gehakt.

Ik had ontzettende behoefte aan die bonen, dus koolhydraten.

Ik heb zelf het gekke gevoel dat koolhydraten je onderlijf energie geven(aarden) en eiwitten je bovenkant. Je hebt ze beiden nodig voor het evenwicht. De eiwitten hebben vetten nodig of eigenlijk omgekeerd, hebben de koolhydraten ook vetten nodig?

Warrig verhaal geloof ik.

 
Vet is inderdaad de bindende factor. Vetten remmen koolhydraten af, waardoor ze langzamer in de bloedstroom terechtkomen en zorgen tevens voor vertering van eiwitten. Price noemde vetten 'activators' en kwam uit op de volgende verteringsketen: vetten-mineralen-vitamines. Alles begint dus bij vetten.

Mike

 
Als alles begint bij de vetten ben ik mooi in de aap gelogeerd op het moment qua mineralen en vitamine-opname, omdat mijn vetmetabolisme op zijn kont ligt.

Ook de bottensoepen die ik toch regelmatig eet, die bieden voor een goede mineralenopname bij mij niet genoeg soelaas.

Ik doe nu om de dag een voetenbadje met twee eetlepels keltisch zout erin omdat ik de mineralen niet anders of nauwelijks opneem.

Ik heb last van erosie van mijn tanden, dat merk ik.

Geen zure producten meer maar al snap ik dat de grootste ellende van binnenuit komt.

 
Lievergezond, ik weet niet of je nog met dat citroenen mengsel bezig bent? Dat moet je dan toch echt met een rietje zien te drinken. Jij hebt toch weleens een leverreiniging gedaan? Heeft dat je vetmetabolisme niet geholpen? Je durft er niet mee door te gaan?

 
Nee dat citroengebeuren doe ik niet meer! Rietje vind ik zo'n gedoe en bij mij lukt het niet om dan het spul dat ik met het rietje opzuig uit mijn mond te houden.

Leverreinigingen: heeft mijn vetmetabolisme niet geholpen.

Ik heb het een stuk of vier keer gedaan maar er kwam niets.

Of ik er niet mee door durf te gaan: het is meer iets van: ik verwacht er in mijn geval geen extra bijdrage meer van.

Volgens mijn huidige behandelaar is er niet zoveel mis met mijn lever, in tegenstelling tot de conditie van de meeste van mijn andere organen waar meestal altijd wel iets mis mee is.

Vetmetabolisme zou dat ook door andere organen in het lichaam negatief beinvloed kunnen worden?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.892
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan