Galblaasmeridiaan

eli

New member
Nou, daar ben ik weer met m'n oorpijn;)

Het gaat steeds beter met de wapf voeding, maar blijf last van m'n oren houden. Ben wat op internet gaan rondzoeken en volgens de Chinese geneeskunst liggen de oren in lijn met de galblaasmeriduaan. Oorklachten kunnen voortkomen uit een gebrekkig functionerende galblaas. Ook andere klachten die daaruit voortkomen herken ik zoals spierpijn, pijn tussen schouderbladen nekpijn en een aantal psychische klachten. Nu is mijn vraag: gewoon doorgaan met vet eten tot het uiteindelijk over zal gaan? Of is er iets anders wat ik kan doen voor de gal?

 
Hoi Eli, misschien interessant voor jou....

Stijfheid en pijn aan de zijkant van het hoofd en van het lichaam hebben vaak te maken met de circulatie van de galblaasmeridiaan, ook pijn aan de achterkant van het hoofd. De schouder wordt beïnvloed door de galblaasmeridiaan.

Omdat er teveel energie in het hoofdgedeelte vast zit, is de spijsvertering ook niet optimaal, dit gaat ten nadelen van de circulatie in de onderste helft van het lichaam, koude voeten en stijfheid van de benen zijn er ook een gevolg van.

De galstroom dient te stromen, als dat niet gebeurt omdat er te weinig gal wordt geproduceerd of dat er gal terugstroomt naar boven, dit merkt men aan een bittere smaak in de mond, ontstaat er een grijze ontlasting.

Ook maagzuur heeft met de galstroom te maken, want als de gal niet goed zijn functie kan uitoefenen moet de maag extra actief worden.

Een tekort aan energie in de galblaas en de galblaasmeridiaan uit zich in:

Slapeloosheid

Verspringende pijnen

Pijn aan de zijkant van het lichaam

Oedeem aan wang en kin

Een teveel aan energie van de galblaas uit zich:

Slaap

Zuchten

Oedeem onder de knie

Pijnlijke gewrichten

Storingen van de galblaas zowel onder- als overactiviteit uit zich:

Duizeligheid

Hoofdpijn aan de zijkant van het hoofd

Pijn aan de kaak

Doofheid

Bitter in de mond

Het nemen van beslissingen kost energie van de galblaas. Als iemand steeds bezig is met beslissingen nemen zal dat aanleiding kunnen geven tot galblaasklachten.

De galblaas is ook het orgaan van rechtvaardigheid, mensen die zich een te groot gevoel van rechtvaardigheid toeschrijven tonen daarmee het tekort van hun galblaascirculatie.

Het overgevoelig-zijn voor allerlei ervaringen in het lichaam, het voortdurend denken dat er iets mis is aan hun lichaam, het zich voortdurend zorgen maken over het lichaam hoort ook bij een galblaasstoornis.

De galblaasmeridiaan begint bij het oog, gaat via de zijkant van het lichaam naar de vierde teen. De blaasmeridiaan loopt van het midden van het oog, over de schedel langs de ruggengraat naar de kleine teen.

De kleine teen en de vierde teen staan voor onze oren. Masseren van deze kleine teentjes, vooral de basis ervan, komen ten goede voor je oorpijn.

 
Hoi Peti,

Ja, dat is zeker interessant! En herkenbaar. Heel erg bedankt! Het viel mij ook in andere posts van jou op dat je heel veel kennis hebt over organen en verbonden emoties. Heb jij misschien een website of iets dergelijks? En zijn er ook nog andere oefeningen ofzo die ik zou kunnen doen om de galblaasmeridiaan te verbeteren?

 
Het is een hobby van mij maar ook voornamelijk omdat ik het lichaam zo interessant vind.

Geen website, wel een forum gehad samen met mijn dochter, maar het kost teveel tijd. Maar de verhaaltjes heb ik nog...

Over voeding weet ik niet zoveel, daarom zit ik ook hier. Voor het reinigen van mijn lichaam heb ik mijn ademhaling. Maar ik geloof dat karakter en ziekte samen gaan, je lichaam geef je de richting aan waar je aan moet werken. Dat is juist zo mooi, je hoeft nooit ver te zoeken.

Massage vind ik heel goed om al je organen te stimuleren en ben ook gek op massage. Vooral rug massage komt ten goede van alle organen en je rug staat ook voor het onbewuste, het weggeschoven gebied (als we het niet zien, is het er ook niet...) zo krijg je met massage van allebei het goede.

Verdiepen in de werking van de gal kan je ook tot inzicht komen. Ik zal dat stukje voor je opzoeken.

 
Hier het beloofde stukje..... :)

Bij de tentoonstelling Bodies heeft de galblaas bij mij een grote indruk achtergelaten

vooral ook om de vorm, het is net een balletschoentje

Je zou het zo bij je lievelingspop aantrekken.

Maar wat is nu de galblaas?

Ons lichaam is vrijwel uniek maar ook zij heeft haar zwakke plek

en dat is dan het peervormige zakje in de rechter-bovenbuik; de galblaas.

Zij bevindt zich aan de onderkant van de lever,

waarmee ze d.m.v. een aantal buisjes ook mee is verbonden.

Maar zij is ook verbonden met de twaalfvingerig darm, het begin van onze darmen.

Waarom is deze galblaas onze zwakke plek?

Omdat er heel veel mensen zijn die last hebben van hun gal.

Wat is haar taak?

Haar voornaamste taak is het opslaan van gal,

die de lever druppelsgewijs aan haar doorgeeft.

Vergis je niet,

gal is heel belangrijk voor ons al klinkt het woord niet zo vriendelijk

Gal is een bittere, goudgele vloeistof die onmisbaar is om vetten te verteren.

Tijdens de maaltijd geven kleine ingewanden een hormoon af

dat is het signaal voor de galblaas om haar spierwanden samen te trekken

Een klein klepje opent zich in de twaalfvingerig darm

en de gal kan zich vermengen met het

daar passerende halfverteerde voedsel.

De gal breekt vetten af,

zodat ze door het bloed kunnen worden opgenomen

en door het lichaam worden gespreid.

Het is een klein onschuldig orgaan, onze galblaas

en de heren medici snappen dan ook niet waarom dit orgaantje voor zoveel pijn kan staan

en een aantal ziekten kan teweegbrengen.

De gal kan ontstoken zijn en dat is niet mis.

Zij staat aan de weg naar een bacteriëninvasie,

want een infectie die haar oorsprong in de galblaas heeft

kan zich naar andere organen uitbreiden

wat soms de dodelijke verlopende buikvliesontsteking tot gevolg kan hebben.

Maar de bekendste galblaasmoeilijkheid zijn de galstenen

Galstenen doet zich voor aan alle leeftijdsgroepen

maar vooral de oudere worden het meest getroffen

En daar komt nog bij dat vrouwen er meer last van hebben dan mannen.

Grote galstenen blijven meestal op hun plaats in de galblaas

en kunnen jarenlang blijven liggen

zonder dat men er last van hebt

Hele kleine galstenen kunnen zonder moeite de darm bereiken

maar het zijn juist de middelgrote galstenen die je heel veel last kunnen bezorgen

Zij zijn het die de afvoerbuisjes verstoppen

en een heftige pijn is het gevolg, meestal duurt zo aanval een paar seconden

maar ze kunnen ook een uur of uren duren

Zo’n verstopping van een buisje kan ook tot gevolg hebben

dat de gal naar de lever wordt terug gestuwd, maar zij heeft er geen plaats voor

en dan kan het gebeuren dat de gal in het bloed terecht komt

met het gevolg dat het lichaam een bleekgele kleur aanneemt

Dat is dan geelzucht.

Zo vreselijk klein orgaan maar zo belangrijk voor ons

zij verdient dat we wat meer aandacht aan haar besteden,

dat we weten wat haar functies zijn

en haar gedachten.

De galblaas is een zakje vol met ergernissen, het galblaastype heeft altijd zorgen en ergert zich soms om niets. Probeer ergernissen in je leven te vermijden en loop weg waar ruzie is. Zoek de spanning niet op, maar loop liever een blokje om.

De galblaastype wilt graag stabiliteit in zijn leven en het liefst vreedzame relaties maar het kan ook zo zijn dat de galblaastype zelf begint met het opzoeken van conflicten, dit type is nogal gevoelig voor stemmingswisselingen. Jaloersheid kan ook een kleine kenmerk zijn van het galblaastype.

Het galblaastype wilt graag ergens op tijd zijn, probeer zo goed mogelijk voorbereid te zijn als je ergens naar toe wilt. Neem de tijd om ergens te komen zodat de ergernissen achterwege blijven.

Zoals je al gelezen hebt, zijn het de hormonen die de galstroom aanzet tot werking

Hormonen houden van vrolijke en zorgeloze mensen

Hier kan je al een begin maken om je galstroom op gang te brengen.

Leef je leven zonder al te veel ergernissen.

Op fysiek vlak kan je gaan verdiepen in de ademhaling zodat de energie naar beneden gaat in plaats dat deze vast zit in het bovenlichaam.

En natuurlijk massage, vooral tussen de ribben masseren aan de zijkant van het lichaam geeft verlichting. Zoek de pijnlijke plekken op tussen de ribben, hou de vingers stil op de pijnlijke plek en geef enkele tellen een lichte en zachte druk. Doe dit een paar keer achter elkaar. Dit heet triggerpoints massage en dit is mijn manier van masseren.

 
Wat een interessant stuk hierboven! Ik kamp al dik een jaar met jeukende oren en laat ik nou ook een slecht werkende lever en gal hebben en galstenen. Die ergernissen komen mij zeer bekend voor.

Echt heel boeiend zeg, chapeau!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan