galactose

Lievergezond

Well-known member
Sinds ik hier op de kefir thread heb zitten lezen, ben ikzelf ook weer kefir gaan maken.

Met volle melk uit de natuur-winkel, want ik heb niet elke week rauwe melk.

Nu prik ik zelf regelmatig mijn glucose...en deze is sinds ik de kefir drink

erg hoog..

Heb gelezen dat de kefir de melksuikers omzet in galactose..maar dat is dus ook een suiker.

Duurt het langer voordat deze door het lichaam verwerkt is??

Met rauwe melk gaat m'n bloedsuiker ook wel omhoog...maar niet zoveel als met de

kefir.

Dia.

 
Dia, mijn energetisch therapeute raadde me een tijd geleden aan dat ik wel de waterkefir kon handelen maar niet de melkkefir.

Geen idee of het daaraan ligt.

Een licht bloedsuikerprobleem heb ik ook nog steeds.

Ik heb overigens geen melkallergie, dus daaraan kan het niet liggen dat de melkkefir niet goed was voor me.

Mijn geval zou jouw galactosetheorie kunnen onderstrepen, dat is wat ik je wilde zeggen.

De waterkefir ben ik inmiddels overigens ook mee gestopt omdat die zijn werk inmiddels ook al gedaan heeft (een tijdje kon ik niet zonder probiotica anders kreeg ik blaasontstekingen).

 
Bij mijn weten heb ik ook geen melk-allergie..

Maar bij gebrek aan rauwe melk, dacht ik dat kefir gezonder was...

Maar gezien m'n bloedsuiker dus niet..;-(

Dia.

 
Weet iemand of er nog grote verschillen zijn tussen melkkefir en waterkefir? Heb het ooit ergens op een website gelezen, maar kan het niet meer vinden. Ik dacht dat er in de waterkefir meer suikers overbleven en als je het te lang laat fermenteren dat het alcoholpercentage wel naar 4 of 5% kon gaan.

Anders wil ik de waterkefir ook eens gaan proberen.

 
Bedankt Dia,

22 verschillende soorten bacterien en 10 verschillende soorten gisten! Daar kunnen al die probiotica capsules niet tegenop!

Ben er alleen nog niet achter of je na 24/48 uur fermenteren echt alle suikers eruit hebt. Had volgens mij toch echt ergens gelezen dat dit niet mogelijk was en dat het alcoholpercentage dan tot 5% kon gaan. Als ik nu maar weer eens wist waar ik dat gelezen had..

 
ik heb mijn water kefir 72 uur laten doorfermenteren. ik denk dat dat te lang was ;) het was erg zuur. maar dan ben je wel zeker dat de suiker eruit is ;) maar als je het 48 uur doet dan is er vast wat suiker, maar je drinkt de beestjes die het graag opeten natuurlijk ook mee dus misschien niet zo erg?

ik was aan het nadenken over alternatieven voor suiker om water kefir te maken. misschien deels bruine suiker (doen ze sowieso goed op) en deels melasse :) krijg je meteen wat meer mineralen mee :)

 
Kun je de kefirkorrels van de melkkefir ook gebruiken om waterkefir van te maken of moet je daarvoor andere korrels gebruiken?

 
@ Dirtsa,

Kijk even op marktplaats, daar worden de waterkefir korrels vaak gratis of voor zeer weinig geld aangeboden.

http://kopen.marktplaats.nl/search.php?xl=1&ds=to%3A1%3Bdi%3A%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A1%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumeric%3Bkw%3Awaterkefir%3Bosi%3A2&ppu=0&postcode=3862RT&srt=pu

 
Lievergezond, wat bedoel je met: Nee? Je hoeft geen andere korrels te gebruiken? Of Nee, je kunt niet de melkkefirkorrels gebruiken.

Dankje voor de link naar marktplaats, staan er genoeg op, zeer verschillende prijzen. Maar keus genoeg.

 
melk kefir is voor melkkefir.

Voor waterkefir heb je andere kefir korrels nodig.

Is een wezenlijk verschil.

Wat mij tegenhoudt om waterkefir te maken is de hoeveelheid suiker en fruit die er in gaan.

Het wordt dan wel gefermenteerd maar toch.....

 
Beetje gelezen over kefir.. Heb het nog niet eerder zelf gemaakt, maar wel kant en klaar kefir uit de NW gekocht.

Lees over de goede bacterien, precies goed nu!

Maar...

Wie is er bekend met kefir? Ik wil graag de waterkefir maken omdat ik geen koemelk wil gebruiken..

Nu lees ik dat je hierbij fruit moet doen?? Kan dit ook zonder of fermenteerd deze dan niet goed?

Ook nog even over het maken van yoghurt...

Heeft iemand dit al eens geprobeerd met kokosmelk of amandelmelk? Zou dit ook werken??

Hoop dat de ervaren mensen hier me kunnen helpen ;)

 
Ja, volgens mij heb je wel fruit nodig. Heb het al een tijdje niet gemaakt, maar op ongeveer anderhalve liter deed ik een halve citroen en 2 vijgen.

Volgens mij was het fruit nodig voor het stikstofgehalte. Heb het ook weleens zonder geprobeerd, maar dat werkt niet zo goed en je krijgt geen lekker drankje. De citroen en vijgen heb je zeker wel nodig. De citroen maakt het ook een lekker fris dorstlessend drankje.

Oja, en de Billington suiker gebruiken natuurlijk. Heerlijk!

 
Ik gebruik altijd een halve citroen, 1 vijg, 3 eetl. rietsuiker en wat rozijntjes op een grote weckfles van de Blokker. Dat blijft 3 à 4 dgn pruttelen (soms 5) en dan verschoon ik het weer. De suiker is er dan echt wel uit. Ik heb er ook weleens kiwi ingedaan en honing maar da's lang geleden. Je kunt kefir maken van kokosmelk. Daar zijn filmpjes van op youtube.

 
thxs..

Maar er blijft dus best wel wat suiker in de kefir zitten... voelt voor mij niet zo oke..

Misschien kefir maken op basis van kokosmelk idd... even kijken!

 
Welnee joh! Er blijft helemaal geen suiker in de kefir zitten. Dat wordt juist allemaal opgegeten door dat spul. Het smaakt ook totaal niet zoet. Eerder bitter.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.751
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan