Gaatjes laten prikken kind (oorbellen)

Patra72

New member
Mijn dochter wordt deze maand tien en wil heel graag gaatjes laten prikken. Ik heb steeds gezegd dat ze gaatjes mocht laten prikken als ze twaalf werd, een beetje in de hoop dat ze het tegen die tijd niet meer zou willen. Ik krijg nu het gevoel dat ze het voornamelijk wil omdat haar vriendinnen allemaal gaatjes hebben en dat vind ik geen goede reden.

Ik twijfel. Ik snap heel goed dat ze het leuk vindt. Kan het kwaad, vraag ik me af. Je draagt dan dagelijks iets in het lichaam wat er eigenlijk niet hoort en ze is nog lichamelijk in ontwikkeling. Er is keuze uit verschillende materialen: chirurgisch staal, 24k verguld, titanium en 24k wit- en geel goud.

Wie wil meedenken en mij helpen een weloverwogen beslissing te nemen?
 
Kennelijk komt het bij niemand op dat we lolita's aan het creeren zijn als we ze op veel te jonge leeftijd al oorbellen en makeup laten dragen. Houd je aan je leeftijdsgrens van 12 jaar en trek je niets aan van je dochters leeftijdgenoten!

Mike
 
Volgens mij had ik met mijn 8ste al gaatjes gekregen van mijn vader en ik ben nooit een lolita geworden Mike :>)))
Het is niet perse zwart/wit.
Mijn zonen wilde op een bepaald moment ook gaatjes rond hun 16e meen ik.
Van mij mochten ze, op de gaatjes plaats. Niet bovenin, of wenkbrauw,lip,tong enz.
Ze hebben ze laten schieten en was binnen een jaar volgens mij weer helemaal over. Gaatjes zijn al snel weer dichtgegroeid.
 
Jij komt uit een ander tijdperk, net als ik. In onze tijd speelde dat hele lolita-gedoe nog niet en we hadden geen videoclips die meisjes opleidden tot goedkope stoephoeren en jongens tot opgepompte en hersenloze spierbundels. Ik denk dat we in deze moderne tijd conservatiever moeten zijn als ouders om terug te keren naar oude waarden.

Mike
 
@Jhanne: ze 'wijkt' inderdaad wel af, namelijk met eten! Als je geen brood eet tijdens het overblijven op school, ben je al gauw 'anders'. Ook krijgt ze geen kant-en-klaar 'gezonde' verpakte koekjes mee als 10-uurtje of zo'n 'gezonde' vetarme plak ontbijtkoek, al dan niet met 'gezonde' margarine. Ze vindt het niet altijd leuk om af te wijken met haar eten, maar ze weet goed waarom het zo is en is erg geïnteresseerd in de werking van het menselijk lichaam.

---
Over het 'Lolita-verhaal': helaas voor mijn dochter heeft ze een moeder die "Less is More" hoog in het vaandel heeft staan. Ze mag lang niet alle soort kleding aan die voor haar leeftijd (?) in de winkels hangt, nagellak is uitsluitend voor als er een feestje is en gaat er dan diezelfde dag ook weer af en make-up is hier hetzelfde als schmink: voor verkleedpartijen. En als het aan mij ligt, laat ze dus ook nooit gaatjes schieten. Maar ja, dat is niet helemaal realistisch natuurlijk, op een bepaald moment beslist zij dat zelf. Bovendien wordt ze pas tien, dus nou ja, het 'feest' moet nog beginnen he ;-) . So far, so good.

Ik vraag me voor nu af of de metalen die gebruikt worden voor oorbellen haar lichamelijke ontwikkeling zouden kunnen verstoren. Iemand die daar iets zinnigs over zou kunnen zeggen?
 
daar heb je wel een punt Mike.
Gisteren zaten we een of ander dans/zang programma te kijken, bekende zangers met een bekende Nederlander, bv. Lieke van Lexmond (die moest eruit gisteravond als ik goed heb opgelet)
Ik weet even niet meer wie, gingen er tijdens een act 2 meiden zoenen (zangeres en actrice of zo, tekst van liedje had het over zoenende meiden)
Is dat nu het voorbeeld wat de jeugd krijgt, net als bv Temptation Island (kots)
en die lui uit Den Haag met hun realitysoaps, verschrikkelijk, wat een leeghoofdig volk, dom, dommer, domst.
Trouwens, er is eigenlijk niks op tv waar je echt blij van wordt, soms met een zuur lachje. Later op de avond gister, ook op 4 was er een programma waar je een woord moest raden met Frans Duits enz. was wel grappig.
Oh ja groot nieuws, bij Roy Donders werd er een snuisterijtje uit zijn winkel gejat, als de dader zich niet meldde voor 10 uur ging de camera online op Facebook.
Informatieve programma's niets of niet veel iig.
Mijn jongste (zoon) is nu 20 en is redelijk serieus met zijn toekomst bezig, al jaren en neemt ook e.e.a. mee van mijn ontwikkeling de laatste jaren. Dat geeft wel wrijving met zijn vriendin waar die nu anderhalf jaar "mee heeft".
Mijn oudste zoon van 26 woont samen, heeft een inductiefornuis en zijn vriendin werkt bij de plaatselijke supermarkt. Ontzettend lieve meid maar beiden ziende blind en doof. Ik laat het maar.
Inmiddels loopt zij nu wel bij de acupunctuur vanwege veel klachten en vooral hoofdpijn. Dat is een begin
Ze haalt inmiddels ook vlees bij de slager want een leverworst van 60 cent bij de buurtsuper kan toch geen echt vlees zijn is ze inmiddels van mening en mijn gourmetdiner met vlees van John van der Geer uit Veenendaal vinden ze echt subliem.
(leverancier/slager van graasvlees, super adres trouwens)
 
Een televisie-abonnement hebben we hier al jaren niet meer. Er is toch niets interessants op en wat wel interessant is, is terug te kijken via internet. Ik ergerde me ook rot aan die afschuwelijke reclame's, steeds weer dezelfde, de ene nog stommer dan de andere.
Als we nu televisie kijken (die is aangesloten op de pc), dan kijken we echt gericht een programma via internet terug of we kijken een dvd geleend van de bieb.
Wat ik soms wel jammer vind, is dat ik geen programma's van National Geographic en Discovery Channel kan kijken.
 
"Je draagt dan dagelijks iets in het lichaam"
Dat geldt eigenlijk alleen als het nog niet geheeld is.
Er vormt zich huid in het gat, ik zou het daarom eerder vergelijken met het dragen van een hele kleine ketting of armband.

Chirurgisch staal is rvs en dan zit je met chroom en nikkel.
Bij 24k verguld is wat er verguld is afgesloten, maar toch zou ik willen weten waar het van gemaakt is en het laagje goud kan heel dun zijn.
Titanium is volgens mij veilig.
14k geel goud bestaat uit goud, zilver en koper. Veilig als zuiver. (wit goud weet ik niet)
http://www.suuz.com/nl/page/index/goud-wat-is-goud-karaats/10

Goud (en zilver) dragen zou in het algemeen wel eens positief kunnen zijn.
Maar even relatieveren, we hebben het over een klein contactoppervlak met de huid. Ik neem even aan dat jullie o.a. rvs bestek hebben..
 
Het is behoorlijk off topic, maar om een reactie te geven (die later wel weer on topic komt):

Gelukkig hoef je helemaal geen televisie te kijken. Of kijk alleen naar die programma's die je leuk of zinvol lijken op één of andere manier. Het belangrijkste lijkt mij dat je stress in je leven vermijdt en hoe kan dat simpeler dan je alleen bezig te houden met alles wat jou positieve energie geeft.

Dat geldt dus ook voor je dochter lijkt mij. Als het haar stress oplevert om anders te zijn dan de anderen, of geen oorbellen te mogen terwijl zij dat wel heel graag wil, dan kun je weinig anders dan haar het allerbeste te gunnen. Je kunt dat uitleggen en nog belangrijker: je kunt zelf het allerbeste voorbeeld zijn die je maar kunt bedenken. Heb vervolgens vertrouwen dat je dochter het beste voor zichzelf kiest voor dat moment. Datgene kiest waar ze het meest blij en gelukkig van wordt. Dan ondersteun je hetgeen wat het allerbelangrijkste is voor haar gezondheid. Zonder stress, blij en gelukkig zijn. En als ze nu in jouw ogen "de verkeerde keuze maakt" dan blijf jij natuurlijk het beste voorbeeld geven en blijf je haar het allerbeste gunnen, zonder te dwingen, en je zult zien dat ze vroeg of laat haar keuze verandert in nog weer een betere keuze voor zichzelf. Heb jij nooit een verkeerde keuze gemaakt? En hoe belangrijk was het dat je daar zelf achter kwam? Je kunt iemand anders nooit 100% behoeden voor de verkeerde keuze.

En als het nou om heeeeeeeeel belangrijke en essentiële zaken gaat, oké, dan moet je als ouder denk ik ingrijpen. Maar of een paar gaatjes en oorbellen nou zo'n "niet omkeerbaar" en "essentieel gevaar" is? Ik weet het niet.
 
Volgens de logica van Aart moet je dus toegeven, want anders is ze niet blij en gelukkig. What a wonderful world! Vervuil via de populaire media de geesten van jonge, beinvloedbare mensen die niet gelukkig zijn als ze niet met de sterkste wind meewaaien en ga hier als ouder(s) volledig in mee, want je wil toch een blij kind? Volgens mij is toch echt de functie van ouder-zijn het bijbrengen van normen en waarden. Maar misschien ben ik wel hopeloos negatief...

Mike
 
Volgens mij was ik iets genuanceerder Mike. Dat probeerde ik in ieder geval wel. Uiteraard is het je taak als ouders om je kinderen de juiste overtuigingen en waarden mee te geven. Wat ik me afvraag is of het hebben van oorbellen op 10 jarige leeftijd daar over gaat. Maar je hebt gelijk. Waarom zou ik hierover mijn gedachten delen.
 
Als je kiest voor oorbellen kun je het beste kiezen voor een goede kwaliteit titanium (grade 1) of voor 925 zilver. Titanium grade 1 is pure titanium met zo min mogelijk verontreiniging. 925 Zilver bestaat voor 92,5 % uit zilver en verder uit koper, verder niets.
Ga niet voor witgoud, dit is een combinatie van goud met een ongedefinieerde mix van andere metalen. Dit geldt overigens ook voor geelgoud, puur goud kan niet gebruikt worden want dat is te zacht. Het kan natuurlijk zo zijn dat een product een certificaat heeft waarop staat welke legering is gebruikt.
Overigens kan ik zelf ook niet tegen titanium. Ik ben geen voorstander van oorbellen, want het metaal is omsloten door je huid. Je kunt haar beter een mooie armband of ketting geven.
 
Die laatste zin klinkt cynisch. Dat is niet erg positief, Aart!

Je hebt gelijk Mike. Zo zie je maar, ik trap er ook nog wel eens in, hahaha. Toch zit er ook wel een serieuze overdenking van mij achter deze zin.
 
@ Melca



Ik ben geen voorstander van oorbellen, want het metaal is omsloten door je huid.

Weet jij ook waarom dit niet goed is?

Laatst sprak iemand mij aan op mijn zilveren oorbellen.
Het dragen van zilveren oorbellen zou energetisch schadelijk zijn en mijn energie verzwakken...?
Ze kon het verder niet onderbouwen jammer genoeg.
Wie weet hier meer van? Zin of onzin?
 
Je maakt een gat in het gebied van de acupunctuurpunten van ogen en tanden. Vervolgens hang je er een stuk lichaamsvreemd materiaal in. Is dat slim?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.629
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan