Gaatje in kies, wat is nu verstandig?

kanarie

New member
Hallo allemaal, ik volg dit forum al jaren en eet 5 jaar wapf.
Ik ben nu bijna 30 en heb voor het eerst een gaatje in mijn gebit dus daarom even een account aangemaakt. :)

Link naar x-ray foto van mijn kaak en het gaatje

Na wat gefriemel in mijn rechter bovenkaak ben ik naar de tandarts geweest deze heeft 2 foto's gemaakt van beide kanten waarop bleek dat er in de linker bovenkaak (dus niet op de plek van het 'gefriemel') een gaatje zit. Het gaatje is op de foto dicht bij de wortel gevorderd, waardoor ik bang ben dat het binnenkort pijn kan gaan doen en de wortel ontstoken raakt.

De conventionele tandarts adviseert, boren en vullen en geeft aan dat het gaatje nu al voor klachten kan zorgen, en dat ik niet langer moet wachten dan hooguit enkele weken. Ik voel nu (nog) niets. Maar ben bang voor pijn.

Is het "point of no return" bereikt voor deze kies? Of is de kies nog te redden? Op de foto's lijkt het een tikkende tijdbom. De bacteriën in het gaatje in de tand fermenteren door neem ik aan?? En het lijkt me lastig om dit te stoppen. Of heb ik dit mis?

Ik weet niet hoe lang het gaatje er al zit, maar weet wel dat mijn flosdraad al ruim 4-6 jaar niet fris ruikt als ik tussen deze kiezen floss. Ik dacht altijd dat het lag aan de grote ruimte tussen deze kiezen en omdat hier altijd voedsel tussen blijft steken. Misschien is de kiem voor het gaatje al gelegd voordat ik wapf ging eten. Die bacteriën hebben hier waarschijnlijk dus al ruim 4 jaar in mijn mond gefermenteerd.

Nu reinig is met coloidaal zilver, neem olie en tea tree olie tussen de kies om de bacteriën aan de oppervlakte te minimaliseren, en breng ultrasound op de het tandvlees om de wortel aan te sporen tot regeneratie van de tand.
Ik ben echter bang dat het "point of no return" bereikt is en dit spelen met vuur is. De dentine is namelijk redelijk aangetast (gedemineraliseerd) en waarschijnlijk zijn hierin bacteriën aan het doorfermenteren?

In de morgen ruikt mijn flosdraad niet fris. En als ik meerdere keren per dag flos blijft de geur aan de flosdraad.
De kies zelf is licht grijs ter plekke van het gaatje en er is tussen de kiezen een zwart streepje zichtbaar.

Wat is verstandig om te doen? Vullen of alles op alles zetten en hopen op herstel? Zou het gaatje ooit wel herstellen of een blijvende bron van fermenterende bacteriën vormen. Ook al zouden alle bacteriën gedood worden dan nog blijft het een broeihaard voor bacteriën indien het niet dichtgroei maar alleen maar harder wordt. Dan blijft er namelijk een "putje" zitten waar toch al vaak voedsel tussen blijft hangen.

Bij voorbaat dank voor jullie mening!
 
Ik voel me niet deskundig genoeg om hier iets over te zeggen. Ik raad je aan om contact op te nemen met Peter Dros, ik beschouw hem als de allerbeste tandarts van heel NL!

Mike
 
Ter aanvulling extra K2 door b.v. natto te nemen of in supplement vorm, het is n.l. best moeilijk om aan voldoende K2 te komen ook al eet je volgens WAPF. Tijdelijk granen elimineren? We zijn een klein zwart puntje aan het helen bij onze zoon, het duurt lang, door K2 toevoeging zien we nog meer vooruitgang. Het gaat wel heeeeeeel langzaam. Ik zou inderdaad ook informeren op de site die Tanja aangeeft. Tanden zijn ook cellen, dus heling is mogelijk. Ik vraag mij dan wel af, hoe kan dit nu? Wat is er dan nog niet helemaal in balans? Welke test kan je dan uitvoeren? Heeft iemand enig idee?
 
Bedankt allemaal. Ik zal Peter Dros morgen even contacten, bedankt Mike!

@Tanja, ik heb al een en ander op de website en forum van de cure toothdecay website gelezen, ik lees eigenlijk alleen maar ervaringen van mensen die een ontsteking in bedwang kunnen houden. Ben nog geen reacties over het genezen van ontstekingen of vergevorderde gaatjes tegen gekomen. Ik lees echter ook niet veel reacties over mensen waarbij het fout gaat, is ook niet echt iets om met trots te delen..
Op cure toothdecay lees is ook dat de originele vorm van de tand niet meer terug komt als er weefsel/dentine verloren is door decay. M.a.w. er blijft een putje in de tand waar voeding kan fermenteren.
Toch bedankt voor de website Tanja, ik zal daar ook wat lezen.

@tandenkiezen
Granen eet ik al 5 jaar niet meer. Ik las dat een gezonde darmflora veel meer K2 aanmaakt dan welk voedingsmiddel dan ook, kefir is dus onmisbaar. Ik heb ook een paar grijze verkleuringen en zwarte stipjes, daar ben ik niet bang voor. Die zien er ook zeeeeer langzaam aan beter uit, maarja dan praat je over 5 jaar!
Dit gaatje echter komt gevaarlijk dicht bij de zenuw.

Ik geloof ook dat heling mogelijk is bij optimale omstandigheden, de vraag is over ik de omstandigheden zo optimaal krijg en wat het alternatief is als het fout gaat, een wortelkanaalbehandeling, dat wil ik zeker niet.

Wat de boel zou kunnen stimuleren en wat ik in grote hoeveelheden mis is vitamine D, de zon heb ik de laatste tijd niet veel gezien en uit voeding is ook maar 'zoveel' vitamine D te halen. Op iHerb zag ik goede vit D pillen staan, maarja dan ben je weer een week verder met verzending.

Iedere keer ruikt mijn flosdraad onfris, wat betekend dat de fermentatie zich doorzet. Kun je nagaan wat er binnenin de kies gaande is.
De locatie van het gaatje maakt het ook niet makkelijker, bij een gaatje midden op een kiesvlak is er nog de mogelijkheid om bacteriën beter te controleren, hier nauwelijks.

Nu is het fermentatie vs genezing, de fermentatie kan ik niet 100% in bedwang houden.

Ik neig naar een vulling, mocht de tand dan over 20 jaar de geest geven of een wortelkanaal behandeling nodig zijn dan laat ik em trekken en hoop dat er een nieuwe terug groeit. Als je op internet zoekt lijkt het niet eens zo zeldzaam te zijn dat iemand een derde nieuwe tand groeit.
Ik kan dan altijd nog met ultrasound de kaak stimuleren om de kans op nieuwe tandgroei te vergroten.

Misschien ziet het gaatje er al een paar jaar precies zo uit zoals op de foto. Maarja nu het op de foto staat geeft het meer angst.

Ik ga volgende week met vakantie, moet er niet aan denken als dan die kies op gaat spelen. Niet alleen vanwege het ongemak en pijn maar ook dat je dan bij een plaatselijke tandarts geholpen moet worden.

Een goede holistische tandarts die ik gemaild had in de Verenigde Staten gaf aan dat vullen noodzakelijk is om een wortelinfectie te voorkomen, die infectie kon volgens deze tandarts nu ook al aanwezig zijn.

Nu heb ik zoveel geflost dat het lijkt of dat ik nu iets voel, met het mentale aspect erbij niet geweldig. Brrrr.

Deze week ga ik mijn besluit hierover nemen.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
 
Waar poets je je tanden mee?
Misschien spoelen met waterstofperoxie of colloidaal zilverwater
 
Hoi Liesje. Mijn tanden poets ik met magnesium olie, soms baking soda en soms ook met neem olie. De rest van mijn tanden is 100% schoon, en tussen de tanden ook altijd helemaal schoon nooit een enkel geurtje aan de flosdraad.

Colloïdaal zilver spuit ik tussen de kies nu, als het überhaupt op de plek terecht komt waar het moet komen. Het colloïdaal zilver etst trouwens behoorlijk op mijn tanden.
 
Laat ik.je uit de droom helpen, een nieuwe kies ga je niet krijgen. Peter werkt met zyrkonium implantaten, maar deze zijn wel duur. Het alternatief is een wortelkanaalbehandeling en deze keuze zal ook Peter je voorleggen als de kies niet meer te redden is.

Het klinkt alsof er teveel druk op deze kies staat door een scheve beet. Zo ben ik ook een kies kwijtgeraakt en ook bij mij was de rest van mijn gebit OK.

Mike
 
Ik poets met een mengsel waar o.a. kurkuma in zit. Dit mengsel helpt de gezonde balans van micro-organisme in je mond te herstellen.
Vul een pot met: 1 deel kurkumma, 1 deel kokosolie, beetje Keltisch zeezout, beetje peper en, afhankelijk van de tijd van het jaar (temperatuur) een scheutje olijfolie. De olijfolie dient om het mengsel een beetje vloeibaar te houden in de koudere tijd van het jaar.
Na het poetsen hiermee heb je gele lippen van de kurkuma. Even wegwassen met een beetje zeep.

Ander dingetje om je glazuur hard te maken: borax. 1 klein snufje per dag is voldoende. Boor is een essentieel mineraal, borax bevat ongeveer 11% boor.
 
In het papje dat Gerard aan beveelt kun je nog enkele druppels etherische oregano olie doen. Dat is een bacterieënkiller.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.527
Berichten
535.230
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan