Fyto-oestrogenen

G

Guest

Guest
Even een vraagje over fyto-oestrogenen.

Venkel, lijnzaad, groene thee en chlorella bevatten voor zover ik gelezen heb allemaal fyto-oestrogenen.

Nu hoorde ik onlangs dat het gebruik van fyto-oestrogenen beperkt moet worden bij aanleg voor (borst) kanker.

Ik dacht altijd dat bovenstaande 4 producten juist erg gezond waren en eventueel sommige zelfs kankerwerend.

Na het internet over dit onderwerp afgezocht te hebben weet ik niet meer wat waar is. De één zegt dit, de ander totaal het tegenovergestelde.

Hoop dat ik hier een beetje duidelijkheid kan krijgen.

Josephina

 
Wat je schrijft wist ik helemaal niet. Wat ik in ieder geval altijd belangrijk vind is de afweging tussen de voordelen voor de gezondheid en nadelen. Ieder stukje voeding zal denk ik toch wel iets hebben wat voordelig is, al is het maar in een overlevingssituatie. En ieder stukje voeding zal ook wel iets hebben wat ten nadele is, al is het hooguit bij excessief gebruik. Ik probeer voeding uit te kiezen die zo veel mogelijk overwegend voordelig is en zo probeer ik voeding ook in die mate en frequentie te gebruiken.

Misschien is het gehalte aan fyto-oestrogenen in de genoemde voedingsmiddelen zo klein dat het te verwaarlozen is. Maar dat weet ik ook niet. Ik ken bijvoorbeeld wel het fytinezuur in zaden. Dat maakt dat ik zuinig ben met granen, noten en bonen en ze met weken en fermentatie probeer te neutraliseren. Maar ik gebruik ook venkel en andere aromatische zaadjes in de keuken en kan er dan echt niet mee zitten dat ik dan ook beetje fytinezuur binnenkrijg. Het gaat mij dan om de verhoudingen.

 
Dit is de juiste denkwijze, Dennis. Zie ook mijn recente opmerkingen over kleurzout in vlees. We kunnen deze discussie bijv. ook voeren over kwik in wildgevangen vis, maar kwik heeft altijd in vis gezeten, onze gevoeligheid ervoor is alleen toegenomen, omdat we o.a. de beschermende vit. A uit vis niet meer voldoende binnenkrijgen!

Mike

 
Wat ik begrepen heb uit het boek over menopauze zijn de xeno-oestrogenen de grootste bedreiging. Uit plastic etc.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.741
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan