Fytinezuur in speltbrood

G

Guest

Guest
Mijn kinderen vinden zuurdesembrood niet lekker, we eten nu 's ochtends de yoghurtsmoothie en 's middags speltbrood.

Ik wil nu zelf brood gaan bakken. Als ik het deeg langer dan 4 uur laat rijzen, is dan het fytinezuur eruit? En is het dan redelijk gezond?

Tineke

 
Je moet veel meer kunstgrepen uithalen om van het fytinezuur af te komen. Waarom niet gewoon overschakelen op kiembrood? Dan ben je van al het gedoe af.

Mike

 
Kan ik dat meel gewoon kopen of moet ik dat zelf laten kiemen?

Staat dat hier al ergens in een topic? Ik heb wel gekeken, maar kan het niet zo snel vinden.

Tineke

 
Kun je kant en klaar kopen in natuurvoedingswinkels. Ga voor speltkiembrood zonder rozijnen/dadels of puur roggekiembrood en laat de tarwevariant staan.

Mike

 
speltkiembrood is ook erg lekker als je dit even bakt in roomboter, met gebakken eierdooiers.

 
Dirtsa,

Ik heb gevraagd in de natuurvoedingswinkel naar speltkiemmeel, maar ze hebben het niet en ze kunnen het ook niet vinden bij leveranciers. Ik zie het ook niet als ik google. Kun je mij vertellen van welk merk dat is?

Tineke

 
Geen speltkiemMEEL, maa speltkiemBROOD. Meel komt van granen, de kiem is het ontkiemde graan en dus een plantje. Deze kiemen worden tot een brood gebakkenn op lage temperatuur. Dit maakt het een GROENTEbrood. Overigens is roggekiembrood nog veel gezonder.

Mike

 
Roogekiembrood bevat volgens het etiket 44 g koolhydraten per 100 g. Bedenk dat plantaardig voedsel per definitie bestaat uit koolhydraten. Planten gebruik suikers als brandstof en slaan deze op voor dit doeleinde. Kiembrood is echter zeer machtig, dus je hebt hooguit aan 2 sneetjes genoeg, soms zelfs maar 1 sneetje.

Mike

 
wij maken het spelt zuurrdesembrood altijd zelf, en de sneetjes brood zijn het lekkerst als je deze voor het eten even in de broodrooster doet. Misschien dat ze dan dit brood wel lusten.

Probeer het eerst eens met een kop heerlijke bouillon.

 
Ik heb het idee dat zuurdesembrood veel beter valt dan kiembrood bij mij.

komt dat doordat zoals je hierboven beschrijft veel zwaarder is dan zuurdesembrood.

En zitten in tarwekiembrood alsnog de moeilijk te verteren eiwitten zoals in gewoon brood met tarwe?

Dan eet ik namenlijk liever ook geen tarwekiembrood naast alle gewone tarweproducten.

bedankt weer

 
Quote:
Je moet veel meer kunstgrepen uithalen om van het fytinezuur af te komen. Waarom niet gewoon overschakelen op kiembrood? Dan ben je van al het gedoe af.



Kiembrood is dus nagenoeg fytinezuurvrij?

En zijn er mensen hier die weten hoe je dat zelf kan maken?

 
Ben eigenlijk op zoek naar speltkiembrood, dit verkopen ze helaas niet bij Ekoplaza (wel gekiemd tarwebrood en zelf brood bakken zie ik nog niet zo zitten. Ik eet het zelf niet eens.

Dat recept van Annes ziet er goed uit, maar erg bewerkelijk.

Ik geef toe dat je dan ook wel wat hebt!

Ik blijf nog even zoeken naar een bakker voor speltkiembrood.

Bij Menno zie ik het ook niet op de site staan.

 
Menno maakt geen kiembrood. Hij heeft wel een spelt desembrood in zijn assortiment. Bij de Ekoplaza kunnen ze wel speltkiembrood voor je bestellen.

Mike

 
De ekoplaza bij mij in de buurt heeft het gewoon in het schap liggen, het is de laatste tijd wel vaak op, terwijl de andere kiembrood soorten altijd ruim voorradig zijn.

 
Ik las in t boek van Ramiel Nagel dat kiembrood ook fytinezuur bezit..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan