futinezuur en nachtschade

G

Guest

Guest
in welke granen en noten zit futinezuur?

ik hoorde dat je die dingen ook kon weken en dan drogen en dan het futinezuur erof af?

ik eet nu pandanrijst en als ik brood eet speldbrood

ik weet van een schadelijk stofje in nachtschade sinds kort, ik ga dat vermijden iemand vroeg me als je nu bv tomaten kookt is dat stofje dan bv niet kapot?

 
Het is fytinezuur, niet futinezuur. Fytinezuur zit in granen, noten, bonen, peulvruchten, zaden en pitten. Fytinezuur is niet zomaar te verwijderen. Een eerste vereiste is weken in water (het weekwater niet gebruiken!), maar vaak moet dit gevolgd worden door kiemen, fermenteren, zeven en koken. Al met al kun je soms wel weken bezig zijn om dergelijke voedingsproducten enigzins eetbaar te maken. Vandaar dat ik adviseer deze simpelweg te schrappen uit je voedingspatroon.

Nachtschades bevatten meerdere schadelijke stoffen die neurotoxisch zijn en dus ingrijpen op het centraal zenuwstelsel. Dit zijn o.a. solanine, nicotine, tomatine en calcitrol. Er is veel verwarring over wat wel en niet nachtschades zijn, dus hier een lijstje van de meest geconsumeerde nachtschades:

aardappelen

tomaten

paprika's

aubergines

hete pepers

tabak

goji-bessen

Je doet er verstandig aan ook deze volledig te schrappen, aangezien de schadelijke stoffen niet door koken te verwijderen zijn.

Mike

 
gelukkig maar want mijn balkon staat vol met komkommerplanten en ook tomaten maar de laatste ga ik denk ik maar weggeven durf ze niet meer goed te eten...

 
Hier zie je een lijst met alle planten uit de nachtschadefamilie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtschadefamilie

Er staan nogal wat gevaarlijke en giftige planten tussen zoals de wolfskers of de doornappel en ook de kannibaaltomaat lijkt me niet zo'n lieverdje... :p

De ananaskers/goudbes ligt ook wel eens in de winkel te koop.

 
is courgette een nachtschade ?

sommige sites doen suggereren van wel , maar duidelijk is het niet

 
Maar ik lees overal op het internet dat gojibessen juist zo gezond zijn en dat ze onder

de superfoods vallen, zo blijf je bezig.

Is er ook een een bepaalde richtlijn waar ik me aan kan houden ?

En tomaten ?? die zijn toch gezond ?

Als dit al niet gezond is, hoe leven de meeste nederlanders dan, met hun bier, chips, koek

roken, etc.

 
Het is altijd een afweging tussen de gezonde stoffen en de ongezonde stoffen binnen een product. De vraag is hoeveel gewicht je dan al die stoffen gaat geven, ten voordele en ten nadele van je gezondheid. In de reguliere media en bij de webshops die plantaardige superfoods verkopen worden de positieve kanten benadrukt. Hier op het forum worden de negatieve kanten van de nachtschades benadrukt. Hier wordt sowieso vee kritischer gekeken naar plantaardige voeding. In zijn algemeenheid zeg ik altijd: onderzoek iets vanuit meerdere kampen en doe dit met dezelfde openheid voor hun verhaal. Gebruik je gezond boerenverstand en je intuïtie en probeer te voelen wat kloppend is voor jou. En als je nachtschades eet, probeer dan te voelen hoe je lichaam erop reageert...

Dit is een link naar een Engelstalig E-boek (Nightshade free, pain free!) over de nadelen van nachtschades:

http://unilibrium.net/healthfiles/NightshadefreePainFree!e-BookbyMichaelFowler.pdf

Voor mij is het ook een beetje verwarrend. Ik doe zuinig met de nachtschade, maar vermijd ze niet. Verschillende mensen op dit forum vermijden ze zo veel als mogelijk.

 
okay, maar wat ik me afvraag: als ze in de jager/verzamelaar tijd geen eten hadden en ze liepen tegen een tomatenplant op, aten ze die dan toch niet?

Heb inmiddels wel aangenomen dat het schadelijk is, maar ik vraag me af HOE schadelijk dit goedje precies is?

 
Dieren eten uitsluitend nachtschades als ze werkelijk geen enkel alternatief hebben en dat geldt natuurlijk voor de mens ook. Iets is beter dan niets. Dat is nog steeds iets compleet anders dan deze gifplanten dagelijks op het menu zetten, zoals nu over de hele wereld het geval is.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan