Fruit???

marjolein6983

New member
Uit reactie op mijn vorige post (histamine en slechte darm) begrijp ik dat fruit eten niet echt verstandig is helaas :-( Ook als ik de rest van het forum een beetje lees, blijkt dat er volgens mij niet bijster veel fruit gegeten wordt en als er we fruit gegeten wordt zie ik dat dat het het liefst zuur fruit is, klopt dat en waarom is dat? Wat is erop tegen fruit te eten en waarom alleen zuur fruit als je al fruit eet...

Welk fruit zouden jullie adviseren?

Bedankt!

Marjolein

 
Het gaat er om suiker te mijden, en zoet fruit is eigenlijk voornamelijk suiker. Kiwis, zure appels, bessen, aardbeien dat soort dingen zijn niet zo suikerrijk. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met watermeloen? Ik dacht altijd dat dat ook weinig kh was maar ik had er een gekocht die toch wel erg zoet was..

 
Fruit groeit voornamelijk in de zomer. Zouden we dan echt dagelijks het hele jaar fruit nodig hebben? We overdrijven in het eten van fruit denk ik. Ook het gebit gaat er sneller van op achteruit. Vroeger aten de mensen hier ook veel minder fruit. Mijn ouders aten in de winter geen fruit. Het is denk ik een hype waar die vandaan komt weet ik niet, misschien is het de welvaart geweest. Fruit heeft ook een lichamelijk verkoelende werking. We eten toch ook geen ijsjes in de winter.

 
Het oerdieet

Maar hoe zag die oervoeding er eigenlijk verder uit?


  1. veel groente


  • veel fruit <<< veel fruit?

  • mager vlees

  • eieren

  • zeewier

  • noten

blijkbaar is er verschil tussen oervoeding en het WP dieet?

gr,

dick

 
Toch knap dat de Nederlandse oermens het hele jaar door aan fruit kon komen. En noten! Groente idem dito en gelukkig heeft ieder dier wel wat mager vlees en de rest gooi je gewoon weg. Je kan altijd nog op een houtje bijten.....

 
Waar haalde de oermens veel groente en fruit vandaan, als je bedenkt dat deze zich 2 miljoen jaar lang in een poolklimaat bevond? En als er al een seizoen was voor groente en fruit was dit kortstondig. Dat zie je nu nog bij het besjesseizoen in het bos, dat duurt hooguit 3 weken! En mager vlees? Die horen we vaker. Wildvlees is inderdaad mager. Als je tenminste uitgaa van het spiervlees. Maar de oermens deed zich voornamelijk tegoed aan het zeer vette (en veel voedzamere) orgaanvlees. Kortom, deze disinfo kan in het cirkelvormige archief!

Mike

 
@Dick

Waar haal je dit nou weer vandaan ?

Dit klinkt als een nieuwe variant van vegetarisme, dit keer met een beetje mager vlees. Met een leuk naampje dat ze eraan geven. Dit komt uit de koker van de fruitariers vrees ik, want in koude streken was geen fruit, en in warme streken was iedereen toch altijd maar weer aan het vissen.

Echte oorspronkelijke voeding is Paleo, dat is van vóór de tijd dat mensen graan gingen verbouwen en dieren gingen domesticeren. Echt Paleo heeft geen melk en geen granen; de nadruk ligt op bottenbouillons en vlees. WP heeft wel rauwe melk, soms veel rauwe melk, en doet soms ook zuurdesembrood.

Over fruit: een uitstekende ontgifter is pure zwarte bessensap. Neem zo'n flesje in één keer, zonder te verdunnen. Daarvoor of daarna wat citroenen.

 
@thijs

ik beweer 't niet hoor, kom 't alleen maar tegen op 't net en ik wilde er graag een visie op, en dat is er nu.

gr,

dick

 
In onze tuin groeien appels, kersen en pruimen. Afgezien van het feit dat het gekweekte soorten zijn die vast veel zoeter zijn dan ze ooit bedoeld zijn, is het dus echt maar heel even dat je fruit kunt eten. Een week is het rijp, als het op de grond valt is het al zo goed als verloren, de vogels zijn er niet bij weg te houden en als het weer een paar dagen tegen zit heb je echt helemaal niks. Het is compleet onlogisch om op zoiets te vertrouwen als basis van je dieet, het is niet voedzaam, geen duurzame energie en één dag vorst op het verkeerde moment en je hebt het hele jaar geen fruit, je kan het ook niet bewaren.

Iemand Ed Stafford Naked and marooned gezien op national geographic? Die man heeft zich op een onbewoond eiland laten afzetten zonder enige middelen en ging zo 60 dagen overleven. De helft van de tijd heeft hij er lopen mauwen dat hij koolhydraten moest hebben om zich van energie te voorzien, een stuk of 6 knollen heeft hij kunnen opgraven en dat was het dan met de koolhydraten. Het bestaat amper in de natuur. Gelukkig heeft hij een wilde geit kunnen slachten, maar het is moeilijk te begrijpen hoe mensen denken dat die koolhydraten natuurlijk zijn.

 
Op de link naar de site staat:

Voor een verklaring van die bijzonderheid moeten we naar de basis van het concept oervoeding. De theorie van deze manier van eten staat beschreven in het boek 'The Paleo Diet' van de Amerikaanse wetenschapper dr. Loren Cordain.

Dat zegt al veel de naam Loren Cordain: Want wat zegt deze persoon: Melk is slecht. Verzadig vet is verdacht. Wat zeggen wij hier: Melk, is gezond als je er tegen kunt. Verzadig vet, je kunt er niet teveel van eten.

En trouwens zogenaamd mager vlees? kijk maar is of zogenaamd geslacht "Lean grass fed bison" mager vlees is:

http://www.archevore.com/panu-weblog/2011/4/7/lean-grass-fed-bison-images.html

http://www.tribeoffive.com/2011/04/hunting-for-good-food-and-roaming-bison.html

 
Quote:
Melk, is gezond als je er tegen kunt.


Als je er tegen kunt? Het is gemaakt voor kalfjes die amper spijsvertering hebben. Als je niet tegen (rauwe) melk kunt ligt het niet aan de melk.

 
Dat wordt hier ook niet gezegd, het ligt niet aan de melk, maar of de persoon er tegen kan.

Je moet het zo lezen: Dat zegt al veel de naam Loren Cordain, want wat zegt deze persoon: Melk is slecht (rauwe melk dus). Verzadigd vet is verdacht. Wat zeggen wij hier: Melk is gezond (rauwe melk). Verzadigd vet je kunt er niet genoeg van eten.

Dus Loren Cordain is bulshit.

 
henk, ja dat ben ik nu aan het proberen idd. Gisteren echt mega verkouden, vandaag bijna niet. Maar ik had volgens mij eergisteren ook een paar slokken rauwe melk op ( zonder kefir dus ). dus ik ben nog aan het uitproberen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan