Lievergezond
Well-known member
Sid Lukkassen: als je deze persoon neerzet als stereotype van een emigratiebeweging, dan censureer je ook.
http://archive.today/2026.02.23-070...ar-keert-terug-voor-die-ene-functie~a8be9d81/
http://archive.today/2026.02.23-070...ar-keert-terug-voor-die-ene-functie~a8be9d81/
Een selfie van Sid Lukkassen met op de achtergrond de Paraguyaanse hoofdstad Asunción. © DGEen selfie van Sid Lukkassen met op de achtergrond de Paraguyaanse hoofdstad Asunción.
Radicaal-rechtse Sid (38) ontvluchtte Nederland voor huis met zwembad in Paraguay, maar keert terug voor die ene functie
De radicaal-rechtse filosoof Sid Lukkassen (38) uit Duiven vluchtte weg uit Nederland vanwege zijn wantrouwen in de overheid. Hij verhuisde van Arnhem naar Paraguay. Het voormalige Forum voor Democratie-raadslid is nu te zien in de populaire VPRO-serie Wakker in Paraguay.
Achmed Majid
23 februari 2026, 07:15•Laatste update: 07:58
Het is maart 2024 als Lukkassen ’s nachts wakker schrikt. Hij trilt en heeft pijn op zijn borst. Hij voelt dat ‘ze’ met hem bezig zijn. Althans, zo omschrijft hij dat.
„Het was een soort openbaring, een droom of een visioen”, zegt Lukkassen er nu over, terwijl hij vanuit zijn woning in de Paraguayaanse hoofdstad Asunción videobelt. „Ik voelde dat machtige mensen met mij bezig waren en vroeg aan de kosmos waar het vandaan kwam. Maar daar kwam geen antwoord op. Het was vormeloos en niet-identificeerbaar.”
Of het nu een koortsdroom was of niet, voor Lukkassen betekent die nacht een keerpunt: hij wil vertrekken uit Nederland. „Geopolitieke omstandigheden spelen daarin een grote rol. Nederland verandert in een gefragmenteerd landschap met verschillende bevolkingsgroepen die bij elkaar worden gehouden door een surveillancestaat”, stelt hij. „De staat dringt het leven van burgers steeds verder binnen.”
Lukkassen geldt als een radicaal-rechtse filosoof en schrijver. De Duivenaar promoveerde in de filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na de vorige gemeenteraadsverkiezingen stond hij op plek twee bij FvD in Arnhem.
Met mijn blauwe ogen en blanke huid heb ik hier een klein streepje voor. Je moet het vergelijken met een videogame zoals Dark Souls. Je begint met een aantal statistieken en die moet je ophogen
Daarnaast schreef hij meerdere boeken en kwam hij veelvuldig in de media. Zijn naam is omstreden. Onder meer door uitgelekte WhatsApp-berichten waarin hij volgens critici hintte op geweld. Daarover later meer.
Ook haalde hij breed het nieuws nadat hij in 2021 meedeed aan een seksfilm van kunstenaarscollectief Kirac. Uiteindelijk werd de film vlak voor het moment suprême afgebroken. De beelden kwamen desondanks openbaar.
Wakker in Paraguay
Nu is hij te zien in de vijfdelige VPRO-serie Wakker in Paraguay. De serie draait om Nederlanders die vanwege wantrouwen in de eigen overheid emigreerden naar Paraguay. In aflevering vier bezoekt hij een plaatselijk museum.
Sid Lukkassen in de VPRO-serie ‘Wakker in Paraguay’. © Videostill Wakker in Paraguay/VPRO
Hij is ontevreden over die scène. „Er werd ten onrechte gedaan alsof ik op zoek wilde naar de geschiedenis van Josef Mengele (de nazi-arts die medische experimenten uitvoerde in vernietigingskamp Auschwitz tijdens de Tweede Wereldoorlog, A.M.).”
Volgens de VPRO verscheen Lukkassen echter ‘plotseling en ongevraagd’ als gast op de draaidag die eigenlijk om Jan Engel, een ander personage uit de serie, zou draaien. „Engel wilde wel degelijk het huis waar Mengele zat ondergedoken bezoeken”, zegt een woordvoerder van de omroep.
Al met al is Lukkassen te spreken over de serie. „Er is een beeld gegeven van waarom we in Paraguay zijn.”
In dat land vindt Lukkassen nieuwe hoop. „Een kleine overheid, veel waarde voor je geld en veel bewegingsruimte. Ik heb er een huis met een zwembad. In Nederland is dat ondenkbaar voor mij.”
Een voorlichtingsdag in Weesp wekte zijn interesse. „Ik was op zoek naar politieke vrijheid en keek daarnaast naar de relatiemarkt en de huizenmarkt. Als het zo doorging woonde ik over een paar jaar weer bij mijn ouders en moest ik gaan mantelzorgen.”
Hij is even stil. „En dan ben je doctor Sid met al je boeken en publicaties en je maatschappelijke referenties.”
Als ik wethouder word in Breda keer ik terug
Sid Lukkassen
Hij staat open voor een nieuwe vrouw. „Met mijn blauwe ogen en blanke huid heb ik hier een klein streepje voor. Je moet het vergelijken met een videogame. Je begint met een aantal statistieken en die moet je ophogen. Dat gaat door mijn Europese achtergrond net iets makkelijker.”
Uit de serie kwam naar voren dat Paraguay ook nogal wat nadelen kent. Zo kwamen de Nederlanders, die coronamaatregelen als een complot zagen, erachter dat het land tijdens de pandemie een jaar op slot zat.
Ook Lukkassen weet dat niet alles rozengeur en maneschijn is. „Het kost veel tijd om hier zaken te regelen. Als Europeaan moet je er echt bovenop zitten, ik moet die mensen echt micromanagen.”
Hij mist Nederland soms. „Vooral kickboksen en het spelen van ruilkaartspel Magic: The Gathering.” Lukkassen spendeert zijn dagen met klussen aan zijn huis. „Ik doe veel maar niet consistent.”
In opspraak
De Duivenaar raakte in 2020 in opspraak. In door publicist Jan Dijkgraaf uitgelekte WhatsApp-berichten was te lezen dat hij hintte op geweld tegen politieke tegenstanders. Zo zei hij onder meer dat ‘er letterlijk mensen moeten worden uitgeschakeld zodat hun posten vrijkomen en dat zo systematisch hun opvolgers niet uit dezelfde bubbel worden gerekruteerd’.
Volgens Lukkassen ontbrak hierbij de context. Naar eigen zeggen deed hij dit tijdens een ‘filosofische discussie’ in een context van dreigementen tegen toenmalig FvD-leider Thierry Baudet. „Delen van het gesprek zijn bewust weggesneden.”
Bij FvD stond Lukkassen de afgelopen jaren achter Gino Luurssen op de kieslijst in Arnhem. „Door onduidelijkheid over mijn rol ging ik in op het aanbod om wethouderskandidaat te zijn voor LPF Breda.”
Terugkeer naar Nederland?
„Maar mijn handtekening kwam niet overeen met die op mijn paspoort.” Hierom mag Lukkassen niet op de kieslijst staan. „Is dat nu toeval?” vraagt hij zich vertwijfeld af.
Ondanks zijn huis met zwembad en zoektocht naar een vrouw komt hij misschien sneller dan verwacht terug naar Nederland. „Als ik wethouder word in Breda keer ik terug. Ik schat die kans op 15 tot 23 procent.”
Laatst bewerkt: