First do no harm. Film met als thema epilepsie en ketogeen dieet.

Food en Mood

New member
Wie kent deze film? Ik ben er al een hele tijd naar op zoek maar helaas heb ik hem nog niet kunnen vinden.

Ik heb hem zelf nog niet gezien, lijkt me super interessant en vroeg me af of jullie van deze film op de hoogte zijn.

Met Meryl Streep, Fred Ward en Allison Janney

Lori is de trotse moeder van drie kinderen. Ze heeft met haar baan, het huishouden en het werk op haar boerderij echter de handen vol. Dat wordt nog erger als haar vierjarige zoontje Robbie aan een zware vorm van epilepsie blijkt te lijden en er niet genoeg geld is om hem goed te laten behandelen. Robbie moet dus naar een gewoon ziekenhuis, waar zijn situatie uitzichtloos blijft. Dan begint Lori zich in de ziekte van haar zoontje te verdiepen en ontdekt dat er misschien nog hoop is.

Meryl Streep en Fred Ward acteren goed als de ouders van de 4-jarige Robbie (Seth Adkins) die opeens epilepsie blijkt te hebben. Hij wordt overgeplaatst naar een ziekenhuis waar ze hem volstoppen met medicijnen, die weer moeten helpen tegen bijwerkingen van andere medicijnen, die eigenlijk nog veel erger zijn dan de epilepsie zelf. Het loopt uit de hand en ze kunnen het ziekenhuis niet meer betalen omdat er iets is misgegaan in de verzekering.

Dan komt de moeder (Meryl Streep) erachter dat er nog een methode is om haar zoon te genezen: het Ketogeen dieet. Bij 1 op 3 kinderen schijnen de aanvallen volledig te stoppen. Dit is echter niet 'officieel' bewezen en het ziekenhuis wil haar zoontje niet laten gaan...

Goede film, met leuke bijrollen van mensen die zelf het Ketogeen dieet hebben gevolgd en van epilepsie hersteld zijn.

Jim Abrahams kreeg inspiratie voor deze film omdat zijn eigen zoontje dit ook heeft meegemaakt. Hij is in de film te zien als het vriendje waar Robbie mee speelde in het ziekenhuis.

 
O te gek Tanja, bedankt. Die gratis vertaaltoestand van Engels naar Nederlands moet ik dat doen of zit daar een addertje onder het gras?

 
net even 10 min. gekeken, tot en met eerste epil. aanval die de familie ziet van het knulletje......

Heftig, elke aanval die ik bij mijn dochter zie doet altijd pijn bij ons.

 
Ik heb eigenlijk nog niet gekeken. Ik wil hem liefst met Nederlandse ondertiteling zien.

Dat moet zeker heftig pijn doen als je jouw dochter tijdens een aanval ziet. Daar kan ik me iets bij voorstellen Marijan, of misschien ook helemaal niet.

Het lijkt me vreselijk om machteloos te moeten toekijken, als je kind het moeilijk heeft en zo moet lijden.

 
Ik heb deze film ooit gezien op tv en is me altijd bijgebleven.

De moeder (Meryl) moest haar kind uit het ziekenhuis ontvoeren, ze mocht niet haar eigen pad bewandelen.

Het WAPF dieet ketogeen dieet is naar mijn mening niets anders als het ketogeen dieet.

Ze hebben het dan wel over precies afgemeten hoeveelheden in vetten, eiwitten en koolhydraten afgestemd op leeftijd en gewicht van de persoon, maar volgens mij is het eeen verkapte manier om niet aan het grote publiek duidelijk te maken (is waarschijnlijk niet toegestaan)dat we allemaal aan het ketogeen dieet moeten.

Het wordt dan ook afgeschilderd als een extreem moeilijk volgbaar en niet gangbaar en zelfs een schadelijk dieet voor de meeste mensen omdat het op vet is gebaseerd.

Dat was destijds mijn reden om er niet aan te beginnen omdat ik toen ondenkbaar achtte dat ik onze dochter bv geen brood meer kon geven enz. terwijl wij al deze dingen wel zouden eten en inderdaad bang voor zoveel vet.

Sinds WAPF (w)eet ik veel beter. Had ik dit maar 20 jaar eerder geweten.

 
Hier Meryl Streep over Ketogeen dieët, met Nederlandse ondertitels:



Hier nog iets met Nederlandse ondertitels;





 
De regisseur van de film, Jim Abrahams, is getrouwd met Meryl Streep. Hun zoontje had ook last van epileptische aanvallen en zij hebben eveneens gebruik gemaakt van het ketogene voedingsprogramma van Johns Hopkins. Daar zijn ze zo enthousiast over geworden dat ze deze film hebben gemaakt. Het is dankzij deze film dat het programma van Johns Hopkins in de bekendheid is geraakt, er werd nl. nauwelijks ruchtbaarheid gegeven aan dit 'experimentele' protocol.

De film is weliswaar zeer indrukwekkend en absoluut de moeite waard om te gaan kijken, maar helaas wordt inderdaad de indruk gewekt dat dit een klinisch protocol, op basis van zorguldige afweging van voedingsmiddelen. Ook gaat men er in de film nog steeds van uit dat dit een tijdelijk helingsprotocol is van 3-4 jaar, waarna er weer 'normaal' mag worden gegeten. Helaas weerklinkt ook hier weer de aanname dat de hersenen eigenlijk op glucose horen te draaien i.p.v. ketonen. Toch een zeer mooie, aangrijpende film!

Mike

 
Mijn dochter is met 18 jaar begonnen met dit dieet in Noorwegen. Het enigste epilepsiecentrum in Noorwegen adviseerd dit dieet naar 3 keer proberen van medicijnen zonder resultaat. Mijn dochter had wel resultaat maar haar alvleesklier begon het op te geven. Nu 5 maanden verder met wat op en neer met dieet, toch heel de tijd in ketose en een heel wakker en gezond kind...helaas wat problemen gehad met een vervangende arts die neit achter het dieet stond. Door zelf mee te volgen en door te zeuren nu toch weer bij de goede artsen terecht gekomen en na de zomervakantie verder afbouwen met medicijnen. Ook zal ze binnenkort worden getest op GLUT1 en zijn erg benieuwd wat daar uit gaat komen.

De film is al meerdere keren bekeken en helpt vaak het aan andere mensen te tonen dat het ook op een andere manier mogelijk is bepaalde vormen van epilepsie onder controle te houden. Het dieet is niet altijd leuk maar samen met een glutenvrij dieet, nog steeds vol te houden!! Het proberen waard en zoek ook eens in Amerika, waar zeer interressante boeken te bestellen zijn. Afgelopen week meerdere bewijzen gezien van zowel mensen die al jarenlang op dieet staan en mensen die na 3 tot 4 jaar een heel eind konden afbouwen of geheel 'normaal' eten. Dit was een zeer indrukwekkende 2 daagse seminair in Noorwegen door het epilepsie centrum geörganiseerd. Ook werd er aandacht besteed aan het GI-dieet (vooral Denemarken werkt met dit dieet) en wat andere aan (gemodificeerde) ketogeen gerelateerde dieeten . Advies is blijven zoeken naar de juiste artsen en je niet neerleggen bij wat sommige artsen zeggen en denken te weten!

 
Het eerste wat ik dacht toen ik de fil had gezien was: waarom moet dit in een klinische setting onder begeleiding van artsen? Je kunt dit gewoon zelf thuis doen. In feite is het gewoon een Atkinsdieet, waarmee eens te meer is bewezen dat Atkins gelijk had.

Mike

 
Quote:
Waarom moet dit in een klinische setting onder begeleiding van artsen? Je kunt dit gewoon zelf thuis doen.


Gezonde gedachte Mike wat mij betreft.

Maar zo werkt het jammer genoeg niet altijd met kinderen met leerplicht: immers als je als ouders niet netjes het geijkte circuit afloopt in geval het kind ziek is, dan kun je ook nog in het verdomhoekje terechtkomen met de hete adem van de kinderbescherming / jeugdzorg op je nek omdat je je kinderen de zorg zou ontzeggen die hen toekomt.

 
Omdat een glucose epileptie brein super gevoelig is voor de energy afname. Darmee krijg je snel een aanval. En daarom gaat het clinisch om de overstap stabiel en verantwoord te laten verlopen. Je hangt soms 3 dagen met eeen eeg helm verbonden aan machines

 
Marinus, mijn brein werkt ook niet altijd goed,

wil je jouw stukje hierboven nog eens in "het Hollands" schrijven? :)

m.a.w. wat bedoel je precies?

 
zoals ik het lees Marijan: als glucose een belangrijke trigger is in de hersenen voor een epileptische aanval, je deze mensen niet pats boem op een ketogeen 'dieet' kan zetten. Als de hoeveelheid glucose in de hersenen daalt, kan dit een epileptische aanval uitlokken. Deze hersenen zijn zeer gevoelig voor een daling! De overgang naar een ketogene levenswijze dient dan ook met beleid te gebeuren, om onnodige epileptische aanvallen te voorkomen. (de 1e zin is vrije interpretatie)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.528
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan