(financiële) toestand in de wereld

Hart van Nederland heeft op basis van de ingevulde enquête negen redenen waarom mensen liever met contant geld willen betalen op een rij gezet:
  1. Met pinnen is de controle van de overheid te groot (42%)
  2. Uit principe (27%)
  3. Het is betrouwbaarder (27%)
  4. Ik wil niet dat de bank weet wat ik uitgeef (27%)
  5. Het is makkelijker (26%)
  6. Het is een vriendelijker manier van betalen (25%)
  7. Meer overzicht over de uitgaven (18%)
  8. Gemak om zwart te betalen/betaald te worden (8%)
  9. Ik vind pinnen lastig (2%

 
Ik wil jullie dit verslag van mijn gesprek met de chatbot van ABN-Amro niet onthouden:
Ik stel net aan de chatbot van ABN-Amro de vraag hoe het kan dat de aandelen van ABN de afgelopen 5 jaar 33,84% van hun waarde zijn verloren.
Geen antwoord.

Vervolgens vraagt de chatbot of ze een collega moet aanroepen, terwijl die na 21:00 niet meer werken.

Wat amateuristisch.
 
Deze week werd bekend dat de Centrale Bank van Nederland zomaar eventjes haar hele binnenlandse goudvoorraad heeft verplaatst, van de traditionele opslagplaats in Haarlem naar een nieuwe in Zeist. De hele operatie, goed voor een bedrag van ongeveer 10 miljard EUR, werd naar eigen zeggen maandenlang voorbereid, en kwam neer op het verplaatsen van 14.000 zogenaamde “Good Delivery Bars” van 12,5 kg, op heden elk ongeveer 750.000 EUR waard.

Dat zijn de practicalia. Veel interessanter is het commentaar van de DNB-medewerker die voor de gelegenheid geïnterviewd werd. Gevraagd wat de rol van goud nog kon zijn in een hoogtechnologische samenleving zoals de onze, was zijn antwoord verbluffend eerlijk: “Goud is het ultieme vertrouwensanker, dus als het hele financiële stelsel instort, dan heb je altijd nog het goud. Het goud blijft zijn waarde houden. En in een financiële crisis weet je nooit of andere dingen, zoals de dollar bijvoorbeeld, hun waarde zullen behouden.”
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.836
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan