Filmpjes van en over Weston Price

Leuke om eens de gezichten te zien bij de inmiddels bekende namen van wetenschappers en interessant om de verslagen te horen van de mensen die het WAPF-dieet volgen. En nu heb ik ook eens goed gezien hoe een oorspronkelijke kaakboog eruit behoord te zien; wat breed zeg! Zeker een toevoeging deze filmpjes Mike!

 
Ja hij is een poosje aan het woord bij een van de filmpjes. En ook dat katten-experiment! Dit riep trouwens nog wel een vraag op, want de katten deden het juist toch zo goed op de rauwe dierlijke voeding en niet op gekookte? Zo heel veel rauwe dierlijke voeding eet of drink ik nou ook weer niet. Misschien toch eens in overweging nemen...

 
Dennis,

Er is wel een verschil tussen katten en mensen: het spijsverteringskanaal. Katten en andere carnivoren hebben een zeer kort darmstelsel dat specifiek is ontworpen om rauw vlees te verwerken. De mens heeft een veel langer darmstelsel, omdat hij als omnivoor en voedselopportunist nu eenmaal alles moet kunnen verteren. Het is echter koken en fermenteren geweest dat ons menselijk heeft gemaakt. Van alle soorten op aarde hebben wij de zwakste maag. Letterlijk! Niet voor niets staat dit forum bol van de spijsverteringsproblematiek, er kan al heel snel heel veel fout gaan met onze maag en onze darmen. Door voedsel te koken of te fermenteren hebben we het altijd beter verteerbaar gemaakt, iets waartoe katten en andere roofdieren niet in staat zijn.

Nog een laatste kanttekening die weer wel in het voordeel van rauw spreekt:

De consumptie van gekookte eiwitten vergt veel water uit de darmen voor de vertering. Dit is denk ik de reden waarom ik eiwitrijk voedsel, zoals bijv. mager vlees, ook altijd beschouwd heb als 'droog', het voelt ook al droog in de mond aan. Als ik vleespaketten bestel bij boerderijen krijg ik behalve vet vlees ook mager vlees, zoals haasjes en kogelbiefstuk. Ik zorg er altijd voor dat ik deze bak of braad in een dikke saus met plenty water en vet (bijv. kokosmelk of botersaus). Mager vlees als kip en ander wit vlees, maar ook witte vis, moet je ook bereiden met veel water en vet om te compenseren voor het magere karakter van het voedsel en om de spijsvertering ervan te bevorderen. Vetten en water helpen de mens om eiwitten beter te verteren.

Rauwe eiwitten, zoals bijv. in rauwe melk, zijn geen enkel probleem. In het geval van de melk heb je al die combi van water en vet, maar gefermenteerd, rauw vlees zoals bijv. cote de boeuf bevat, uit zichzelf al het nodige ondersteunende vocht (bloed) en vet. Dit vocht kook je droog door verhitting en dus moeten de darmen veel vocht afstaan voor de vertering van verhitte eiwitten. De consumptie van rauw, gefermenteerd vlees is dus een beter idee dan rauw vlees alleen. Nog beter zou zijn rauw, gefermenteerd orgaanvlees. Lijkt me echt iets voor jou, Dennis, om je eigen (orgaan)vlees te leren fermenteren en rauw te consumeren! Je kunt dit doen door het vlees te bedekken met zout of met olie om de goede bacterien binnen te houden en de slechte buiten te houden.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.759
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan