Fijne kerstdagen

Ik heb dit jaar iedereen een smakelijk kerstfeest gewenst... :)

En ik hoop nog eens ooit een hele grote dikke vette gans of kalkoen op tafel te zien met het kerstdiner. Dit jaar stel ik me tevreden met een parelhoender. Ben benieuwd, want die heb ik nog nooit gehad...

Ik ga vandaag een lekkere vette stoofschotel maken van hertenhaché en runderschenkel in rode wijn. Heerlijk met rode kool, die ik vandaag ook ga maken.

Recept stoofschotel

1 kg sucadelappen

enkele EL rundvet

enkele EL bloem

2 grote uien

5 tenen knoflook

100 gram shiitakes

klont roomboter

scheut olijfolie

1 flesje rode wijn (250ml)

1 potje tomatenpuree

1 tl jeneverbessen

2 laurierblaadjes

enkele eetlepels gedroogde kruiden zoals tijm

10 bolletjes peper vermalen

1 blokje runderbouillon + scheutje water

1 pastinaak

1 wortel

1 kleine courgette

halve prei

Oven op 180 graden

Uien en knoflook snijden

Vlees in blokjes snijden en door de bloem wentelen

Vlees bakken in rundvet

Vlees in ovenschaal doen

Ui dan knoflook en shiitakes bakken in roomboter en olijfolie

Kruiden, wijn, tomatenpuree en bouillon toevoegen

Alcohol verdampen

Alles in ovenschaal doen

Schaal afdekken en 1,5 a 2 uur stoven

Overige groente snijden en toevoegen

Nog 0,5 a 1 uur stoven

 
Hmmm, dat klinkt heerlijk Dennis!!! :D

Deze kerst ga ik bij familie eten, maar een gerecht als dit lust ik altijd wel! Dus ik bewaar het, hartstikke bedankt!

Nog een vraagje: rundvet, is dat ossewit of zo?

 
Ossewit is rundervet met toevoegingen. Ga naar de slager (of een lokale boer) en vraag naar niervet. Dat is puur rundervet. Je kunt ook lamsvet gebruiken of reuzel.

Mike

 
Ik het recept wat aangepast.

25 peperbolletjes ipv 10

minder jeneverbessen, de smaak heeft een subtiele overheersing

een flinke scheut worcestershiresaus

gedroogde of verse kruiden: tijm, oregano, dragon, peterselie, bonenkruid

misschien nog wat meer rode wijn ipv het scheutje water

Onder deze link staat hoe je rundvet kunt uitsmelten...

Het is vrij hard vet. Het is alleen geschikt om in te bakken. Reuzel (varkensvet) kun je zo op je boterham smeren. Ik vind het heerlijk! Maar je kunt er ook in bakken.

 
Quote:
Reuzel (varkensvet) kun je zo op je boterham smeren.


Dan heet het smout:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzel

Mike

 
Lieve mensen ik wens jullie allemaal fijnen feestdagen en een gezond 2012.

Hannes en mijn lieve vriendin Marion.

Door haar eet ik nu volgens Gaps en Weston A Price en gaat het afbouwen van medicijnen

voorspoedig.

 
Tot vandaag frituren we hier (voor de kids :) ) zelfgemaakte friet van biologische aardappelen in ontgeurde kokosolie (http://bit.ly/rKHKDx). Met een snufje Keltisch Zeezout. Voor andere doeleinden gebruiken we de extra virgin variant, maar om nu extra virgin te gebruiken voor in de frituur wordt wel erg prijzig dacht ik. Ik lees hier echter meer en meer dan wordt afgeraden ontgeurde kokosolie te gebruiken. Dit geldt ook indien je 1 x per 2 week eens iets al dit maakt ?

Wat is het beste alternatief ? Toch maar extra virgin omdat je het wel 2 jr kunt gebruiken, of toch rundervet of palmvet ?

 
Goedemorgen Satfat,

Mike schreef:
Quote:
Eet uitsluitend niet-ontgeurde, extra vergine (1e koude persing), biologische kokosolie (die van Aman Prana is het beste) en extra vergine (1e koude persing), biologische olijfolie. De ontgeurde kokosolie en de zgn. 'bakolijfolie' zijn inferieure, vaak beschimmelde afvalproducten die alleen nog maar door extreme verhittingsprocessen enigszins consumeerbaar worden.


En deze tekst ook van Mike:
Quote:
Verzadigde vetten. Dit zijn hoofdzakelijk dierlijke vetten, maar ook plantaardige tropische vetten als kokosolie, palmolie en palmpitolie. Het meest verzadigde vet dat er bestaat is kokosolie (92% verzadigd). Wat maakt een verzadigd vet verzadigd? De aanwezigheid van grote hoeveelheden waterstof. Dit biedt twee voordelen: het vet is hierdoor bijzonder stabiel en daardoor hittebestendig (perfect om mee te bakken en braden) en het vet hydrateert 100%, zonder enig verlies (voor hydratatie zit het lichaam niet te wachten op water, maar op waterstof!). Wist je dat, in tegenstelling tot wat algemeen beweerd wordt, verzadigd vet het vet van voorkeur is voor het hart? Wist je dat de longen zelfs 100% draaien op verzadigd vet? Wist je dat de stevigheid van de celwanden (die door Bruce Lipton zijn geidentificeerd als het communicatiecentrum van de cel) voor 50% bepaald wordt door verzadigd vet? Dit maakt verzadigd vet het allerbeste vet dat een mens kan consumeren.



De rest van de tekst vind je hier

Je geeft zelf al aan dat je de extra virgin 2 jaar kunt gebruiken, dan is het toch niet duur meer.

En bovendien is je gezondheid belangrijker dan een olie gebruiken die slecht is voor je hele systeem.

Ik weet dat kinderen graag patatjes lusten, wij vonden dat ook altijd heerlijk. We reden 1x per week naar de stad om een heerlijk ambachtelijk patatje tot ons te nemen, wel weer met veel mayonaise (lees vet).

Maar aardappelen behoren tot de nachtschades en zijn niet goed voor je.

Wij eten al effe geen patattekes meer en vonden op een gegeven moment gebakken aardappelen in roomboter gebakken nog veel lekkerder. Maar ja, dat eten we dus ook niet meer. We missen het overigens geen moment.

 
Ik frituur mijn friet ook gewoon in ontgeurde kokosolie en dat vind ik goed genoeg. Zo vaak eet ik geen aardappels en zo vaak frituur ik niet. Het wordt toch allemaal heet verhit, waardoor een deel van het gezonde van de extra virgin verloren zou gaan. Voor mij gaat het persoonlijk te ver om ook dat sporadisch frituren in extra virgin kwaliteit te doen. Ik heb het ook overwogen en gekeken naar alternatieven.

Palmolie (extra virgin) is sterk van smaak en hoog van prijs. De kleur- en smaakloze variant is ook weer geraffineerd en volgens mij niet eens biologisch verkrijgbaar. Van niet-biologische palmolie wil ik niks weten, aangezien ze daar regenwouden voor leegkappen. Mocht je het toch willen gebruiken, dan je het in de toko verkrijgen als vegetable ghee. Ze hebben daar ook dairy ghee, maar dan heb je dus ghee van bio-industrie koeien.

Dan rundervet. Deze is moeilijk te verkrijgen. Ik heb het eens in de toko zien liggen, maar dan dus niet biologisch. Eveneens geen optie voor mij. Bij de slager kun je wel vrij goedkoop rundervet kopen, maar dit is het onbewerkte vetweefsel. Dit dien je zelf nog uit te smelten. Het bevat slechts 55% verzadigde vetten, tegenover 92% van kokosolie. Een stukje minder hittestabiel dus.

Wil je het geld er voor uitgeven, dan is extra virgin kokosolie naar mijn idee het enige verantwoorde alternatief. Zelf gebruik ik ook wel eens higholeic zonnebloemolie als ik een enkele keer frituur en dan de olie weer weg gooi. Dat doe ik ook als ik bijvoorbeeld oliebollen bak of pakora's, mijn favoriete Indiase snack. Als ik dit in mijn kokosolie doe, dan is meteen heel de olie bruin van de specerijen. Soms doe ik gewoon een concessie en zo lang dit uitzonderingen op de regel betreft vind ik daar weinig mee mis...

 
Uiteraard neemt iedereen zijn eigen beslissingen, maar voor de volledigheid wil ik er wel op wijzen dat ontgeurde kokosolie of palmolie, maar ook bijv. 'bakolijfolie' tot stand zijn gekomen door inferieure, beschimmelde en stinkende olie te nemen, deze zeer zwaar te verhitten en, als je een beetje pech hebt, ook nog bloot te stellen aan het zeer giftige en kankerverwekkende oplosmiddel hexaan. Smakelijk eten! En dat alleen maar omdat de consument de werkelijke geur en smaak van echte olie niet meer kan waarderen en omdat deze 'neutraal' moet zijn. We hebben het er hier vaker over gehad, ook met jou, Dennis.

Satfat, lees dit artikel van Bart Maes van Aman Prana:

http://www.noble-house.tk/html/nede...an_extra_vierge_kokosolie_en_palmpitolie.html

Citaat:

Quote:
Ontgeurde kokosolie wordt gemaakt van ‘copra’. In Azië worden in kleine bedrijfjes de kokosnoten gedroogd in de zon of gerookt tot copra. Je ruikt de indringende stank van copra van ver. Kippen, vogels, geiten en honden lopen erover. Door het vochtige klimaat en regenbuien droogt de kokos te traag, schimmelt en fermenteert. De copra gaat naar een raffinaderij waar die geperst, geraffineerd, gebleekt en ontgeurd wordt. Niets doet vermoeden dat deze ontgeurde kokosolie van stinkende, schimmelende, onhygiënische copra afkomstig is. Amanprana zag dit in Indonesië, Sri Lanka, de Filippijnen,... De hoge temperaturen tijdens het persen carameliseren de suikers die zich verbinden met de eiwitten (Maillard-reactie). De bruin geworden kokosolie wordt daarna gebleekt via koolstoffilters. De stank wordt onder hoge druk met stoom uit de olie geperst. Vers geschaafde kokosnoten voor extra vierge kokosolieHet is een goedkoop proces omdat men enorme volumes kan produceren zonder respect voor de gezondheid. Want tijdens het raffinageproces worden niet alleen de schimmels en bacteriën vernietigd, maar ook de talloze voedingsstoffen.


Frituren met zonnebloemolie is nog vele malen schadelijker. Zonnebloemolie is helemaal niet geschikt voor verhitting tot dergelijke temperaturen en verbrandt dus en wordt kankverwekkend. De 55% verzadigd vet van rundervet zijn vele malen stabieler dan de meervoudig onverzadigde vetzuren van zonnebloemolie. McDonald's en andere Amerikaanse fastfoodketens frituurden vroeger altijd in rundervet. Todat een VEGETARISCHE actiegroep, CPSI, hier een eind aan maakte, omdat verzadigd, dierlijk vet 'slecht' zou zijn. Vandaag de dag frituren deze fastfoodketens in zwaar bewerkt plantaardig vet, maar ze zijn wel zo slim om de smaak van rundervet te bewaren in de vorm van een chemisch laagje op de frietjes vol met smaakversterker dat je tong de illusie geeft dat je rundervet proeft.

Mike

 
Hahaha

@ Mike: Houdt DenniS nou nooit op over die zonnebloemolie...

Daarom zal ik mezelf nog even nader specificeren. Ik bedoel GEEN standaard zonnebloemolie uit de supermarkt, ik bedoel biologische higholeic zonnebloemolie, welke grotendeels uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren bestaat en welke niet op een chemische manier behandeld is. Dit mag ook niet volgens de SKAL-richtlijnen. Ideaal is deze olie zeker niet, aangezien deze nog wel met stoom is geraffineerd/ontgeurd. Ook stoomraffinage is een vorm van raffinage waarbij met hoge temperaturen wordt gewerkt, maar frituren doe je ook op hoge temperaturen. En ik vraag me overigens ook ten zeerste af of de link van Noble House werkelijk representatief is voor alle biologische ontgeurde producten.

Voor koud gebruik zou ik het niet in mijn hoofd halen om deze olie te gebruiken aangezien er zo veel gezondere soorten zijn. Voor herhaaldelijk opwarmen ook niet. Maar voor een enkele keer verwarmen, denk ik dat het aanvaardbaar is. Maar goed, ieder zijn mening daarover...

 
Die 'high-oleic' zonnebloemolie is tot stand gekomen door 'veredeling' van zonnebloemzaden. Genetisch geknutsel dus. Helaas mag dit ook onder biologische richtlijnen. De consumptie hiervan is geheel voor eigen risico. Voor jou is dat risico acceptabel, maar als je bedenkt dat we allemaal zijn opgegroeid met zwaar bewerkte, plantaardige olien en deze eerder uit ons systeem gewerkt moet worden dan dat we deze nog verder moeten innemen, blijf ik verre van dit soort 'gezonde' olien.

Ik heb een mooi citaat voor je uit het boek Deep Nutrition, dat ik in het Nederlands voor je heb vertaald:

Ons is afgeleerd om te vertrouwen op onze eigen zintuigen en ons is aangepraat om massaal smaakloze, bewerkte, 'neutrale' plantaardige olien te kopen. Zonder dat we het door hebben, hebben we gezonde vetten ingeruild voor giftige vetten en nu worden we er doodziek van.

Amen!

Mike

 
Kwam zojuist het volgende tegen op de Engels Weston Price site:

Can I use coconut oil for deep frying?

A. We don't recommend coconut oil for deep frying--it does not have a high enough smoke point and breaks down at high temperature. We recommend tallow or lard for deep frying.

Ok, beter helemaal niet frituren dan hoef je deze keuze ook niet te maken. Maar als je toch moet kiezen dan maar op zoek naar biologische reuzel of biologisch varkensvet.

Volgens Bruce Fife (auteur van het geweldige boek The Coconut Oil Miracle) is het echter geen probleem hier wel koksolie voor te gebruiken.

 
Ik zie ook geen probleem met het gebruik van extra vergine biologische kokosolie om in te frituren. Deze is 92% verzadigd en dus zeer stabiel. Als je de voedseldeeltjes eruit filtert is de olie zelfs nog een keer of 50 te hergebruiken!

Mike

 
OK, bedankt Mike. Het aantal keren dat je vervolgens gaat frituren in de extra vierge kokosolie is natuurlijk het volgende discussiepunt. Bart Maes schrijft op zijn site:

Extra vierge kokosolie is een supergezonde olie die haar gezonde eigenschappen behoudt en niet schadelijk wordt bij verhitting! Deze olie gaat theoretisch eindeloos mee als ze regelmatig gefilterd wordt. Toch adviseer ik ze na 2 jaar te vervangen. De frietketel wel na gebruik afdekken. Opgepast: gebruik dus geen ontgeurd, gehard, gedeeltelijk gehard of geraffineerd kokosvet, maar alleen extra vierge!! Het kokosaroma gaat grotendeels verloren en de frietjes krijgen een bijzonder zachte smaak die alleen extra vierge kokosolie kan geven.

 
De kokosolie wordt wel wat bruin bij verhitting, oliebollen zien er echter bijzonder mooi uit. Ik ben benieuwd of jullie dit ook hebben en of dit normaal is?

Overigens ik heb de oliebollen in de keuken gebakken en de geur is absoluut niet penetrant, andere jaren ruikt echt het hele huis naar de bollen en hangt er een walm. Nu dus helemaal niet.

 
@ Mike

Ik ben het geheel met je citaat eens. Ik voel me echter nauwelijks aangesproken. Ik gebruik higholeic zonnebloemolie als neutrale olie enkel om er mayonaise van te maken omdat ik mayonaise gewoon echt niet lekker vind met een e.v. olijfolie, sesamolie of pindaolie.

Verder gebruik ik het sporadisch bij het frituren. ALLE andere soorten olie en vet kan ik waarderen om hun natuurlijke smaak tot aan lijnzaadolie of palmolie toe. Deze gebruik ik in de ongeraffineerde vorm. De enige ongeraffineerde olie die ik echt niet lekker vind is palmpitolie.

 
Zoals ik al eerder schreef: consumptie is voor eigen risico. Jij hebt periodiek last van huidklachten. Wellicht een link met consumptie van deze olie?

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan