Fibroadenoom

Simmentaler

New member
Hallo mensen,

Inmiddels heb ik behoorlijk wat info vergaard over oestrogenen en progesteron. In de tijd dat ik nog aan de pil was (inmiddels al jaren gestopt gelukkig) is er een zgn. fibroadenoom ontstaan, een goedaardige knobbel in mijn borst die al jaren hetzelfde is gebleven en die niet verwijderd hoeft te worden. Maar... is dit wel zo? Kan deze knobbel in de toekomst niet misschien toch kwaad? Ik mag hopen dat het alleen die knobbel betreft, want ik heb een "zeer veilige en pijnloze" mammografie mogen ervaren (tja, wist ik veel toen ik 16 was..) waarop uiteraard niks te zien was, waardoor ik alsnog een echo kreeg. En bedankt... Maar goed, ik hoop op het beste.

Iemand enig idee of deze knobbel misschien toch kwaad kan?

 
Had je dital gelezen? Er staat o.a.:"Het is opgebouwd uit klier- en bindweefsel en heeft niets te maken met borstkanker"

 
Heb het gelezen, maar vind het toch een eng idee. Ook omdat je vaker hoort dat iets geen kwaad kan, terwijl dat achteraf niet zo blijkt te zijn.

 
Ik zou persoonlijk helemaal niet blij zijn met elke soort weefselgroei, of deze nu 'goedaardig' is of niet? Voor mij is het een teken van ontspoorde groeihormonen. De hoofdverdachte is oestrogeen en dus zou progesteroncreme een goed tegenwicht hiervoor kunnen bieden.

Mike

 
Ik vind het ook een eng idee, die knobbel. Inmiddels zit het er al ruim 10 jaar, en het is niet gegroeid. Die creme leek me overigens al een goed idee, alleen denk jij dat het operatief verwijderen van de knobbel noodzakelijk is? De dokter vindt nl. van niet, maar ja...

 
Hoi,

Mijn naam is Natascha en ik ben 20 jaar oud, ik heb een dochter van 3.

Vorig jaar heb ik een knobbel ontdekt in mijn linkerborst, die is toen onderzocht doormidden van een echo en een biopt.

Bleek dus fibroadenoom te zijn. Nou heb ik een maand geleden nog een knobbel ontdekt in mij linkerborst dus ben ik terug gegaan naar de huisarts weer een echo gehad vorige week vrijdag,ook een fibroadenoom, tijdens de echo bleek er dus nog een te zitten in mijn linkerborst. Ik schrik hier wel van er zitten er nu 3... Gelukkig word ik volgende week geopereerd waardoor ze het weg gaan halen, want de eerste knobbel die ik ontdekt heb blijft groeien hij was eerst 1,8 centimeter en nu is hij 3 centimeter. Tijdens de operatie gaan ze de derde die ze ondekt hebben ook proberen te verwijderen. Alleen die 2e doen ze niks aan.. Dat baad mij zorgen want dadelijk krijg ik er net zoveel last van als van de eerste die drukt op mijn ribben namelijk. Wat vinden jullie dat ik moet doen? Wachten en hopen dat deze niet groter word? Of toch even wat van zeggen tegen de dokter? Ze verwacht niet dat hij groter word maar toch..

Alvast bedankt.

Groetjes

 
Mijn advies:

Laten verwijderen en vervolgens jezelf gaan afvragen waar deze overmatige weefselgroei vandaan komt. De hoofdverdachten zijn de groeihormonen oestrogeen en insuline. Misschien een goed idee om je even voor te stellen in het Stel jezelf even voor-forum en ons een indruk te geven van wat je allemaal in je mond stopt qua voedsel en dranken.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.513
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan