Fattymama stelt zich voor!

G

Guest

Guest
Hoi allemaal, bij deze stel ik me even voor.

Ik ben Monic en heb erg lang in de mythe geloofd dat alle vetten slecht zijn en vooral vermeden moesten worden. Ik ben jarenlang een semi-topsporter geweest, trainde zo'n 3 tot 5 uur per dag en at een 'sportdieet' wat bestond uit voornamelijk koolhydraten en eiwitten. Pasta's, pizza's en brood waren mijn favorieten. Dat ik aan uitputting leed, door te veel te trainen maar vooral geen (goede) vetten te eten, besefte ik toen mijn lichaam duidelijke signalen afgaf en niet meer mee wilde werken.

Ik ben nu een paar jaar verder, sport nog wel maar niet meer zo extreem en eet vooral heel anders dan vroeger. Weinig koolhydraten en veel, heel veel goede vetten. Ik ben gek op kokosolie, roomboter, olijfolie en rauwe melkprodukten. Uiteraard biologisch of van een goede herkomst. Ik ben ook meer vlees gaan eten maar dan ook echt vlees, zo vet mogelijk. Ook kan ik als de beste ouderwetse omasoepjes maken (broth) waar de hele familie van smult...

En nee.... ik ben niet moddervet, integendeel... Fattymama is superslank dankzij vet!!!

 
Welkom hier op het forum Fattymama,

uitputting door teveel trainen, kan ik aan ¨relateren¨.

ik heb er eens een burnout van gekregen ook.

daarna kon ik mezelf niet meer aan het sporten krijgen.

wat ik wel onlangs vernam is dat bewegen als het niet te veel stress-achtige sport betreft goed is / kan zijn voor de spijsvertering.

stress-achtige sporten halen juist weer het bloed bij de spijsvertering weg en dan gaat het bloed naar het sympathische zenuwstelsel: meer investeren in bloed rondpompen richting hart en bloedvaten ipv naar de spijsvertering, die juist meer leunt op het parasymphatische zenuwstelsel.

En het is 1 van 2-en: het lichaam kan niet goed in de spijsvertering investeren en tegelijk investeren in stress(reacties).

Onze maatschappij legt veel te veel nadruk op investering in het symphatische zenuwstelsel: desastreus voor ons mensen als dat te lang duurt.

Excuus voor mijn uitweiding.

Je verhaal deed mij hieraan denken.

 
Hallo Fattymama,

Leuk dat je ons komt vergezellen! Jeetje.. hoe ga ik iedereen uit elkaar houden! haha

Liefs Ikke

 
Hoi Monic/fattymama,

Blij dat je 'bekeert' bent en het 'licht hebt gezien'.

Laat je lichtje maar over ons schijnen. :lol:

 
Welkom hier, en je heet vast niet voor niets Fattymamma ( kinderen? )

Hoe ben je er toe gekomen je eetpatroon totaal om te gooien naar verzadigde vetten?

 
Vandaag een echte 'Oma soep' gemaakt... Biologische schenkel en botten van de boer(zijn koe dan :)), minstens 3 uur laten trekken op klein vuurtje. Dan bleekseldery, wortel,prei, vers gemalen zwarte peper en Keltisch zeezout erbij, een rode bataat (wortel) op zijn eind erbij en smullen maar! Zo simpel, lekker goedkoop en vooral lekker en ook nog gezond.

 
Lekker hoor, heb je de botten nog even een half uur laten staan met 2 eetlepels azjn. Dan trek je de mineralen (gelof ik) beter uit het bot.

 
Ja, liefste botten in koud water half uur of langer laten staan met een of twee eetlepels rauwe appelazijn erin, trekt idd de mineralen uit de botten. Ik wil nog keer experimenteren met zeer lange kooktijden, of de botten dan ook echt zacht worden... :D

 
Och ja...de azijn vergeten... ik wist dat ik iets vergeten was te doen. Het idee van azijn in soep vind ik wel raar maar het schijnt te werken en je proeft het niet.

 
Wij hebben gisteren ook weer 3 grote pannen van 4 liter gemaakt. Ook voor mijn lieve moedertje.

Kan ze ook af en toe wat uit de vrieskast pakken.

Wij eten op dit moment alle dagen van de beestenbottensoep. Heerlijk.

Deze keer hadden we naast de schenkel ook beestenbotten, mergpijpjes en ossenstaart er in en hij was behoorlijk vetter dan de vorige soep.

 
poekie waar haal je de botten vandaan

haal nu schenkel en merg pijp bij sonnevanck

en doe op 2 liter(moet nog een grote soeppan kopen)

een mergpijp en schenkel en poulet

ik gebruik de poulet dan weer voor door het eten

gr Danielle

 
@Danielle,

Wij hebben afgelopen zaterdag mergpijp, ossenstaart en botten gehaald bij een biologische slager, slager Koeman, in Purmerend.

Zie dit topic.

wij hebben een pan van 4 liter en doen daar dan 1 mergpijp, 1 stuk ossenstaart, 1 bot en 1 schenkel in.

laten dit een half uur in koud water staan en zetten het dan op. Als het kookt, afschuimen, en dan 5 uurtjes op zacht vuur met een in stukken gesneden ui, wortel en prei, knoflook. Dan halen we alle ingredienten eruit, alles in de blender, het merg, het vlees en de groenten. En dat gaat dan weer terug in de soep.

Dan alle andere groente en gehaktballetjes erbij, nog een uurtje op en eten maar.

 
dank je wel voor je soep recept!

en wat lief dat je soep maakt voor je moeder

hoe oud is ze en doet ze zelf ook aan wap?

ik heb 2 weken geleden ook bij sonnevanck lamslever gekocht

maar durf het niet te eten brr stom he

hoe maken jullie het klaar?

ik ga het in ieder geval voor mn jongste koken

leverworst lust ik graag

in hoorn zit toch ook een bio slager bij de rode steen?

 
Danielle,

Mijn moeder is 77 jaar en eet ook volgens wapf.

Gewoon proberen joh, die lamslever.

De boter laten smelten en dan op een laag vuurtje (bijna de laagste stand) de lever rustig aanbraden.

Na ca. 5 minuten de lever keren (doe dit op gevoel), nog een paar minuutjes braden. Dan snijden we er reepjes van, is de binnenkant nog een beetje rood laat het dan nog even in de pan en eet smakelijk. Eerst bakken we nog een uitje en we doen alleen keltische zeezout op de lever en zwarte peper op de lever. Lever heeft een apart smaak maar misschien vind je het wel hartstikke lekker. En het is gewoon vlees net als 'normaal' vlees alleen veel gezonder.

Ik heb net even gegoogled op internet naar een biologische slager in Hoorn en kom alleen de 'Culinaire Slagerij' tegen maar die zijn niet echt biologisch.

We gaan er denk ik wel een keertje kijken maar op hun site hebben ze het niet over biologisch maar over duurzaam. Dat zegt me niet direct alles.

 
hallo,Fattymama,monic,

Ik las vanmorgen je introductie(wel een beetje laat ,maar ik heb het gewoon gemist)en ik ben nieuwsgierig of leergierig (dat klinkt beter) naar het moment of leeftijd dat je lichaam een waarschuwing gaf en wat voor waarschuwing!

Ik heb zelf een beetje dezelfde achtergrond maar met minder trainingsuren dan jij maar ik denk wel veel meer jaren?(ik ben 62 jaar waarvan 50 jaar meer of minder fanatiek sportief!

Ik wil graag ,en daar ben ik al mee bezig mijn medesporters de info meegeven waar zij als,zij dat willen iets mee kunnen doen!

Ben benieuwd naar je antwoord,

met vr, groet compex

 
Hoi compex, Ik was net verhuisd naar een huis met 3 trappen, die ik normalerwijze als een uitdaging en kick zie om op en af te racen. Op een dag, nu 6 jaar geleden, had ik moeite met de tweede trap...kan gebeuren dacht ik. Eventjes daarna had ik moeite de eerste trap op te komen...er zat niets meer in mijn benen. Totale uitputting van mijn systeem . Ik was al een hele tijd moe maar werkte op wilskracht gewoon door (eigen bedrijf als Clowntje en Skate instrukteur). Typisch geval van niet luisteren naar je lichaam...

Stress als factor nummer één, teveel trainen en werken op nr. 2 en teveel koolhydraten, koffie en andere stimulerende voedings/vullingsmiddelen op nr.3.

Nu...rust op nummer 1 ( genieten van het leven, dankbaar zijn voor wat ik heb), trainen is bewegen geworden, geen uitputtingsslag meer maar ontspannen en op 3 staat een hele belangrijke: weinig koolhydraten, groene thee ipv koffie (heel af en toe een bakkie leut) en biologisch ècht volwaardig en vet voedsel (geen vulling). Ik eet rauw en gekookt, waar mijn behoefte ligt dat volg ik. Eet soms vlees en vis en ook wel af en toe een beetje alcohol. In de lente ga ik een rauwe periode doen van een paar weken.

Iedereen heeft zijn/haar eigen verhaal en voor iedereen is herstel naar de balans een persoonlijke reis. Boeiend om ieders verhaal te lezen, zo leren we van elkaar en dat is mooi. Groetjes, Monic

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan