Factuur in mijn mailbox

Food en Mood

New member
Misschien een stomme vraag, maar ik kreeg net een factuur in mijn mailbox van iemand omdat ik blijkbaar een foto (die hij heeft genomen)op mijn blog heb gezet.

Ik ben gewoon naar afbeeldingen gegaan, heb daar een foto gekopieerd en op mijn blog gezet. Mag dat dan niet?

Goh, wat ben ik toch ook naief. Naief als jij die naam niet al had veranderde ik hem nu nog instantly in die van jou 8O

Ik heb die meneer snel terug gemaild en hem uitgelegd dat dit een groot misverstand is en hem mijn excuses aangeboden.

Ik heb ook maar meteen mijn email-adres op mijn blog verwijderd.

Ik hoop zo dat er iemand op het forum is die mij hier iets meer over kan vertellen.

 
Hoi Food en Mood,

Nee ik vind je niet naief! Nooit gedacht dat het al zo erg is, en dan meteen met een factuur?!

Wauw!, niet betalen hoor, kan je helaas niet verder helpen qua het juridische gedeelte maar ben eigenlijk wel benieuwd welke foto dat dan is. Of heeft dat nog consequenties als je dat zegt?

 
Weet ik niet Pike. Het is de foto van de boer met zijn koe :roll:

Krijgt dat hele zaakje nog een staartje ook.

Ik ben gewoon naar afbeeldingen gegaan, afbeelding kopiëren, er kwam geen melding of niks.

Ik ben nu naar zijn website gegaan, er staat niets op van betalen voor zijn afbeeldingen.

 
Mike, van jou staan ook heel wat foto's bij afbeeldingen, heb ik ook twee van op mijn blog gezet.

Krijg ik van jou zeker ook binnenkort nog twee facturen :lol:

Of maak ik nu slapende honden wakker?

Ik schrijf in ieder geval niet meer over boeren op mijn blog, dat is een ding wat zeker is.

Wat een gedoe. Het artikel heeft me wel heel vieuws opgeleverd, dat heeft die fotograaf natuurlijk ook gezien :mrgreen:

 
Een aantal jaar geleden is deze discussie ook een keer geweest op een ander forum waar ik toen opzat. Dit naar aanleiding van foto's/plaatjes

op websites. Op veel zit copyright. Ik zou de foto eraf halen, sorry zeggen en zeggen dat je niet betaald. Je zal zelden tot nooit een melding krijgen als je afbeeldingen kopieert. Maar volgens mij heb je in het begin wel een standaard melding gekregen met een waarschuwing, tenminste, dat was "vroeger".

Ze weten je wel te vinden :mrgreen:

 
Ja er zit copyright op, ook al staat dat niet overal vermeld.

Het was voor mij overigens aanleiding om je blog weer te lezen :D. Leuk vermaak en ben erg blij met je uitleg over waarom koeien en mensen beter geen mais kunnen eten!

 
Food en Mood,

Ik denk dat je de foto al verwijdert hebt, prima zo.

In principe zou er een vermelding van copyright moeten staan bij de foto, als dat niet zo is moet het geen probleem zijn om een foto te gebruiken.

Je hebt nu terug gemaild en je excuses aangeboden, de foto verwijdert dus het probleem is weg zo.

Je zou in het vervolg als je een foto wilt gebruiken de desbetreffende site kunnen mailen voor toestemming, ben je alles voor.

Lia

 
hey F&M, het is crisis, ik heb een heleboel foto's in de aanbieding :mrgreen:

 
Er moet nergens copyright staan, het is gewoon een wet dat je niet zomaar foto's van anderen mag gebruiken.

Ik denk dat je nog geluk hebt met een factuur.

Het gebeurt vaak dat mensen niet een factuur sturen, maar ineens een proces beginnen, en dan kan je het duizenden euro's kosten, want ze zijn sowieso in hun recht.

Dus ik zou terugmailen, uitleggen dat je het echt niet wist, en kijken wat hij zegt.

Misschien laat hij het wel vallen.

Zoniet, dan zou ik even aan je juridische bijstand vragen wat zij aanraden : factuur betalen of wachten of hij eventueel verdere stappen zet. Als hij dat wil, kan hij dat dus wel doen, en dan wint hij.

Veel mensen weten dit niet, helaas.

Op zich was het wel netjes geweest als hij eerst even had gemaild met het verzoek zijn foto weg te halen ipv gelijk een factuur te sturen...

En er moet geen copyright melding staan hoor bij een foto, zelfs geen bron.

Het is gewoon wettelijk niet toegestaan zomaar foto's van anderen te gebruiken.

Ik heb het best vaak voor. Als mensen er geen commerciële doeleinden mee hebben, mail ik ze om te vragen mijn foto's weg te halen.

Als mensen mij op voorhand toestemming vragen om mijn foto's te gebruiken, vind ik dat wel netjes.

Voor commerciële doeleinden sta ik nooit toe, ik zou wel gek zijn om tegen mijn eigen business te gaan spreken...

(ik heb dit allemaal nagevraagd en uitgezocht, wetten gelden in heel Europa en zelfs ver daarbuiten)

Wel vind ik dat dit soort wetten beter zou moeten gecommuniceerd worden naar de maatschappij...

Er zijn een hoop wetmatigheden waar veel mensen niks van weten.

 
Ja, dat geldt voor alle plaatjes die je van het internet kan afhalen.

Eigenlijk moet je voor elk plaatje toestemming vragen (en die toestemming dan ook bijhouden!!!)

Zo stom dat mensen hierover allemaal niet worden geïnformeerd...

Ik ken iemand die duizenden euro's heeft moeten betalen aan iemand omdat ze een willekeurig plaatje van iemand op haar blog had staan....

 
Er zijn wel databases op het net te vinden met afbeeldingen die je kan en mag gebruiken, en die zijn dan onderverdeeld in onderwerpen en categ.

Ik weet ook dat je mooie databases met allerlei plaatjes en afbeeldingen kan kopen.

Maar hoe dat juist allemaal zit en waar je het kan vinden, weet ik niet juist.

(zoiets kan je denk ik wel navragen bij mensen die websites enzo maken)

 
Mijn hele blog staat er vol mee. Ik voel me nu zo stom, echt!!!

Als ik alles eraf moet gaan gooien lijkt het volgens mij nergens meer op, de plaatjes maken het juist zo leuk.

Of zou het zo kunnen zijn dat ik anders al lang bericht zou hebben ontvangen van de mensen waar ik plaatjes van op mijn blog heb staan?

Dat als ik nu nog niets gehoord heb het wel goed zal zijn?

Tja, dat weten jullie natuurlijk ook niet.

Ik moet er echt niet aan denken dat ik alles eraf moet gaan gooien want dan ben ik wel even zoet.

Mijn dag begint vandaag niet goed, ik voel behoorlijke stress opkomen.

 
@Food en Mood

Ik kan me herinneren op school dat we een keer een reader moesten kopen die een leraar zelf gemaakt had en die was extra 'duur' omdat hij allerlei artikelen had gekopieerd en daar braaf voor had afgedragen.

Als je een excuus stuurt lijkt me dat voldoende. Ik heb ook wel eens aangeklaagd voor een bedrag van 300,- waar de meningen over verschilden. Nooit op gereageerd, nooit meer wat van gehoord. (wel flink van in de stress gezeten trouwens) Een proces begin je niet zomaar, dat kost geld. Laat hem de soep maar opstoken, de kans dat hij koud is bij het eten is heel erg groot.

Je mag trouwens mijn naam best wel even lenen, ik heb nog wel een paar reserve. :D

Ik neem aan dat je geen stage gaat lopen bij je nieuwe vriend. Haha net ff een brug te ver zeker. Jammer hoor, nu hoef ik mijn belofte dat ik je blog aan iedereen door ging mailen ook niet na te komen. 8)

 
Dat stelt me wel weer een beetje gerust Naief. Dank je. Ik heb inderdaad nog geen reactie terug.

Nee, ik ga geen stage lopen bij die boer maar ik ga misschien wel binnen kort een kijkje nemen bij een andere boer.

Hoezo wil je mijn blog alleen aan iedereen doorsturen als ik ga stage lopen bij die wakkere boer als ik vragen mag?

 
Quote:
Hoezo wil je mijn blog alleen aan iedereen doorsturen als ik ga stage lopen bij die wakkere boer als ik vragen mag?



Ik help je graag 8) . Extra credit voor een extra opdracht :mrgreen:

Je mag hier ook wel eens komen koffie drinken hoor, moet je wel ri Alkmaar rijden. Al hoe wel koffiedrinken? Na die praatjes van je, zet ik je wel even goed aan het werk. En niet zo als ik dat altijd op tv zie van bij de herintreders en re-integratielui e.d. Als wij op die manier zouden werken, dan waren we al lang failliet. :evil: Haha, ik ben dus waarschijnlijk net zo erg als die wakkere boer.

 
Kun je iets specifieker zijn in je uitleg? Hoezo extra credit voor een extra opdracht? Ik snap je schrijfstijl niet helemaal ben ik bang.

Als ik persoonlijk een blog leuk vind stuur ik die door. Van jou begijp ik nu dat je mijn blog alleen maar doorstuurt als ik ga stage lopen bij die wakkere boer.

Dus je vindt mijn blog alleen maar interessant om door te sturen als er een positief stukje over die wakkere boer opstaat? Begrijp ik het zo goed?

Quote:
Na die praatjes van je, zet ik je wel even goed aan het werk. En niet zo als ik dat altijd op tv zie van bij de herintreders en re-integratielui e.d. Als wij op die manier zouden werken, dan waren we al lang failliet.


Ik vind deze toon zeer aanmatigend moet ik zeggen, het wekt bij mij irritatie op. Je praat voor mij in raadselen dus verklaar je nader.

Of begrijp ik jou nu weer verkeerd?

Ik heb niet het idee dat ik "praatjes" verkondig of onduidelijk ben. En als dan heb ik dat in mijn optiek volledig rechtgezet. Dus alstublieft niet steeds weer oude koeien uit de sloot halen.

Ik ben niet super-intelligent,dat weet ik van mezelf maar al te goed, ik bedien me meer van de wijsheid van mijn hart en heb niet zoveel op met feitenkennis.

Jij volgens mij wel daar heb ik alle respect voor, dat respect zou ik andersom ook graag terug willen zien.

Het is nu al een paar keer voorgekomen dat je , naar mijn mening, smalend doet over mijn schrijfstijl.

Me ervan betichten dat ik kort door de bocht ben en dergelijke. Vandaar mijn irritatie.

 
Houd er altijd rekening mee dat er copyright / auteursrecht op afbeeldingen en wellicht ook op teksten van toepassing kunnen zijn. Er zijn zgn fotostock bedrijven die fotografen betalen voor hun ingezonden werk en deze weer doorverkopen aan websitebouwers, papieren media maar ook aan particulieren.

Dus als je het ergens vandaan kopieert kan dat al een kopie zijn van een betaalde afbeelding. Sommige fotostock bedrijven scannen automatisch het internet af naar gekopieerd werk en sturen vervolgend een afschrikwekkend faktuur met een tekst of je de grootste crimineel bent. Vaak wel te schikken na hevig schrikken.

Dus wees voorzichtig met alle gebruikte afbeeldingen!

Deze is gratis: rgbstock

Google eens op "free foto stock"

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.165
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan