Lievergezond
Well-known member
Lekker even je hart luchten op X: komt je soms duur te staan:
Wilma (73) post dreigbericht aan Jesse Klaver, dan belt de politie: ‘Mevrouw lijkt de ernst niet in te zien’
Wilma R. moest in eerste instantie ‘vreselijk lachen’ toen de politie in november vorig jaar contact met haar opnam. Het ging over een bericht op X aan politicus Jesse Klaver: ‘Het zou fijn zijn als we jou weg kunne knallen’. In de rechtszaal vergaat het lachen haar snel.
Misha Hofland
27 april 2026
De Apeldoornse postte het bericht naar aanleiding van het vuurwerkdebat. „Je mag niks meer in Nederland zo langzamerhand”, zegt ze tegen de politierechter. Ze stuurde het bericht naar eigen zeggen dan ook ‘uit bozigheid’.
Bij de politie deed ze er aanvankelijk nog een paar schepjes bovenop. Als Jesse Klaver de politiek uit zou gaan ‘steken we een pijltje af’, zei ze. En dan zou er ‘een knalfuif’ komen.
Of mevrouw zich kan voorstellen dat Jesse Klaver haar bericht als bedreigend heeft ervaren, wil de politierechter weten. R: „Nou eigenlijk niet, het is nooit als doodsbedreiging bedoeld. En het bericht was van april, dan kan ik me niet voorstellen dat hij zich in november nog bedreigd voelt.”
De politierechter vertelt dat Klaver heeft aangegeven zich wel degelijk bedreigd te hebben gevoeld, en dat er al twee dagen na het bericht aangifte werd gedaan.
Nog veel ergere dingen
Stel nou dat iemand zich echt aangespoord voelt door zo’n bericht, wordt haar voorgelegd. „Ja, maar daar ben ik toch niet verantwoordelijk voor? Ik doe dat soort dingen zelf niet. U moest eens weten wat ik over staatssecretaris Blokhuis heb gezegd, dat waren nog veel ergere dingen.”
De rechter en de officier van justitie vinden het bericht wel degelijk een ernstige zaak. Wilma R. bindt gaandeweg de zitting dan ook in en zegt dat ze spijt heeft. „Ik snap dat iemand het zo op heeft kunnen vatten, heb me niet gerealiseerd dat een ander daar een idee van zou kunnen krijgen. Daar heb ik niet goed over nagedacht.”
Dat niet goed nadenken voor ze wat doet, daar heeft ze vaker last van, zegt Wilma R. „Dat is mijn ADHD, ik ben een beetje een puber.”
Ook haar dochter vertelt dat huilend in de zaal. „Ze heeft een hart van goud, ze zou nooit echt iets doen. Maar het zou fijn zijn als ze soms iets meer zou nadenken voor ze wat doet.”
Totaal misplaatst
De officier van justitie noemt de lacherige knalfuif-grapjes van Wilma R. ‘totaal misplaatst’. Hij eist een taakstraf van 60 uur voor opruiing. „Mevrouw lijkt er zelf de ernst niet van in te zien.”
De politierechter komt uiteindelijk tot een bewezenverklaring van bedreiging, maar niet van het juridisch zwaarder tellende opruiing. Ze legt de Apeldoornse 60 uur taakstraf op, waarvan de helft voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar. „Zodat u de volgende keer misschien wel eerst nadenkt voor u iets doet.”